e: tämä aihehan lähti siis GT8 sääntökeskustelussa olevasta kysymyksestä voisiko kuljettajan 10-vuotias poika toimia mekaanikkona. Ylläpito sitten eriytti tähän omaan ketjuun.
Aihe ei ole mitenkään minulle henkilökohtaisesti tärkeä :grin:
Polttiskrossista (M8) löytyy tällainen sääntö, en tiedä päteekö rataluokkiin, jossa lähtökohtaisesti mekaanikko nostaa:
LainaaHUOM! Vain yli 16 vuotiaat saavat toimia SM-kisoissa nostajina. Huoltaja tai muu lisenssin omaava toimii tällöin nostajana.
Joten jos tuo pätee myös GT8:iin, niin saattaa tuottaa ongelmia. Taustalla on siis turvallisuus.
Se että sinulla on kuljettana lisenssi riittänee muuten.
Jeppe tarkentakoon sääntöjen osalta.
Kyllä sieltä ylistarosta ja muista kisoista löytyy mekkari. Itsellä ei ole ollut läheskään joka kerta mekkaria mukana, ei monella muullakaan. Tehty aina silloin silleen että eri erissä ajavat on mekanneet ristiin. Jos ei muuten niin oon saanut mm. ylistarossa apuja LS-5 kuskeilta. Eli kyllä sieltä paikanpäältä löytyy aina joku tankkaamaan autoa.
Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 05.03.12 - klo: 10.25
Polttiskrossista (M8) löytyy tällainen sääntö, en tiedä päteekö rataluokkiin, jossa lähtökohtaisesti mekaanikko nostaa:
LainaaHUOM! Vain yli 16 vuotiaat saavat toimia SM-kisoissa nostajina. Huoltaja tai muu lisenssin omaava toimii tällöin nostajana.
Joten jos tuo pätee myös GT8:iin, niin saattaa tuottaa ongelmia. Taustalla on siis turvallisuus.
Se että sinulla on kuljettana lisenssi riittänee muuten.
Jeppe tarkentakoon sääntöjen osalta.
Kyseessähän oli mekkari, ei nostaja. GT Warriorin pitäisi jo nimensäkin mukaan tietää, että erillisiä nostajia ei ole.
Ja joo kuten todettua, kyllä niitä halukkaita tankkaajia on varikko täys hehheh. :cool:
Lainaus käyttäjältä: jarkkom - 05.03.12 - klo: 13.44
Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 05.03.12 - klo: 10.25
Polttiskrossista (M8) löytyy tällainen sääntö, en tiedä päteekö rataluokkiin, jossa lähtökohtaisesti mekaanikko nostaa:
LainaaHUOM! Vain yli 16 vuotiaat saavat toimia SM-kisoissa nostajina. Huoltaja tai muu lisenssin omaava toimii tällöin nostajana.
Joten jos tuo pätee myös GT8:iin, niin saattaa tuottaa ongelmia. Taustalla on siis turvallisuus.
Se että sinulla on kuljettana lisenssi riittänee muuten.
Jeppe tarkentakoon sääntöjen osalta.
Kyseessähän oli mekkari, ei nostaja. GT Warriorin pitäisi jo nimensäkin mukaan tietää, että erillisiä nostajia ei ole.
Ja joo kuten todettua, kyllä niitä halukkaita tankkaajia on varikko täys hehheh. :cool:
Jep, niin mä tiedänkin. Mekkari toimii nostajana GT8 :ssa. Eli tuossa tapauksessa toimisi alaikäinen.
Ei menis läpi M8 puolella. Kuten sanoin en tiedä miten ratapuoli suhtautuu asiaan.
Kiitos Jarkko :kiss: :kiss:
Toi mekkari nostaa sääntö on ihan hanurista. Itse olen sitä vastaan äänestänyt monesti!
GT8 luokassa kuitenkin saattaa yksi mekkari tankata kolmeakin autoa.... koita siinä sitten vielä nostaa.
Ei vaan toimi ei.
LS5 luokan kanssa kun ajettiin 2009 ja 2010 niin oli ihan normaali kiertävä nostosysteemi kuten M8:ssa ja se toimi hyvin!
Ihmettelen kovasti että miksi ei näin voisi taas toimia kun ajatte LS5 luokan yhteydessä.
EDIT:
Mekkari kun nostaa niin on monesti huomattu kuinka siitä syntyy vaaratilanteita kuten esim. tattiksella 2010. Mekkari lähtee varikolta tuijottaen omaa nostettavaa eikä huomaa rataa kiertävää autoa ja poks koipeen. Monesti mekkari on vaan jostain haalittu eikä välttämättä ole koskaan ajanut RC-autoa.
Nämä jo pelkästään minun mielestä puoltaa sitä että mekkari ei nosta.
Kannatan kans tota Juskan ideaa.
Niin minäkin. Silloin ku aloitettiin GT8 2008 niin niinhän me ajettiin ja vuosia sen jälkeenkin. Viime vuonna TP10 kisoissa kun oltiin niin oli sitten toi niiden käyttämä tapa mekkari nostaa. Varmaan vois muuttaa takas kuten toi oli, toimi paljon paremmin.
Sillonkun on pakotetut nostovuorot, on myös vapaita mekkareita paljon vähemmän tarjolla (vertaa M8). Itse ehkä yrittäisin ennemmin harjoitella ajoa niin, ettei sen kummempia nostosuorituksia tarvitse suorittaa. Autot kuitenkin menee tasasella alustalla ja jossain on vikaa jos ne kaatuilee yms.
Lainaus käyttäjältä: jarkkom - 05.03.12 - klo: 20.38
Sillonkun on pakotetut nostovuorot, on myös vapaita mekkareita paljon vähemmän tarjolla (vertaa M8). Itse ehkä yrittäisin ennemmin harjoitella ajoa niin, ettei sen kummempia nostosuorituksia tarvitse suorittaa. Autot kuitenkin menee tasasella alustalla ja jossain on vikaa jos ne kaatuilee yms.
Jep samaa mieltä, jaksa metsästää mekkaria. TP-10 toimi hyvin ainaki ja sielläki oli joskus tiukkaa mekkarista.
Hyvä jätkät... tässä luokassa on aika paljon aloittelevia kilpailijoita. Autotkaan ei käyttäydy niin kuin TP-10 joten ihan turha verrata.
Mulle on ihan sama koska en tätä luokkaa aja.
Mutta, syy miksi toin mielipiteeni esiin on se että, olen nähnyt 4 kertaa kun mekkarisählärinostajaa ajetaan jalkaa tai no siis se mekkaarisählärinostaja tulee siis radalle eteen.
-Juska-
Lainaus käyttäjältä: jarkkom - 05.03.12 - klo: 20.38Autot kuitenkin menee tasasella alustalla ja jossain on vikaa jos ne kaatuilee yms.
hah hah voi LOL sentään.
Oletko kuullut kanttareista mistä ottaa ilmaa tai siitä että auto voi ajautua esim radalta ulos kuten esim. Raisiossa oikea takanurkka, nämä ovat isoja autoja.. tai esim. spinneistä kolareiden tuloksena. Näissä ei ole pakkia millä tulla pois putkesta jne.
Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 05.03.12 - klo: 21.24
hah hah voi LOL sentään.
Oletko kuullut kanttareista mistä ottaa ilmaa tai siitä että auto voi ajautua esim radalta ulos kuten esim. Raisiossa oikea takanurkka, nämä ovat isoja autoja.. tai esim. spinneistä kolareiden tuloksena. Näissä ei ole pakkia millä tulla pois putkesta jne.
Ei tp-10 autossakana ole pakkia ja ne jää vielä nurtsille jumiin. Jokaisella kilpailijalla sai tosin muistaakseni olla 2 mekkaajaa. Joten jos on ongelmaa pysyä radalla voit aina palkata extra mekkaajan nostamaan? :)
Mutta leikki sikseen, jos nyt funtsataan asiaa tarkemmin niin on helposti laskettavissa ettei ole varaa lukita 3 kuskia per auto radalle. Erät eivät yksinkertaisesti riitä tähän. Eikä isojen poikien skaboissakaan jatketa skabaa tosta vaan jos ajetaan ulos. Ihan hyvä että palkitaan kuskeja jotka pitää auton radalla.
En ymmärrä mitä yrität sanoa.
Nostovuorot ovat pienoisautoilun ihan normaalia toimintaa.
Kyllä LS-5/GT kisoissa on vähintään 2 erää, nostot vuorotellen/rotaationa.
Lainaus käyttäjältä: goos - 05.03.12 - klo: 21.44
Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 05.03.12 - klo: 21.24
hah hah voi LOL sentään.
Oletko kuullut kanttareista mistä ottaa ilmaa tai siitä että auto voi ajautua esim radalta ulos kuten esim. Raisiossa oikea takanurkka, nämä ovat isoja autoja.. tai esim. spinneistä kolareiden tuloksena. Näissä ei ole pakkia millä tulla pois putkesta jne.
Ei tp-10 autossakana ole pakkia ja ne jää vielä nurtsille jumiin. Jokaisella kilpailijalla sai tosin muistaakseni olla 2 mekkaajaa. Joten jos on ongelmaa pysyä radalla voit aina palkata extra mekkaajan nostamaan? :)
Mutta leikki sikseen, jos nyt funtsataan asiaa tarkemmin niin on helposti laskettavissa ettei ole varaa lukita 3 kuskia per auto radalle. Erät eivät yksinkertaisesti riitä tähän. Eikä isojen poikien skaboissakaan jatketa skabaa tosta vaan jos ajetaan ulos. Ihan hyvä että palkitaan kuskeja jotka pitää auton radalla.
Jos rata-autoa tarvii nostaa kesken erän, niin se meni jo, ei oo enää kiire.
-A-
Ei kai se nyt sentään aivan niin ole?
Jos finaali kestää 45 min. Kyllä siinä voi kerran ulkonakin käydä tai olla putkessa kiinni hetken.
No sanotaan nyt vaikka niin että jos TP-10 kisassa sun auto tarvii nostajaa yhden kerran semissä, niin yleensä et nouse finaaliin. Mutta mielipidekysymyksiähän nämä ovat.
-A-
Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 05.03.12 - klo: 23.16
En ymmärrä mitä yrität sanoa.
Nostovuorot ovat pienoisautoilun ihan normaalia toimintaa.
Kyllä LS-5/GT kisoissa on vähintään 2 erää, nostot vuorotellen/rotaationa.
väännetään rautalangasta kun et ymmärrä:
1 kuski ajaa, 1 mekkaa, 1 nostaa. Esim 8 autoa per erä tästä tulee nopeella ala-asteen matikalla: (1+1+1)*8=24
Jos eriä on kaksi se tarkoittaa että GT8 kuskeja on yhteensä 16kpl, eli tarvitaan 8 ulkopuolista per erä. Eli kahdelle erälle 16 ylimäärästä ihmistä pyörittämään showta.
Tällä hetkellä on ollut ihan tarpeeksi hankalaa saada mekkari, mistä se ylimääräinen 16 henkilöä tulisi yhtäkkiä?
OK.
Olen ollut mukana kymmenissä kisoissa, ja järjestänyt monta GT kisaa, eikä toi ole ollut iso ongelma. Nitro luokissa tarvitaan mekkari, niin se vaan on. Mutta jos toi kuvio että mekkari nostaa palvelee niin ei siinä mitään. Tuossa edellä nyt vaan tuli esille juttuja miksi ei palvele kaikissa tapaukissa.
1:8 GT race 20.7.2008 (http://www.youtube.com/watch?v=36d9_M308v0#)
Olishan se ihan jees jos olis myös nostajat erikseen kuten juskakin toi esiin turvallisuus näkökohdan. Nykyään se ei kuitenkaan ole ihan realistista kuten goos jo nopeasti laskemalla näytti. Normaalisti kyllä joka autolle löytyy oma tankkaaja.
TP-10 luokassa saattaa ollakin game over jos ajat ulos erässä, siellä on 4 kertaa enemmän yrittäjiä. GT-8 luokassa saa härvätä parhaimmillaan paljonkin ja silti mennä jatkoon, koska autoja kisoissa alle 20 kpl ja nopeuseroja löytyy.
Eikä useita kiloja painavampi buggy-pohjainen auto kulje ihan niin kiskoilla kuin hihna TP10 foameilla.
Mutta eihän se oikeaa kilpakuljettajaa haittaa.
Lainaus käyttäjältä: tturku - 06.03.12 - klo: 10.50
TP-10 luokassa saattaa ollakin game over jos ajat ulos erässä, siellä on 4 kertaa enemmän yrittäjiä. GT-8 luokassa saa härvätä parhaimmillaan paljonkin ja silti mennä jatkoon, koska autoja kisoissa alle 20 kpl ja nopeuseroja löytyy.
Jos palkitaan siitä että pysytään radalla niin ajokulttuuri myös muuttuu hiljalleen siistimmäksi ja sen sijaan, että runnotaan täysilla pyritään ajaa siistiä ajoa. Tämä kehittää kuskia ja lajia taas eteenpäin.
Tottakai ja näinhän sen tuleekin olla. Ei siellä kukaan räiski miten sattuu ja kolistele. Tartuin vain Antin kommenttiin siitä, jos mokaa kerran niin peli on pelattu. Tässä luokassa nimenomaan on ajettu erittäin siististi. Sarjassa ajaa paljon "aloittelijoita" ja kaluston kanssa on aina silloin tällöin myös teknisiä murheita, autot saattaa stumpata jne. On siellä nähty muumuassa Jirin huikea suoritus, jossa se pääsi lähtemään monta kierrosta perässä erään ja silti ajoi eniten kierroksia. Eli jos kerran tai kaksi karauttaa pihalle tai auto stumppaa syystä tai toisesta ei se vielä välttämättä merkkaa mitään, varsinkaan C finaalissa.
Tällaisessa luokassa on todella vaarallista jos mekaanikko toimii myös nostajana.
Nimenomaan koska siellä on todella eri tasoista porukkaa, autot etenevät kuitenkin suhteellisen kovaa ja painavat sen reilu 3 kiloa heittäen.
On aloittelijoita joilla ei se ajaminen ole vielä ihan niin hallussa... Spinnataan letkua vasten jumiin jne.
