Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - horna

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 13
31
Yleinen keskustelu / Vs: Parhaat RC-videot
« : 27.10.14 - klo: 22.54 »
Kylläpä oli carlsonin videota nopeutettu huolella. Aivan luonnottoman näköistä pomppimista. Pikkuisen oli editoijalla lähtenyt mopo käsistä :grin:

32
Yleinen keskustelu / Vs: Talvi lähestyy,vinkkejä ajoon.
« : 27.10.14 - klo: 22.46 »
Te jotka olette tehneet nastarenkaita niin oletteko laittaneet insertin nastojen kanssa vai jättänyt laittamatta?         
Taidan jättää laittamatta.
Kyllä itse käytin insertejä kun tein 1:10 krossariin nasta renkaat. Uskoisin että toimii corrillakin. täytyykin alkaa suunittelemaan Corrin nastoitusta. Ne nasta renkaat voi tehdä myös vanhoista kuluneista renkaista, kun tuo kuvio ei paljoa lumeen ota kiinni.

33
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n aloittelijaillat
« : 27.10.14 - klo: 22.27 »
Lyhyt video radalta eiliseltä, takaveto släsh kurvailee siinä tyylikkäästi ihan vakiorenkailla!

http://youtu.be/Fb3ZrOgvw7A
Rata näyttää hienolta! Kyllä nyt kelpaa ajella. Täytyy tulla pojan kanssa kokeilemaan. voisi kokeilla vaikka noita Honkkarin omiakin, ne kun on aika edullisiakin. Eikä noita Staggereitä taida Suomesta saada mistään.

34
Yleinen keskustelu / Vs: Talvi lähestyy,vinkkejä ajoon.
« : 21.10.14 - klo: 22.55 »
Tässäkin topikissa on kerrottu nämä asiat aika hienosti muutaman ansiotuneen kaverin toimesta, jos ei mielenkiinto riitä etsimään niitä, niin ei voi mitään. Silloin pitää vain tehdä niin kuin itsestä tuntuu. Kastella pari servoa ja nopparia, niin kummasti alkaa tulemaan luku haluja. Tai sitten vaan kaivetaan isin lompakkoa ja haetaan uutta osaa...

35
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« : 21.10.14 - klo: 22.45 »
Tämä nyt ei ole virallinen vastaus vaan henk.koht mielipide. Jotain sääntöjähän pitää olla, ettei mne ihan hulinaksi. Ei isolle radalle pääsy nyt varmasti tuosta 12mm ole kiinni. Mutta esim oma sc-auto perustuu 1:8 buggyyn ja painoa on noin 3kg. On selvää että tuolla panssarivaunulla kun kolauttaa 1:16 auton päälle on 1:16 auto rikki. Se ei liene kenenkään etu(paitsi vara-osa kauppiaan). Myös harjoittelurataa varmasti voidaan kehittää mielekkäänpään suuntaan. Kun vaan innokkaita talkoolaisia löytyy. Jokainen voi miettiä keskenään miten harjoitusrataa voisi kehittää ja myös sitä voisiko itse tehdä asian eteen jotain... Ja asia taitaa olla niin että ne ison radan lauteilla olevat kaverit on sen radan rakentaneet ja sen jälkeen vielä sen harjoitteluradankin. Mielestäni niillä jotka radat on rakentaneet pitää olla jotain sananvaltaakin. Kuitenkin voitaisiin ehkä sopia joku päivä ja kellon aika jolloin rata olisi rauhoitettu Sharkeille ja muille 1:16-1:12 autoille. Ehkä junnutiistai olisi sellainen ajankohta.
Itse olen päässyt talkoilemaan vain kerran,mutta koetan muuten olla hengessä mukana. Oma aikani tuntuu olevan nykyään kortilla, mutta mikäli jotain maalia on tarvis kaikenlaista löytyy. Ratamestarit laittakaa yv:tä, niin voin ensi viikolla tuoda radalle.
T:Hannu

