RC10.FI

Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: ToneDeaf - 03.11.13 - klo: 23.14

Otsikko: Spektrum AVC (Active Vehicle Control)
Kirjoitti: ToneDeaf - 03.11.13 - klo: 23.14
Spektrumin lanseerama AVC lupaa tehdä rc-autoilusta ah niin helppoa ja nautittavaa.  Järjestelmä pitää sensorien avulla silmällä auton käyttäytymistä ja tekee korjausliikkeitä automaattisesti, jotta ajaminen olisi helpompaa. Ainakin Losi on jo hödyntänyt tätä tekniikkaa uusimmissa autoissaan.

Mitäs mieltä foorumilaiset ovat tälläisestä kehityksestä?

http://www.spektrumrc.com/content/AVC/ (http://www.spektrumrc.com/content/AVC/)
Otsikko: Vs: Spektrum AVC (Active Vehicle Control)
Kirjoitti: *HOKE* - 03.11.13 - klo: 23.20
Kielletty kaikissa kilpaluokissa, eikä ainakaan koskaan opeta ajamaan.

Ehkä jossain pihasudittelussa voi olla hupaisa lelu ylitehokkailla vehkeillä.
Otsikko: Vs: Spektrum AVC (Active Vehicle Control)
Kirjoitti: Master Calgar - 03.11.13 - klo: 23.50
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 03.11.13 - klo: 23.20eikä ainakaan koskaan opeta ajamaan.

Tämän takia en ite tuollasta laittas mihinkään autooni. Näin aloittelijana on parempi vaan raa'asti opetella mitä se auto milloinkin tekee, eikä alkaa haaveilemaan mistään lisäpalikoista, mitkä kohta jo ohjaa itekseen eikä tarvitse kuin kaasua antaa :P

Tai no, onhan noi slottiautoradat ihan hauskoja...  :roll:
Otsikko: Vs: Spektrum AVC (Active Vehicle Control)
Kirjoitti: Bigbear - 04.11.13 - klo: 12.24
Noi voisi hyvinkin sallia jossakin unlimited luokassa, niin voisi palkata kisainsinöörin itselleen . Vaikka tuollaiset olisi käytössä, niin paremmat kuskit kuitenkin voittaisi.
Otsikko: Vs: Spektrum AVC (Active Vehicle Control)
Kirjoitti: P.R - 04.11.13 - klo: 23.12
Yhtä turhake kuin normiautossakin...
Otsikko: Vs: Spektrum AVC (Active Vehicle Control)
Kirjoitti: mcly - 05.11.13 - klo: 09.49
Lainaus käyttäjältä: P.R - 04.11.13 - klo: 23.12
Yhtä turhake kuin normiautossakin...
Näinkö on ? Aika monessa vaan nykyään sellainen joten tuskin ihan turhakaan on..

Se tuleeko se kisoihin on ehkä vähän hölmöä mutta kaikki kehittyy.. joten sen puolesta tervetullutta  :smiley:
Otsikko: Vs: Spektrum AVC (Active Vehicle Control)
Kirjoitti: P.R - 05.11.13 - klo: 13.03
No se nyt oli vaan henk.koht. mielipide.
Tykkään että ohjaan itse autoa eikä mikään järjestelmä....hyviä vehkeitähän nuo normikäyttäjille on.
Otsikko: Vs: Spektrum AVC (Active Vehicle Control)
Kirjoitti: Bigbear - 05.11.13 - klo: 14.16
Lainaus käyttäjältä: P.R - 05.11.13 - klo: 13.03
No se nyt oli vaan henk.koht. mielipide.
Tykkään että ohjaan itse autoa eikä mikään järjestelmä....hyviä vehkeitähän nuo normikäyttäjille on.
Itse ajelen joku 50tkm vuodessa ja en ostaisi autoa, jossa ei ole ABS,ESP järjestelmiä. Toki bemarista voi luistoneston ja esp:n kytkeä pois jos alkaa "lapsettamaan"

tää oli nyt hiukan offtopiccia.

takaisin aiheeseen, eikö joku foorumisti kehitellyt luistonrajoitinta tuuppeihin?
Otsikko: Vs: Spektrum AVC (Active Vehicle Control)
Kirjoitti: P.R - 05.11.13 - klo: 14.32
Takavetoisen 1:1 auton omistavalle,ja paljon ajavalle noi onkin melkeimpä pakolliset :grin:
Otsikko: Vs: Spektrum AVC (Active Vehicle Control)
Kirjoitti: Volvospede - 05.11.13 - klo: 14.47
Turha viritys, ajaa hiljempaa jossei kädet riitä. Pätee myös 1:1 puolelle.
Otsikko: Vs: Spektrum AVC (Active Vehicle Control)
Kirjoitti: Tontu - 05.11.13 - klo: 15.09
Turhia höpötyksiä, kilpa-autoa ajaa kuski eikä tietokone. Pihasudittelu on tietty asia erikseen mutta tarviiko tuollaista siinäkään...

