Päävalikko
valikko

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit valikko

Viestit - EramaanKettu

#1
Nyt on sitten taas pakko myöntää, että pettymys hobbylinnan aspaan on melko suuri. Ei tullut vastausta kysymyksiin vaan jotain ohi aiheesta..

Ei vastausta ESC kyssäriin, ei adapteriin, ei yhteensopivuuteen. Pikkanen pettymys näin noviisina.
Ehkä noi kitit ei sitten enää liiku, että olisi halunnut myydä ym roiskeen pois.

//Hobbylinna:
Meillä olisi tällainen RC-auton rakennussarja josta voisi tehdä hyvän tarjouksen sinulle jos kiinnostaa?
Tamiya 1/10 R/C Egress Black Edition rc-auto - Harrastekauppa Hobbylinna
 
Nämä ralliautot eivät oikein kulje nurmikolla
//Vastasin:
Ei toi oikein vastaa kysyttävään kun tuossa juurikin on mukana radio ja servot sekä musta pahasti näyttää siltä, ettei tämä tue myöskään S3 lipoakkua vaan pitäis ostaa ne nimh akut ja laturit, joita en halua. Tai ainakin S2 lipo.

Taidan päätyä Slash 4x4 ultimateen ja yritän hankkiutua radioista ja servoista eroon, niin kulkee ainakin nurtsilla ja TRX-4 vaikutelman perusteella tuskin huono valinta.
//

Noh, ainakin tiedän, ettei mun kannata sellaista TT-02:sta ostella.

Taidan päätyä käytetyn Slash 4x4 ultimaten ostoon, kun sellainen tuli vastaan.
#2
---- (Hobbylinna Oy)
3. syysk. 2025 klo 13.20 UTC+3
Moi,
 
Jos haluat rakennettavan sarjan niin esim. Tamiyalta löytyy paljon sarjoja. Täältä löytyy sarjat:
RC-rakennussarjat - Harrastekauppa Hobbylinna
 
ESC:n valintaan vaikuttaa hieman se, että minkä auton valitset. Joku kevyempi 2WD buggy verrattuna esim. 4WD monsteriin vaativat erilaiset sähköt. Eli ehkä valitsisin ensin auton ja sitten siihen sopivan ESC:n.
 
Toisaalta jos halutaan kovaan käyttöön auto joka kestää hyvin ajoa ja johon saa hyvin varaosia niin Traxxas on kyllä valmistajana tosi hyvä. Mutta heillä ei löydy tällä hetkellä rakennussarjoja.
 
Oletko hakemassa Monsteria, Buggyä, Rata-autoa vai minkätyyppinen auto kiinnostaisi eniten?
 
Yst. terveisin
-----
 

Moi,

Rakennussarjat vaikuttaa ylipäätään tuovan mahdollisuuden tuohon, ettei radiota tai servoja ole mukana tai niistä ei ainakaan tarttis maksaa..?
Eli ei mulla ollut vaatimuksia muita kuin: ilman radiota ja servoja, olemassaolevat lipot sopii, 4 pyörää – jos mahdollista niin mustat. Pikkasen maavaraa – koska matolla en tule ajamaan (takapihan tasainen nurmi / perus soratie).

https://traxxas.com/58314-4-slash-2wd-bl-2s-kit tuo oli muuten täydellinen mutta tulee kai radioilla ja servoilla, ei ole saatavilla (sais olla neliveto)

TT-01 & 02 kuten chatissa tuumin, oli kanssa pyörinyt eri variaatioilla ostoskorissa.

https://www.hobbylinna.fi/fi/product/tamiya-1-10-r-c-volkswagen-golf-a2-rally-mf-01x-rc-auto/V545381
Tuo olisi pähein, mutta ilmeisesti S3 akku on liian pitkä?

https://www.hobbylinna.fi/fi/product/1-10-r-c-toyota-gazoo-yaris-rally1-hybrid-tt-02-/V545607
tää oli se toinen vaihtoehto? Ilmeisesti S3 pitäis mennä? Tai ainakin jossain luki, että "uudempi" malli TT-01 jälkeen jossa yhteensopivuutta ja muokattavuutta parannettu tms. Istuuko akku?

Sitten siihen ESC: jostain löysin suosituksen
https://www.hobbylinna.fi/fi/product/e-60wp-waterproof-electronic-speed-control-esc-/V542408

Eli           1. Osaatko sanoa mistä saan tuohon akun ja ESC välille sen sopivan adapterin/liittimen? Kolvikin löytyy.
2. Mikä liitin / liitinsarja vaaditaan moottorin välille?
                3. Sopiiko rojut yhteen vai poltanko jotain?