36
Radiolaitteet / Vs: Flysky iT-4 ja Absima CR4T+
« : 17.10.14 - klo: 01.57 »
Löytyy itseltä carson merkisenä:
http://www.carson-modelsport.com/en/products/remotecontrols/telemetry/produktdetails.htm?sArtNr=500500516
Muomioitavaa: ABS on oletuksena päällä. Esim kaveri ihmetteli kun pakilla crawleri pätki. Paaljon asetuksia, mutta 3. ja 4.s kanava on on-off tyyppisiä. Kun oli tarkoitus losin comp crawleriin saada vaihdelaatikko toimimaan sai vaan etuvedon tai nelivedon. Olisi tarvinnut olla 3 asentoinen tuo kolmaskanava. Minä en ainakaan saanut sitä toimimaan niin. Muuten ihan toimiva peli, äkkinäiselle säätöjä voi olla liikaakin. Lumia odotellessa: Pojalle aura crawleri keulaan, niin ei tarvitse lapioida lumia terassilta;-)

37
Sähköautot / Vs: Tenavalle autoa hakusessa
« : 17.10.14 - klo: 01.44 »
Tana; ihan harjallinen Crawler moottori kannattaa laittaa. Maksaa uutena noin 35€ suomesta. Hitaanpaan moottoriin vaihdettaessa ei ole ongelmia lankamäärien kanssa. Eli hitaanpaan moottoriin voi aina vaihtaa, ilman nopeudensäätimen pävitystä. Joku 35T voisi olla passeli. Niitäkin voi löytää edullisesti joskus tuolta myynti palstalta.

38
RC-kerhot ja -radat / Vs: Kuopion harrastajat
« : 20.09.14 - klo: 21.28 »
Entisenä Kuopiolaisena vinkkaisin tuonne Kuopion Urheiluautoilioiden suuntaan. Siis perustatte sinne pienoisautojaoksen. Silloin olisi mahdollista saada esim tuon mikroautoradan reunaalueita rc-käyttöön, niinkuin täällä etelässä on tattarinsuolla tehty. Ja olikohan siellä Haminalahdessa joku rallirata? Ainakin semmoista kovasti puuhattiin niihin aikoihin kun itse haihduin KUA:n toiminnasta. Eli laittakaapa rata pystyyn niin voisin itsekin piipahtaa ajamassa kun tulen taas sinnepäin kyläilemään. :wink:
Ok, siis idea oli tulla hiukan katsomaan rataa ja ajamaan pari akkua, kuten lupasin joskus vuonna 2009. Tiälä Piäkaapunnissa ku tulloo vierailtua aena sillo tällö ja alakaa junijorilae tuo pihamua käämää pieneks ku vauhi kasvaa. Oes toenii ollunna mukava käävä kahtomassa ratoo, vua taetaa männä ens kessää. Hywee syksy jatkoo!!!

39
RC-kerhot ja -radat / Vs: Kuopion harrastajat
« : 20.09.14 - klo: 14.13 »
Onko ketään avaimen haltijaa menossa huomenna aamupäivällä Heinijoen radalle? säätiedotus lupaa aamuksi vielä kuiva, voi olla kesän viimeiset kelit.
T: Hannu

40
Polttisautot / Vs: TT MTA4 S50 sledge hammer
« : 04.09.14 - klo: 22.51 »
Ja voi näköjään maksaa myöskin Berlinskissäkin Pay Pallilla. Lähetyskulut suomeen 16,50€. Taisi olla Conradissa samaa luokkaa. Huomasithan että Conradin auto on S3 eli noilla eroa hinnassa 9€;-) conradin hyväksi. S3:ssa käsittääkseni parempi radio ja muutenkin uudempi versio. S2:sta ei berlinskilläkään ole hylyssä ja tuskin tulee...
Eli samoissa hinnoissa pyöritään, mutta vara-osia Conradista ei saa. Eli se puoltaisi Berlinskiä, jos haluaa ottaa pakolliset vara-osat yhdellä kertaa.

41
Polttisautot / Vs: TT MTA4 S50 sledge hammer
« : 04.09.14 - klo: 22.27 »
Kyllä ainakin Conradista tilattaessa voi maksaa pay pallilla. Tilattiin sieltä kesällä vene tarvikkeita kaverin kanssa. On taas tuo nettisivu muuttunut enne oli helppo vaihtaa kieli, nyt en löydä mistä se vaihdetaan? Mutta jokainenhan sen verran saksaa osaa että yhden tilauksen tekee...