Ellen ihan väärin muista niin luistonestovirityksiä (aktiivisia siis) oli jossain Pienoismalli-lehden kisaraportissa näytillä jo 90-luvulla, jotka sitten kiellettiin kilpakäytössä.

-Toni
Otsikko: Vs: Spektrum AVC (Active Vehicle Control)
Kirjoitti: Bigbear - 05.11.13 - klo: 15.50
Tekniikka friikeille nämä on hauskoja lisävarusteita. Ihan kuin quadcopteriakin vakautetaan 3akselisella gyrolla ja kiihtyvyysantureilla.
Oikeassa autoilussa voi tulla sen verran erikoisia tilanteita, joihin ei itse kykene varautumaan, niin tekniikka on itsestään selvää ja pitää auton paremmin lapasessa kuin yksikään ihminen, jonka ansiosta säästyy ihmishenkiä jne. Toki kaikkea voidaan ylimitata jne.

Tuollaiset systeemit kyllä asettavat kisa katsastuksen uuteen valoon. Millä tuonkin testaa onko kyseistä järjestelmää olemassa jne.
Otsikko: Vs: Spektrum AVC (Active Vehicle Control)
Kirjoitti: ToneDeaf - 05.11.13 - klo: 20.48
Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 05.11.13 - klo: 15.50
Tuollaiset systeemit kyllä asettavat kisa katsastuksen uuteen valoon. Millä tuonkin testaa onko kyseistä järjestelmää olemassa jne.

Vastarissa on "blinky mode", jolloin kaikki avut on kytketty pois päältä, ja tarkastaja näkee vilkaisulla että ne ovat pois päältä. Toki tuonkin varmaan jotenkin pystyy kiertämään jos oikein välttämättä haluaa.
Otsikko: Vs: Spektrum AVC (Active Vehicle Control)
Kirjoitti: *HOKE* - 06.11.13 - klo: 00.19
Eiköhän tuokin ole gyrolla toteutettu.
Selviää monesti ihan vaan autoa heilutellessa kun eturenkaat yrittävät pitää auton suorassa.

Tosin kun avut ovat oikein pienellä niin ei helposti tuollakaan tavalla huomaa.

Helpoin ja varmin tapa on kieltää kyseisen vastarin käyttö kisoissa niin poistuu blinky huijauksen mahdollisuus...
Otsikko: Vs: Spektrum AVC (Active Vehicle Control)
Kirjoitti: nitropaimen - 05.12.13 - klo: 20.15
Lainaus käyttäjältä: Tontu - 05.11.13 - klo: 15.09
Turhia höpötyksiä, kilpa-autoa ajaa kuski eikä tietokone. Pihasudittelu on tietty asia erikseen mutta tarviiko tuollaista siinäkään...

Ellen ihan väärin muista niin luistonestovirityksiä (aktiivisia siis) oli jossain Pienoismalli-lehden kisaraportissa näytillä jo 90-luvulla, jotka sitten kiellettiin kilpakäytössä.

-Toni
Heikki Naulapää LRP tiimissä oli kehittämässä sitä. Joku luiskautti uutisen julkiseksi ja MM ajajakokouksessa se kiellettin jo ennen kisaa. Hyvä juttu meni ihan pilalle ( ja varma maailmanmestaruus)
Otsikko: Vs: Spektrum AVC (Active Vehicle Control)
Kirjoitti: Bigbear - 05.12.13 - klo: 21.44
Toisaalta vaikka olisikin luistonesto, niin se ei poista hyviä säätöjä ja oikeita ajolinjoja jne. Auto kun ei kiihdy vaikka olisi mikä luistonesto, jos pitoa ei ole vaikka huonoista säädöistä johtuen.