Moottoritkaan ei ole ihan kohdallaan ja saattaa sammuilla.
Aivan liian usein olen minäkin nähnyt kun missä tahansa luokassa mekaanikko juoksee radalle ja pomppii autojen yli ja välillä osuukin.
Eikä tässä luokassa todellakaan ole niin että sammuminen ratkaisisi vielä yhtään mitään.
Olin jirille mekaanikkona kun hän pääsi lähtemään varikolta tasan 2 kierrosta muiden perään.
Auto oli senverran tuunattu setuppiin ja mekaanikkokin vielä selkeästi nopeampi tankilla + kuskilla sopiva kiukku päällä että voittokin irtosi lopulta jopa reilulla kierroksella... vai tuliko jopa kaksi kierrosta juuri täyteen.
Olen myös itse ajanut kisan missä ajettiin 20 minuutin finaaleita kaksi kappaletta.
Ekassa mulla irtos rengas puolessa välissä matkaa...
Mekaanikko joutu vielä palaamaan radalle etsimään mutteria kun ei sattunut olemaan samoilla kierteillä olevia hollilla.
Voitin kierroksella.
Seuraavassa hiitissä tulikin pelleiltyä vähän liikaa, eikä konekaan ollut ihan vimpanpäälle kohdallaan niin pääsi soppa loppumaan ennen aikojaan.
Ja silti voitin jälleen kierroksella.
Ei siis ole tämä luokka ihan sentään niin tiukkaa että kaato tai jonnekin pöpelikköön ajaminen ratkaisisi peliä.
Aika paljon pitäis luokan kehittyä tiukemmaks että alkaisi olemaan järkevää pistää mekaanikko juoksemaan radan poikki aina kun virhe sattuu.
Nykyisellään alkais nilkat paukkumaan.
Tästähän vois tehdä sellasen oikeen äänestyksen johon ottavat osaa VAIN ne jotka ovat sarjaan osallistuneet.
Jonka jälkeen luokkavastaava muuttaa sääntöä jos on tarpeen.
Johan se Pakari:kin sanoo että pitää kuunnella kenttää eikä tehdä päätöksi kabineteissä.
Tää on taas mun näkemys miten tätä pitäisi viedä eteenpäin.
Lainaus käyttäjältä: goos - 05.03.12 - klo: 23.40
Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 05.03.12 - klo: 23.16
En ymmärrä mitä yrität sanoa.
Nostovuorot ovat pienoisautoilun ihan normaalia toimintaa.
Kyllä LS-5/GT kisoissa on vähintään 2 erää, nostot vuorotellen/rotaationa.
väännetään rautalangasta kun et ymmärrä:
1 kuski ajaa, 1 mekkaa, 1 nostaa. Esim 8 autoa per erä tästä tulee nopeella ala-asteen matikalla: (1+1+1)*8=24
Jos eriä on kaksi se tarkoittaa että GT8 kuskeja on yhteensä 16kpl, eli tarvitaan 8 ulkopuolista per erä. Eli kahdelle erälle 16 ylimäärästä ihmistä pyörittämään showta.
Tällä hetkellä on ollut ihan tarpeeksi hankalaa saada mekkari, mistä se ylimääräinen 16 henkilöä tulisi yhtäkkiä?
Kuka ei nyt ymmärrä... Edellinen erä nostaa, siis ne jotka on juuri tulleet pois radalta. LS5 kisoissa ja LS5 luokassa toimitaan juuri näin ja miksi ei voisi GT8 luokassa "samassa" kilpailussa toimia samoin.
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 06.03.12 - klo: 15.15
Tällaisessa luokassa on todella vaarallista jos mekaanikko toimii myös nostajana.
Määrittele '
todella vaarallista'?
Nostaminen on ratkaiselvilta osin ihan yhtä vaarallista tai vaaratonta teki sen sitten mekaanikko tai nostaja. (Joka on loppupeleissä yleensä samankaltainen henkilö) Perustelkaa ihan oikeiden perustelujen muodossa miten radan varressa oleva nostaja on turvallisemmassa asemassa kuin sinne tarpova mekaanikko?
Tässäkin asiassa vastuu turvallisuudesta on ensitilassa mekaanikolla, ei järjestelmän. Joutuuhan se mekaanikko sinne radalle tarpomaan joka tapauksessa jos kone stumppaa, oli nostaja tai ei. Jos joku suinpäin juoksee radalle välittämästä radan liikenteestä ja loukaantuu, niin onko se järjestelmän vika? Onko näin joskus tapahtunut?
Viimeisien kausien aikana en ole kuullut tai nähnyt GT-8 luokassa yhtään edes "läheltä-piti"-tilannetta. M8-luokassa ja muissa maastoluokissa näitä on harva se kisassa, muistan jossakin olleen jotain liputussysteemejäkin.
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 06.03.12 - klo: 15.15Nimenomaan koska siellä on todella eri tasoista porukkaa, autot etenevät kuitenkin suhteellisen kovaa ja painavat sen reilu 3 kiloa heittäen.
On aloittelijoita joilla ei se ajaminen ole vielä ihan niin hallussa... Spinnataan letkua vasten jumiin jne.
Moottoritkaan ei ole ihan kohdallaan ja saattaa sammuilla.
Aivan liian usein olen minäkin nähnyt kun missä tahansa luokassa mekaanikko juoksee radalle ja pomppii autojen yli ja välillä osuukin.
Ja tätä ei ilmene muissa luokissa? esim: M8, jaa mutta siellä on nostajat ja nehän on turvassa.
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 06.03.12 - klo: 15.15
Eikä tässä luokassa todellakaan ole niin että sammuminen ratkaisisi vielä yhtään mitään.
Ei siis ole tämä luokka ihan sentään niin tiukkaa että kaato tai jonnekin pöpelikköön ajaminen ratkaisisi peliä.
Määrittele "yhtään mitään", jos ajaa voitosta/podiumsijasta/TQ:sta, niin kyllä ratkaisee.
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 06.03.12 - klo: 15.15
Aika paljon pitäis luokan kehittyä tiukemmaks että alkaisi olemaan järkevää pistää mekaanikko juoksemaan radan poikki aina kun virhe sattuu. Nykyisellään alkais nilkat paukkumaan.
Kenen nilkat? Eihän siellä ole ketään radalla virheen sattuessa?
Miten hoke, tuo sinun tilitys jostain kisasta liittyy nostamiseen?
[ot]
Sitten ihan näin OT:na, minkä ihmeen ja kumman takia tämä GT-8 luokka on aina näin paljon jossakin "pihdeissä", eteenkin tietyillä piireillä tuntuu olevan motiivit jossakin muualla kuin aiheessa.
Miksi ei olla esim: Kannustamassa TP-10 sääntöjä, tai juuri julkaistuja M8 sääntöjä, tai LS-5. Luulenpa että epävirallisissa lähteissä julkaistuissa Bensa Off-road autojen säännöissäkin olisi purnattavaa, ihan oikeasti, toki sehän on selvä kun sääntöjen motiivit on myynnissä.