- jos nyt valitsis ton MF-01X, niin onko sitten jotain akkua mikä sopii tohon traxxxaksen laturiin – eli taas varmaan samalla liittimellä, mutta sopivilla mitoilla. Ei mulla oo mikään pakko olla toi S3 jos nyt vaikka löytyy S2 akku kohtuuhintaa mitä voi samalla laturilla ladata ja se ESC sitä ilmeisesti syö samalla tavalla eikä silläkään se vastaanotin pala minnekkään.

Eli eli, saataiskohan se tilaus jommallakummalla autolla vetämään, niin ettei tartte tilpehöörejä metästää kun rojut on puoliks koottuna pöydällä. ESC ehdotuksia otetaan vastaan.

Br.
 


Vähän kylmäks jätti hobbylinnan vastaus. Asia etenee, mutta uutta vastausta odotetaan..

#3
Moro,

Mikä auto minulle.
Jo vuosia muutoissa mukana kannettu Futaba T3PK radiota (PK-FSM2.4GHz & R603FS) ja servoja BLS451 & BLS351.

Nyt tuli ostettua TRX-4 kitti, kokoiltua ja kiipeiltyä ihan kiitettävästi, niin ajattelin josko radioille sais käyttöä jonkun muun pelin kanssa. Koska tuo TRX-4 löytyy, niin tuli siihen hommattua myös Traxxas 2990gx laturi ja 2 akkua, eli akkuja en enempää kaipaa, joten myöskin noiden akkujen tulisi sopia.

https://traxxas.com/58314-4-slash-2wd-bl-2s-kit 4x4 olis kivempi ja tuossa tulee radio & servot mukana, mutta kai niitä voi myydä sitten tai säästää :facepalm: Toi on siis lähin mitä itse löysin, onko parempia ideoita ym ehdoilla?

Tamiya  TT02 kit?
#4
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
10.11.16 - klo: 23.04
Jotain tälläistä vähän pelkäsinkin. Kun fillarit on suorassa, on servo täysin pystyssä (90*). Kyseessä 5B ja RTR malli ilmeisesti vanhimpia. Käytetty kärry tuli hommattua. Täytynee purkaa ja asettaa oikein näemmä. Pitänee etsiä SS kitin manuaali jostain käsiin.
#5
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
09.11.16 - klo: 20.26
Moi,

Rullailin threadia läpi ja koitin etsiä ohjauksesta vastauksia, mutta etsin varmaan väärillä hakusanoilla  :huh:
Eli onko muilla ollut tuollaista ongelmaa, että vasemmalle kääntäessä menee servo "lukko asentoon" eli 180 asteen kulmaan tuon tangon ja servon kanssa?

Mitä muutoksia olette tehneet vai vain rajottaneet ennestään "heikkoa" kääntösädettä?
#6
Polttisautot / Vs: Mistä Vetonarua
12.05.09 - klo: 09.27
Narut saapuivat ajallaan ja tulipahan laitettua kiinnikkin. kuten arvelin, niin 2 mm naru oli hiukan liian paksua joten pujottaminen / asentaminen oli hiukan hankalaa, mutta lopputulos oli vähintään tyydyttävä. Kestävyysestä mahdoton sanoa vielä tässävaiheessa enempää. :shock:
#7
Polttisautot / Vs: Mistä Vetonarua
08.05.09 - klo: 13.21
Nytten lähti tilaukseen http://www.shelby.fi/catalog/default.php edellämainitusta liikkeestä 4 eri 2mm narua.

Pelottaa vain että on liian paksua, koska alkuperäinen näyttäisi olevan korkeintaan piirun päälle 1mm.
Ja toinen asia onkin, että onko naru enään tarpeeksi taipuisaa kun paksuutta on enemmän.

Yritän muistaa / jaksaa / viitsiä infota mikä toimii jos toimii laisinkaan  :shock:

Tuo öljyäminen täytyy kyllä myös kokeilla. Ainakin alkuperäinen naru on "hiukan" öljyssä.
#8
Polttisautot / Vs: Mistä Vetonarua
07.05.09 - klo: 17.53
Harkitsen tuota starttiboxia mutta se on niin "ilkeä" raahata montunpohjalle ja sielä hyndästä riippuen raahata perässä jos vaikka auto sattuu sammumaan kun tulppa menee tjsp... siksi haluisin aina toimivan vetostartin.
Täytyypä kokeilla tuota linjalankaa, heti huomenna kauppaan. kiitos vinkistä  :shock:
#9
Polttisautot / Mistä Vetonarua
07.05.09 - klo: 17.06
Minulta meni vetonaru poikki (alkupäästä koneen ja kumin alun kohalta koneen käydessä "pyörimällä tjsp" syönnyt narun poikki) ja onnistuin kyllä lyhentämällä saamaan narun toimimaan ja kelautumaan ja jopa auton startattua, mutta narusta tuli kuitenkin niin inhottavan lyhyt, että ajattelin ostaa narua alan liikkeestä, mutta nepä myyvätkin vain jotain valmiiksi kasattuja startti settejä? kas kun ei koko konetta kun startin naru on vähän lyhyt...

