Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Keltsi

Sivuja: [1]
1
RC-kerhot ja -radat / Vs: Sisäcrossirata Hämeenlinnaan??
« : 05.02.09 - klo: 08.56 »
Pitkästä aikaa tuli jälleen päivitettyä RC-kalustoa (Tamiya Mini) niin oli melkoinen yllätys, ettei Hämeenlinnassa enään ollut mahdollisuutta ajaa mattoradalla. Aikoinaan toiminta oli erittäin vilkasta, mutta taitaa toiminta nykyisin painottua enemmän crossin puolelle...

Crossiradallahan pitää tietysti olla hyppyreitä ja jonkinlaisista tuolla Minilläkin selviää, mutta olisiko niistä mahdollista tehdä "ei kiinteitä", jotta ne voisi nostella sivuun halutessaan?

Mikäli muilta harrastuksilta jää aikaa, niin mukana ollaan. Riippuu tietenkin myös hieman tuosta hinnasta, mutta eihän tuolla Riksussa ajamassa käyminenkään aivan ilmaista ole...

Kalustona siis Tamiya Mini + pari "historic" Ultimaa.

2

Mielestäni kaksi luokkaa on aivan ok. Tämä tarjoaa myöhemmin kohtuullisen helpon sekä halvan mahdollisuuden kilpailla uudella tasolla, mutta jatkaa samalla kalustolla millä on aloittanutkin.

"Aloittelijoille" tarkoitetun Classic-luokan säännöt vaikuttaisi ihan hyviltä, mutta... Miksi muokata nykyisiä sääntöjä ja tehdä, ainankin osa, nykyisistä autoista "laittomiksi" esim. alu-osien, diffin sekä iskareiden/jousien osalta. Mielstäni tällainen ns. askel taaksepäin olisi turha, koska ymmärtääkseni nykyisinkin on mahdollista pärjätä suoraan paketista kasatulla autolla.

Pidetään Classic-luokka nykyisillä säännöillä, koska näiden sääntöjen mukaisia autoja on jo valmiina ja sallitaan lipot, harjattomat jne. sitten Competition-luokassa ja tehdään vain tälle luokalle uudet säännöt.

Tamiya Mini tekniset säännöt:
 http://users.tkk.fi/~ktlehto/Mini/KyPakMiniTekniset2008.pdf
(=nykyiset voimassaolevat)
Tiivistelmä
- vakiomallin Mini (M-03) käy sellaisenaan- M-03R –malli pitää kasata vakiomallin muovisilla takaylätukivarsilla ja
takaohjauspaloilla (tulee mukana paketissa). Takapyörän laakerit on hankittava
erikseen.
- kuulalaakerit sallittu
- öljyiskuvaimentimet sallittu
- M-03R ja M-03L mallin sekä 3 Racingin alumiiniset etuohjauspalat sallittu tietyin
rajoituksin
- tasauspyörästön jäykkyys vapaa
- hajuttomat pitoaineet sallittu
- minimi maavara 10 mm rungon päistä mitattuna
- painoraja min. 1350 g
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Eihän tuossa mitään nykyistä sääntöä muuteta siten, että nykyisin sallitut autot muuttuisivat kielletyiksi.
Lukuunottamatta niitä vakioiskareita, jotka jokainen on saanut auton mukana.
Kellä on iskarit vaihdettu, voivat laittaa ne odottamaan pro:hon siirtymistä. (ne ei mätäne)
Eli lisäkustannuksia ei tule. (itse sallisin öljyiskarit)

M-03R mallissa on joutunut takapään aluosat nytkin vaihtamaan muovisiin.
Niitä malleja on muutenkin näkynyt kisapaikalla ihan marginaalisesti.

Korjatkaa, jos on jotain mitä en huomannut, tai tulkitsin väärin.


Niin, itse ainankin ymmärtäisin, jos vertaan yllä olevan linkin takaa löytyvää nyky sääntöä sekä tämän keskustelun ensimmäisellä sivulla olevaa uutta Classic-luokan sääntö ehdotusta, että nykysäännön mukaiset autot olisivat laittomia tuossa Classic-luokassa.