[/ot]
Sitten kun ottaa laskimen käteen ja laskee voimia. Eri luokkien välillä ei ole olennaista eroa jos auto osuu nilkkaan, lopputulos on luokasta riippumatta, "sattuu kerpeleesti". Maastoluokissa osuma voi olla huomattavasti fataalimpi, esim: pääosuma.
Mikä on tämän keskustelun arvo? On toki hyvä, että turvallisuusaspekteja nostetaan esille, mutta faktat pitää olla kohdallaan ja puuttua todellisiin vaaratekijöihin. Nostosääntö on GT-8:ssa ollut aina sama, alusta asti.
...ja sitten kun taas GT-8 luokka on ties minkä luokan kylkiäisenä, niin pitää rustata taas säännöt uusiksi kun "kaveriluokassa" ei ole nostajia.
PS:
Minä en LS-5 autoja halua olla nostamassa, on niin vaarallista. Isoja, painavia, menee kovaa ja osuessaan menee muutakin kuin nilkat ja varpaat. Mun mielestä näillä perusteluilla LS-5 luokasta pitäisi ottaa nostajat pois, ovat niin todennäköisessä vaarassa.
Lainaus käyttäjältä: HVoltage - 06.03.12 - klo: 17.44
Miksi ei olla esim: Kannustamassa TP-10 sääntöjä, tai juuri julkaistuja M8 sääntöjä, tai LS-5. Luulenpa että epävirallisissa lähteissä julkaistuissa Bensa Off-road autojen säännöissäkin olisi purnattavaa, ihan oikeasti, toki sehän on selvä kun sääntöjen motiivit on myynnissä.
Joko laitetaan lukkoon kuten muutkin säännöt foorumilla? :police:
Äsh...
Se on huomattavasti vaarallisempaa kun mekaanikko juoksee varikolta radan toiselle puolelle.
Samalla autoja suhaa ristiin ja rastiin.
Vielä kun sattuukin olemaan tilanne että pitäis tulla jopa tankille samalla kierroksella.
Siis verrattuna siihen että nostaja joka on sijoittunut kyseiselle alueelle, menee nostamaan.
Ei tarvitse kirmata monen ratapätkän yli.
Vielä kun muistetaan että silloin nostaja on vieläpä se oma mekaanikko joka tosiaan pyrkii pääsemään auton luokse mahdollisimman nopeasti.
Verrattuna siis nostajaan jolla ei ole kovinkaan ihmeellistä kiinnostusta päästä paikalle niin nopeasti kuin mahdollista.
Varsinkin jos auto on katollaan toisella puolella rataa...
Tulee aika kiire ettei kone sammu.
Kokeiles ihan huvikses.
Olen ollut mekaanikkona tilanteessa että piti tulla tankille samalta kierrokselta missä kaato tapahtui.
Oli huomattavasti vaarallisempaa juosta kolmen radanpätkän yli kun autoja tuli molemmista suunnista, verrattuna siihen että olisin nostopaikalla mistä joudun kirmaamaan korkeintaan yhden ratapätkän yli.
Yhtään mitään, tarkoitan sitä että se ei vielä ratkaise koko kisaa.
Aina voi kaverillakin sammua, tai hän voi tehdä samanlaisen virheen jne.
Ja se "tilitykseni" oli viittaus Tommin viestiin, sekä myös esimerkkinä että kyseisessä luokassa ei homma todellakaan ole niin tiukkaa ettäkö siellä voisi isomman virheen tai sammumisenkaan jälkeen vielä todeta pelin olevan sillä selvä.
Ps: Ilmeisesti nosto touhun vaarallisuutta ei ole puntaroitu tarpeeksi jos ei pysty näkemään mitään eroa siinä, juokseeko mekaanikko vaahto poskella suorinta tietä auton luokse jotta se ei sammuisi, vai meneekö lähellä oleva nostaja hoitamaan homman.
Pps: mulle naristaan aina jos satun kirjoittamaan edes puolet noin pitkän viestin... pitäiskö munkin nyt kiukutella samasta syystä :smiley:
pppps: ei tartte hermostua jos jotain kommentoin. En ole ketään tai mitään haukkunut enkä loukannut toin vain mielipiteeni esille.
Pspppstps: Jos olen ollut mekaanikkona ja kuskina kyseisessä luokassa enemmän tai vähemmän joka vuosi siitä lähtien kun eka leikkikisa edes tässä maassa ajettiin, mutta en ole ajanut koskaan kokonaista sarjaa läpi niin enkö siis saa osallistua keskusteluun?
Hoke, kirjoitit sitten toistamiseen saman asian? Meinaatko, että minun järjestäjä- ja kisakokemuksella en tuollaisia asioita osaa nähdä?
Faktaa on vain se, että 16-20 kuljettajalla ei nosto/tankkaus/ajamiskuviot onnistu samaan aikaan. Se, että nostovuorot sekoitettaisiin eri luokkien välillä ei toimi. Enpä usko, että kovinkaan moni LS-5 kuski haluaa nostaa GT-8 autojen finaaleja...
Eihän se poista sitä tosiasiaa että kun mekaanikko juoksee koko radan läpi nostamaan katollaan olevaa autoa, etteikö se loisi huomattavasti herkemmin vaaratilannetta kuin se että radalla olisi nostajat.
Et ainakaan vastannut asiaan siten että olisit huomannut mikä ero näillä on.
Vielä kun muistetaan että aloittelevalla on hyvin usein mekaanikkona myös vähemmän kokenut kaveri...
Tulee ajovirheitä enemmän ja ehkä jopa rc autoilua osaamaton kaveri juoksee radalle useita kertoja hiitin aikana.
Sanoit että säännöt ovat olleet näin alusta asti...
Mistä alusta?
Miksi nostot eivät toimisi sekoitettuna eri luokkien välillä?
En tiedä GT-8 nostamissäännöistä, mutta TP-10:ssä ei juosta radan poikki nostamaan, vaan kierretään reunaa pitkin. Toki saattaa huonossa tapauksessa joutua jonkun kaistaleen yli hyppäämään, mutta pointti tuli varmaan selväksi...
Kyllä.
Kuinka moni kyseistä luokkaa ajavista/mekkaavista on aloittelijoita?
Kokeneet muistavat kyseiset asiat paremmin kun ei mene kaikki keskittyminen sekkarin ym vahtaamiseen... Ne kun tulee jo rutiinilla.
GT8 luokassa on aloittelijoita.
On jopa ihan ekaa kertaa mihinkään kisoihin osallistuvia ja mekaanikkoina on nähty isää tai veljeä, tai kaveria.
Kokematonta sakkia siis.
Tapahtuu huomattavasti herkemmin niitä virheitä ja sännätäänkin suorinta tietä radan poikki.
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 06.03.12 - klo: 19.30
Eihän se poista sitä tosiasiaa että kun mekaanikko juoksee koko radan läpi nostamaan katollaan olevaa autoa, etteikö se loisi huomattavasti herkemmin vaaratilannetta kuin se että radalla olisi nostajat.
Ei oo påakko juosta suoraan radan yli, voi myös kiertää, monesti se nopeempi tapa.
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 06.03.12 - klo: 19.44
Kyllä.
Kuinka moni kyseistä luokkaa ajavista/mekkaavista on aloittelijoita?
