Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Puffdaddy74

Sivuja: [1]
1
Polttisautot / Vs: Hong Nor X1-CRT Truggy
« : 21.09.07 - klo: 16.44 »
Kaikkein helpoin on rasva. Rasvaa saumoihin ennenkuin ruuvaa osia toisiinsa niin ei lika pääse bokseihin. Sitten vaan pyyhkäsee purskeet pois ja se on siinä.

2
Julle Pedersen ilmoittautuu reeneihin + talkoisiin mahkujen mukaan (Pikkuapuria ei voi myöskään estää osallistumasta  :smiley:).

Tää on kyllä hieno homma, että pääsee sudittaan talvellakin.

3
Ei sinne nyt kaikkia Turoja ja Helkamoita lasketa... :lol:

Au stök stök stök

T. Aki

4
15:30   1/2 B   20 min
   Buggy   
     
16:00   Finaali   45 min
   Buggy   


Tää väli näyttää aika tiukalta...

5
Heitetään nyt omakin lusikka soppaan kun on tuota perspektiiviä tullut kerättyä lajin tiimoilta jo pidemmältäkin ajalta.

Mielestäni ollaan aika heikolla pohjalla jos väitetään, ettei tämän vuoden Truggy-kisat ole vetäneet hyvin jengiä ja olleet onnistuneita. Nyt täytyy ottaa huomioon, että on todella uusi luokka kyseessä. On hienoa, että muutamiin kisoihin olisi ollut enemmän tulijoita kun olisi mahtunut.

Okei - buggy luokka on saanut hieman hittiä tästä "loisesta", mutta mitä sitten jos kisapäivät vähän venyvät - ei sitä taloa tulisi rakennettua kisapäivän jälkeen vaikka kisat lopuisivatkin kolme tuntia aikaisemmin. Jos minun neljävuotias poikani jaksaa nämä kisat valittamatta, niin kyllä siihen pitäisi pystyä aikuisten miestenkin.

Plussana kuitenkin on, että tämä luokka on saatu pystyyn ja sitä ajavat ovat lajista todella innostuneita allekirjoittanut mukaan luettuna.

Onko luokka jo valmis hengittämään omillaan sitä en tiedä, jos siinä ajettaisiin SM-sarja olen kohtuu varma, että saataisiin +30 Truggyä baanalle. Saattaisi jopa käydä niin, että Truggyt ohittaisivat suosiossa Buggyt muutaman vuoden sisällä.

Tae mielekkäistä kisoista ja kunnon panoksista saa ihmiset investoimaan vehkeisiin. Se jos luokalle ei löydy järjestäjiä ja on vain muutama hassu kyläkilpailu siellä sun täällä, niin on varmin tae, että homma jää pihasudittelun tasolle ja se olisi sääli. Kalenterissa pitää olla riittävä määrä hyviä kisoja merkattuna jo ennen kauden alkua - se että satunnaisia kertsikisoja popsahtaa pintaan muutaman viikon varoitusajalla ei vie lajia eteenpäin.

Jos seuraa maailman trendejä, niin Truggy voi hyvinkin olla SE luokka, joka on seuraava iso hitti. On hienoa, että HoBao-kupissa on ajettu myös Truggyillä. Kerrankin tuntuu, että Suomessa mennään muuta Eurooppaa edellä.

JP



6
Nyt on ihan pakko vastata vielä kerran tähän Hoken kommentointiin ja sitten tää on mun osaltani käsitelty.

Hoke:
Tiedät kyllä itsekin mitä tarkoitetaan hetkellisesti nopeammalla.

Vastaus:
En tiedä, lisäksi haluaisin tietää kumpi on olennaisempaa "hetkellinen" nopeus vai "pysyvä" nopeus. Mielestäni tässä sääntöpykälässä viitataan lentävän lähdön tilanteeseen, jossa seuraavana lähtenyt saa edellä ajavan kiinni AJAMALLA. Tällöin ei välttämättä puhuta vielä pysyvästä nopeuserosta, mutta ainakin hetkellisesti takaa saavuttanut on ollut nopeampi. Tämä on siis minun tulkintani tästä säännöstä. Vertaa finaalin tilanteeseen, jossa otetaan kaveria kierroksella kiinni, tällöin voidaan puhua jo "pysyvästä" nopeuserosta.

