Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - toothpick

Sivuja: [1]
1
Sähköautot / monsteri
« : 01.07.06 - klo: 22.36 »
Bonzer on Tamyan kopio, siitä on turha kiistellä. Mutta onko se huono vai hyvä asia? Jos ajatellaan globalisaation varjopuolia ja sitä että auto tehdään Kiinassa niin se voi jotakin tietenkin pahastikin rassata, mutta jos toimivan auton saa halvalla, niin on silläkin harrastajan kannalta puolensa. Varsinkin kun runko on tismalleen sama kuin Tamyan TL-01B. Tämä tarkoittaa sitä, että varaosia on saatavana, siitäkään on siis turha kiistellä. Bonusta Bonzerissa on myös se, että renkaat, moottorin ja kopan vaihtamalla autosta saa aika mukavan Buggyn. Ja koska runko on sama, kolmansilla renkailla, kopalla ja moottorilla auto on periaatteessa tuunattavissa monsterista rata-autoksi. Näitäkin vara/viriosia löytyy netistä helposti.

Rattaat ovat muovia ja rattaistokoppaan pääsee hiekkaa, jos sitä ei tiivistä, joten voimansiirto ei ole ikuinen. Minulla se on ilman tiivistyksiäkin kuitenkin kestänyt jo kymmeniä ajokertoja 2-4 akun kerta-ajoilla. Eivät rattaat tietenkään enää uusilta näytä, mutta auto kulkee, eikä mikään voimansiirrossa ole hajonnut. Viriosia (tässä vaiheessa öljyiskarit, moottori, pinjoni, uusi nopari ja vastari)  olen myös saanut sen minkä työssäkäyvän lompakko kestää. Ledivaloja, alumiinivanteita, alumiinsia kardaaneja tai muita voimansiirron osia en hinkuakkaan, vaikka niitäkin olisi saatavilla. Näppärämmät ovat tehneet itse myös alumiinisia iskaritorneja, tukivarsia yms. joista saa ohjeita  kyselemällä esim. Halpis-RC.infosta.  

Olen ajanut Bonzerilla sekä krossiradalla, että pöpelikössä ja onhan auto pitemmän päälle hauskempi pöpelikössä tai hiekkakuopalla, kiitos nelivedon. Tuskin kukaan muuten Spedeäkään rata-ajoon ostaa.
 
Edelleenkään en väitä että Bonzer olisi Stampedeä parempi, kun en spedeä omista, mutta mielestäni on aivan turhaa kenenkään Bonzeriakaan pelkkien kuulopuheiden perusteella haukkua. Jospa joku voisi arvioida autoja rinnakkain ilman suurempia intohimoja kummankaan puolesta. Veikkaampa vaan, ettei kukaan ole sellainen kroisos, että ostaisi autoja ilaman intohimoja, vain niitä vertaillakseen...

2
Sähköautot / monsteri
« : 21.06.06 - klo: 23.31 »
Miksei kukaan tunnu huomioivan sitä, että Bonzer on neliveto ja Stampede käsittäkseni 2-veto. Mielestäni monsterissa neliveto on iso plussa. Itselläni on kokemuksia vain Bonzerista ja olen ollut hintaan nähden (Suomesta 139 €) tyytyväinen. Mainostekstin perusteella Spede kyllä vaikuttaa rakenteeltaan kestävämmältä. Bonzerista saa "puolueetonta" lisätietoa vaikkapa osoitteesta http://halpis-rc.info/.

3
Sähköautot / Formula OffRoadi -Sähköautoille-
« : 09.06.06 - klo: 09.38 »
Kuulostaa mainiolta, kyseessä olisi tavallaan siis RC-autoilun jokamiesluokka? Vai mitä formulaoffroad olisi suomeksi? Formulahan tarkoittaa nimenomaan jotakin hyvin tarkasti rajattua muotoa, ja tässä kyse on käsittääkseni päinvastaisesta. Vai ymmärsinkö väärin?

Luokat kuulostavat minusta sopivan väljiltä. Minusta olisi hyvä aloittaa väljästi ja tehdä sitten lisää luokkia, jos tarvetta on. Prot tietenkin naputtaa, ettei kisa ole tasaväkistä, mutta hei mielummin näin, kun ei kisaa ollenkaan.

Minusta mainitsemasi moottori-, maavara-, rengas- ja akkurajoitukset kuulostavat riittäviltä. Odotan innolla rata- ja pistelaskuajatuksia.

Kisailusta en vielä tiedä, mutta HBX-halpisautokuskina seuraan ideaa mielenkiinnolla...

4
Sähköautot / HBX Racing Bonzer
« : 04.05.06 - klo: 11.34 »
Katselin tuota VH Cross–country Buggya alunperin itsekin, kun se näyttää paremmalta, mutta päädyin HBX:ään.