Kokeneet muistavat kyseiset asiat paremmin kun ei mene kaikki keskittyminen sekkarin ym vahtaamiseen... Ne kun tulee jo rutiinilla.
GT8 luokassa on aloittelijoita.
On jopa ihan ekaa kertaa mihinkään kisoihin osallistuvia ja mekaanikkoina on nähty isää tai veljeä, tai kaveria.
Kokematonta sakkia siis.
Tapahtuu huomattavasti herkemmin niitä virheitä ja sännätäänkin suorinta tietä radan poikki.
tätä varten on ajaajakokous missä voidaan näistä asioista tiedottaa, ei kukana siellä ilman tietoa seiso.
Heh...
Eihän näistä vastaavista asioista yleensä kisoissa toitotetakaan kuin joka kisan alussa, mutta on se ihme kun silti nähdään vuodesta toiseen sitä koheltamista... :laugh:
Eikä olis todellakaan eka kerta kun näkee jonkun juoksevan sitä suorinta linjaa hyppien autojen yli.
Tuskin viimeseks jää.
En tarkoittanutkaan tiedon puutetta.
Kuten sanoin... Kokenut hoitaa varikko touhun rutiinilla, jolloin joku nostosuoritus muistuu paremmin mieleen kun ei tartte pähkäillä kaikkea muuta.
Eikä olisi sekään eka kerta kun näkee että nimenomaan niillä vähemmän kokeneilla moni asia unohtuu siinä tosi tilanteessa.
Ekaa tai jopa tokaa kertaa kisaan tulevalla on mieletön pikaoppi jo muutenkin koko hommasta.
Ylipäätään kisaformaatista jne.
Sähläyksiä tapahtuu kokeneillakin kun on kisajännitys päällä... Saati sitten ekakertalaisella kun jo koko päivä on ylipäätään jännittävä ja kaikki uutta.
Jeppe,
Minun perusteluni on seuraava.
Kun nostaja hoitaa omaa sektoriaan niin se tietää miten ja mistä ne autot tulee.
Kun taas mekaanikko ryntää varikolta radalle silmät kiinni "omassa" autossa, silloin helposti jää muut rataa kiertävät autot huomaamatta.
Mekkari on mekkari ja nostaja on nostaja.
Mun osalta tää oli tässä.
Kisajärjestäjän vinkkelistä katsottuna yhdistelmä "erilliset nostajat + välitankkaukset erän aikana" on alle 50 kuskin kisoissa hyvin hankala. M-8 ajetaan tuolla mallilla, mutta riittävän määrän nostajia löytäminen tuottaa usein vaikeuksia yli 50 kuskinkin kisoissa ja vapaaehtoisia nostajia joudutaan peräänkuuluttelemaan usein.
Ajatus, että LS-5 ja GT-8 nostavat ristiin toistensa finaalit on nykyisillä osallistujamäärillä käytännössä lähes mahdoton. Tai sitten tarvitaan enemmän mekaanikon rooliin tai nostamiseen erikoistunutta tukiporukkaa.
Onko luokkien ristiinnostamisessa jotain piiloriskejä? Esim. voiko autoissa olla jotain luokalle ominaisia hotspotteja?
Läskivitosissa tulee myös mieleen, jos tarvisi lähteä nykimään käyntiin autoa, niin GT-8 -taustaisella nostajalla jäänee nykimättä.
Eniten hyötyä nostajista olisi mielestäni GT-8 luokassa A-finaalissa. Olisikohan järkeä, että nostajat tulisivat A-finaalin ulkopuolelle jääneistä kuskeista. Muissa finaaleissa/erissä ei sitten nostajia olisi.
Lainaus käyttäjältä: Ender - 09.03.12 - klo: 00.58
Eniten hyötyä nostajista olisi mielestäni GT-8 luokassa A-finaalissa. Olisikohan järkeä, että nostajat tulisivat A-finaalin ulkopuolelle jääneistä kuskeista. Muissa finaaleissa/erissä ei sitten nostajia olisi.
Veikkaan, että a-finaalissa heitä tarvitaan vähiten.
Lainaus käyttäjältä: goos - 09.03.12 - klo: 01.03
Veikkaan, että a-finaalissa heitä tarvitaan vähiten.
Varmaankin, mutta finaalin merkitys on suurin. Esim. viime vuoden Kouvolan A- finaalissa Kuronen jäi melkein kierroksen toka mutkassa sattuneen pienen häslingin takia...
Lainaus käyttäjältä: Ender - 09.03.12 - klo: 01.14
Varmaankin, mutta finaalin merkitys on suurin. Esim. viime vuoden Kouvolan A- finaalissa Kuronen jäi melkein kierroksen toka mutkassa sattuneen pienen häslingin takia...
Eli ei kannata kolaroida, vaan ajetaan rauhassa ja pidetään pellit ehjinä. Itse arvostan sitä että rankaistaan siitä että ajetaan ulos tai kolaroidaan. Siinä kun odottaa, että mekkari käy nostamassa auton niin on hyvä pohtia että mitä tuli tehtyä väärin.
Lainaus käyttäjältä: goos - 09.03.12 - klo: 09.03
Lainaus käyttäjältä: Ender - 09.03.12 - klo: 01.14
Varmaankin, mutta finaalin merkitys on suurin. Esim. viime vuoden Kouvolan A- finaalissa Kuronen jäi melkein kierroksen toka mutkassa sattuneen pienen häslingin takia...
Eli ei kannata kolaroida, vaan ajetaan rauhassa ja pidetään pellit ehjinä. Itse arvostan sitä että rankaistaan siitä että ajetaan ulos tai kolaroidaan. Siinä kun odottaa, että mekkari käy nostamassa auton niin on hyvä pohtia että mitä tuli tehtyä väärin.
Ja vaihtoehtoisesti menee viimeisetkin hermot, jos ko. kolari onkin aiheutunut esim. peräänajosta. Ainahan letkuihin juuttuminen ei ole omista käsistä kiinni. En viittaa tällä tuohon edellä mainittuun tapaukseen.
Lainaus käyttäjältä: goos - 09.03.12 - klo: 09.03
Lainaus käyttäjältä: Ender - 09.03.12 - klo: 01.14
Varmaankin, mutta finaalin merkitys on suurin. Esim. viime vuoden Kouvolan A- finaalissa Kuronen jäi melkein kierroksen toka mutkassa sattuneen pienen häslingin takia...
Eli ei kannata kolaroida, vaan ajetaan rauhassa ja pidetään pellit ehjinä. Itse arvostan sitä että rankaistaan siitä että ajetaan ulos tai kolaroidaan. Siinä kun odottaa, että mekkari käy nostamassa auton niin on hyvä pohtia että mitä tuli tehtyä väärin.
Miksi tämä raivostuttava vastaus on aina se mikä on ihan pakko päästä sanomaan???
Eikö ihan oikeasti koskaan muisteta että radalla on muitakin???
Joku kun pikkuisen kolauttaa takanurkkaan ja ajaudut siitä kiinni letkuun ja jäät kierroksen niin onko se tosiaan oikeanlainen rangaistus siitä että ei ole tehnyt mitään??????????
Ei tartte kaataa jne vastaavat kommentit on aivan käsittämättömän typeriä kommentteja mitä saa kuulla jatkuvasti.