42
Miksi asian osaisia ei opastettu harjoitus radalle? Sielähän ei ole kalustoa rajoittu, ja muutenkin ensikertalaisten olisi hyvä harjoitella radalla ajoa ensin tuolla harjoittelu radalla, ja sitten kun alkaa auto pysymään hanskassa voi siirtyä "kilparadoille". Pro kavereilla vauhdit ovat sellaiset, että aloittelija kun kääntää yllättäen eteen kalusto vauriot on todella todennäköinen. Mielestäni se on molempien etu että aloitetaan sieltä harjoitteluradalta ja sitten kun perusteet ja auton hallinta radalla on hanskassa, voidaan siirtyä noille varsinaisille radoille. Tämän takia itse olen pojan kanssa ajaneet harjoitusrataa. Niissäkin aloittelijalle haastetta kiertää ilman kaatoja ja ulosajoja.
Suosittelisin kerhon aloittelija iltoja ennen uuden kaluston hankintaa. Kerhon SC-autot antavat vähän vertailu pohjaa autojen käyttäytymiseen. Pro miesten säätämät autot antavat käsityksen miten helppoa ajaminen voi olla kun säädt on kohdallaan, suosittelen. Samalla saa ohjaajilta vinkkejä autoista mitkä kannattaa ostaa.
Esimerkiksi pojallani hänen ollessa 4 vuotta rakensin hänelle 1:10 krossi-auton tikkurilan harjoitusrataa varten. Ajo tuntui vaikealta, ehkä renkaat eivät olleet parhaat, mutta yritystä kuitenkin oli. Yhden kerran hän kokeili kerhon autoa ja samantien auto pysyi hanskassa ja meno maistui. Selvästi 1:10 buggy kuuladiffeillä ja edessä one way oli liian hätäinen äkkinäiselle. No onneksi joulupukki toi pojalle SC-auton. 1:10 krossi auto saanut pölyttyä pitkälti hyllyssä. Ehkä uuden sukupolven 1:10 krossaritkin ovat helpompia ajettavia kuin nuo vanhan ajan vehkeet.
Meni ehkä vähän offtopikiksi, mutta menköön.

43
Polttisautot / Vs: jelppiii rc varaosia mistä
« : 03.09.14 - klo: 18.57 »
Helsingissä on liike nimeltä Tietonikkarit oy heiltä saa osia Thunder tigerin autoihin. Jotain löytyy paikanpäältä loput tilaaalla.
http://www.tietonikkari.fi/niks/tuotteet.htm

45
Polttisautot / Vs: TT MTA4 S50 sledge hammer
« : 03.09.14 - klo: 17.06 »
Tässä vielä sähkversion topikki, sielläkin paljon asiaa joka koskee myös tätä autoa:
http://rc10.fi/index.php?topic=76400.0
Rival on rakennettu MTA4:sen pohjalle joten paljon samaa osaa.

46
Polttisautot / Vs: TT MTA4 S50 sledge hammer
« : 03.09.14 - klo: 17.00 »
Itse voin kyllä suositella Thunder tigerin autoja. Hinta laatu suhde on kohdallaan. Tuolta Conradista saat EB:n alle 300€: http://www.conrad.de/ce/de/overview/1202182/RC-Benzin-Nitro-Modellautos-offroad
Eikä MTA4:setkaan ole hinnan kiroissa.

47
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n aloittelijaillat
« : 02.09.14 - klo: 01.20 »
onneksi on nuo autot suht´vesitiiviitä, mutta kyllä sitä sai autoja putsailla sitten kotona. Onneksi on paine-ilma keksitty. Oli rankkasateet vieneet hiekkoja muutanasta paikaa.
Onkos huomiset ajot vielä lavangossa? Näyttäisi ainakin keli paremmalta kuin viimeviikolla...

