Päävalikko
valikko

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit valikko

Viestit - mikak

#1
Schumacher / Vs: Schumacher Cougar SV
23.07.10 - klo: 23.05
Hoplaa,

Onnistuin ajamaan tuossa viikko sitten Cougarista ensimmäisen spurrin sileäksi. NiMHillä kesti ajella kivasti, mutta ekaa kertaa, kun pistin lipon kiinni autoon, ei tarvinnut montaa kiekkaa heittää kun meno hyytyi. Pienen vilkasun jälkeen koko koppa sisältä täynnä pientä silppua. Moottori ei varmaan jaksanut NiMHillä vääntää läheskään saman verran, eikä vielä rikkonut noita spurrin hampaita? Sähköinä dualskyn 8.5T combo.

No aattelin, että varmaan välystä vaan ollut rattaiden välissä liikaa alunperin, kun ei ainakaan käsin koittaessa moottorin kiinnitys ollut löystynyt ajon aikana. Uutta spurria tilalle ja tällä kertaa tiukemmalle.

Ajelin aluksi vähän matkaa välys paljon tiukemmalla, mutta se ahisti niin, että ajaessa kuulu selvästi hyvin voimakas hankaus ja maassa käsin rullatessakin jarrutti kovasti vastaan. Tällä välyksellä tuntui, että lipollakin pysyy rattaat ehjinä. Kuitenkin mietin, ettei noin kova hankailukaan hyväksi ole. Moottorille vastusta ja lämpenee ja mitä lie  :wink: Löysensin siis ihan vähän juuri sen verran, että kovin ääni laantui. Koitinpa taas ensin vähän nimh akulla ja seurasin tilannetta - kaikki ok. Sitten lipo tilalle, yksi kierros hyvin rauhallisilla vauhdeilla ja taas alko spurri kuorimaan. :sad:

Mitenkäs tuo nyt pitää säätää oikein? Pitäiskö tuo sitten olla niin tiukalla "että kuulee"? Orjallisesti vaan sanomalehti välyksellä vaikka ahistaakin? Pinioni näyttäis ihan ehjältä. Spurrina vakio 83 (U3351) ja pinionina 21 (U3421). Taitaa olla vähän lyhkänen välitys? Tulikos siitä vielä extra vääntöä? :huh: Kokonaisvälitys ohjekirjan mukaan siis 10.26. Moottorin ohjekirjassa on 8.5T koneelle 6 Cell NiMH gear ratio suositus 7.6 - 8 radasta riippuen. Lipo akuista ei puhuta mitään. Lipo taitaa erota kuitenkin tuosta NiMH suosituksesta?

Slipperin oon saattanut pistää luultavasti vähän liian tiukalle "varmuuden vuoksi", senkin säätö vielä vähän hakusessa. Voiko liian löysä tai tiukka slipperi edesauttaa spurrin hampaiden kulumista? Oon käsittänyt, että jos liian löysä ni spurri sulaa keskeltä, ei hampaista ja toisaalta liian tiukalla ei pitäis olla merkitystä puolikaasulla, kun muutenkaan ei pitäis vielä luistaa?

-Mika
#2
Kiitoksia vastauksista Jani L ja -HL-.

Uusi tamiyan malli olisi houkuttanut.. mutta tuo oli hyvä pointti, että parempi tässä vaiheessa semmonen mitä muillakin on ja ongelmien/kysymysten ilmaantuessa niihin saanee varmemmin vastauksia :) Ja varaosiakin voi saada nopeammin jne..

Päädyin siis cougariin. Foorumeilla olleet käytetyt taisi juuri ehtiä mennä nenän alta. Medasecista sattui kuitenkin löytymään hyllyltä suoraan paketti (+vähän muuta :angel: ) kainaloon, kun keskisuomessa satun juuri sopivasti liikkumaan.

-Mika

ps. rcaa:lle pistin yv:tä lahdesjärvelle menosta.. ettei mee ihan offtopiciks
#3

Nyt olisi 1:10 2wd krossari hankinta listalla mutten millään saa päätetty minkä hommaisi. Auto olisi siis ensimmäinen alusta itse kasattu. Tähän mennessä olen vain pörräillyt satunnaisesti pari vuotta omassa pihassa kyosho lazer ZX5 rtr paketilla.

Nyt on alkanut polttelemaan myös radalle harjottelemaan lähteminen ja sitä kautta hommaan syventyminen. Olen käsittänyt, että täällä Tampereella päin on jokunen ratakin?
Sain foorumia lukiessa käsityksen, että melkein parempi vaihtoehto hommata kokonaan uusiauto, kuin alkaa lazeriin päivittämään joka osa ja kaikki sähköt. Samalla vaihtaisin sit takavetosiin.

Arvon nyt tässä academyn, cougarin, X-6 välillä. Tamiyltakin näkyy tuleen uusi malli..TRF201X. Academyn vähän hylkäsin jo kun käsitin, ettei siihen mahdu välttämättä sähköt kivasti - Onko näin? Vaikka muuten se olisi kyllä budjetti ystävällisin tässä vaiheessa harrastusta.. Onkohan noissa cougarissa, X-6:ssa tai TRF201X:ssä näin aloittelijan kannalta suuria eroja lopulta? Mihin saa parhaiten varaosia? Mikä tulee pidemmällä aika välillä edullisimmaksi? Miten muissa kuin academyssä sähköjen mahtuminen?
Tässä vaiheessahan nyt ei vielä mihinkään kisoihin olla menossa, mutta toisaalta mistä sitä tietää myöhemmin, jos hommat etenee kivasti.   :wink:

-Mika