Nämä kun ei aina johdu itsestä.
Saahan se toinen stopparin siitä...
Just... no mitä se auttaa sitä kuskia joka on kierroksen ollut jumissa ilman omaa virhettä????
Aina voi ajaa ennakoiden ja vähentää riskiä että käy huonosti. Ei ole pakko vetää täysillä ekaan mutkaan ja vetää liinat kiinni, vaan voi tulla rauhassa sisään ja katsoa missä on hyvin tilaa ja ajaa siitä.
Jostian syystä tietyillä kuskeilla sattuu paljon peräänajoja ja kolareita ja toisilla sit taas vähemmän.
Tietysti on tilanteita misä et voi asialle mitään ja takaata tullaan konttiin ja jäädään mahdollisesti jumiin. Tämä on autourheilua ja tilanteita tulee, mutta niitä voidaan vähentää. Ei edes ole huono idea että lähdöissä missä tapahtuu todella paljon kolareita niin voisi olla yksi henkilö nostamassa ekan kierroksen, jolloin pahimmat ylilyönnit saadaan pois.
Koko pointti on se että kun ei ole "nopeeta nostoa" niin kaikki ajavat järkevemmin ja varovaisemmin, tämä vähentää kolareiden määrää ja "epäreiluja tilanteita" pitkällä aikavälillä.
Peräänajoista juttelin kerran myös yhden ammattilaisen kanssa ja he itseasiassa muuttavat ajolinjojaan kun perässä ajaa "riskitapaus" ja pystyvät reagoimaan kun ollaan tulossa konttiin. Lääke on se, että ajetaan mutkaan hiukan nopeammin ja mutkan keskikohdassa annetaan hanaa normaalia enemmän jolloin osumaa ei tule. Ajatus on se että parempi ajaa mutka ihan vähän pitkäksi kuin ottaa auto kontiin. Tämä siis sähkötouring puolella.
PS. se on joskus ihan hyvä idea antaa jonkun mennä edeltä jos sillä on ylitsepääsemätön kiire ajaa jotakuta konttiin, sen voi sit kuitata kun se on ajanu jotain muuta kuskia konttiin kuin sinua.
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 09.03.12 - klo: 11.41
Lainaus käyttäjältä: goos - 09.03.12 - klo: 09.03
Lainaus käyttäjältä: Ender - 09.03.12 - klo: 01.14
Varmaankin, mutta finaalin merkitys on suurin. Esim. viime vuoden Kouvolan A- finaalissa Kuronen jäi melkein kierroksen toka mutkassa sattuneen pienen häslingin takia...
Eli ei kannata kolaroida, vaan ajetaan rauhassa ja pidetään pellit ehjinä. Itse arvostan sitä että rankaistaan siitä että ajetaan ulos tai kolaroidaan. Siinä kun odottaa, että mekkari käy nostamassa auton niin on hyvä pohtia että mitä tuli tehtyä väärin.
Miksi tämä raivostuttava vastaus on aina se mikä on ihan pakko päästä sanomaan???
Eikö ihan oikeasti koskaan muisteta että radalla on muitakin???
Joku kun pikkuisen kolauttaa takanurkkaan ja ajaudut siitä kiinni letkuun ja jäät kierroksen niin onko se tosiaan oikeanlainen rangaistus siitä että ei ole tehnyt mitään??????????
Ei tartte kaataa jne vastaavat kommentit on aivan käsittämättömän typeriä kommentteja mitä saa kuulla jatkuvasti.
Nämä kun ei aina johdu itsestä.
Saahan se toinen stopparin siitä...
Just... no mitä se auttaa sitä kuskia joka on kierroksen ollut jumissa ilman omaa virhettä????
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 06.03.12 - klo: 18.02
Yhtään mitään, tarkoitan sitä että se ei vielä ratkaise koko kisaa.
Aina voi kaverillakin sammua, tai hän voi tehdä samanlaisen virheen jne.
Vaikka tämä lainaus on nyt otettu suuremmasta kokonaisuudesta, niin näenkö tässä nyt ristiriitaa?
Hoke, vaikka on nostajat, niin tuo asia pistää "painokelvotonta" silti, vai mitä mieltä olet viimeisestä Oulun keikasta, jos mietit minun kohtaloani...
***
Minusta olisi hienoa, että kaikissa luokissa ja kaikissa erissä olisi nostajat radalla. Valitettavasti se ei ole aina mahdollista, eikä sitä voida täten sääntöihin aina kirjata. Olisi kohtuutonta vaatia kisajärjestäjältä myös nostajat.
Tähän nostamiseen liittyen ihan yleensä, pitäisi kilpailuorganisaation myös valvoa nostotoimintaa ja nostajamääriä, jotta kilpailu pysyy tasapuolisena. Jos tähän panostettaisiin enemmän, jäisi ne "nostajaspekulaatiot" vähemmälle.
Loppupeleissä kuitenkaan, kolarointi, nostajan toiminta tai toimettomuus tai jotkin muuta tällaiset "kipukohdat" eivät ole järjestelmän vika, vaan valvonnan ja asenteiden.
***
Ei tuossa ole mitään ristiriitaa.
Minua suoraan sanottuna ärsyttää kun joku yrittää olla nerokas kertoen että ei tartte kolaroida jne.
Kun siellä on nimenomaan paljon tilanteita mikä ei ole itsestä kiinni ja mitä et pysty mitenkään välttämään.
Ei siihen tarvita mitään ammattilaistakaan kun muutetaan edessä hieman ajolinjaa jos takana tuleva riehuu liikaa.
Mutta kun tämäkään ei vaan riitä.
Ristiriitaa kommentissani ei ole, koska kuten niin monesti varsinkin tässä luokassa on nähty niin sieltä perältä on noustu korkealle.
Ja silti se on ärsyttävää yrittää kuulostaa nerokkaalta kertoen ettei pidä kolaroida, kun sille ei vaan aina voi mitään jos joku tulee päälle.
Mitä tulee oulun kohtaloihin niin en tiedä tarkemmin mitä tarkoitat.
Katselin videot läpi ja näen kuinka eräs pinkki auto osuu ison hässäkän jälkitilanteessa takanurkkaan ja kori taipuu renkaaseen.
Näen myös kuinka ekassa hiitissä kärsinyt sitten seuraavassa hiitissä tulee aikamoisen paukahduksen soidessa kyljestä sisään ja ihan puhtaan ajovirheen takia.
Edessä oleva ei pystynyt välttämään tätä osumaa mitenkään.
Molemissa tapauksissa allejäänyt kärsi paljon, eikä voinut itse tilanteelle yhtään mitään.
Vähiten nerokasta on todeta allejääneelle "ei pidä kolaroida"
En ole muuten nähnyt vastausta siihen miksi LS-5 ja GT-8 nostoja ei voida sotkea luokkien kesken???
Ihan vilpitön kysymys kun en itse keksi tähän mitään selkeää syytä.
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 09.03.12 - klo: 13.00
Mitä tulee oulun kohtaloihin niin en tiedä tarkemmin mitä tarkoitat.