Eli toivoisin tänne keskustelua siitä mistä ostaa vetonarua eli onko kokemusta eri variaatioista esim vaijeri, siima tai jokin muu. Mistä saa ostaa ja paljonko maksaa?

Ettei laiskana tarvitse tehdä samoja virheitä jota kokeneemmat on jo kokeillut  :shock:
#10
Nätti Savage vaikka aika "Yksinkertainen". Ainakin kuvassa näyttää, että punertuu hienosti :shock: Näyttääkö vain kuvassa vai onko katossa mustaa ja punertuu alas vai vain varjo?
#11
Tarvitsee sitten varmaan olla vähän varovaisempi kun nuo ei nytten ollut halvimmasta päästä ja toivon että ne toimisi vähintään vuoden yhtä moitteettomasti kun nytten  :shock:
Ainakaan ei kahdella ekalla kerralla miksikään mennyt  :cheesy:
#12
Joopajoo, BLS 451 ja 351 eron huomaa kun yön ja päivän noihin alkuperäisiin verrattuna. Helposti sai säädöt ja vääntöä riittää ja autokin pysyy hanskassa huomattavasti helpommin kun on kääntyvillä etupyörillä varustettu  :shock:
Hiukan epäonnea matkassa kun laturi hajosi ja etudiffistä tärisi yksi "sokka" pois. Osat kun saapuu niin ei muutakun kovaa ajoa  :laugh:
Mietityttää vain onko nuo servot vedenkestäviä vai vain roiskettiiviitä nytten kun nuo ilmat ovat mitä ovat? Googgelilla yritin etiskellä mutta ei sanaakaan tiiviydestä.
S9451 kyllä löytyi että on (futaban sivuilta). Luotettavaa tietoa kaipaisin vai pitääkö lakkaa marssia ostamaan?
#13
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
20.03.09 - klo: 00.23
Lainaus käyttäjältä: MaukaZ - 06.03.09 - klo: 20.33
Lainaus käyttäjältä: Mika R - 06.03.09 - klo: 17.03
ei tarvitse

mutta esim. Futaban ohjaimesta on hyvä laittaa HRS -moodi silloin pois normi servoja varten

tosin tämä ei liity mitenkään gigaisuuteen vaan pitää tehdä myös megasilla radioilla

Kiitos !

Tämä varmistaa 2,4GHz radion hankinnan  :grin:

Itse menin nohevasti vaihtamaan HRS pois enkä käynnistänyt radiota uudestaan ja innoissani säätelin 20 min servoja jonka seurauksena molemmat servot kyrvähti suht ihmeellisesti  :undecided:
vois olla hyvä jos noita ohjeita lukis ajatuksellakin  :shock:
Eipähän virhe toistu omallakohallani enään kun bls451 ja 351 kolahtaa postiluukusta hetkenä minä hyvänsä...
#14
Missä on noin sopivasti luntakin talvella... Vois vaikka harkita hiukan postinumeron kasvattamista  :mrgreen:
Lainaus käyttäjältä: Noxious - 16.03.09 - klo: 13.12
http://www.youtube.com/watch?v=v1DNbqIdv4I
#15
Itte oon onnistunu polttaa vedenki pohjaa ku oli liian "kivaa" auto kasatessa...  :shock:
ja jos noita "pohjustus linkkejä" lukee ni selvii et nitrometaani syttyy huonommin kun alkoholi, eli mitä <% sitä heikommin lähtee
ja sieltä myös selviää miksi sitä silti käytetään, jos RC autossa olis turbo ei välttist ees tarttis nitroo...
#16
Lainaus käyttäjältä: tturku - 12.03.09 - klo: 12.08
Niin se pelkkä polttoaine palaa puhtaana näkymättömällä liekillä mutta jos sä sen heinikon saisit tai metsän tuleen niin kyllä huomaa ja varmasti, missä palaa ja kuinka paljon.

