Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - goos

Sivuja: 1 ... 72 73 74 [75] 76 77 78
2221
Sähköautot / Vs: Tekin RS tietoutta
« : 05.03.10 - klo: 09.57 »
Onko porukalla kokemuksia että toimiiko tämä RS nopari Futaba 4PK :n kans täysin?
3PK:n kans on kuulemma ollu jotain nollakohdan siirtymisiä EPAa säädettäessä...
Miksi ihmeessä sitäkään pitää mennä säätelemään - laittaa kerran kohilleen niin se on siinä.
Lähtökohta on se että toimii kaikkien radioiden kanssa, jos radion potikat ovat huonokuntoisia tai muuten heikompilaatuisia joutuu tekemään pientä säätöä.

Jos nollakohta ei oikeen tahdo pysyä paikalla radiossa voi lisätä neutral widthiä. Se lisää deadzonen suuruttaa ja vaikka neutraali vähän vaihtelee ei tule ongelmia.

Samoin jollain radioilla on ongelmia tuottaa 100% kaasua. Tämän huomaa puuttuvalla turbolla, voi tapahtua myös erän aikana kun on ajettu hetki. Tämän voi korjata nostamalla kaasun EPA:n esim 105% tai vaihtoehtoisesti laskemalla sen 95% kalibroi ja nostaa sitten 100%. Huomaa että jos sinulla on tämä ongelma annoit vaan tasoitusta vanhalla noparilla :(

Tekin RS säätimestä voi myös tarkistaa jos se tunnistaa täyden kaasun, silloin valot alkavat vilkkumaan. Älkää tosin tehkö tätä varikolla, menee vaan sähköt rikki. Eli joku tähystämään suoralle että ottaako täysia, sen näkee hyvin ikkunan läpi kun alkaa vilkkumaan.

2222
Sähköautot / Vs: Tekin RS tietoutta
« : 05.03.10 - klo: 09.24 »
http://www.rctech.net/forum/7092927-post12945.html

Tässä on kierroslukutietoja, jotka varmasti helpottaa hahmottamaan miksi säädetään high rpm "niin korkeelle". Theisgroup ajaa mattista 17.5t moottorilla ja Jim Campbell puhuu 2s 17.5t TC kierroksista.

Muista luotettavista lähteistä olen myös kuullut että sweeppereissä ja pyöreissä mutkissa olisi noin 10k alhaisimmillaan.

Kierrosluvut tietty vaihtelevat riippuen välityksestä, mutta tuon pitäisi antaa pientä kuvaa.

Tampereella ajoin itse 5k-15k 55ennakko 10 turbo 0delay 2ramp 6.8 välityksellä.

2223
Sähköautot / Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« : 04.03.10 - klo: 23.34 »
Pystykös MMM:stä kattomaan viimeisen ajokerran lokia? Kävi mielestäni akut melko lämpiminä nyt kun pääsi ajamaan sisätiloissa ja paremmalla pidolla. Pinjonikin on tosin yhden hampaan verran isompi kuin ennen. Mahtavaa ku renkaista katoaa puolet pintakuviosta jo yksien akullisten jälkeen. Tosin ajoaikaa tuntuu olevan mahtavasti, 30-40 min.

Sulla 10Ah akut? Vai miten saisit noin paljo kestoa?

2224
Sähköautot / Vs: Projekti: Touring-kisailu
« : 03.03.10 - klo: 22.59 »
Olen kirjoittanut ajopäiväkirjaa ekasta ajopäivästä lähtien kun aloitin syksyllä ja nyt julkaisen koko "herkun" blogissani. Pyrin päivittämään kerran päivässä että päästään mahdollisimman nopeesti realiaikaan.

http://www.rcautoilua.fi/

Kritiikki ja parannusehdotukset voi osoittaa YV:llä ja huomiot postauksista voi kertoa kommentti kenttään. Sivun perimmäinen tarkoitus on houkutella lisää harrastjia mukavan harrastuksen pariin.

Linkitykset muiden sivuilta ovat tietty tervetulleita myös.

2225
niin juu sitähän täs kovasti koitan yritää saas nähdä vaan miten käy ku ois niinku kolme rata hanketta yksi sisä ja kaksi ulko tai nekin ulko radat riipuu siit että oisko kysyntää. :undecided:

Jos nyt suunnittelisit sen yhden ensiks ja toteuttaisit sen :)

2226
Sähköautot / Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« : 25.02.10 - klo: 17.23 »
Kokeile R/C Calculations laskurilla, linkki löytyy moneen kertaan tästä aiheesta, mutta ensimmäisestä postista varmaan helpoiten.
Ja toinen saman tekijän laskuri löytyy RC-Monsterin versiona http://www.rc-monster.com/brushless/advanced.html
e.lisäsin tuon RCM laskurin ekaan postiin, edelleen jos tulee jotain mieleen mitä linkkejä olisi hyvä lisätä ekaan postiin niin antaa tulla vaan.

