Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - seppomikael

Sivuja: [1] 2 3
1
Myydään RC-tarvikkeita / Radiopost vastaanotin RP24RA4D
« : 17.01.24 - klo: 13.04 »
Radion vaihtamisen takia jäänyt kaksi otsikon mukaista Radiopostin vastaria yli.

Nuo ovat niitä pehmeäkuorisia vastareita. Ajossa olleita ja ehjiä. Tosin toisen kuorta on vahvistettu lasikuituteipillä. Näkyy toi vastarin oman kuoren liimaus vähän irronneen.

Hinta olisi 30e/kpl ja sijaitsevat Hyvinkäällä.

Näitä ei taida enää mistään saada mutta eipä noita radioitakaan taida paljoa olla enää käytössä. Mutta jos on niin tuossa olisi pari.

Mahdolliset yhteydenotot yv tai O5OO 6OO252

t.Seppo

2
Olisikohan mahdollista siirtää Kuopion kisa Tattikselle jos PKSRCA:n puuhaväki jaksaisi syksyllä vielä rykäistä...

3
Bensa-autot / Vs: 1/5 rata-autot
« : 27.05.13 - klo: 12.54 »
Googlasin tuon Savoxin servon ja usan sivuilta osui 6v ja 7,4v vääntösuhteeksi noin 80% eli vääntäisi 6v jotain 27kg ja lifellä vähän enemmän.
Jenkeissä toi servo on vähän nopeampi kuin täällä kylmässä pohjolassa. Mutta mielestäni tuo 0,16s/60° on ainakin minunlaiselleni rivikuskille riittävän nopea.

http://www.savoxusa.com/Savox_SV0235MG_Digital_Servo_p/savsv0235mg.htm

4
Bensa-autot / Vs: 1/5 rata-autot
« : 27.05.13 - klo: 11.47 »
Saakohan noita Rhinoja enää?
Ja itselläni niitä on ainakin väsynyt useampi.

Savoxilla on kanssa iso ohjausservo

http://www.racingfactory.fi/tuotteet/SERVOT-JA-TARVIKKEET-Servot/Savox-SV-0235MG-35kg015-74V-Digital-Servo-109301

tai sama pk-seudulta

http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-servot-ja-tarvikkeet-servot/savox-sv-0235mg-35kg-015-sv-0235mg

Kokemuksia ei ole mutta hinta olisi aika kohtuullinen...

5
Hyvempi juttu.
Minä olin järjestänyt itselleni tuon 16.6 viikonlopun vapaaksi. Tosin siellä oli myös pojan häät. Mutta lauantaina.
Nykyisen kisaviikonlopun olen töissä ja sitä ei enää voi muuttaa joten minun osallistumiseni jää väliin.

Hyvinkään GP on kalenterissa TP-10 luokan osalta oikeassa paikassa mutta jääny korjaamatta LS-5 luokan kohdalla.

6
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 01.01.13 - klo: 20.38 »
Minä luulen että jos kyseessä on akku jossa on iso ero kennojännitteissä/kennojen kunnossa niin se alemmassa jännitteessä oleva kenno kuormittuu enemmän ja sen jännite laskee kuormituksessa liian alas ja cutoff hoitaa hommansa. Ja sen jälkeen se heikko kenno ilman kuormaa plautuu kolmen voltin yläpuolelle.

7
Vapaa keskustelu / Vs: RC10.FI Joulupata
« : 23.12.12 - klo: 10.22 »
6 lahjoittajaa on tähän mennessä lahjoittanut 130e yhteensä.
Sijoitus 79.
Hyvää Joulua kaikille!
Minä jätin yhden akun ostamatta...

8
Eurorc.com / Vs: Anna Palautetta EuroRC:n toiminnasta
« : 22.12.12 - klo: 18.48 »
En tiedä että täytyykö kehut antaa EuroRClle vai itellalle mutta to-illalla ja pe aamulla tilailin vähän kamaa ja tänään olisi saanut hakea paketin postista jos olisi ehtinyt...
Annetaan Jouylun kunniaksi Molemmille!