48
Tuli pojalle hommattua corri-autoon ensin tuo LRP ja sen kytkettyäni vääriin napoihin sitten nosramin. Eli Nosram One Brushless on kuten muutkin nosramin tuotteet ovat samoja kuin LRP:n. Auto on ollut pojalla ahkerassa käytössä ja huomattu seuraavanlainen ominaisuus: Vaikka nopudensäädin on ns. vesitiivis tuntuu virtanäpäimen väliin menevän hiekkaa. Itsellä on käynyt useamman kerran niin, ettei akun vaihdon jälkeen meinaa saada virtoja päälle. Huolellinen puhaltelu paine-ilmalla on auttanut joka kerta, jos ei puhaltamalla ole lähtenyt. Tuli purettua tuo väärin kytketty noppari ja huomasin että virtanäppäin koskettaa kontakti pintoja piirilevyllä ja pieni hiekanjyvä voi estää se. Vinkiksi vain ihmisille, etteivät heitä hyvää sääditä roskiin.

49
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n aloittelijaillat
« : 26.08.14 - klo: 13.25 »
Viimeisimmät säätiedotukset (IS) lupaisivat kuivaa keliä. Tiedä näistä, aika epävakaista näyttää olevan. Tullaan kuitenkin yrittämään.

50
Sähköautot / Vs: Tenavalle autoa hakusessa
« : 16.08.14 - klo: 17.38 »
Joo tuossa stampede jutussa on kyllä ideaa, vara-osiakin saa ihan koti Suomesta. Alkuun on se maavara eli isot pyörät aika oleellista kun ajellaan nurmikolla ja metsäpolulla jne. Itse huomasin sen tuon krossi-auton kanssa. Se kun tuppasi keräämään ruohoa vetoakseleiden ympärille lyhyeksikin niitetyllä nurmikolla. Ja eikös tuota saa "vesi tiivinäkin" Ei tarvitse harrastusta lopettaa talven takia. Harjallinen paketti on vielä kohtuu hinnoissa täällä Suomessakin.

51
Sähköautot / Vs: Tenavalle autoa hakusessa
« : 14.08.14 - klo: 07.25 »
Kyllä se ulkoajeluihin on 1:10. Tuo 1:18 olisi varmaan ihan kiva sisälle. 1:10 kokoisilla taitavat kisat käydä jos niihin joskus innostuu. Sitten on tosiaankin näitä välimallin möyrijöitä kuten jo mainittu Traxxxas telluride ja scale luokan Axial Honco ehkä myös Vaterra Twin Hammers. Esim tuohon Vaterra Twin Hammersiin vaihtaa 55T tai 35T mootorin, niin saa kulkemaan alkuun riitävän hitaasti. Käytetty Axial säilyttää hintansa todella hyvin, jos aikoo myöhemmin vaihta autoa nopeampaan. Losi on hyvä crawler Axialin rinnalla, mutta osien saanti kotimaasta tällä hetkellä heikkoa.
T: Hannu

52
Sähköautot / Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« : 12.08.14 - klo: 20.53 »
Joo laturi vaikuttaa ihan asialliselle. Radiosta en osaa sanoä, kun itsella ei ole alkuperäiset...