Niin tarkoitin sitä, että vaikka on nostajat, niin kolarointi, oli se itse aiheutettu tai jonkun toisen, tai näiden summa. Niin silti se pistää harmittamaan, vai eikö se tuosta aiemmasta viestistäni selvinnyt? Se kolarointi ja siitä aiheutunut mielipaha ei ole nostajien läsnäolosta kiinni.
Jos edellä ajavan ajolinja on "hehtaaripyssyllä",yrittää ohi ja tulee kolari. Ketä pitää rangaista, vai pitääkö ketään?
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 09.03.12 - klo: 13.01
En ole muuten nähnyt vastausta siihen miksi LS-5 ja GT-8 nostoja ei voida sotkea luokkien kesken???
Ihan vilpitön kysymys kun en itse keksi tähän mitään selkeää syytä.
GT-8 näkökulmasta katsottuna tämä ei takaa tasapuolista nostosuoritusta. Miten rangaista nostajaa joka ei ilmesty GT-8 nostoon tai päinvastoin? Kärsivä osapuoli on toisessa luokassa ja rangaistus ilmentyy toisessa?
Tämä ei minusta nyt kovinkaan kummosta pohdintaa edes vaatinut, aika selvä asia...
Nostajan ollessa paikalla on se kärsitty aika YLEENSÄ lyhyempi kuin toiselta puolelta rataa juoksevan mekaanikon nostaessa.
Edessä oleva saa ajaa ihan millä tahansa hehtaaripyssylinjalla.
Päälle ajava on syyllinen mikäli kolari sattuu.
Ja jos viittaat tuolla hehtaaripyssy jutulla tapaukseen missä osuimme yhteen niin viteoo vaan katsomaan.
Edessä menevä ei aja hehtaaripyssyllä, vaan takana tuleva ajaa liian kovaa ja linjalla joka on kaukana optimista... Selkeä ajovirhe eikä edellä ajava pysty mitenkään välttämään kolaria kyseisessä tilanteessa.
Perus kolina mitä tapahtuu hyvin usein, varsinkin kun rata on pienehkö ränniviidakko missä ei mahdu pahemmin väistämäänkään.
Näitä tulee aina, eikä niille oikein mitään voi kun lähellä ajaessa on hyvin pienestä kiinni.
Mutta nimenomaan tämähän ei liity yhtään mihinkään muuhun kuin siihen että on turha selittää ettei pidä kolaroida, jos se kolarointi ei ole itsestä johtuvaa.
Lainaus käyttäjältä: HVoltage - 09.03.12 - klo: 13.35
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 09.03.12 - klo: 13.01
En ole muuten nähnyt vastausta siihen miksi LS-5 ja GT-8 nostoja ei voida sotkea luokkien kesken???
Ihan vilpitön kysymys kun en itse keksi tähän mitään selkeää syytä.
GT-8 näkökulmasta katsottuna tämä ei takaa tasapuolista nostosuoritusta. Miten rangaista nostajaa joka ei ilmesty GT-8 nostoon tai päinvastoin? Kärsivä osapuoli on toisessa luokassa ja rangaistus ilmentyy toisessa?
Tämä ei minusta nyt kovinkaan kummosta pohdintaa edes vaatinut, aika selvä asia...
Hetkinen...
Eihän krossikisoissakaan ole mitään ongelmaa vaikka takatuuppi kuskit nostaa nelkkuja jne.
Ja on jopa SC kuskeja nostamassa krossareita...
Turistikisoissa mattis kuskit nostamassa turisteja jne.
Sen ymmärrän jos ajokaaviot olisivat jotenkin erittäin erilaiset niin olisi hullua pistää jotku nostamaan reilusti pidempiä hiittejä kuin toiset.
Siis tarkoitan että toisessa luokassa olis 20 minuuttiset hiitit ja toisessa 5...
Ei tasapuolista, mutta ei muistaakseni näiden luokkien välillä tällaista ole.
Jos nostaja jättää nostamatta niin hän saa rangaistuksen aivan normaalisti.
Alkuerissä jättää nostovuoronsa hoitamatta = parhaan alkuerätuloksen mitätöinti.
Jne.
Eihän tähän liity mitenkään se että nostaa eri luokkaa kuin itse ajaa... Ikivanha asia sähköluokista eikä siellä ainakaan mitään ihmeellistä.
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 09.03.12 - klo: 13.42
Ja jos viittaat tuolla hehtaaripyssy jutulla tapaukseen missä osuimme yhteen niin viteoo vaan katsomaan.
Edessä menevä ei aja hehtaaripyssyllä, vaan takana tuleva ajaa liian kovaa ja linjalla joka on kaukana optimista... Selkeä ajovirhe eikä edellä ajava pysty mitenkään välttämään kolaria kyseisessä tilanteessa.
Siis tuo oli vain yleinen kysymys tuo "hehtaaripyssy", eikä ollut kenellekkään suoraan osoitettu, enkä ole mitään videoita katsonut. Kunhan tuli mieleeni kysyä, miten esim: asia pitää tuomita, tyypillisesti menee vissiin kisatilanteena?
Vittaukseni Oulun kisoihin on vain siltä osin, että harmitus ei riipu siitä oli se nostaja siellä radan varressa tai ei, omakohtainen kokemus. Se nostaja ei myöskään poista niitä kolareita.
En ota kantaa siihen, että kuka kolaroi ja miksi, niistä on tuomiot jaettu ja palkinnot annettu, vai minkä takia otat noin henkilökohtaisesti? Jokaisen oma näkemys on aina subjektiivinen näissä tilanteissa, eikä sitä pidä vilpittömänä totuutena toitottaa.
PS: Keskustelu ei oikein mene aihepiirin urissa...
EDIT: Viittauksen lisäys...
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 09.03.12 - klo: 13.46
Eihän tähän liity mitenkään se että nostaa eri luokkaa kuin itse ajaa... Ikivanha asia sähköluokista eikä siellä ainakaan mitään ihmeellistä.
Poistaako tämä silti tuon ristiriidan jonka kuvasin, ei mielestäni? Ymmärrän ja tiedän kyllä pointtisi, olenhan joskus kilpaa ajanut...
En ota henkilökohtaisesti... koska mainitsit oulun niin oletin että muutkin viittaukset ovat sinnepäin.
En nyt kyllä silti ymmärrä selityksestä että mikä ongelma siinä tosiaan olisi että LS-5 kuskeja olis nostamassa GT luokkaa... tai toisinpäin.
Ajokaaviot ovat hyvin samanlaiset... Hiittejen pituudet hyvin samanlaiset.
Nostamatta jättämisen voi rangaista aivan kuten muissakin luokissa...
LS5 luokkaa ajavista lähes jokainen ajaa jotain toistakin luokkaa ainakin talvisin... Tai jokatapauksessa on kokemusta ties kuinka monesta eri luokasta...
En näe mitään ongelmaa miksi he eivät voisi nostaa myös GT luokkaa...
Okei... GT luokasta löytyy ekakertalaisia kuskeja...
Mutta ajokaaviohan on muutenkin aina niin että ensin ajaa se hitain hiitti... Jota siis tässä tapauksessa nostais LS5 nopeimmat kuskit, ja viimeisenä ajaa se nopein GT luokka jossa kuskeilla on kyllä kokemusta nostotoiminnasta... Ja hehän siis nostavat ajonsa jälkeen LS5 luokan hitainta hiittiä.
