Päävalikko
valikko

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit valikko

Viestit - ChrLi

#1
Sähköautot / Vs: LIPO CUT-OFF
27.08.07 - klo: 12.07
Mulla on Novakin LiPo cut-off moduuli kytekettynä Novak GTB regun ja vastarin välissä.
Se vaikuttaa toimvan ihan hyvin... ensin (kun akku on loppumassa) se varoittaa "nykimällä" pari kertaa ja kun akku on loppu kaasu häviää kokonaan, mutta ohajus pysyy tietenkin. Siinä on myös sininen LED mikä vilkkuu sen merkeiksi että Cut-offin takia auto pysähtyi eikä mihinkään muuhun ongelmaan.

En ole mitannut akun jännitettä kun auto pysähtyy, mutta paljon hyytymistä en ole huomannut ennen kuin se loppuu joten tuskin ainakaan kovin syvälle kerkii jännite putoamaan.

Kun ajan välillä Ni-Mh akuilla olen yksinkertaisesti kytkenyt regu -> vastari piuhan LiPo cut-offin ohi, mutta antanut Cut-off moduulin muuten olla paikallaan jolloin voi ajaa Ni-Mh akuilla niin loppuun kun tykkää.
#2
LainaaNo niin nyt sain sen verran selville että moottori vaatii näköjään tietyn kohdan millä lähtee pyörimään eli lienee vikaa siinä sensorissa ja taas katosi mystisesti se kierrosten vähäinen ottaminen, nyt ottaa kierroksia normaalisti auttakaa nyt joku kun huomenna pitäis päästä ajaan kunnon radalle.

Joo, minullakin oli vähän samantyyppisiä sensoriongelma kerran vanhan Novak SS5800 systeemin kanssa. Ongelma oli että yksi sensoripiuha otti huonoa kontaktia, tämä aiheutti sen että auto ei aina lähtenyt liikkeelle ja välillä sen pystyi ajamaan mutta kiihdyttäessä se pätki pahasti ja kuulosti melkein konekivääriltä.
Onglema kuitenkin korjaantui kun varovasti "kiristin" sensoripiuhan kaikki liittimet (juodut varmaan ottamaan liittimet ulos muovista ja jollain pihdillä hiukan painaa niitä). Kannaattaa kuitenkin varoa ettei paina sitä liikaa koska sitten et saa sitä kiinni enää.
Tosin helpommalla saatat päästä jos ostat uuden sensoripiuhan ja vaihdat siihen.
Jos ongelma ei tällä tulee kuntoon niin epäilen että moottorissa tai säätimessä on joku kylmäjuotos (tämän luulisi saavan takulla korjattua tai sitten taitava kaveri hyvän kolvin kanssa kolvaa sen itse).  :roll:
#3
TPS tottakai! 8)

...mutta mikään ei maistu paremmalta kuin HIFKin ja Tapparan suurtappiot :lol:
Vähän käy sääliksi Blues:ia, joka vuosi budjetti ja uho on kova mutta viimeistään ekan playoff kierroksen jälkeen musiikki on loppu  :|
#4
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"Laitetaas selvennykseksi markkinoiden kahdesta parhaasta kilpailukäyttöön tarkoitetusta paketista faktaa:

Novakilta löytyy GTB säädin jossa toimivat 4,5, 5,5, 6,5, 7,5 ja 8,5 moottorit.

Vastaavasti LRP:llä on 2 säädintä: Sphere Competition ja Sphere. Tuolla paremmalla Competition mallilla käytetään 4,5 (5-star) ja 5,5 (4-star) moottoreita ja vanhemmalla perusmallilla 6,5 (3-star), 7,5 (2-star) ja 8,5 (1-star) koneita - ilmeisesti tuo Competion malli on korvaamassa vanhan ja siinä toimivat myös "vanhat" koneet hyvin.

Vastaavasti (Novakin) tehot menevät jotenkuten näin:
hiiletön - hiilellinen
4,5 = 7
5,5 = 9
6,5 = 11
7,5 = 14
8,5 = 17

Erittäin epävirallisten mittausten mukaan Novakin koneissa kierrokset per voltti menisivät näin 6.5 7300KV, 5.5 8050KV ja 4.5 8800KV kun taas LRP:llä tehtaan ilmoittamat arvot ovat 6,5 (3-star) 7700KV ja 5,5 (4-star) 8500KV. Tämä vahvistaisi sitä mielikuvaa että LRP on "puoli numeroa" tehokkaampi kuin samoilla käämeillä oleva Novak, mutta vastaavasti Novakilta on yleensä myynnissä aikaisemmin pykälää tehokkaampi kone.
Ensiksi en ihan sanoisi että Novakin SS5800 vastaisi 17 lankaista hiilimottoria, koska tällä koneella mun XXX4 ja BJ4 kulki aikoinaan vähintään yhtä kovaa kuin 13 lankaista hiilikonetta (jopa yhtä kovaa kuin Reedy Pt 10*2)... mutta toisaalta kun koitin SS5800 XXXT trukissa niin en saanut sitä liikkumaan läheskään yhtä hyvin, joten voi olla että se on kriittinen välyksien/kuormituksen suhteen tai jotain muuta joka selittäisi miksi jotkut sanovat ettei kulje mihinkään?  :roll:
En kuitenkaan halua rupea "kinamaan" tästä asiasta, tämä on vain mun kokemus ja mitä olen mailmalla nähnyt niin näitä kokemuksia on tosi vaihtelevia... :)