Ja millä rupeaisit sammuttamaan sitä? melkeen kun epäilen, että siinävaiheessa kun liekki nokeaa jo "muun palavan materiaalin takia" on aika kiire sammuttamaan jos aikoo isommilta vahingoilta välttyä.
#17
Koko topic lähti liikkelle
täällä: Missä saa ajella nitroautolla?
ja syy tälle oli että puhuttaisiin oikeassa paikassa oikeasta asiasta.

Eli pyysin nimenomaan niitä faktoja ja jo käyneitä tapauksia.

Tuloksella: sain sen käsityksen, että autoja palaa harvakseltaan johtuen hämäristä syistä, niin kuin oletin, kuten jarrut jne. mutta palaapahan kuitenkin, eli sillon teoria muuttuu käytännöksi ja jos HOKE rinnastaa mahdollisuutta paloon, lottovoittoon niin voin luvata, että tarvitset sen lottovoiton siihen kylkeen korvataksesi vahingon parhaassa tapauksessa. (siis kysymyksessä materiaali vahinko aiheuttamasta metsäpalosta oli syy mikä tahansa esim. jarrulevy tai syttynyt heinä jne)

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 11.03.09 - klo: 15.56
Nestepalojen perusalkeita voi käydä opiskelemassa vaikka VPK:ssa, siellä kokeneet kouluttajat kertoo mielenkiintoisia asioita eri nesteiden palo ominaisuuksista, syttymisestä ja mikä tärkeintä, sammuttamisesta.

Koska liekki on vaikea havaita muuta kun ilman "väreilynä" johtuen alkoholin tyypillisestä värittömästä palamisesta, on palo vaikea sammuttaa jos se pääsee leviämään, koska helpoin ja varmaan turvallisin tapa sammuttaa tälläinen palo on tukahduttamalla?(Korjatkaa jos olen väärässä) ja se kun ei ole helppoa jos palo leviää vähänkin.

Eli sellaiset vahingot on helppo välttää tietoistamalla riski ja pyrkimällä aina käyttää tarkoituksen mukaisest, mutta vahinko ei ikinä tule kellokaulassa.

Odotan innolla päästä rikkomaan Jerzin ennätystä  :shock:

Kiitos vastauksista ja tervettä järkeä niin vältytään vahingoilta  :police:
#18

Lainaus käyttäjältä: pukki81 - 09.03.09 - klo: 21.30
Huh huh kun on hieno toi musta koppa, pitääpä maalata moinen honkkariin.
Joo, näyttää aika vihaselta, mutta toi FoXin tarra katolla kruunaa koko menopelin  :shock:
Ei parane vaa pimeellä ajaa, ettei näköyhteys petä  :grin:
Btw mikä servo sulla ohjaukses? ja mitä mietit riittäiskö tuo 451?
#19
Lainaus käyttäjältä: EramaanKettu - 14.02.09 - klo: 19.29
Ohjausservosta mainittakoon että tuli siinä satanen säästettyä mutta jos kiinnostus säilyy niin 305 kaasulle ja futaban HT digiservo tilalle.
Molemmathan ne kyrvähti, kun en sitte vissii ressutanu radioo "oikein" ja HRS poltti ne noi 20 min säätämisel...



(Sensuroitu)(Sensuroitu)(Sensuroitu)(Sensuroitu)(Sensuroitu)(Sensuroitu)(Sensuroitu)(Sensuroitu)(Sensuroitu)(Sensuroitu)(Sensuroitu)(Sensuroitu)(Sensuroitu)(Sensuroitu)(Sensuroitu) (Sensuroitu)(Sensuroitu)(Sensuroitu)(Sensuroitu)(Sensuroitu)(Sensuroitu)(Sensuroitu)(Sensuroitu)(Sensuroitu)(Sensuroitu)


Tuli sitten uusien servojen aika ennen ku edes radalle pääsin, taas joutuu 2vk odottaa, että saa servot, tilauksesta eli kertoisikos joku riittääkö,
BLS451 molempiin vai tarviiko ohjaukseen BLS351?? Eli onko tuo 0.03 sek ratkaseva ja riittääkö tuo teho?
ja olisko jotain mitä mun pitäs ottaa huomioon mikä on menny "vähän" ohi? Jos vaikka joskus pääsis nautiskelemaan työn hedelmistä  :shock:
Kiitos vastauksista  :cheesy:
#20
Leikkasin pois ku oli tiellä ja aattelin et tulis iha siisti tollee  :shock:
Ei oo alkuperäisputki ni ei oikee istu.
Musta ihan hyvä tollee, ompahan vähä omaperänen  :shock:
#21
Hellfire, Hellfire, Hellfire, Hellfire ja Hellfire

Siinä muutamia kuvia juuri sisäänajetusta autosta. Keskidiffin jouduin heti uusimaan huonon kiristyksen takia. vaihdoin "omat" mutterit tilalle ja toimii 100%  :shock:

