Päävalikko
valikko

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit valikko

Viestit - ata

#1
Lainaus käyttäjältä: Isosuo - 29.09.10 - klo: 20.11

Lainaus käyttäjältä: ata - 29.09.10 - klo: 18.18
...koulutuksen sai myös tekusta ammatillisen korkea-asteen koulutuksessa ennen ammattikorkeakoulupelleilyä, johon siis yhdistettiin entisen teknikko- ja insinöörikoulutukset, ilmeisen huonolla menestyksellä.

En ole itse opistoinsinööri enkä amk-insinööri...

...joten miten perustelet väitöksesi ilmeisen huonosta menestyksestä?
Sitä kutsutaan huumoriksi. Sekä siihen, että monessakin paikassa ammattikorkeakoulujärjestelmää ei pidetä kovinkaan onnistuneena etenkään tekniikan alalla kun entiset teknikko- ja insinöörikoulutukset yhdistettiin aikoinaan insinööri (amk)-tutkinnoksi. Koulutuspaikkoja tehtiin liikaa ja opintojen laatu ja opiskelija-aines ei ole yhtä valikoitunutta, kun ennen amk:ta insinöörikoulutukseen oli jo vaikeampi päästä sisään opiskelemaan, jolloin opiskelijat olivat valikoituneempia ja motivoituneempia. Insinöörikoulutusta antavia teknillisiä oppilaitoksia kun oli ehkä noin viidesosa siitä mitä nykyään on amk-koulutusta antavia oppilaitoksia amk-insinööreiksi.

Seurasin aika läheltä oman oppilaitoksen muuttumista amk:ksi, kun alempien luokkien opiskelijat olivat amk-opiskelijoita samalla kun aiemmin aloittaneet olivat ammatillisen korkea-asteen opiskelijoita ja olen myös ay-liikkeen (UIL) kautta seurannut alan kehitystä. Itse en ole lainkaan vakuuttunut amk-järjestelmän hyvyydestä. Toki sen voi laskea myös ennen amk:ta valmistuneen insinöörin katkeruudeksi siitä kun helpommin sisäänpäästävä ja moninkertaisesti koulutettava tutkinto joissain tapauksissa lasketaan "korkeampiarvoiseksi" vaikka opinnot ja faktat eivät tätä tue, vain se, milloin on opinnot aloittanut. Itsekin aloitin aikoinaan opinnot sellaisessa teknillisessä oppilaitoksessa opistoasteella (=teknikkokoulutus), jossa ei insinöörikoulutusta ollut vaikka koulu oli sitä vuosikausia hakenut ja jouduin vaihtamaan koulua päästäkseni insinöörikoulutukseen. Sitten pari vuotta myöhemmin tuli amk-järjestelmä ja joka tuutista rupesi tulemaan amk-insinöörejä, niistäkin joista ei "tavallisia" insinöörejä aiemmin tullut, vaan teknikoita, myös tästä entisestä oppilaitoksesta.

No tässä oli ihan liikaa koulutuspoliittista mielipidettä.

Lyhyt vastaus tuohon otsikon kysymykseen itselläni on siis vain että elektroniikka-asentaja sekä tietotekniikan insinööri (ei amk). :)
#2
Lainaus käyttäjältä: JuhaH - 29.09.10 - klo: 07.30
Lainaus käyttäjältä: Isosuo - 28.09.10 - klo: 23.32
Täältä valmistuu reilu vuoden kuluttua rakennusinsinööri

Minä kun luulin, että insinöörikoulutus lopetettiin Suomessa silloin kun teknilliset Opistot muutettiin lastentarhoiksi eli ammattikorkeakouluiksi. Näin ainakin jos on uskominen entisin opettajiini, joiden mukaan näitä nykyisiä ei parhaalla tahdollakaan soisi kutsuttavan insinööreiksi.

T. Opistoinsinööri
Tuossa oli vielä välivaihe välissä, nimittäin kun itse opiskelin, niin tuolloin koulutason opinnot annettiin ammattikoulussa, tittelinä asentaja tai mekaanikko ym. ja opistotason koulutus tekussa eli teknillisessä oppilaitoksessa, tittelinä teknikko. Insinöörin tittelin ja koulutuksen sai myös tekusta ammatillisen korkea-asteen koulutuksessa ennen ammattikorkeakoulupelleilyä, johon siis yhdistettiin entisen teknikko- ja insinöörikoulutukset, ilmeisen huonolla menestyksellä.

En ole itse opistoinsinööri enkä amk-insinööri, vaan siis ammatillisen korkea-asteen insinööri (tietotekniikan koulutusalalta), joka on noista tietenkin se kaikkein korkeatasoisin. :) Valmistunut periaatteessa 1994. Sen lisäksi alla on myös elektroniikka-asentajan koulutus, josta on ollut todella paljon myös hyötyä. Molempia hommia on tullut myös tehtyä leipätöikseen, pysyypähän kolvikin (eli siis juotin) kädessä.
#3
Meikäläisen Retroracing-Kadett oli kyllä ylihidas hidaste, kuin katuautolla kilpureiden seassa... onneksi akku loppui niin nopeasti eikä ollut vara-akkua tai laturia mukana... :) Mutta tulipahan nähtyä nopeusero noihin VTR-sääntöjen mukaisiin laitteisiin verrattuna tuohon suoraan paketista kasattuun Retron autoon. Mutta hauska oli katsellakin hetken aikaa sen jälkeen kun oma ainoa akku oli hyytynyt. Ja siellä seassa ajelu hieman hirvitti noin hitaalla autolla. (taidan jatkaa omalla pihalla ajelua kunnes tuohon on vaihdettu joitain palikoita)
#4
Tuli käytyä, mutta melkoinen liikkuva shikaani tuo Retron auto kyllä oli verrattuna teidän muiden laitteisiin... :) Täytyy saada kyllä lisää vauhtia että kehtaa tulla ajeleen ja muutenkin tuo off-road-alusta ja muukin piti huolta auton hitaudesta... :) kun kaikki high tech puuttuu. Taidan jatkaa tuota pihasudittelua ainakin aluksi... :) kun pitäisi vaihtaa moottori, nopari, renkaat, hommata lipo-akut ja lopuksi vaihtaa koko auto muutenkin... :) Fiilis oli kuin katuautolla kilpureiden seassa.
#5
Lainaus käyttäjältä: HMS77 - 19.08.10 - klo: 22.52
Lainaus käyttäjältä: ata - 17.08.10 - klo: 18.03
Voikos sinne joskus tulla ajelemaan sekaan myös tällaiset "parkkissudittelijat", autona Retroracingin laitos ihan vakiona eli ei täytä noita VTR-sääntöjä.

Löytyykö atalta Opel Mantan koppa Retroracingistaan..?  :wink:
Kadetin koppa on, tosin on mulla se Mantan koppakin olemassa, mutta maalaamatta.

(kuvassa Kadetti vastavalmistuneena, ei se nyt ihan tuon näköinen enää ole...)
#6
Voikos sinne joskus tulla ajelemaan sekaan myös tällaiset "parkkissudittelijat", autona Retroracingin laitos ihan vakiona eli ei täytä noita VTR-sääntöjä.