Auto ei ole ole alkuunkaan sama, kun HBX autot (Bonzer ja Buggy, jotka taas ovat käytännössä sama auto eri moottorilla ja vanteilla, eli Henggalle samalla tiedoksi, että Bonzerin vanteet käy Buggyyn, mutta en sekoittaisi eri kokoja samassa autossa, ellei tee 2-vetoista, olen ymmärtänyt et 4-vetona erikokoisesta rengaspareista ei varmaankaan kardaani ja rattaat oikein tykkää!).

VH:lle ja HBX:lle yhteistä on se, että kummatkin on Kiinassa tehtyjä "halpisautoja", mutta sama auto ei ole.

Myös tästä VH-autosta löytyy artikkeli (saksaksi) samasta paikasta kuin Bonzerista  http://www.emrichs.de/auto/renus/index.htm. Mukana myös muutamia havainnoollisia kuvia, vaikkei tekstiä ymmärtäisikään.

Lyhyesti pääkohdat:

Artikkelissa ei juuri autoa kehuta: Auton huippunopeus on myukana tulevalla 24 hampaisella pinjonilla testin mukaan jopa turhan kova hallittavuuteen nähden, mutta kiihtyvyys on sitten taas surkea. Auto ei kuitenkaan myöskään kulje luvattua 60 kmh.

Suora lainaus (oma suomennos): "Mitä tekee kuulalaakeroinnilla ja parilla alumiiniosalla, jos tärkeämmät osat kuten iskunvaimentimet ja nopeudensäädin ei toimi", kiteyttää asian aika hyvin. Aiemmin testissä on kerrottu, että iskarit hajosivat alta aikayksikön ja nopari käytännössä suli kolmen akun jälkeen, myöskään jarrutuksessa/pakissa ei ole viivettä, mikä hajoittaa rattaat.  

Artikkelin mukaan autossa on hyvää se että akselistot, differentiaali, kori ja spoileri ovat yhteensopivia Carson Strormracerin kanssa, eli varaosia pitäisi olla saatavilla.

Itse en tätä VH:ta valinnut, vaan halvemman HBX:n ja hintaan nähden olen ollut tyytväinen, vaikka muoviosat ja rattaat ovat tässäkin aika kehnoja. HBX:n hyvistä ja huonoista puolista tässä on kuitenkin jo ollut keskustelua, eli ei siitä tällä kertaa enmpää.

5
Sähköautot / HBX Racing Bonzer
« : 19.04.06 - klo: 13.13 »
Lainaus käyttäjältä: "toothpick"
...miksi auto Bonzer maksaa Suomessa halvimmillaankin tuon kareliatuontipalvelun 160 e kun Saksassa hinta on keskimäärin 100 euroa ja halvimmillaan 84,50? Osaisko esim nimim. Karelia vastata?


Mitä sitä foorumeissa löpisemään, Karelia vastasi näköjään parhaalla mahdollisella tavalla, hinta nyt 139 €!

Olipa ammattilaiset mitä mieltä tahansa, minulle tämä halpisauto on raottanut mukavasti ovea RC-harrastuksen maailmaan. Jos innostus pysyy yhtä kovana kuin nyt, tuskin ajan HBX:llä enää parin vuoden kulttua, mutta näin alalle opiskeluun laite on ollut mainio. Uskallan suositella autoa ekaksi RC:ksi aloittelijoille, jotka vasta harjoittelevat auton käsittelyä (niin ohjausta kuin huoltoakin).

6
Sähköautot / HBX Racing Bonzer
« : 31.03.06 - klo: 15.01 »
Ykkös- tai sanoisiko ensiautoksipa hyvinkin, niin täälläkin.  :) Tämä varmasti pitänee hinnan "korkealla" meillä.  Mutta unohdetaan hintakeskustelu, kun se ei ihmeemmin asiasta enemmän tietäviä näytä kiinnostavan. Sanonpahan vain, että Suomen perusmallin hinnalla sain Saksasta vedenkestävän elektroniikan (sama kuin JR-hobbyssä) + 12 V laturin. Toivotaan, että näillä halpisautoilla moni pääsee harrastuksen alkuun, olipa kärry sitten hankittu Suomesta tai muualta!

Ja taas saksaa osaaville, tässä linkki auton "testiin" ja viritykseen, jota en ainakaan ensisilmäyksellä aiempaa ketjusta löytänyt.

http://www.emrichs.de/auto/hbx/index.htm

7
Sähköautot / HBX Racing Bonzer
« : 24.03.06 - klo: 10.27 »
Moi!

Hyvä, että saadaan tähän HBX:n hintaan vähän kilpailua! Minua kuitenkin kiinnostaisi ihan periaatteessa tietää, miksi auto Bonzer maksaa Suomessa halvimmillaankin tuon kareliatuontipalvelun 160 e kun Saksassa hinta on keskimäärin 100 euroa ja halvimmillaan 84,50? Osaisko esim nimim. Karelia vastata?

Jos olisin saanut auton Suomesta 120 eurolla, olisin hommannut sen täältä ilman muuta, mutta nyt kyllä näyttää siltä, ettei saksanopinnot ole aivan turhia olleet...

Sivuja: [1]