Sitten mietin näitä Reedyn/LRPn KV- ja lanka-lukemia...
Tässä: http://www.lrp-electronic.de/e/uploads/Vector_E_050525fv.pdf lukee 7700kV ja 263W, mikä voisi viitata 6,5 lankaiseen (vaikka sitä ei siinä ollut ilmoitettu).
Käsittääkseni "Reedy Neo 1 = LRP Vector = 3-Star" ja ainakin näille "vanhoille" Neo 1/Vector moottorille on ilmoitettu myös 6500KV ja 234W? Tämä on aika kaukana 7700kV ja olin muutenkin käsittänyt että Neo 1 olisi 7,5 lankainen? Eli mitä tässä pitää oikein uskoa tai päätellä...?
Mistä sinä Heuli nämä muut Reedy/LRP KV lukemat löysit?

Novak sanoi kun julkaisi ekat Velociti koneensa ettei meinaa julkaista KV lukemia enää koska muut valmistajat monesti "käpistelevät arvoja", minä käsitin tämän "rivien välistä" näin että niitten mielestä Reedy/LRP "valehtelee tai vääristää" omat koneensa arvot näyttääkseen paremmilta kuin Novakin? :twisted:

Olisi vain kiva tietää suurinpiirtein mitä eroa LRPn/Novakin koneissa on, jos on eroja?
Käsittääkseni kaikissa hiilettömissä koneissa on "puolia kierroksia" käämiä, joten ainakin sen suhteen moottorit voi vissiin vertailla suoraan ihan niin kuin hiilimoottorit...

Onko joku muuten koittanut Novakin SS moottoriin tämä "upgrade kit" mikä mun käsittääkseni tekee siitä Velocitin (vaihtamalla ankkurin ja "päätykannen")? Olisi mielenkiintoista kuulla huomaako tälläinen päivitys muuta kuin kukkarosta?
#5
Sähköautot / Nelivedot krossipuolelle
08.03.06 - klo: 08.42
Lainaus käyttäjältä: "rs tuning"No nyt on ainaki jollaki käsite "VIRITYSPAJA" aivan kateissa, eli en siis
tarkottanu "nyrkkipajaa" enkä "hanttipajaa" ym. vaan VIRITYSPAJAA
niinkuin esim: AC SHNIZER, AMG, BRABUS, SHELBY, SALEEN,
COSWORTH...YM YM! Pitääkö jatkaa listaa?
Minä ajattelin sanalla "viritys" esim. teippillä tai kuumaliiimalla fixattua juttua (tai vähän niinkun jotkut teinit virittävät Corollansa laittamalla kromipää pakoputkeen, hienot pölykapselit ja tietysti karvanopat roikkumaan takapeiliin) :lol:
Myönnän että minä käsitin väärin (tai ajattelin että sanalla tarkoitetaan muuta kuin se oikeasti tarkoittaa), mutta hyvä että tämäkin tuli selvitettyä  :wink:

Toivotaan kuitenkin että 1:10 4WD laji Suomessa kasvaisi, koska nyt löytyy jo niin iso valikoimaa hienoja autoja ettei ainakaan siitä jää kiinni.  8)
#6
Sähköautot / Nelivedot krossipuolelle
07.03.06 - klo: 08.27
Joo Asson mielestä markkina 1:10 4WD buggylle on niin pieni ettei niitten mielestä kannattanut tehdä, joten Jason Ruona ja Brad Reelfs teki BJ4sen (tavoitteena tehdä mahdollisimman pitkälle asso osiin perustuva kisaauto).
En minä nyt silti Jconcepts ihan "virityspajaksi" sanoisi... mutta en olekaan myymässä ZX5sta  :lol:
Jos joku epäilee Jconceptsin ammattitaitoa, niin suosittelen että vilkaisette vaikkapa niitten tekemät PDF manuaalit tai kysypä vaikkapa Ryan Cavalierilta että miksi ihmeessä ajaa tuollaisella "virityksellä"?
Mulle ajatus että voin käyttää TC4sen ja B4sen varaosia (joka oli jo pakissani) BJ4seen oli täydellinen, jopa Losin etuvanteita joka BJ4 käyttää oli nurkassa valmiina = varaosasetti lähes täydellinen BJ4selle. Mutta jos et muuten aja assolla niin ehkä joku muu auto olisi järkevämpi hankinta... :roll:

En minä toki väitä että ZX5, Academy, Yokomon tai Losin autot olisivat huonoja, mutta kyllä BJ4 on vähintään samalla tasolla vaikka se on pienen yrityksen "virittämä".  8)
#7
Sähköautot / BJ4 Worlds Replica?
06.03.06 - klo: 09.30
Selailin RC uutisformuia... ja löysin tällaisen:
http://www.km-rc.com/oscommerce/catalog/product_info.php?products_id=79
Eli nyt saa ZX5sesta "BJ4 Worlds replican"  :lol:
Itse en ole päivittänyt BJ4seni BJ4 Worldsiin koska en jaksaisi jakaa akkuni kahteen osaan ja maksaa se myös $185 (vaikka on enemmän osia kun tuossa KM-RC tarjoama)... mutta kuulema balanssi on parempi tuolla "pohjakonffauksella"  :roll:
http://www.jconcepts.net/shop/product_info.php/cPath/21/products_id/152?osCsid=5e9c1db8e49324e7509d74c1422d4230
#8
Sähköautot / Nelivedot krossipuolelle
06.03.06 - klo: 09.15
Mulla on tuollainen BJ4 (siis vanha ei "worlds" versio) joka ostin viime keväänä suoraan jconecptsilta...
Ostohinta oli kyllä korkea, mutta on se niin pirun heino ajaa myös.
Heti vakiosetupilla meni huomattavast kovempaa ja oli helpompi ajaa kuin mun vanha XXX-4. :)
Melkein kaikki kuluvat ja hajoavat osat (vaikka se ainakin mun käsissäni kesti XXX4sta paremmin) ovat asson tekemiä ja kyllä Jasonin (eli Jconceptsin) palevelu on todella hyvä jos osia sieltä tarvitsee tilata jotain.
Heikoin lenkki Bj4sessa oli B4sen etutukivarret, joten ostin nyt Jconceptsin "HD" etutukuvarret joka ovat noin 3 kertaa B4sta paksumpi siitä kohtaa missä meni poikki...

Eli jos on varaa hankkia BJ4 tai BJ4 Worlds niin suosittelen, koska ei se assoa kalliimpaa ole omistaa ja ajaa.
eBaysta voi aina löytää joku käytetty, mutta ei ne sielläkään ihan halvalla saa kun kuitenkin on kyseessää harvinainesempi auto joka on mainetta kerännyt voittajana.  :roll:

Tosin nyt tuli ZX5nen mikä Suomestakin pitäisi saada ja vähän halvemmalla, mutta mitä olen palstoja katsonut niin ei toi ZX5 ihan vakina kuitenkaan niin kestävä ja hyvä ole... yleensä porukka vaihtaa heti ruuvit, titaani linkit iskaritornien tuet jne. ja varaosia siihen on ollut vähän vaikeata löytää?
#9
Lainaus käyttäjältä: "l150040"Onko muuten kukaan tutkinut, toimiiko LRP:n ja Novakin moottorit ja säätimet ristiin. Periaatteessa sensorijohdoissa pitäisi kulkea samaa tietoa. Minulla ei kuitenkaan ole LRP:n säädintä tai moottoria, joten itse en ole pystynyt asiaa testaamaan tai selvittämään. En myöskään muista törmänneeni tietoon netissä. Ja kuinka paljon LRP ja Novak ovat optimoineet noparinsa softaa juuri omalle moottorilleen.
sensoritkin.

Minäkin olen ajannut LRP Sphere ja SS5800 yhdistelmää ja hienosti toimisi... mielestäni jopa paremmin mattoradalla kuin Sphere & Neo 3* koska SS5800 vääntää enemmän (vaikka vaihdoin 4 hammasta pienempään pinioniin Neolle) ja Neon vauhtia ei kuitenkaan pääse hyödyntämään pienessä jumppasalissa. Lisäksi SS5800 kone kävi viileämpänä ja sillä ajoi kauemmin kun se ei ollut niin "kireä".

Eli Novakin ja LRPn/Reedyn/Nosramin harjattomat toimivat hienosti ristiin (kannattaa kuitenkin katsoa ettei heitä liian "kireä" konetta esimerkiksi Novakin SS säätimelle joka vissiin kestää vain 8,5 lankaista ja enemmän).
#10
Joo, tarkoitus olisi pistää mattorata pystyyn Salossa talvikaudeksi ja jumppasali on järjestymässä mutta matot puuttuu vielä. :roll:
Eli kertokaa mistä kannattaa etsiä ja hankkia "halvalla hyviä" mattoja jos sellaisia saa ja jos ei niin mitä on meilestänne paras "kompromissi"?