53
Sähköautot / Vs: Tenavalle autoa hakusessa
« : 12.08.14 - klo: 20.49 »
Itse ostin silloin 3v pojalle Losin Comp rock crawlerin. Iso pyöräinen hitaasti kulkeva möyrijä. Tuolla ajeli ja oppi ajamaan. 4 vuotiaan sai poika 1:10 krossi-auton hitaalla harjallisella moottorilla. 5 vuotiaana ostin pojalle Hong norin scrt sc auton.
Kokemuksia crawleri oli hyvä alkuun meni riittävän hitaasti hitaalla harrallisella moottorilla. Menee pahoista paikoista eikä rikkoonnu helpolla kun vauhdit pienet. Silti poika tykkää autosta edelleen, koska sille on helppo tehdä ratoja ja koettaa mistä se menee. Tekniikkaa päivitettiin sitten harjattomiin ja 3s lipo akkuihin. Autosta on mennyt 3vuoden aikana parit rattaat ja parit vetarin tapit ja käyttöä on ollut, vaikka nopeampiakin autoja on käytettävissä. sen etenemiskyky kun on vaan niin huikea. Nyt vanha radio alkoi reistailemaan ja uuden ostin eilen. Nyt 4 kanavainen jolla saadaan nelipyöräohjauskin autoon. Eli taas lisää etenemiskykyä ja ajamisen mielekkyyttä. Tietenkin autoon on rakennettu valot pimeitä syksyiltoja varten. Auto on siis edelleenkin pojan suosikkeja tuon Hong norin SC-auton kanssa. Corrilla pääsee lujaa ja nytten käyty muutaman kerran radalla. 1:10 krossi auto on vähän jäänyt näiden varjoon, koska se ei oikein kulja nurmikolla ja muutenkan huonommassa maastossa. Mutta sillä saavat sitten kaverit kokeilla;-)
Nyt pojan täyttäessä kohta 6v alkaa jo rata-ajokin sujua ja siitä taas uutta nostetta harrastukseen. Poika vaihtelee jo renkaat itse autoon, pesee korin ja renkaat jne. Pikkuhiljaa siis harjoitellaan mekkaus hommia.
Ongelma 3vuotiaille on radioiden kädensijan paksuus, Esim traxxasin radio on aika paksu. Eli radiossa pitäisi olla epa säätö kaasulle ja kädensija ohut että pieni käsi yltää kaasuliipasimelle. Esim LRP:n C3-STX oli hyvä, mutta nyt poistunut tuotannosta.
Tässä nyt omia ajatuksia liityen lähinnä säikeen aloittaneeseen viestii.
T: Hannu

54
Sähköautot / Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« : 05.08.14 - klo: 23.58 »
Eikös tämä olisi halvempi kun on valmiiksi 4s?: http://fi.eurorc.com/product/7492/gens-ace-5800mah-4s-148v-45c-hard-case-lipo-battery-pack
Tuossa pitäisi olla T eli deans liitin vakiona. Noita ajattelin itse seuraavaksi tilata. Hinnat on mielestäni kilpailukykyiset.

55
Sähköautot / Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« : 04.08.14 - klo: 23.47 »
EEIII!!!
Ei mitään peruslaturia vaan kunnollinen tasaava lipo laturi. Täällä foorumilla on noista latureista paljon juttua ja kannattaa paneutua nyt lipo akkuihin ja niiden lataukseen. Oikeilla laitteilla oikein käsiteltynä turvallisia, tehokkaita ja pitkäikäsiä. Eli perus vaatimukset laturille: lataa vähinttään 4s lipoja mielummin 6s:ään asti jos innostut hankkimaan 6s akut. Laturissa pitää olla lipo balanseri ja siihen liitettävät johdot ja tasuri "lauta" jolla saat akun tasausliittimen kiinni laturiin. ja tietenkin latauskaapelit. Pitemmän päälle laturi jossa on varastointi ohjelma maksaa säästyneinä akkuina hintansa takaisin. Hyvin hoidetut laadukkaat akut oikein käsiteltynä kestävät pihasuttailussa vuosia.
Tähän autoon ei mahdu kovin moni akku, pituus on se rajoittava tekijä yleensä. Älä sorru niihin halvinpiin akkuihin. Tämä auto haukkaa virtaa ja mitä suurempi c-arvo sitä parempi. Mielestäni vähintään 30C 4000mAh 14v. Lipon virran anto kyky heikkenee reilusti kelin lähestyssä huomenna pakkasasteita. Eli mikäli haluat harrastaa rc-autoilua kelien viilentyessä, kannattaa varata akkuihin hiukan lisää potkua. Itsellä 5000mAh 40C 14v kovakuorinen laatu akku ja virtaa riittää talvellakin pullistelematta. Mainitsemasi akku specseillä vaikuttaa ok, mutta ko merkillä aika suurta hajontaa laadussa. yksi toimii toinen pullistuu jne. Kannattaa sijoittaa se kymppi tai kaksi että saa pitkäikäisen akun. Kannatta lukea tämä säie läpi, sieltä löytyy paljon hyvää tietoa, myös käypäsistä akuista.
Latureita on varmasti paljon hyviä, ja itselläni ei ole muista merkeista kokemusta, kuin Graupnerista. Vanha Ultramat 8 on ilman sisäistä balansseria, kun ei niitä siihen aikaan vielä juuri ollut. Toiminut uskollisesti noin 5 vuotta, ilman mittään häikkää. Nyt vuosi sitten päivitin Graupnerin Ultrmat 16s:ään jossa myös tuo varastointi lataus ohjelma. Hienosti pelannut molemmat, enkä ole kuullut moiteita tälläkään foorumilla. Tärkeätä on että voi luottaa laturiin lipoja ladattaessa. Ei kannata muutaman kympin säästön takia polttaa kämpäänsä. Tässä nyt esimerkkinä ja omana mielipiteenä. Ei ole niitä halvinpia, mutta arvostan sitä kämppääni... ;-)
Onnea uuden auton johdosta, et tule pettymään. Ehdoton suosikkini kymmenen autoni joukosta.