Harmi kyllä noilla ei pysty laskemaan maksimi virtoja mitä eri combot ottaa :( Ihan statistiikka loggerista kelpaisi myös.

2227
Sähköautot / Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« : 25.02.10 - klo: 09.43 »
EDELLEEN SE JATKUVAN VIRRAN MÄÄRÄ JA SE MITÄ SE OTTAA KIIHDYTYKSISSÄ ON KAKSI ERI ASIAA.
akkujen pitää pystyä millisekunneissa antamaan yli 350A virtaa ja monikaan akku ei kykene sitä antamaan riittävän nopeasti. veikkaan että tuokin kyseinen combosi ottaa PIIKEISSÄ lähellä 300A virtoja

Onkos jollain faktatietoa tai kaavaa millä voisi laskea paljonko virtaa jokin tietty combo vie? Sekä jatkuva että piikkinä

2228
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Amainhobbies
« : 23.02.10 - klo: 18.55 »
Lauantaina tilattu ja heti maanantaina jo postiin pistäneet. Kaikki tullausrajan ylittävät on saanut tullipostista hakea. Muut tulleet kotiin asti. Pelkkää positiivista kerrottavaa ko. kaupasta. Alennuskoodejakin löytyy netistä ja ostosten myötä kertyy "plussapisteitä". Viime tilauksesta taisin saada 17,50$ alennusta..

Jos vielä enemmän haluaa säästää niin sähköpostilistalle liittymällä saa alennuskoodeja.

2229
Sähköautot / Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« : 23.02.10 - klo: 14.20 »
Onko 20C 5000mAh 4s lipot riittäviä vai pitäiskö olla 30c, 40c vai jopa 50c?

2230
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lavangon polttiskrossirata
« : 22.02.10 - klo: 23.51 »
Kuulin jostain lähiaikoina että lavanko lähtee pois ympäristö haittojen takia ja jotain tattarisuostakin oli jotain jutti... :sad:

jostain tuli hiljattain sellainen viesti korviini, että molemmat lentokentät annetaan pienoisautoilun käyttöön. Lavangon polttisparatiisi kasvaisi noin 600 hehtaarin kokoiseksi ja Malmin lentokentän alueelle leviää Tattarisuon PA-keidas.  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Unohdit mainita myös 2000 neliön lämmitetystä hallista joka on meidän käytössä ilman vuokraa?

2231
Tulokset / Vs: FTT II Tampere - tulokset ja jälkipelit
« : 22.02.10 - klo: 13.37 »
Kiitokset hyvin järjestetyistä kisoista.

+ Rataprofiili
+ TSS kuskien määrä
+ hallin lämpö, olin varautunut paljon kylmempään
+ pomput toivat omat lisämausteensa

- Rata olisi voinut olla maton verran syvempi
- oma pöytä, oli vähän turhan matala

2232
Ai kynä, paperi ja viivotin riittää että saat koneistamolta 3D CNC palikkaa????

Kyllähän sitä saa, tietty se on helpompaa(=halvempaa) jos on näyttää pajalle sopivaa tiedostomuotoa(nativii,step,dxf etc). Suurinosa tosin autojen osista on puhtaasti 2d osia joita voi hyvin kuvailla kynällä ja paperilla. Riippuen sitten osasta ja valmistusmenetelmästä ne ohjelmoidaan tuotantokoneeseen erilailla. Mutjoo siinä olen samaa mieltä että ei ihan jokaisella ole ohjelmistoja tai osaamista tähän puuhaan edes.

Itse teen siis päivittäin työtä 3d suunnittelusoftien kanssa ja olen mm. toiminut kouluttajana.

2233
Sähköautot / Vs: Speed Passion SC2 midmotor Short Course
« : 16.02.10 - klo: 14.51 »
Ajettavat protot ja nuo 3d printit on asiat erikseen, ainakin viimeksi kun parin printterin valmistajan edustajan kanssa juttelin niin tuo muovilaatu mikä noista printtereistä tulee on melko haurasta. Ei ollut tarkotus pahottaa kenenkään mieltä.  :smiley:

Riippuu tavasta millä 3d-printteri toimii. Printtereitä on joku 4-5 eri perustyyppia ja kaikki tuottaa eritasosta muovia jotka soveltuvat eri asioihin.