Kertokaa mielellään myös kokemuksia huonoista matoista mikä ei kannata hankkia (jos on vaikka joku tietty merkki tai malli).
Onko muuten olemassa joku hintahaarukka mikä ei kannata ylittää tai alittaa?



ps. Ostetaan foorumissa saa myös tarjota vanhoja mattoja myyntiin.  :lol:
#11
Sähköautot / Nopeudensäätimen Korjaus
23.08.05 - klo: 14.10
Niin, jos hajonneet osat olivat FET:tejä (mikä on ylesin ongelma), niin tekniikka on edistynyt aika paljon viime vuosina ja todennäköisesti löytyy joku korvaava parempi FET malli (mikä kestää enemmän virtaa ja on pienempi resistanssi ym.) joka voi vaihtaa tilalle "sukkana".
Jos kyseessä ei ollut hajonneita FET:tejä niin lähtisin etsimään komponenttinimellä ihan Googlesta tai jos Suomesta löytää niin esim. Farnell, Elfa, Bebek tai Partcosta saattaa löytyä?
Netistä löytää yleensä myös osan "datasheet" minkä perustella (osava tyyppi) voi katsoa vastaavan paremman osan jos löytyy...
#12
Joo, samat sanat... kokeilu olisi tosi mielenkiintoinen.

Kyllä toi sensoriton systeemi tietääkseni pitäisi hyvin toimia kunhan sitä ei kuormiteta liika niin että se "hyppii vaiheitten yli" ja rupeaa nykimään.
Voi hyvin olla että yleensä se toimii myös näin kunhan on sopivat välykset?

Ymmärtääkseni sensoriton systeemi ei tiedä (muuten kun mahdollisesta virranmittauksesta arvaamalla) "pyöriikö moottori ja kuinka kovaa vai mitä se puuhaa"?, kun taas sensorit sensorillinen systeemi tietää tarkalleen kierrosluvut ja jopa roottorin kulma?

Mutta kyllä joku kokeilu olisi paras saada järjestetty... itse asun Salossa ja liikun Turun suuntaan silloin tällöin mutta ei paljon muualle, että jos joku tulee Lehnerin (tai jonkun toisen harjattoman) kanssa tänne niin voin koittaa tulla Novakin kanssa "viivalle". :lol:
Epäilen että saan nöyrtyä vauhdissa jos tarpeeksi pitkä suora ja parempi kuski löytyy mutta Salon 1:8 radalla voisin ehkä pärjätäkin?  :roll:
#13
Itse olen ajanut Novakin SS5800 (195w) vanhaa versiota kaksi vuotta ja pakko sanoa että ei ole valittamista.
Kunhan sulla on hyvät 3300 kennot (tai paremmat) mistä virta ja jännite rittää niin kiihdytys ja nopeus riittää haastamaan hitaimmat 1:8 autot.
Ainakaan mulla ei ole ollut tehokkaampi toimiva harjamoottori (mutta enpä ole 10 lankasta Reedy Ti:tä tehokkaampa testannutkaan).

Autona mulla on ollut alla XXX-S, XXX-T, XXX-4, TC4 ja BJ4 ja kaikissa on toiminut hyvin kunhan löytää hyvät välykset siihen.

Koekilin myös kerran mielenkiinnon takia 8,4V akun (kun löytyi 1 kenno rikkinäisestä akusta) ja meno oli aikalailla uskomaton...
Kiihdytys oli niin kova että slipperi huusi vaikka tiukalla oli ja huippunopeudessa moottori kuulosti melkein suihkumoottorilta... :twisted:

Säädin lämpenee kyllä jopa 120 asteeseen mutta eipä se näytä vaikuttavan huonolla tavalla ja vieläkään "thermal shutdown" ei ole tullut pääle...

Ainoa juttu mitä olen tosta Novakista kaivannut on "automaattijarru" (mikä löytyy SS+, GTB tai Sphere säätimestä), koska auto rullaa niin pirusti verrattuna harjamoottoriin.
Olen ymmärtänyt että ajettavuus ovat Lehnereissä huonompi koska ei ole sensoreita, mutta en ole kokeillut niitä niin en osaa sanoa varmasti
Ainkin SS säätimen kaasutuntuma on mielestäni erittäin hyvä kunhan on tottunut vääntäviin koneisiin (koska kyllä se vääntä jos vain akut antaa periksi).

Viimeistään ensi kesäksi ajattelin hankkia Sphere tai GTB säädin ja ehkä 7,5 tai 6,5 lankaisen koneen ulkoradoille että saisi piirun verran lisää tehoa :lol:  (mutta talvikaudeksi sisärdaoille tossa 5800  moottorissa (8,5 lankaa) on jo melkein liika tehoa meikäläiselle).