56
Polttisautot / Vs: TT MTA4 S50 sledge hammer
« : 19.06.14 - klo: 10.31 »
Joo tuo tappi on se toinen kulutus osa joka kannattaa pitää varaosapakissa. Toinen on sitten se tappi ja "tynnyri"(eng: barrel") joka on vetoakselissa.
Shimmaminen tarkoittaa välysten poistoa perän rattaiden väliltä. Perän rattaiden akselille laitetaan ohuita prikkoja esin 0,1mm joilla rattaa saadaan lähelle toisiaan, jolloin kuluma on pienempää. MTA4:sen perä ovat teräksiset ja kestävät huollettuna ikuisesti. Shimmauksen jälkeen perän on toimittava herkästi eli ns. käynti välys jätettävä. esim 0,1mm pois kun perän tiukkuus alkaa takkuamaan. Perät irtoavat autosta kohttuu helposti päädyn kautta. Puskuri pois, perän alta ruuvit pois runkosta muutama ruuvi löysällä, pari ruuvia yläpuolelta ja perä liukuu runkopalkin välistä ulos. Irroita ensin takapää, niin näet paremmin mitä tarvitsee irroittaa.
Ohjausservot itsellä noissa on luokkaa 12-15Kg/cm väännöllä.
Pitäis varmaan alkaa kasaamaan tuo toinenkin Mta4 ja ilahduttaa naapureita Juhannuksena...

57
Polttisautot / Vs: TT MTA4 S50 sledge hammer
« : 18.06.14 - klo: 22.56 »
Tässäpä olisi vanha topikki:
http://rc10.fi/index.php?topic=6689.0
En nyt ihan ymmärtänyt mikä osa hävisi, muta epäilen että jonkun vetoakselin tappi. Noita vetoakselin korjaussarjoja kannattaa pitää aina varalla. Heti alkuun kannattaa ne vetoakselin kuusiokololukkoruuvit laittaa kiinni mediun ruuvilukitteella. Ja hankkia niitä pussillinen varaosiksi.
Tuo ohjauslinkistön kuulalaakerointi todellakin kannattaa. Sen saa alumiinisena optiosettinä, mutta voi myös vaihtaa vuoviset liukulaakerit kuulalaakereihin alkuperäiseen linkistöön. Optiosarjassa on hyvin säädettävä servosaver, joka todellakin toimii. Hinta saataa olla rapea 90€ tai jotain. Vanhoissa MTA4:ssa heikoin lenkki taisi olla alatukivarret, uusissa malleissa niitä on vahvistettu ja pitäisi kestää aika kovaa pommitusta. Alu tukivarsien sijaan suosittelisin RMP:n tukivarsia, ne ovat huomattavasti järeämmät kuin vahnat alkuperäiset ja hiukan järeämmän kuin uudet mallit. Rmp:n tukivarsien huono puoli, ettei saa aivan yhtä korkeaa maavaraa kuin alkuperäisillä muuttamatta iskaritornia.
Diffit kannattaa purkaa ensitilassa ja shimmata, lisää perien ikää huomattavasti. Samalla jäykät öljyt sisään. Myös pyörän navan laakerointi kannatta shimmata ja säätää pyöräkulmat. Tukivarsien päissä olevat pivot Ball pyörän tuenta kannattaa kiristää kääntöpalan kuusiokolosta niin, että se on napakka, mutta silti herkkä.
Nämä Thunder Tigerin autot on todella lujia vehkeitä jo suoraan laatikosta. Vetolinjasto on suorastaan pommin lujaa. Joskushan se johonkin sitten kolahtaa kun tarpeeksi on hauskaa. Kaveri ihmetteli kun Vetäisin TT: MT4:sella pihalla lojuvaan kevyt soraharkkoon, harkko siirtyi, autosta ei hajonnyt mitään.
Nämähän eivät ole ihan pikkutilassa pyöritettäviä vehkeitä ja olen yrittänyt saada lupaa näille 1:8 monstereille tuonne 1:5:sten radalle Lavankoon, mutta vielä en ole vastausta saanut. Ajattelin että jos saataisiin sinne joku kunnon hyppyri reuna-alueelle mistä roiskia kunnon hyppyjä. Olisiko kiinnostusta lähteä talkoilemaan jos joku paikka monsuille tuolta saadaan?

