Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - pijokela

Sivuja: 1 ... 38 39 40 [41] 42 43
1201
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Risut & ruusut
« : 22.12.10 - klo: 21.51 »
On tullut itsekin huomattua tämän myyntipalstan hyvyys.  :smiley:

Ostin hyviltä myyjiltä:

Habaku
daggeri
Arppa
NPu
Skeppo

1202
Yleinen keskustelu / Vs: Mistä saa rc-autojen koreja?
« : 19.12.10 - klo: 14.01 »
Tuo Tamiyan Golf on niin sanotusti short wheelbase kori, eli etu ja taka-akselien väli on käsittääkseni 251mm. Noiden kanssa saa olla kyllä tarkkana, se on aika kummaa, ettei koreja myytäessa usein sanota mitään akselivälistä...

1203
Yleinen keskustelu / Vs: mitä kilpailuista voittaa
« : 15.12.10 - klo: 21.29 »
Olisi tätäkin voinut vaikka täällä kysyä.

Noo ei herneitä! :grin:
Eikö se ole tosi hyvä, ettei kysymyksiä spämmätä noihin uutistyyppisiin pysyviin ketjuihin?  :huh:

Viikko sitten paikallisissa kerhokisoissa oli tavarapalkintoja. Ainakin viimeiset palkinnot olivat enemmän hauskoja kuin arvokkaita. En nähnyt, mitä ensimmäiset olivat. Osallistumismaksut huomioiden osa palkintoja saaneistakin jäi rahallisesti tappiolle.

Mutta ihmisillä oli tosi hauskaa ja kavereiden päänahkojen metsästys siinä taisi olla pääasiana.  :wink:

1204
Onko se oikeasti hyvä idea, että seuroilla on omat salaiset alueensa?

Tietenkin voi olla jotain asioita, joita seuralaiset mielummin riitelevät keskenään.  :roll:

Toisaalta noille salakanaville varmaan siirtyy paljon erilaista keskustelua, joka voisi hyvin olla ihan julkisesti täällä nähtävillä. Kohta voi alkaa tuntua, ettei Suomessa edes ole paljoa RC kerhotoimintaa, kun siitä ei täällä puhuta... Miten tiedän, mistä jään paitsi, kun en ole jäsen?

(En nyt odota, että mikään muuttuu, kun kirjoitan tämän. Minusta tätä asiaa vain pitäisi miettiä myös tällaiselta markkinointi/näkyvyys -puolelta. Ja kai se on seurojen asia, haluavatko käyttää salakanavaa vai kirjoittaa omaa aihetta seurastaan.)

1205
Tuohan on combo, joten nopari ja motti on tehty kestämään toisiaan. Mottiin ei tungeta virtaa vaan motti ottaa minkä tarvii.

Kiitoksia - jos tuohon, että niitä myydään kombona voi yleisesti ottaen luottaa, niin sehän on jo lupaavaa. Kiitoksia. Olin muuten kysymystä kirjoittaessani erityisen tarkkana, etten kirjoittanut mitään virran tunkemisesta. :angel:

1206
Sain niin hyvän tarjouksen, että oli pakko ostaa LRP:n 80100 ja 13.5t ERASER moottori. Noparille sanotaan, että se kestää 12.5t moottorin 7.2V jännitteellä.

http://www.lrp.cc/en/products/electronic-speed-controls/brushless-brushed-forwardbrakereverse/produkt/ai-brushless-reverse-digital/details/

Kestääkö tuo nopari oikeasti tuota moottoria vai meneekö se ennemmin tai myöhemmin romuksi? Mietin lähinnä, että kun tuo on noinkin lähellä tuota rajaa ja NIMH akuissa usein on oikeasti aika paljon enemmän kuin 7.2V. Sitten, kun auto hiukan juuttuu jonnekin, niin että moottoriin tungetaan täysillä jännitettä, niin onko se siinä?

Varsinaisesti olisi tarkoitus ajaa 2010 vuoden 17.5t kisakoneilla, joissa on varmaan hiukan enemmän marginaalia.

1207
Vapaa keskustelu / Vs: Netin nopeus
« : 12.12.10 - klo: 16.54 »
ei lähelläkään sitä mistä maksetaan.
Jos maksat 1Mb/s alas ja 512kb/s ylös, niin sittenhän tuo on hyvä tulos?

Oma 8Mb/s alas ja 1 ylös:


 :angry:

1208
Sähköautot / Vs: Vintage Touring Racing, VTR-10
« : 10.12.10 - klo: 10.16 »
Hyviltä tuntuvat muutokset, pari pikkukommenttia:

1. Tää linkki ei ole minulla koskaan näyttänyt mitään hyödyllistä:
http://www.hpieurope.com/gallery.php?catId=200&lang=fi

2. Onko Retro Racingin tarjous edelleen olemassa? (Webbikaupassa ei mielestäni enää ole niitä vanteita.) Jos ei ole, niin kannattaisiko poistaa..

1209
Tamiya / Vs: Tamiya rallialusta (DF03-ra)
« : 09.12.10 - klo: 14.08 »
Sitä ylimääräistä ulosjoustoa ja siitä seuraavaa niiailua ja kallistelua voisi yrittää rajoittaa lyhentämällä iskareita niin paljon kuin alapalloissa on mahdollista ruuvata, jos ei se riitä niin männän alle voi laittaa o-rengasta.

Tuo DF-03Ra on normaalitilassa noin 15mm maavaralla, jossa on ulosjoustoon varaa vain 2mm ja sisään vielä pohjan maakosketuksen jälkeenkin noin 5mm eli yhteensä 20mm.

Nyt, kun olen tuolla autolla sisäradalla ollut, niin jousista on poistettu kaikki esijännitysmuovit ja auton maavara on pudonnut noin 7mm luokkaan. Silloin ulosjoustoa kuoppatilanteessa onkin 10mm ja sisäänjoustoa edelleen hurjat 12mm. Jos olisi oikea touring auto, niin millaisia nuo luvut voisivat olla? Sisään ei varmaan pidä mennä enää pohjan maakosketuksen jälkeen? Riittääkö ulosjoustoksi joku 2mm?

Auton muoviosissa on kyllä paljon putkenkappaleita, joilla voi säätää noita iskareita - se on vaan aika työlästä.

1210
Tamiya / Vs: Tamiya rallialusta (DF03-ra)
« : 08.12.10 - klo: 22.06 »
Jatketaan nyt vielä tätä touring villitystä.  :grin:

Tänään tuli postissa mod .6 35t pinion ja nyt on välitykset kunnossa:


Suojus ei mahdu kummankaan rattaan päälle.. ei kai se sisäradalla ole ongelma.

Sisäinen * spur / pinion =
3.055 * 55 / 35 = 4,8. Eli jopa liian pitkä VTR:n. Tavoite saavutettu. Tuohon kun vielä vaihtaa 33t pinionin, niin se on 5.09, eli sopivasti laillinen kisoihin. Spurri on 3Racingin TT-01 spurripussista ja pinioni on HPI:n tekemä mod .6 pinioni. Noissa on siis aika lailla isommat hampaat kuin niissä mod .5 rattaissa, jotka autossa oli alun perin.

Nyt vielä oikea motti, nopari ja jotain säätöä iskareille.

1211
Tamiya / Vs: Tamiya rallialusta (DF03-ra)
« : 05.12.10 - klo: 23.59 »
Olen nyt alkanut leikkiä touringia tuolla autollani ja ihan siedettävästi se toimii. Jotain pitäisi tehdä sille, että auto niiaa mutkissa turhan paljon, koska iskareissa on pituutta ja joustoa.

Ihan mitä vaan kehitysideoita otetaan vastaan, mutta varsinaisesti haluaisin tietää, mikä öljyä se Tamiyan auton mukana tullut iskariöljy on? Haluaisin ostaa jotain sopivasti tujumpaa, että iskarit olisivat kovemmat, mutta en tiedä, mitäs se aine on, joten tuo on hiukan hankalaa.

Kiitoksia vaan kaikista ideoista.

1212
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 03.12.10 - klo: 23.25 »
Itsellä oli kaikki kama Tamiya liittimillä, kun ne tuli kaupasta. Oli muuten todella paljon paremman oloinen se aito Tamiyan tekemä Tamiya liitin. No vaihdoin kanssa Deansseihin - tai noi taitaa olla jotain kopioita, mutta hyvin ovat toimineet.

Jos vielä olis ne Tamiyat kiinni, niin siirtyisin kyllä XT60 liittimiin:

http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1574_1592/products_id/150712/n/ProTek-R-C-35mm-MaxxCurrent-XT60-Polarized-Connectors-2-Male-2-Female
http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9572
(Katso alemman linkin hintaa!)

Joku täällä sanoikin siirtyvänsä niihin. Ne on speksattu samalle 60A virralle kuin Deanssit. Edut:
- Patentoimattomina ne on halpoja.
- Johdot tulee kuppeihin, jolloin huottaminen on helpompaa. (Deanssejä oppii juottamaan, mutta ei se helppoa ole.)
- Johdot tulee kuoppiin, jolloin kutistesukan saa niin, ettei kuparia jää näkyviin.
- Jotkut Deanssit ovat sileitä ja siten niiden irrottaminen on vaikeaa, XT60 on aina tuollainen karhea.

1213
Vapaa keskustelu / Vs: Palvelut joihin voit ladata kuvia.
« : 03.12.10 - klo: 21.52 »
No eikö ne tossa photobucketissa pysyne, ei mulla oo ainakaan tapahtunu kuvien haihtumista.
Ei ollut tarkoitus mollata mitään tiettyä palvelua vaan mainostaa paria, joiden tiedän säilyttävän kuvia. Katsoin äsken muutamasta threadistä muutaman kymmenen sivullista vanhoja kuvia, joista osa toimi ja osa ei.

Hyviä palveluita:
- photobucket.com (Todella paljon käytetty.)
- imageshack.us
- rc10 liitetiedostot .. näitä ei taida enää saada tehdä?
- aijaa.com
- jotkut henkilökohtaiset sivut

Huonoja palveluita:
- deeku.com .. onko toi jonkun oma sivu?
- xs123.xs.to
- imagecave.com
- palvelee.fi
- rcpics.net
- rc-racing.info
- villagephotos.com
- aijaa.com .. osa toimi, osa ei.
- useimmat henkilökohtaiset sivut .. ilmeisesti kevätsiivouksissa tulee poistettua vanhoja kuvia.

Picasaa tai flickriä ei ollut kukaan käyttänyt noilla sivuilla. Yleisohjeena sanoisin, että kun käyttää ilmaista kuvapalvelua, joka vaatii rekisteröinnin, niin siellä ne pysyy parhaiten. Kotisivutilaa ei kannata tuhlata noille linkitetyille kuville, koska sen tahtoo kuitenkin jonain päivänä järjestää uudelleen.

1214
Vapaa keskustelu / Vs: Palvelut joihin voit ladata kuvia.
« : 03.12.10 - klo: 18.36 »
Eikö kukaan muu käytä flickriä? Se on sentään aito ja alkuperäinen. http://www.flickr.com/

Olisi kyllä älyttömän hienoa, että porukka käyttäisi sellaisia palveluita, joissa ne kuvat pysyy - kuten picasa tai tuo flickr. Vanhojen forumijuttujen lukeminen on aika tylsää, kun kaikki kuvat on ajat sitten haihtuneet.

1215
Vapaa keskustelu / Vs: Kilahtiko tänään kassaan vai?
« : 03.12.10 - klo: 13.33 »
400 mätkyjä. On tuo korkojen nopea vaihtelu tehnyt verojen etukäteen arvioimisesta aika mahdotonta.

1216
Tamiya / Vs: Tamiya rallialusta (DF03-ra)
« : 02.12.10 - klo: 22.19 »
Onko olemassa mitään esc.tä missä ei olisi flektiä / kävisi niin kuumana?

Itse olen tähän asti ajellut lumessa ihan sillä mabuchi + tamiyan perusnopari kombolla, joka tuli auton mukana. Ei lämpeä nopari eikä motti. Vauhti ei päätä huimaa, mutta lumessa kun ei ole pitoa, niin sutii se ihan kivasti. Tuollaisen kombon varmaan saisi jostain käytettynä tosi halvalla.

1217
Yleinen keskustelu / Vs: Minkä auton ostan -osio
« : 01.12.10 - klo: 23.36 »
Kuten muutkin ehdotti 5000mAh Lipo-akkuja niitä vähintään 2 ja niille laturi. Ei taida moiset mahtua budjettiisi. Käytettynä hyvä laturi +50€ ja 2xakut 50€
Miekin ajattelin että suht halvalla pääsee kun käytettynä ostin 200€ kikottimen, mutta siihen akut ja laturit, puuttuvat työkalut, renkaita, ajorata maksuja + muita mukavia: +200€ vähintään jo mennyt.

Tässä topikissa kun ihmiset miettii noita budjettejaan, niin tämän voisi itsekin tänne kirjoittaa:

Alun perin suunnittelin kuluttavani noin 450€ ja se riittikin suunnitellun auton ostoon. Aloin ajella sillä ja kivaa on. Nyt kokeilen, voisiko sillä leikkiä touring ajoa sisäradalla. Kivaa on joka päivä.  :wink:

Mutta. tähän. menee. rahaa. koko. ajan.  :shocked:

En tarkoita, että kaduttaisi tai että tarvitsisin vieroitushoitoa, mutta rahan jatkuvaan menemiseen pitää kyllä varautua. Paljon rahan kuluminen on itsestä kiinni, mutta toisaalta on niinkin, että jos ei ollenkaan ole rahaa käyttää, niin kuinka kauan sillä RTR autolla jaksaa omassa pihassa rullata? Jos meinaa aktiivisesti ajella, niin veikkaisin, että 50€ kuukaudessa menee melkein väkisin. Helposti menee enemmän. Ja nyt kun on joulu tulossa, niin erityisesti vanhempien kannattaa miettiä ennen kuin hankkii sen halvan auton sinne pukinkonttiin.

Jos ei muuten usko, niin kannattaa mennä katsomaan tuota "paljonko RC on syönyt rahaa" threadiä. Huh, huh.

Mutta loppuun säästövinkki: osta suoraan lipot, kiinasta hankittuna ne on halvemmat ja joka tapauksessa ne on paremmat. Ostin itse nimhejä ja kadun.

edit: Toinen juttu, jonka tekisin nyt toisin, on että tutustuisin ensin paikalliseen RC-toimintaan ja miettisin sitä kautta, mitä kannattaa ostaa. Pitkän päälle se varmaankin olisi kustannustehokkainta ja siellä saa vielä halvalla tutustuttua lajiin muutaman käynnin verran.

1218
Tuon saa alta satasella: http://www.hobbylinna.com/zero-brushless-speedcontrol-p-23909.html
5V jännitteellä tosiaan servo kääntyy hieman hitaammin.
Kiitos. Joo, itsekin tuon eilen huomasin. Näyttää tosi pätevältä peliltä, mutta siihen taas ei saa pakkia ollenkaan. :D Pakki on kuitenkin lumessa suhaamisessa aika kiva. Sen lisäksi tuo nopari ei ole vesitiivis.

Kun noissa LRP:n nopareissa on tuollaisia tahallaan tehtyjä vikoja, niin eiköhän kilpailun koveneminen pakota ensi vuoden aikana tekemään noparin, jossa niitä ei enää ole. Sitten saisi järkihintaan yhden kunnon pelin.

1219
Ensikaudella FTT kisoissa on ns. nollaennakkosääntö nopareissa joten jokaisella noparilla pitäisi päästä yhtä lujaa. Jokatauksessa kannattaa ostaa säädin jolla saa ajaa FTT-kisoissa.
No siinäpä se, että tuo halpisnopari on tuolla ROARin listalla, joten sillä saa kisoja ajaa. Mutta siitä tosiaan ei saa pakkia pois, siitä miinus:

- Ei saa edes pakkia pois.
- Muiden nopareiden ennakoilla ja puncheilla pääsee kovempaa kisojen ulkopuolella. Tämä nyt ei kauheasti minua kiinnosta.
- BEC antaa ulos 5V eikä 6V. Eikös tuo tarkoita, että servo kääntyy hiukan hitaammin?

XERUN 60A on kuitenkin 110€ + säädin 15€ + postit = 130€. Ja monet muut on vielä paljon kalliimpia. Jos tosiaan on niin, että kisasäännöillä ei kalliista noparista saa taiottua suurta lisänopeutta, niin kai tuo on hintansa arvoinen. :azn:

1220
Pitäisi saada autoon lisää kyytiä, että pääsisi jonkinlaiseen touring vauhtiin. Olen ajatellut jotain niistä 17.5 kierroksisista harjattomista moottoreista - joko 2010 tai 2011 kisakonetta. Noparin valinta on vaikeampaa.  :undecided:

Halvin nopari, joka minun käsittääkseni toimisi on tämä:
http://www.hobbylinna.com/brushless-reverse-digital-p-23845.html

Hyvää:
+ vesitiivis, tarkoitus ajella ulkonakin
+ sensorillinen, kuten ne kaikki moottoritkin
+ 70€

Huonoa:
- säätömahdollisuudet?

Mitä siis saan lisää, jos ostan jotain kalliimpaa, kuten LRP:n kisasarjaa tai XERUNin, olettaen, että moottori kuitenkin on se sama 17.5 kierroksella varustettu? Kasvaako vauhti tai onko niissä jotain tärkeitä säätöjä?

1221
Sähköautot / Vs: Vintage Touring Racing, VTR-10
« : 28.11.10 - klo: 16.08 »
^No niin sieltä hän se sitten tulee. Olihan siinä jopa 10 koria... Pitää vissiin ruveta driftaa :undecided:

Ota Datsun 240Z, se on hieno! Olen tietysti ihan puolueeton. :-) (Huom. wheelbase ei ole 257mm)

http://www.rcmart.com/catalog/rc-190mm-tamiya-datsun-240z-rally-body-df03-tt01-p-31983.html

1222
tietääkö joku mistä saisi ladattua windows 95 tai 98 ilmaiseksi
vastatkaa nopeasti
xray
Jos tarvitset tuota siihen, että sinulla on jokin Win98:n vaativa ohjelma, niin Microsoftilta saa ilmaiseksi virtuaalikoneen, jossa on vanha Windows. Luulen, että noinkin vanhoja saisi.

Jos taas sinulla on joku ihan mopo kone, jonka haluaisit saada noilla eloon, niin se ei ole hyvä idea. Niihin ei saa mitään tietoturvapäivityksiä, joten nettiin sitä konetta ei ainakaan saa laittaa. Mopokoneen herättämiseen käyttäisin ennemmin jotain kevyttä Linux versiota.

1223
Tamiya / Vs: Tamiya rallialusta (DF03-ra)
« : 27.11.10 - klo: 00.34 »
Oma vihdoin valmis, olisin halunnut enemmän maavaraa mutta noi takavetarit ei tykännyt pidemmistä iskareista. No näillä mennään.

Oletko vaihtanut nivelvetarit autoon? Itse sain tänään toiset kaksi nivellettyä vetoakselia ja ne kyllä taipuu paremmin eri suuntiin. Minulla tosin ei ole mitään toisia iskareita, joten en tiedä selviäisikö noilla 60mm iskareista. Nivelvetareilla ainakin renkaat tuntuu pyörivän paremmin ja mikä tarkeintä renkaan pudotessa ripustuksilta kaikki osat on ruuvattuna autossa ja hankeen ei putoa mitään. :-)

Jos saat etupäähän lisää maavaraa, niin sekin riittää pitkälle: jos eturenkaat nousee esteen yli, niin kyllä se perä sieltä mukana tulee. Alusta ei tästä tykkää, mutta uusi alusta maksaa 10$ + postit.

Hienon näköinen on peli - kyllä käy kateeksi dark impactin lumisuojakoppaa. Ja ei muuta kuin tervetuloa kerhoon. On se hieno lumiauto - etenkin pakkaslumisateella heti auton kanssa ulos!  :grin: Aivan upeaa vetää parin sentin lumeen uraa.

Näyttää, että olet vaihtanut iskaritornit. Mihin vaihdoit ja mitä apua sinulle on noista hop-up versioista? Mitkä iskarit muuten ostit?

Itse olen autoon vaihtanut alumiinisen ohjauksen, koska muovinen tuntui vääntelevän mihin sattuu ja sitten nuo vetarit teräksisiksi nivelletyiksi. Slipper clutch ja DF-03 suojakoppa pitäisi vielä saada, niin sitten se taitaa alkaa olla kasassa.

1224
sensorillista moottoria voi ajaa sensorittomalle tarkoitetulla säätimellä mutta ei toisinpäin
VXL nopari on sensorillinen, motti sensoriton.

Uskon kyllä, että sensorin vaativalla noparilla ei voi käyttää sensoritonta konetta, mutta eikö kaikki sensorin kanssa toimivat nopeudensäätimet ole "sensored or sensorless"? Ainakin useimmat ovat, kun olen tuollaisia nettikaupoista etsinyt.

1225
HOKE tuossa hiukan liippasi dual rate säätöä. Jos sen verran saan kaapata aihetta, että mihin sitä Dual rate säätöä on tarkoitus käyttää? Olen lukenut käyttöohjetta ja olen lukenut netistäkin jotain, mutta en silti ole oikein varma.

Kun expo muuttaa suoran exponentiaaliseksi, niin onko dual rate sitten sen suoran kulmakertoimen muuttamista? Isompi dual rate = isompi kulmakerroin = täysi käännös tulee rattia vähemmän vääntämällä?

1226
Sähköautot / Vs: Vintage Touring Racing, VTR-10
« : 25.11.10 - klo: 22.45 »
Kun täällä nyt puhutaan siitä, mitä runkoja VTR:ssä voi käyttää, niin sanokaas onko tuota DF-03Ra:ta mahdollista saada sellaiseksi, että sillä pysyy jonkun muun mukana...  :grin: Sen saa kyllä lailliseksi, siinä ei ole mitään epäselvää.

Kun tuota maavaraa pitäisi pudottaa 17mm:stä lähemmäs 8:aa, niin kannattaako ostaa lyhyemmät iskarit (55mm->50mm) vai olemassaoleviin löysemmät jouset?

Kaikenlaiset mielipiteet tervetulleita - jossain vaiheessa pitäisi päättää, etsinkö jotain touring -runkoa vai koitanko tuunata tuota.

1228
Sähköautot / Vs: Vintage Touring Racing, VTR-10
« : 25.11.10 - klo: 13.01 »
Ymmärrät kyllä hyvin väärin sen mistä esim minä puhun.

Nimenomaan uskomatonta on se kuinka kinastellaan niistä korin väreistä, tarrojen muodoista, maavarasta jne jne jne.

Tuo minun kirjoittamani "satu" tinaukoista toi nimenomaan esiin sen, että VTR luokan kaltaisissa jutuissa tuota kinaa syntyy todella helposti ja paljon. Ehkä kirjoitin epäselvästi, mutta tarkoitukseni oli vastustaa kaikkea kinastelua. Ei ollut tarkoitus ottaa mitään puolta.

Toisaalta pitää ymmärtää, että säännöt on mitä on ja niillä mennään - ainakin se kausi, joka on menossa. Toisaalta pitää myös ymmärtää, että ihmiset tekee niistä autoista niin vintageja kuin osaavat/viitsivät ja kaikki ei saa niistä niin hienoja kuin toiset.

Jos valitsee laihan sovun sijasta lihavan riidan, niin kohta ei ole mitään. :undecided:

Mutta nythän minä kinaan siitä, saako täällä kinastella, joten olen osa ratkaisua laittamalla oman turpani kiinni. :lipsrsealed: Vastaan YV:llä, jos joku tästä haluaa puhua minun kanssani.

1229
Sähköautot / Vs: Vintage Touring Racing, VTR-10
« : 25.11.10 - klo: 12.41 »
Mä olen ymmärtänyt että tämä on enempi mallausta kuin mitään muuta.

Skidinä tein paljon Tamiyan muovimalleja; jos olis vielä kiinnostunut, niin tämä olisi hyvä luokka siihen, noin niinku R/C autoilun puitteissa. Siis jos tykkää noista jenkeistä.

Pitoa täytyy olla ettei tule kolareita..liikaa ainakaan just noiden korien kannalta.

No, niinpä, kiitos. Itse juuri RC-autoilun aloittaneena vain tämä luokka ja minit kiinnostaa. Minulle harrastuksessa ainakin puolet on tuon auton kanssa puuhastelua ja sitten se toinen puoli sitä ajoa. Näin ollen on hienoa olla sarja, jossa koreihinkin panostetaan. Katselin tuossa videota, jossa jonkun toisen luokan ohjukset kiertää mattoa - aivan uskomatonta ajotaitoa kavereilla, mutta kun en halua edes yrittää oppia sellaista ajoa.

Ja, vaikka en vielä ajakaan mitään sarjaa, niin tää valittaminen on todella rasittavaa luettavaa. On se kumma, kun ihmiset, joilla ei ole aikomustakaan ajaa tätä sarjaa, käy täällä tekemässä kaikkia ihme kommentteja. :shock:

Mutta, kun nyt olen tänne tullut ihan toisesta maailmasta, niin kerron teille tarinan:

Olipa kerran ihmisiä, jotka maalasivat tinasotilaita ja leikkivät niillä sotaa erilaisia sääntöjä käyttäen, kavereiden kanssa ja erilaisissa turnauksissa. Toisille oli tärkeintä tinasotilaiden ja taistelumaaston rakentaminen, toisille tärkeintä oli vastustajan murskaaminen taistelukentällä. Tästä tietenkin seurasi loputon kina ja vänkääminen siitä, miten toimintaa pitäisi kehittää.

- Ensinnäkin sai käyttää vain yhden valmistajan tinasotilaita.
- Toiseksi ne piti maalata.
- Ja pelkkä pohjamaali ei riitä, vaan tarvitaan esim. 2 eri väriä. (Oikeasti hyvin maalatussa ukossa on helposti 10 väriä erilaisina liukuina.)
- Turnauksessa sai pisteitä siitä, että oma armeija on maalattu.
- Turnauksessa palkittiin parhaiten maalattu armeija - palkinto oli aika lailla yhtä hyvä kuin pelit voittaneenkin palkinto.
- Turnauksessa sai pisteitä siitä, että oma armeija oli reilu - sääntöjä ei oltu venytetty äärimmilleen tehon lisäämiseksi.

Jne. Ja edelleen joidenkin armeijat olivat rumia ja venyttivät sääntöjä pelien voittamiseksi.

Kuulostaako tutulta? Tämän tyylisessä jutussahan on ihan selvää, että tämä ristiriita tulee kestämään niin kauan kuin VTR luokkaa ajetaan. On ihmisiä, jotka haluavat ajaa autoilla ja toisaalta ihmisiä, jotka haluavat tuunata vintage koreja. Nyt meidän pitää tajuta, että 1) Tämä ristiriita on ikuinen, se ei katoa minnekään ja 2) tärkeintä on korostaa yhteistä hauskanpitoa ja 3) olla korostamatta tätä luokan sisällä olevaa eripuraisuutta.

Nyt ei anneta tän homman mennä vessan pöntöstä alas kinailemalla täällä.  :police:

IMHO kerran vuodessa avataan sääntöjen kehityssäie, jossa saa purnata kuukauden. Muuten kaikki ihme vonkaaminen deletoidaan pois, ettei tämän säikeen lukeminen ole masentavaa.

Toisaalta taas on hyvä keskustella siitä, millaisia autot oikeasti olivat ennen, mutta pitää muistaa, että noita hienoja maalauksia ei ole helppoa tai edes halpaa tehdä. Mistä noita vintage tyylisiä sponsoritarroja edes saa? Eli pitää tajuta myös se, ettei kaikkia oikeasti kiinnosta se korin aitous yhtä paljon kuin itseä. Silloin pitää auttaa ja kannustaa, eikä nipottaa ja valittaa.

Summa summarum: Tää sarja on minusta parasta, mitä RC-autoilulla on harrastajalle tarjota. Pitää olla positiivinen ja rakentava niin se kasvaa ja kehittyy. Tai sitten voi olla hiljaa. Tässä vielä pari hymiötä  :wink: :tongue: :azn:

1230
Yleinen keskustelu / Vs: Mitä teit tänään rc- autoosi?
« : 25.11.10 - klo: 11.27 »
Laitan kuvia valojen rakentamisesta ja toiminnasta flickriin - ajosta kuvia ei ole, eikä tulekaan, ennen kuin saan kaksi kättä lisää.

EDIT: Tänään otin kuvia eilen tehdyistä valoista: http://www.flickr.com/photos/13629280@N02/sets/72157625339380683/

Sivuja: 1 ... 38 39 40 [41] 42 43