9
Bensa-autot / Vs: Nutech 1:5 autot
« : 06.12.12 - klo: 09.30 »
Tuli tehtyä vähän iskariremppaa ja huomasin että alatukivarsien iskarinkiinnitys rei'istä alkaa olemaan kierteet aika sileinä niin kuinkas olette ratkaisseet tuollaisen ongelman? vai onko koko alatukivarsi vaihdettava? Onko tieto minkä kokoinen O-rangas on säädettävien iskarien säätömutterissa?

Sellainen vinkki muovikierteille että kun ruuvaat irroitettua ruuvia takaisin niin kierrä herkällä kädellä ruuvia aukipäin ensiksi ja kiinni vasta sitten jos/kun tunnet että ruuvin pää "putoaa" vanhalle kierteelle.
Jos lähdet ruuvia kiertämään vain kiinni, niin se sorvaa suurella todennäköisyydellä joka kerta uuden kierteen itselleen ja piankos se reikä on sileänä.

10
Xray / Vs: Team Xray T4
« : 02.12.12 - klo: 10.24 »
Pihkat!

Hukkaan meni tämäkin yritys :embarrassed:

Tosin ostin molemmat suomessa olleet pohjalevyt silloin kun tuo hajosi.
Eli jos Ollinmäki jäi ilman niin saa kyllä minulta lainaksi.

11
Xray / Vs: Team Xray T4
« : 02.12.12 - klo: 10.00 »
Minullakin T4....

Mukava ja vakaa pirssi ja varmaan osaavammissa käsissä jopa nopea.

Mutta kävi tässä joku aika sitten pikku haaveri. Ajelin Tiksissä aikani kunnes takarengas osui jonkun jättämään esteputken törröttävään päähän. Tosin se ei ollut ajolinjalla joten kyseessä oli kuskin töppö. Ja vauhtiakin oli varmaan lähes se mitä staukoneella saan aikaiseksi.

Auto osoittautui kestäväksi koska rikki ei mennyt kuin yksi osa. Pohjalevy. Takatukivarren taaempi pidike (302045-O) repesi irti pohjalevystä ja vääntyi. Sen varmaan saisi suoraksi jos viitsisi, mutta vaihdoin senkin. Ja tuo vääntyi siis siksi koska pohjalevy murtui ruuvinreiän kohdalta.
Kaikki muut osat laitoin takaisin paikalleen pohjalevyn vaihdon yhteydessä eikä edes renkaassa ollut minkäänlaista minkäänlaista jälkeä tapahtuneesta. Okei, tukivarresta oli murtunut yksi kolmesta vakaajan kiinnityspallosta. Mutta sekään ei ollut se missä vakaaja oli kiinni.

Nyt auto taas kasassa ja odottaa sopivaa ajankohtaa uusille seikkailuille.

ps. Jos BB:n auto oli eka suomessa liikkunut niin olisikohan minulla eka vaihtopohjalevy... :grin:

12
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« : 20.11.12 - klo: 07.35 »
Vertailuksi voin sanoa että ajelin viikko sitten uudella T4:llä tiksissä pitkiä, noin 70-80 kierrosta/akku, harjoitteluvetoja yhteensä 674 kierrosta jos oikein laskin.
Tahti oli se että pidotukset renkaisiin ja max 15 min odotusta ja uudestaan radalle. No nopeus ei ollut lähelläkään kärkikuskeja mutta vetojen kierrosten keskiajat oli lopussa siellä 14 ja 15 sekunnin kantturoissa.

Mutta pointti tässä oli se, että moottori oli koko ajan sillai lämmin että pystyi sormilla lämmön koittamaan, sanoisin että max. 50°C.

Kone oli uusi mutta vanhaa CS:n 17.5 supersport. Ja auton välitykset tasan 4.

Oikeasti ajattelin että pitäisikö vaihtaa moottori nosramiin tai lrphen mutta taidan vielä hetken odotella.

t.Seppo

13
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« : 17.11.12 - klo: 11.06 »
Tietäisiköhän kukaan avaimenhaltija menevänsä ensiviikolla ti-to välisenä aikana jo päivällä radalle.
Voisin yrittää sumplia menojani sillei että minäkin pääsisin...

14
Sähköautot / Vs: Apua akku ongelmaan
« : 14.11.12 - klo: 06.38 »
En mikään asiantuntija ole mutta vastaan kuitenkin.

Eli jännitteen puolesta tuo kolme kennoinen lipo sopii hyvin. Sen täyden akun jännite on 12,6V.
Eli lähinnä pohtimisen paikaksi jää se, että tarvitseeko akun olla pehmeä- vai kovakuorinen. Ja akun koko.

Pehmeäkuorinen akku on halvempi mutta jos on vaara kolhia sitä tai projektisi liikkuu likaisissa olosuhteissa joissa akkutilaan on mahdollista päästä hiekkaa tai kiviä suosittelen kovakuorista akkua. Tai jos projektissasi on teräviä kulmia joihin helposti akun kolhaisee. Akku on pilalla jos yhteenkin sen kennoon tulee reikä. Ja lyhytikäinen se on jos pääsee hiertymään hiekan tai kivien seassa jolloin akun pinnoitus ajan kanssa rikkoutuu ja sen jälkeen kennot.

Akkujen kokoa pääsee vertailemaan esim EuroRC:n sivuilla. Samoin hintoja. Siellä on hyvin annettu akuille koot ja sieltä taisi löytyä 4000-5000mAh:n kokoisina molemman sortin akkuja. Ja muistanko oikein että myös teettävät kapasiteetiltaan sopivia akkuja akkukennojen antamien rajoitusten puitteissa. Ja halpisakkujen mekka on ainakin joskus ollut hobbyking tuolta kiinan suunnalta.

Sitten vielä siltä varalta ettei lipotekniikka ylipäätään ole tuttu sen verran että lipoakun varaamiseen tarvitaan lipokäyttöön sopiva laturi jossa on oltava mahdollisuus balansserin käyttöön. Ja mielellään laturissa saisi olla mahdollisuus valita vapaasti akun kennomäärä ja latausvirta. Näin kyllä taitaa jo nykyisin kaikissa lipolatureissa olla.

Lisätietoa lipoakuista ja niiden käytöstä löytyy seuraavista, joskin jo vähän vanhoista linkeistä

http://rc10.fi/index.php?topic=35315.0

ja

http://www.kopterit.net/index.php/topic,1275.0.html

15
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 11.11.12 - klo: 07.21 »
Sitten akut täytyisi talvella kylmässä pitää lämpinä ennen ja jälkeen käytön.
Kylmyys pudottaa lipon kapasiteettia (tai lähinnä kait kennojännitettä) aika paljon ja jos akku pääsee riittävästi jäähtymään, niin voi olla ettei se enää palaa ennalleen.

Tämä tieto on tuolta jostain esihistoriasta mutta luulen ettei asia ole miksikään muuttunut...


17
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 06.06.11 - klo: 15.18 »
Ok,

Mitään en lupaa mutta yritän päästä tulemaan. :azn:

18
Koskas tuo kiti aukeaa että voi ilmoittautua. (Ettei vaan pääse unohtumaan :azn:)
Tuolla akk:n sivuilla ei näy koko kilpailua ja taitaa ylistaronkin kisat olla sunnuntaina ja maanantaina. 3. ja 4. heinäkuuta.

19


Tavoita ois olla porttien takana 15:00
[/quote]

Minulla kanssa.

20
Bensa-autot / Vs: tekninen keskustelu 1/5 autoista
« : 22.05.11 - klo: 17.39 »
Tuollainen RF:n siipi minulla on varasiipenä. Jos olen oikein tuon uuden siipisäännön ymmärtänyt niin se on ainakin BMW:n koriin liian leveä. Toki sen voi pikku vaivalla kaventaa... Kait.
Tosin minä kun ostin edellisen siiven, niin luulin ostaneeni tuon ja sain sellaisen mikä oli sentin kapeampi ja oli juuri sopiva. Eli kandee vielä kysellä sen siiven perään että mikä se on...

21
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 29.04.11 - klo: 11.13 »
Ainakin LS-5 Eka SM-osakilpailu 12.6...

22
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 29.04.11 - klo: 10.35 »
Minulla oli pointtina että muut kisat varmaan ajetaankin toiseen suuntaan ja ainakaan Ylistarossa ei ole ennakkotutustumismahdollisuutta. -> Ensinalkuun hassunkurisia kuvioita. No, empäs taida ihan a-finaalisijoituksista tapellakaan. Ja toisaalta voihan sitä harjoitella Hyvinkäällä. Siis vastapäivään ajoa.

Mutta niikus sanoin niin kaikkeen koitetaan sopeutua.

23
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 29.04.11 - klo: 06.37 »
Haluatteko lukea minun mielipiteeni... Ei se mitään. Kirjoitan sen kumminkin :azn:

Toivoisin että ajosuuntaa ei tarvitse muuttaa.

Ja ihan itsekkäistä syistä. Jostain syystä lähes kaikkialla radat kierretään vastapäivään ja niin olen tottunut ajamaan. Ja sillä vähäisellä kokemuksella mikä minulla on niin ainakin se mitä olen koittanut ajaa "väärään suuntaan" niin siitä ei ole tullut mitään. Jostain syystä en ole osannut ohjata edes oikeaan suuntaan vaan jokainen mutka on tarvinnut erikseen miettiä että mitenkäs päin sitä pitikään....
Toki siihen tottuu ja oppii. Viikon kun on ajellut niin ei varmasti huomaakaan että mennään nurjaan suuntaan.

Mutta pelkään että kun mennään taas oikein päin ajettavalle radalle niin taas tulee vaikeaa. Pahimmillaan jopa vaaratilanteita kun minä ja varmaan moni muukin vähemmän ajanut opettelee taas ohjaussuuntia...
Ja ainakin kilpailuetu muilla radoilla on kiertosuunnankin osalta kantaväestöllä.

Tämä suuntien opiskelu ei varmasti koske kokeneita kuskeja joilla auton ohjaus tapahtuu jossain pikkuaivojen ja selkäytimen välimaastossa mutta ainakin itselleni ne muutamat kerrat kun suuntaa on vaihdettu ovat olleet sellaista paniikinsekaista torheltamista.

Enkä osaa edes sanoa että miksi koen tuon kiertosuunnan vaihtumisen itselleni vaikeaksi koska edelleen autoa käännetään vasemmalle kun sinne halutaan kääntyä ja päinvastoin...

Tämä siis oli oma mielipiteeni ontuvin selityksin ja ainakin yritän sopeutua myös kiertosuunnan vaihtoon jos siihen päädytään...

24
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 25.03.11 - klo: 08.00 »
No, muutama osa voidaan vaihtaa ettei takavetoiset LS-5 autot ala hyppii silmille vauhtien puolesta... :evil:

Heh,
Luulen että ainakin minun liikkuvasta mollastani menee minit ohi niin vasemmalta kuin oikealtakin... :angry:

25
RC-kerhot ja -radat / Vs: Short Course -rata Espoossa
« : 03.02.11 - klo: 08.51 »
Hyvinkäällä oli tuollainen viimetalvena ja se toimi jopa yllättävän hyvin.
Se toimii IR-tekniikalla ja kun ajanottolinjalla on riittävän monta vastaanotinta niin ei tule missejä.
Hyvinkäällä pääsi ajamaan reunan yli niin tiukasti ettei aina huomannut menoa mutta se ei ollut ajolinjaa enää...
Mukana tuleva ohjelmisto kelpaa treeniajoon riittävän hyvin.
Ajanotto liitetään tietsikkaan RS232-portin kautta eli riittävän vanha tietsikka on etu... :grin:
En muista että oliko Hyvinkäällä noin vai toimiko USB-muuntimen kautta. Siis USB-RS232. Noiden muuntimien kanssa on aina vähän arpomista että toimiiko...

26
Bensa-autot / Vs: 1/5 rata-autot
« : 31.01.11 - klo: 22.49 »
Tänään kuultu huhua että yksi GT8 kuski olisi hankkinut HARM:in itselleen.

Saman huhun kuulin minäkin...

Ja lisätään huhumyllyyn että muuan nimeltämainitsematon viimekesänä huonosti menestynyt ei GT8 kuski hankki myös uuden HARM:in itselleen.

27
Tamiya / Vs: Tamiya TRF415
« : 13.01.11 - klo: 22.51 »
Tälläinen ongelma olisi: Täydellä kaasulla eturenkaat ääriasentoon käännettynä jostakin kuluu aivan tajuton rutina mutta kun kaasua höllää niin rutina loppuu ja sama juttu jos täydellä kaasulla renkaita oikaisee hieman niin rutina loppuu???????? vaihdoin etuvetarit mutta sillä ei ollu minkäänlaista vaikutusta tuohon rutinaan.

Minulla tekee XRay T3ssa ihan samaa.
Olen tulkinnut että se on nimenomaan vetareista kuuluvaa ja johtuu liiasta kääntökulmasta ja luultavasti myös vetovastuksen puuttumisesta mikä saa koko eturipustuksen resonoimaan.
Nämä ovat siis omia ajatelmiani ilmiöstä. En ole ajossa havainnut vastaavaa ilmiötä eikä ääni ilmeisesti ajossa kuulu koska siitä ei kukaan ole huomautellut....

28
Huomenta!

Jos minäkin nyt toisin oman kantani näin kertaluontoisesti tässä asiassa esille...

Eli mielestäni Myyrissä ei ole varaa olla käyttämättä mitään turvavarusteita mitä on. Olen joskus bongannut pöydältä sammuttimen, mutta en tiedä että onko se ollut jonkun oma vai talon. Ja onko se tarkoitettu sähköpaloihin. En kyllä tiedä millä lipon saa sammumaan jos se syttyy. Joku ehdotti peltisankoa ja hiekkaa. Kuulostaa tehokkaalta kun systeemissä on vielä kansi joka pitäisi hetken mahdolliset savut sisällään jotta sen ehtii juosta pihalle savuamaan. Huono puoli siinä on se, että sinne pitäisi mahtua koko auto siltä varalta että akku possahtaa lennosta. Tai kait enemmänkin lennon jälkeisestä äkkipysäyksestä. Yksi auto on sytyttänyt aikanani akkunsa ja varsin mojovat savut siitä ainakin tähän tilaan levisi. Onneksi noin isossa tilassa ilmastointi yleensä on tilakohtainen joten sitä kautta en usko hajun leviävän koko kauppakeskukseen. Ilman takaisin kierrätys siellä melko varmasti on koska haju niin tehokkaasti levisi koko tähän tilaan.

Mutta siihen liposäkkiin. Savua sieltäkin tietysti tulee ja se pitää heti toimittaa näin ollen pois tiloista. Mutta siinä se akku on helppoa ja ennen kaikkea turvallista viedä pois vahingon käytyä. Mutta kuka vie, ja miten, kuuman ja savua ja polttavia pisaroita sylkevän palavan muovipommin pois niistä tiloista. Joka vielä melko varmasti sytyttää tuleen sen puisen pöydän minkä päällä se syttyessään on.
Ja tästä seuraa mahdollinen isompi ongelma. En sano että koko kauppakeskus syttyy ja palaa mutta kysyn että kuka maksaa sen jos tuo palava akku laukaisee palohälytyksen? Ja koko kauppakeskus joudutaan evakoimaan? Tietty toisihan se harrastukselle näkyvyyttä... :cool:

En myöskään sano että lipoakku olisi mitenkään erikoisen turvaton sähkövarasto. Päinvastoin oikein käytettynä. Mutta väitän että, jos jotain sattuu ja akku syttyy niin, siinä on aina potenttiaalinen onnettomuuden aiheuttaja. Ja huonolla säkällä isonkin sellaisen. Sitten kannattaa vielä muistella mitä herra Murphy on asiasta mieltä...

Mitkä sitten yleisimmät syyt akun syttymiselle ovat olleet?

En tiedä, mutta luulen yleisimmän syyn olleen käyttäjävirhe. Helpointa on kait tökätä banaanit väärin päin akkuun. Onneksi sen huomaa nopeasti....
Mutta vaikeampia heti huomata ovat laturien käyttövirheet tai mahdolliset laturien vikaantumiset. Ensimmäiseen vaihtoehtoon yleensä hyvä laturi antaa varoituksen ja kieltäytyy toimimasta ja en tiedä miten yleisiä latureiden viat ovat. Mutta kait nekin mahdollisia ovat koska vikaantuvat ne muutkin laitteet silloin tällöin.

Mahdollisuus lipoakun syttymiseen on äärimmäisen pieni. Ja se, että siitä syttymisestä aiheutuu isompi onnettomuus on vielä vähän pienempi. Mutta onnettomuuden sattuessa on pientä suurempi mahdollisuus siihen että onnettomuus on suurempi.
 
Liposäkin käytöllä on mahdollista pienentää todennäköisyyksiä kohtuullisen paljon. Se nimenomaan antaa aikaa toimia vahingon satuttua.

Mietitään vielä hetki sellaista olemattoman pientä mahdollisuutta että onnettomuus on sattunut ja palokunta käväissyt paikalla ja kauppakeskuksen asiakkaat pihalla. Ja iltasanomat huutavat lööpeissään että leluautoilijat tyhjensivät Isomyyrin...
Kuinkakohan nykyinen vuokraisäntä ja häntä seuraavat vuokraisännät mahtavat suhtautua meidän ajatuksiimme ajella heidän tiloissaan?

Jos mahdollisuuden (tosin erittäin pienen) onnettomuuteen voi kutistaa murto-osaan kahden renkaan hinnalla (ainakin turistin renkaan), niin mielestäni on varsin vastuutonta olla hankkimatta ja käyttämättä sitä liposäkkiä.

Ja sinä, joka olet jaksanut lukea tämän näin pitkälle ja ajattelet ettei se lipon syttyminen ainakaan sinun kohdallesi satu koska olet niin huolellinen ja tarkka asian suhteen, niin mieti hetki sitä, että kuinka moni suomalainen, joka vammautuu tai menehtyy jossain onnettomuudessa, on aamulla herätessään ajatellut tänään vammautuvansa tai menehtyvänsä.

Seppo

29
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 03.11.10 - klo: 11.33 »
11,4V/3=3,8V

Eri lähteissä ilmoitellaan varastointijännitteiksi 3,8-3,85V joten on sopiva.
Toki se kannattaa tarkastaa aika-ajoin säilytyksen aikana.

30
Mikäköhän on varikkotilan tilanne...
Meitä tulee aika monta ja luulen ettei pöytätilaa riitä kaikille. Eikä tuoleja.
Ja itselläni ei ole ilman 200km ajelua tällä hetkellä kumpiakaan ja en edes ehdi hakemaan...

Ilmeisesti nopeat syövät hitaat ja röyhkeät kohteliaat... :grin:

Sivuja: [1] 2 3