Hoke:
Vaikka olisi vain parin mutkan ajan nopeampi, on hitaamman annettava tietä.
Tämähän on jopa omalta osaltakin järkevämpää kuin peitellä toista ja samalla ajaa itse hitaammin kuin mihin pystyisi.

Vastaus:
Olen eri mieltä tulkinnastasi ja myös tuosta hyötynäkökohdasta. Ihan parin mutkan perusteella ei kannata vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä tällä tasolla (Ja painotan tällä tasolla, sillä pidän meitä varsin tasaväkisinä kisaajina). Todennäköistä nimittäin olisi ollut, että olisit ollut edessäni tukkeena toisin päin, mikään tuon kisan aikana ei vahvista, että olisit ollut minua nopeampi. Voit kysyä Arilta ja Joselta annoinko heille tilaa, kun he olivat takanani... Päästämällä sinut ohi olisimme voineet päätyä tilanteeseen, jossa olisimme olleet molemmat vuorollamme "hetkellisesti" toisiamme nopeampia ja olisimme saaneet olla antamassa latua toisillemme kahden mutkan välein - on vaikea nähdä miten se olisi edesauttanut kummankaan kisaa. Pidin siis vain oman linjani.

Hoke:
Sitäpaitsi... Kyseessä oli nimenomaan ensinmäinen kierros jolloin kaadoin ja tulit edelleni.
Tämän jälkeen olin kontissasi ja kun huomasin että tietä ei vain tule niin hain monessa kohtaa ohituspaikkaa ilman minkäänlaista kontaktia.

Vastaus:
Tulit radan ulkopuolelta (/noston jälkeen) aivan ahteriini kiinni (et siis ajanut minua kiinni) ANTAMATTA minulle rauhaa ajaa kisaa erän voitosta - vastaavista tilanteista on annettu stoppareita lukuisia kertoja ulkomailla. Johtoautojen häirintä agressiivisella ajotavalla ei ole suotavaa.

Hoke:
Kunnes kokonaisen kierroksen olin hakenut paikkaa, et vieläkään antanut periksi vaikka tulin sisämutkasta rinnalle ja olin kiihdyttämässä ohitse. Seurauksena oli kolari ja minä lensin radalta ulos.

Vastaus:
Kuten sanottu kisaa ajettiin ilman kontaktia - minulla ei ole mitään käsitystä missä kohtaa ulos ajoit.

Hoke:
Autostani irtosi ohjauslinkki ja koska näin pääsi käymään, en myöskään yrittänyt enää ajaa kovaa, eli totta helvatassa kierrosaika oli tuon 1,7 sekuntia hitaampi, koska olit tämän ainoan oikeasti ajamani kierroksen plokkaillut edessäni.

Vastaus: Sääli, että autosi meni rikki erässä. Tuo 1,7 sekkaa kuvastaa osaltaan miten ajotapasi haittasi omaa tuloksen tekoani, joka siis jäi vain muutaman sekan pohjista tuolla rundilla. Antamalla nopeammalle kuskille työrauha molemmat hyötyvät. Kyllä beesin voi ottaa, mutta voi siihen jättää metrin rakoakin...  

Hoke:
Mutta että ei voida myöntää tilannetta... Sitä en voi sietää.
Kyseisestä peittelystä olisi tullut ulkomailla tai ehkä jopa suomessa toisilla tuomareilla stoppari.

Vastaus:
Kovin on subjektiivista tämä sinun tulkintasi Hoke - tällainen Foorumeilla kommentointi ei mielestäni ole kovin asiallista. Minä halusin ainoastaan herättää keskustelun tästä sääntötulkinnasta ja minulle se ei todellakaan ole aivan yhtä kristallin kirkas kuin sinulle. Kuten sanottu - olen nähnyt lukuisia kertoja kun vastaavanlaisesta johtoautojen häirinnästä on annettu stoppareita maailmalla.

Hoke:
Siisti kuskina olet, en sitä ole väittänytkään, mutta tuossa tilanteessa ihan oikeasti estit minua reilun kierroksen ja kun otin ohituksen väkisin, vielä puskit kyljessä niin että minulta loppui rata kesken reunaputken tullessa kohdalle.

Vastaus:
Kuten edellä todettiin jo muutamaan kertaan niin meidän autot ei kyllä ikinää edes osuneet - tämä tuntuu jo hieman panettelulta.