Siis mikä tässä on ropleemana ettei nostokaavio onnistu niinkuin sähköpuolella monissa luokissa???
Käyn joko hitaalla tai jotain, mutta en rehellisesti sanottuna vaan tajua.
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 09.03.12 - klo: 14.23
Siis mikä tässä on ropleemana ettei nostokaavio onnistu niinkuin sähköpuolella monissa luokissa???
Käyn joko hitaalla tai jotain, mutta en rehellisesti sanottuna vaan tajua.
Se että kuskien määrä on rajattu, harvalla on omaa mekaanikkoa. Mikä tekee sen että olet pakostakin 3 erää jokaisella eräkierroksella radalla. Yks erä menee ihan vaan ku sirryt ja tulet radalle. Eli yhteensä 4 erän edestä olet jumissa.
Montako erää on yhteensä ls5+gt8?
Viime vuoden tp10 kokemuksen perusteella se olisi ollut täysin mahdotonta tehdä mitään autolle erien välissä, eli kisaaminen olisi ollut radalla seisomista ja sit toivotaan että kalusto pysyy kasassa ja kaikki säädöt olisi voinut unohtaa. Nytkin kun oli 2 erää kiinni radalla teki tiukkaa tehdä perustarkistukset erien välissä ja jotain pientä säätöäkin sai aikaiseksi. Esim kytkimen korjaaminen oli käytännössä yhtäkuin että jätät yhden erän ajamatta.
Moni mekaanikko pystyy takkaamaan alkuerissä 1-3 autoa ongelmitta.
On hoidettu Sami L:n kanssa finaaleiden mekkaukset sekä GT että LS luokissa kahdella mekaanikolla kolme autoa... Tainnut olla välillä 4.
Ainoa ongelma syntyy GT startissa, mutta aina siihen saa jonkun kaverin kantamaan auton viivalle, kun ei tartte muuta tehdä.
Polttiskrossissakin hyvin tyypillistä että yksi mekkari tankkaa kaksi autoa alkuerissä.
Onnistuis varmasti TP 10 luokassakin.
Vaikka onkin alkuerässä välitankkaus niin eihän autojen ole pakko tulla samaan aikaan varikolle.
Vaikka peräkkäisinä kierroksina niin ihan hyvin niitä autoja voi tankkailla vaikka kolme.
Mutta jos joutuu mekaanikkona toimimaan myös nostajana niin silloin alkaa tulla vähän nihkeetä.
Tällöin riittää 2 osaavaa mekkaria kolmelle kuskille... ellei sitten käy se smurffin laki hommeli, eli kun yks jää letkuun kiinni niin olet juuri tankkaamassa toista, ja kolmas pitäis ottaa sisään minuutin sisään.
Ei että miten siis helpottais jos radalla olis nostajat.
Jopa finaalissa pystyy yks mekaanikko hoitamaan kaksi autoa, tai parempi jos kolmea autoa mekkaa kaksi mekaanikkoa.
GT luokka on myös niin pieni "perhe" että siellä jos jollain on ongelmia niin aina löytyy sieltä "vihollis leiristä" joku mekaanikoks, tai nostajaks tai jotain.
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 09.03.12 - klo: 14.46
Moni mekaanikko pystyy takkaamaan alkuerissä 1-3 autoa ongelmitta.
On hoidettu Sami L:n kanssa finaaleiden mekkaukset sekä GT että LS luokissa kahdella mekaanikolla kolme autoa... Tainnut olla välillä 4.
Ainoa ongelma syntyy GT startissa, mutta aina siihen saa jonkun kaverin kantamaan auton viivalle, kun ei tartte muuta tehdä.
Eli taas palataan lähtöruutuun, miks GT8 autoja hoidetiin vajaalla miehityksellä? Veikkaan että vastaus on kun ei ollut riittävästi mekkareita kun kaikilla on kiirreellisempä tekemistä. (laittaa autoa ajokuntoon tai auttaa kaveria jolla isompi remppa)
(alkuerissä ei tarvitse nostaa, jos ajat ulos niin ei oo kiire nostamaan)
"Meidän tiimissä" kaksi mekaanikkoa hoiti kolme autoa ihan vain siksi että kaksi oli huomattavasti kokeneempaa mekaanikkosakkia kuin muut tarjolla olleista.
Ja koska kolme mekaanikkoa olisi ollut myös turhaa.
Kahdella sai hyvin seurattua radalla liikkuvat autot, ja tankkaukset nopeiksi.
Ja mahdollisissa ongelmatilanteissa toinen pystyy irtautumaan kun toinen vielä hoitaa tankkaukset vaikka yksin.
Vähemmän kokeneilla mekkareilla pitää olla yksi per auto.
Kaksi kokenutta hoitaa kolmen auton mekkaamiset jopa paremmin kuin kokematon mekkari yhden.
Tämä oli siis aivan puhtaasti päätös... Ei henkilöstöpulan sanelema.
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 09.03.12 - klo: 14.46
Onnistuis varmasti TP 10 luokassakin.
Vaikka onkin alkuerässä välitankkaus niin eihän autojen ole pakko tulla samaan aikaan varikolle.
Vaikka peräkkäisinä kierroksina niin ihan hyvin niitä autoja voi tankkailla vaikka kolme.
Muistaakseni alkuerän pakollinen välitankkaus poistui TP-10 säännöistä ja AE lyheni takaisin 5 minuuttiin.
Lainaus käyttäjältä: jarkko - 09.03.12 - klo: 15.30
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 09.03.12 - klo: 14.46
Onnistuis varmasti TP 10 luokassakin.
Vaikka onkin alkuerässä välitankkaus niin eihän autojen ole pakko tulla samaan aikaan varikolle.
Vaikka peräkkäisinä kierroksina niin ihan hyvin niitä autoja voi tankkailla vaikka kolme.
Muistaakseni alkuerän pakollinen välitankkaus poistui TP-10 säännöistä ja AE lyheni takaisin 5 minuuttiin.
Kuulemma vasta kaudelle 2013. "Merkittävät" muutokset tulevat EFRAssa voimaan aina vuoden viiveellä.
Lainaus käyttäjältä: Mr Cale - 12.03.12 - klo: 14.03
Lainaus käyttäjältä: jarkko - 09.03.12 - klo: 15.30
Muistaakseni alkuerän pakollinen välitankkaus poistui TP-10 säännöistä ja AE lyheni takaisin 5 minuuttiin.
Kuulemma vasta kaudelle 2013. "Merkittävät" muutokset tulevat EFRAssa voimaan aina vuoden viiveellä.
Eikös niitä ole kumminkin otettu jo Suomessa aikasemmin käyttöön, jotta saadaan niistä kokemusta? Virallisia tp-10 sääntöjä tosin ei taida vielä olla, joten niitä odotellessa
Onhan noita joitain juttuja Suomessa otettu etukäteenkin käyttöön, mutta asiasta päättävät kertoivat, että tämän asian suhteen Suomessa on tarkoitus mennä EFRAn mukaan. Eli jatketaan 7 minuutin erillä.