- Öljyiskarit kielletty
- Alumiiniset ohjauspalat kielletty
- Alumiiniset servopukit kielletty
- Kuuladiffi kielletty
- Nivelöidyt vetarit kielletty, vain alkuperäiset koiranluu-mallin vetarit sallittu

Nykysäännöt nuo kuitenkin sallivat...

Enhän minä valita, mutta kyrsiihän se silti, että juuri olen hommannut auton em. osilla ja nyt ne sitten pitää jättää hyllyyn koristeeksi :angry:

Kuinkas tuossa säännössä tulkitaan tuota jousi asiaa? M-03R:n mukana tulevat jouset ovat valkoiset ja jäykkyys merkitty värikoodilla. Ainankaan mulla ei ole tietoa mitkä on vakio minin jousien jäykkyyksistä... Pitääkö tilata minin vakiojousisarja toisien iskarinvarsien lisäksi?

Itse ainankin päädyin M-03R alustaan, kun satuin saamaan sen sopivasti. Vakio mini + vastaavat viripalikat olisi tullut huomattavasti kalliimmaksi :wink: Nyt ratkaisuni olisi varmastikin toinen, silloin vaan ei ollut mitään tietoa tulevasta sääntöuudistuksesta ja ostin alustan nykysäännöt huomioiden.

No, viikonloppuna purin koko pa***n jälleen atomeiksi ja kasasin sen nyt vastaamaan Classic-luokan sääntöehdotusta, poislukien iskarit/jouset. Katsotaan nyt mitä noi muoviset ohjauspalat sekä servopukit kestävät...

3
Kirjoitetaanpas tähän nyt todellisen aloittelijan mielipiteitä ko. asiasta, koska ymmärtääkseni eräs tavoite tällä mini-luokalla on ollut uusien harrastajien houkutteleminen lajin pariin...

Mielestäni kaksi luokkaa on aivan ok. Tämä tarjoaa myöhemmin kohtuullisen helpon sekä halvan mahdollisuuden kilpailla uudella tasolla, mutta jatkaa samalla kalustolla millä on aloittanutkin.

"Aloittelijoille" tarkoitetun Classic-luokan säännöt vaikuttaisi ihan hyviltä, mutta... Miksi muokata nykyisiä sääntöjä ja tehdä, ainankin osa, nykyisistä autoista "laittomiksi" esim. alu-osien, diffin sekä iskareiden/jousien osalta. Mielstäni tällainen ns. askel taaksepäin olisi turha, koska ymmärtääkseni nykyisinkin on mahdollista pärjätä suoraan paketista kasatulla autolla.

Pidetään Classic-luokka nykyisillä säännöillä, koska näiden sääntöjen mukaisia autoja on jo valmiina ja sallitaan lipot, harjattomat jne. sitten Competition-luokassa ja tehdään vain tälle luokalle uudet säännöt.

Loppujen lopuksi autot olisivat kuitenkin lähes samanlaiset poislukien akku, säädin sekä moottori ja näin ollen luokan vaihtaminen olisi myöhemmin paljon helpompaa ja lisäksi vielä kohtuullisilla kustannuksilla. Paketista suoraan kasatuun autoon olisi mahdollista, innostuksen/rahatilanteen salliessa, hommata pikkuhiljaa "viriosia" (esim. öljyiskarit, diffi, alu-osat) ja kuitenkin pysyä tutussa Classic-luokassa. Myöhemmin sitten taitojen kartuttua hommaa uuden moottorin, säätimen sekä akun ja hyppää Competition-luokkaan.

Itsellä on tuossa pöydällä juuri nykyisten sääntöjen mukaan kasattu, täysin ajamaton, M-03R (alu-osat, kuuladiffi, öljyiskarit,jne.) odottelemassa vielä postissa matkalla olevia uusia NiMh-akkuja, uutta laturia sekä koria. Näiden uusien sääntöjen mukaan tuo diffi olisi laiton molemmissa luokissa ja iskareiden puolesta auto menisi Competition-luokkaan, eli juuri hommaamani uudet akut,laturi sekä moottori olisvatkin nyt sitten turhia hankintoja...

Classic-luokkaan päästäkseni pitäisi auto purkaa jälleen atomeiksi ja rakentaa uudestaan vakiolla ratasdiffillä, muoviosilla, M-03:n vakioilla "iskareilla" sekä jousilla (jotka muuten puuttuvat tuosta M-03R paketista)

Sivuja: [1]