Vielä lopuksi haluaisin vain sanoa, että minulle tämä sääntöpykälä ei todellakaan ole selvä ja tuomareiden saaman kritiikin perusteella he tuskin ovat parhaita asiantuntijoita asiassa myöskään. Myöskään Mannio ei mielestäni ole paras auktoriteetti tätä asiaa tulkitsemaan. Löytyykö sama pykälä Efra-säännöistä ja miten se on sinne kirjoitettu?Sääntö tulisi kirjoittaa sellaiseksi, että se on helposti ymmärrettävissä mitä sillä tarkoitetaan ja että sitä on helppo valvoa.

Mielestäni olen noudattanut sääntöjä ja parhaani mukaan skabaa ajanut muita mahdollisimman vähän haittaavalla tavalla. On todella ikävää, jos koit tulleesi hidastetuksi. En vain katsonut, että ohi laskemisesi olisi parantanut kummankaan tulosta millään lailla (En minäkään tyhmä ole, jos olisin katsonut, että ohi laskusta olisi ollut minulle jotain hyötyä voit olla varma, että olisin sen myös tehnyt)- tämä siksi että minun mielestäni (subjektiivinen mielipide) et ollut nopeampi.

JP

7
Lainaus käyttäjältä: sääntökirja
3.6.4. AJAMINEN KILPAILUSSA
Kilpailun aikana kun auto on yksin radalla, se saa käyttää hyväkseen radan koko leveyttä. Kuitenkin alkuerissä kun hetkellisesti tai pysyvästi nopeampi auto on saavuttanut suoralla, on edellä ajavan annettava tietä takana tulevalle siirtymällä sivuun ja sallittava ohittaminen toiselta puolelta. Jos edellä ajava ei näytä seuraavan tilannetta häntä voidaan huomauttaa kuulutuksella/ sinisellä lipulla. Kilpailijalle joka ei noudata huomautusta voidaan antaa varoitus.

Tästä sääntöpykälästä joku vois vaikka avata keskustelun tonne kilpailijoiden kanavalle. Itselle ei ole ainakaan millään muotoa selvä, mitä tarkoitetaan "hetkellisesti" nopeammalla kilpailijalla, eikä näytä olevan monelle muullekaan.

Esimerkkitapaus: Ihan nopea kaveri mällää ekoilla kierroksella ja toinen "suunnilleen" yhtä nopea kaveri menee tästä ohi. Mällännyt kaveri rupeaa räimimään ohittaneen kaverin ahterissa minkä ehtii, mutta onneksi yhteentörmäyksiltä vältytään, molempien kierrosajat hidastuvat kuitenkin lopputuloksena jonkun verran, kun radalla on turhan ahdasta. Lopulta mällännyt kaveri mällää uudelleen ja jää selvästi jälkeen. Erän jälkeen tulee kertomaan, että oli "hetkellisesti" nopeampi ja olisi ollut oikeutettu latuun?

Erän jälkeen tarkistamme faktat. "Hetkellisesti" nopeamman kaverin nopein läppi oli 1,7 sekunttia hitaampi kuin ohittaneen kaverin ja lopputulos kolme kierrosta hitaampi. Ohittanut kaveri jäi muutaman sekunnin paalusta.

Erät pyritään rakentamaan niin, että "suunnileen" yhtä nopeat kuljetajat olisivat samoissa erissä. Suomen tason kapeuden takia tämä ei tietenkään aina ihan toteudu, mutta pitäisi jotakuinkin toteutua SM-kisojen "kuumassa" erässä. Kun kuskit ovat tasaväkisiä lopputulos on pollan ja pokan kestävyyden funktio...

Nythän on niin, että takana on helppo hiillostaa, vaikka oma nopeus ei yksinään ehkä tämän ohittaneen auton nopeuteen riittäisikään, tulee fiilis, että mähän olen nopeampi kuin tuo edellä ajava.

Kyllä siinä menisi omat ajot aika pahasti mälläilijöiden väistelyksi, jos jokaiselle "hetkellisesti" nopeammalle pitäisi olla punaista mattoa levittämässä.

Ne joilla on oikeuksia ja intoa voivat jatkaa tästä jossain muualla.

JP (aka Puffdaddy)

PS.
Muutamat kansainvälisetkin kisat on kierretty ja IKINÄÄ en ole edes stopparia saanut, etä ihan kohtuu siistinä kuskina ovat pitäneet.

PS2.
Oli hyvät kisat

PS3.
Onnea vielä Arille





Sivuja: [1]