Muokattu kuvat näkyviin
#23
Yleinen keskustelu / Vs: Servojen Toiminta
08.03.09 - klo: 00.16
Eli juuh. Onhan se tuola manualissa. Taitaa olla vain liian paljon asiaa pieneen päähän liian nopeasti, eli virheenä jotenkin skippasin ton ressuttamisen ja oli "muistissa" ppm ja "käytössä" hrs, joten molemmat servot kyrvähi. Ei vaa vissii "ollu tarpeeks aikaa" ku olis halunnu päästä kokeilemaankin. Eipä tuo englannin kielikään taivu sen paremmin kun itsekkään... eli aika jäykän olosta  :shock: parempi tuuri ensikerralla. Toivottavasti nytten ei servot pala kun kyseessä kalliimmat
Ajattelin ostaa BLS-451 2kpl tai sitte toi 351 ohjauksee, kuitenki pitäs kestää hrs ja "mainostaa et 5 kertaa pidempi elinikä" ja minusta hinta ei noissa ole niin korkee verrattuna 9451 ja 9352 vs halpikset. Sen näkee sitten, pelkään vaan, että rikon nuokin, mutta en tiedä vielä miten  :angry: ja sitten ei kyllä paljon enään naurata.
#24
Yleinen keskustelu / Servojen Toiminta
06.03.09 - klo: 23.13
Eli kiinnostaisi tietää saako servoista tulla "surina" kun heittää vastarin akun kiinni.

Eli ekaa kertaa noita servoja säätelen ja ei kovin lupaavalta vaikuta, kun servot lakkasi toimimasta ja meni tehottomiksi.
Radio Futaba 3pk 2.4ghz ja servot oisko 3010 ja 3305 futabalta. Ei vissiin kestäneet Hrs modea vaikka ei pysty vaihtamaan eli digiservojen osto edessä?
Haluaisin vaan varmistua että menikö servot vai tein jotain väärin? (ohjeiden mukaan luulisin)
#25
No löytyihän noita "jatkojohtoja" Hobbylinnasta, mutta eipä sielä ns. Apicoja ollut...

#26
Itte ostin Futaban 3pk 2.4ghz ekaks radioksi eikä hintasakkaan puolesta vieläkään harmita. Kannattaa katsoa myös muita radio topikkei ku niitä on pystyssä.
#27
"Tuhansien i*ioottien ihmemmaassa" kaikki on mahdollista. Vähän on musta "Venäläinen" meininki jenkkilässä,
tosin sielä "raha ratkaisee" vasta oikeudessa, kun venäjällä suoraan milisin hanskassa.

Onneksi suomessa saa kaahata leluilla rauhassa  :shock:
#28
Juuh, eli siis ei ole mahdotonta saada nitrovehjettä palamaan vaikka se ei räjähtäiskään kuin toimintaleffan "Pakollisessa loppujysäyksessä".
Osaakos jerzin mittasella kokemuksella sanoa tuota nitropelin headerin kuumuutta? kesällä mielummin  :shock:
#29
Pohjustusta

Yleisesti en usko, että auto syttyy palamaan tuosta noin vaan, mutta olisi mukava kuulla omakohtaisia kokemuksia mitä on käynyt :shock:
ja jos joku on joskus kattonut alkukäyrän lämötilaa infrapunalämpömittarilla olisi hauska kuulla läpötiloja?
Eli onko edes sellaista riskiä olemassa?
kuvia, videoita ja tarinoita :shock:
#30
juuh niin se vain taitaa olla, nitro metaani vaatii kyllä 417*C syttyäkseen ja metanoli 464*c, siis pinnan pitää olla niin kuuma. Mutta se siitä tässä topicissa. syy miksi lähdin kommentoimaan oli, että saastuttaa niin paljon metsässä, niin siihen ei vieläkään tullut vastausta. Ps. ainakin "jos" nytten syttyisi mikä tahansa, olisi palolla vain vähän aikaa sammuttaa koska sammuttaminen kuivassa metsässä polttoaineen kanssa ei tuu olee helppoa tukahduttamalla hupparilla tjsp.

Supistus: En pidä saastuttamista esteenä ajaa metsässä.
Lainaus käyttäjältä: Penguin - 27.09.08 - klo: 22.14
Metsässä tai luonnossa ajamista sen sijaan pitäisin ongelmallisempana, johtuen polttomoottorista ja polttoaineesta, joka ei mitään ympäristöystävällisintä ole.

jatkan tästä omassa topicissa niin ei tarvitse tätä Rai*kata. :shock: