Tällaisessa luokassa on todella vaarallista jos mekaanikko toimii myös nostajana.
Määrittele '
todella vaarallista'?
Nostaminen on ratkaiselvilta osin ihan yhtä vaarallista tai vaaratonta teki sen sitten mekaanikko tai nostaja. (Joka on loppupeleissä yleensä samankaltainen henkilö) Perustelkaa ihan oikeiden perustelujen muodossa miten radan varressa oleva nostaja on turvallisemmassa asemassa kuin sinne tarpova mekaanikko?
Tässäkin asiassa vastuu turvallisuudesta on ensitilassa mekaanikolla, ei järjestelmän. Joutuuhan se mekaanikko sinne radalle tarpomaan joka tapauksessa jos kone stumppaa, oli nostaja tai ei. Jos joku suinpäin juoksee radalle välittämästä radan liikenteestä ja loukaantuu, niin onko se järjestelmän vika? Onko näin joskus tapahtunut?
Viimeisien kausien aikana en ole kuullut tai nähnyt GT-8 luokassa yhtään edes "läheltä-piti"-tilannetta. M8-luokassa ja muissa maastoluokissa näitä on harva se kisassa, muistan jossakin olleen jotain liputussysteemejäkin.
Nimenomaan koska siellä on todella eri tasoista porukkaa, autot etenevät kuitenkin suhteellisen kovaa ja painavat sen reilu 3 kiloa heittäen.
On aloittelijoita joilla ei se ajaminen ole vielä ihan niin hallussa... Spinnataan letkua vasten jumiin jne.
Moottoritkaan ei ole ihan kohdallaan ja saattaa sammuilla.
Aivan liian usein olen minäkin nähnyt kun missä tahansa luokassa mekaanikko juoksee radalle ja pomppii autojen yli ja välillä osuukin.
Ja tätä ei ilmene muissa luokissa? esim: M8, jaa mutta siellä on nostajat ja nehän on turvassa.
Eikä tässä luokassa todellakaan ole niin että sammuminen ratkaisisi vielä yhtään mitään.
Ei siis ole tämä luokka ihan sentään niin tiukkaa että kaato tai jonnekin pöpelikköön ajaminen ratkaisisi peliä.
Määrittele "yhtään mitään", jos ajaa voitosta/podiumsijasta/TQ:sta, niin kyllä ratkaisee.
Aika paljon pitäis luokan kehittyä tiukemmaks että alkaisi olemaan järkevää pistää mekaanikko juoksemaan radan poikki aina kun virhe sattuu. Nykyisellään alkais nilkat paukkumaan.
Kenen nilkat? Eihän siellä ole ketään radalla virheen sattuessa?
Miten hoke, tuo sinun tilitys jostain kisasta liittyy nostamiseen?
[ot]
Sitten ihan näin OT:na, minkä ihmeen ja kumman takia tämä GT-8 luokka on aina näin paljon jossakin "pihdeissä", eteenkin tietyillä piireillä tuntuu olevan motiivit jossakin muualla kuin aiheessa.
Miksi ei olla esim: Kannustamassa TP-10 sääntöjä, tai juuri julkaistuja M8 sääntöjä, tai LS-5. Luulenpa että epävirallisissa lähteissä julkaistuissa Bensa Off-road autojen säännöissäkin olisi purnattavaa, ihan oikeasti, toki sehän on selvä kun sääntöjen motiivit on myynnissä.
[/ot]
Sitten kun ottaa laskimen käteen ja laskee voimia. Eri luokkien välillä ei ole olennaista eroa jos auto osuu nilkkaan, lopputulos on luokasta riippumatta, "sattuu kerpeleesti". Maastoluokissa osuma voi olla huomattavasti fataalimpi, esim: pääosuma.
Mikä on tämän keskustelun arvo? On toki hyvä, että turvallisuusaspekteja nostetaan esille, mutta faktat pitää olla kohdallaan ja puuttua todellisiin vaaratekijöihin. Nostosääntö on GT-8:ssa ollut aina sama, alusta asti.
...ja sitten kun taas GT-8 luokka on ties minkä luokan kylkiäisenä, niin pitää rustata taas säännöt uusiksi kun "kaveriluokassa" ei ole nostajia.
PS:
Minä en LS-5 autoja halua olla nostamassa, on niin vaarallista. Isoja, painavia, menee kovaa ja osuessaan menee muutakin kuin nilkat ja varpaat. Mun mielestä näillä perusteluilla LS-5 luokasta pitäisi ottaa nostajat pois, ovat niin todennäköisessä vaarassa.