Päävalikko
valikko

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit valikko

Viestit - ekiljunen

#1
Lainaus käyttäjältä: mcly - 04.08.12 - klo: 18.37
Lainaus käyttäjältä: ekiljunen - 04.08.12 - klo: 18.24
Tuli käytyä kokeilemassa 3s lipoa. Oli niin mukavaa puuhaa että unohtu lämpöjen seurailu..lopussa vauhti hiipui,luulin että akku oli lopussa ja kokeilin mottia niin aivan sormia polttavan kuumahan se oli. Latailin akun ja ei tuo stampede vxl kulje enää täydellä akullakaan kovinkaan kovaa,keulojakaan ei jaksa nostaa.

Elikkäs voiko nuo vxl koneet ylikuumentuessaan hajota noin,että kulkee vielä jollain tavalla? Vai loppuuko meno kuin seinään? Onko mitään keinoja saada selville onko vika koneessa vai jossain muussa?
Koititko tänään noita lipoja eli oliks auto kuinka kauan seisomassa ?

Olisiko väliä ollut joku vajaa pari tuntia..Kävin vielä äsken ajamassa parit test runit. Auto kiihty suht hitaasti keulimatta asfaltilla,vaikka slipperi oli suht tiukalla. Muutaman pitemmän kiihdytyksen jälkeen kokeilin mottia ja oli jo suht kuuma ja sellanen pieni kärykin tuli nenään :shocked: Liekkö sit joku laakeri mennyt kerta noin nopsaan lämpeää. Vakio välitkin on.
#2
Tuli käytyä kokeilemassa 3s lipoa. Oli niin mukavaa puuhaa että unohtu lämpöjen seurailu..lopussa vauhti hiipui,luulin että akku oli lopussa ja kokeilin mottia niin aivan sormia polttavan kuumahan se oli. Latailin akun ja ei tuo stampede vxl kulje enää täydellä akullakaan kovinkaan kovaa,keulojakaan ei jaksa nostaa.

Elikkäs voiko nuo vxl koneet ylikuumentuessaan hajota noin,että kulkee vielä jollain tavalla? Vai loppuuko meno kuin seinään? Onko mitään keinoja saada selville onko vika koneessa vai jossain muussa?
#3
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
16.04.12 - klo: 12.33
Tämä selvisi.Kiitos nopeasta avusta!
#4
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
16.04.12 - klo: 11.45
Lainaus käyttäjältä: hankar - 16.04.12 - klo: 09.12
Lainaus käyttäjältä: ekiljunen - 16.04.12 - klo: 00.43tuosta akustahan tulee purkuvirraksi 200A?

eli rajoittaako nopari tuota virran antoa siten,että kone ei ylikuumene ja hajoa?

Akun pitää antaa vähintään sen verran virtaa mitä nopari sitä tarvii, eli noin päin ei ole haittaa jos akun maksimi purkuvirta on (huomattavastikin) isompi mitä noparin maksimi. Se nopari ei siis ota virtaa akusta enempää mitä nopari tarvii. Liian pienellä C-arvolla oleva akku taas alkaa kuumenemaan ja ei anna riittävästi virtaa ja sellaisella käytöllä akun ikä jää lyhyeksi.

mutta tuossahan on akun maksimi purkuvirta huomattavasti isompi mitä moottorin specseissä lukee eli 65A ja 100A.
eli tiivistettynä ei kuitenkaan ole vaaraa että moottori hajoaisi,vaikka tuommoisen akun siihen löisi kiinni?
#5
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
16.04.12 - klo: 00.43
kertokaas aloittelijalle että kestääkö autoni esim tätä lipoa?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10305__Turnigy_5000mAh_2S_40C_Lipo_Pack.html

autona stampede vxl.moottorin tehon kesto:Current ratings: 65A constant; 100A peak/burst
ja noparin:Continuous current: 200A,Peak current: 320A

tuosta akustahan tulee purkuvirraksi 200A?

eli rajoittaako nopari tuota virran antoa siten,että kone ei ylikuumene ja hajoa?