58
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n aloittelijaillat
« : 10.06.14 - klo: 12.42 »
Lupailee iltapäivälle sadetta, mutta illaksi pitäisi kirkastua. Missäs vaiheessa ajot päätetään? Innokas juniori olisi ajo seuraa vailla. Äkkiähän tuo rata kuivahtaa, ja pojan auton sähköt on suojattu roiskevedeltä. Autot on tietysti hirveässä siivossa kostean radan jäljiltä...
Rata on osittain tuollaista ohutta hiekoitussoraa, se menee helposti joidenkin autojen rattaiden väliin. Esim meillä Hong Norin scrt10 pohjassa on kolo nitroauton starttiboksille, josta hypyn alastulossa saattaa hiekan jyvä mennä rattaiden väliin. Kyseiset kolot suosittelisin teippaamaan umpeen. Eri autot on suojattu eri tavalla, mutta kannattaa hiukan katsoa, jos ihan helpolla ilmastointiteippi viritysellä saa suojattua rattaita. Pommin varmaa suojaustahan on vaikea kotikonstein tehdä, mutta ajot voi voi loppua yhteen hiekan jyvään, kun hyvin sattuu. Toinen hyvä materiaali on hyttysverkko, se antaa ilmavirran jäähdyttää moottoria ja nopparia, mutta estää kivien pääsyn. Krossarit ovat vielä herkempiä pienemmän maavaran takia. Itse käytän 1:10 krossissa alasuojaa (undertray) ympäri vuoden. Se kyllä huonontaa nopparin ja koneen jäähdytystä, mutta omat sähköt on sen verran ylimitoitetut ettei ongelmia ole ollut.
Tuossa nyt vähän vinkkejä harrastusta aloitteleville, ettei innotus loppu heti alkuunsa kun on rattaat sileenä samantien. Vara-osa pakkiin kannattaa varata se isoratas eli spurri, ne kun ovat kulutus tavaraa.
T: Hannu

59
Hyvältä näyttää!! Hyppyrit mukava lisä radalle. Rengas kalustoa on päivitetty ja auto alkaa pysymään käsissä. Nyt kun vaan pääsis radalle...

60
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n 1/5 krossirata Lavanko
« : 24.05.14 - klo: 23.17 »
"Löytyykö hitsareita talkoilemaan? Löytyykö välineet?

Remppa"

Joo valovirta puikkoinverteri löytyy ja puikkoja. Palaa3,2mm puikko vielä jatkojohdon päässäkin. Ja maaliakin saattaa vielä löytyä, onko entiset jo käytetty?
Voisiko ajatella että tuolla radalla voisi suttailla myös 1:8 monstereilla? Niile kun ei oikein harrastuspaikkoja ole. Luulisi sopivan niille myös. Voisi tehdä yhden isomman hyndän jonnekin reuna alueelle, josta voisi vetää kunnon loikkia monsuilla.
T: Hannu

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 13