2234
Oli muuten vihdoin aikaa katsoa tuota elokuvaa -

ehdottomia kohokohtia kun Teemu Leino lyö Chris Tosolinin Vegasissa (IIC kisa).

Chris törmää valiin josta Teemu pääsee kurvissa ohi eikä enää luovuta johtopaikkaa.
Tätä näytetään hidastuksena useamman kerran "gongin lyödessä" tahtia.

Chris on niin pashkana että sanoo kameralle ettei homma enää kiinnosta.

Juraj Hudy antaa poskisuukon onnitellessa mestariaan finaalin päätyttyä. Hyvä Teemu!


http://vimeo.com/915833

löytyy tuolta myös

2235
Sähköautot / Vs: Speed Passion SC2 midmotor Short Course
« : 16.02.10 - klo: 09.15 »
OT. mut ei kai se tuon auton kokoon vaikuta vaikka olisikin 3D tulostimella tehty eli pikamallikoneella... vai olenko väärässä?
ja kyllä näillä 3D vehkeillä voi tehdä suoraan valmiita toimivia kokoonpanoja..

ei vaikuta kokoon mitenkään, 3d-printteristä tulee kyl ihan sitä oikeen kokoista palikka ja jopa semmosta materiaalia että se kestää pienimuotosta ajoa.

2236
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« : 15.02.10 - klo: 21.52 »
Tämä goos'in näppärästi saippuaxenoniksi nimittämä uusi epävirallinen versio saman nimisestä vanhemmasta xenon-versiosta kannattaa ehdottomasti ajaa sisään kunnolla. Tämä todettiin käytännössä eilen Tampereen matoilla.

En kyllä halua tuosta ottaa krediittiä vaan ihan Torpassa poimittu nimitys noille, saippuaxenon sekä tahmaxenon.

Itse jouduin autosta vaihtaa öljyt 650->400cst, etuvakaaja 1.6->1.4, jouset pykälää löysemmäks edestä ja takaa ja alentaa rollcentteriä edestä 0.75mm. Tämän jälkeen saippuaxenonit olivat ajettavia Torpassa, suurinongelma olikin että auto puski ja yleinen pitotaso oli heikko tahmaxenon säädöillä. Autona xray t2 009 ja korina mazda6

2237
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 15.02.10 - klo: 21.45 »
Juu, välityksissä pitää vaan huomioida asia, RS:llä lienee jossain 7 tietämillä "optimaalisin".

Kyllä sillä voi ihan hyvin ajaa pidemmilläkin ja kulkee ihan tarpeeks, pitää säätää vähän erilailla vaan. Eli rajoittamalla välityksiä en usko että saatte haluamaanne lopputulosta.

2238
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 15.02.10 - klo: 21.37 »
Eli senverran kerron viellä kaikille uusille VTR lajin kiinnostaneille että halvemmalla kalustolla pärjää edelleen. Radat missä on kisat ajettu on ollut niin syheröisiä että noista uusista HITEC säätimistä ei ole ollut mitään ylivertaista hyötyä (ainakaan viellä)

Ihan vain sivuhuomiona niin uudet "hitech"(tekin RS, mamba etc) noparit antavat kyllä reilusti hyötyä syherölläkin osuudella. Suoralla ero vaan korostuu koska kaikki osaavat ajaa suoraan. Todella monelle lisääntynyt teho on itseasiassa huonontanut kierrosaikoja ja stanussa moni on jättänyt maksimitehot ottamatta.

Mutta asiaan, LRP SPX säädintä saa nyt todella halvalla käytettynä(100-125e) ja on mitä mainioin säädin VTR luokkaan. Säädin on enemmän kuin riittävä aloittelijalle ja kilpailukykyinen osaavalle rattimiehelle.

2239
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« : 12.02.10 - klo: 21.55 »
Mistä saa ostaa näitä uusia saippuaxenoneita ja miten ne erottaa tahmaxenoneista?

2240
Sähköautot / Vs: Tekin RS tietoutta
« : 12.02.10 - klo: 11.20 »
Trevor Coult on kirjoittanut hyvän artikkelin Tekin RS:stä joka on suunattu ensikertalaiselle. Hyvät kuvat ja selkea selostus tekevät asennuksesta helppoa.

Artikkelin säädöt ovat suunattu mattoautolle mutta 95% on käytettävissä touring autoihin ja loput 5% voi soveltaa.
http://www.carsrcracing.co.uk/?p=188

Tässä on hyvä asennusohje mutta tämä on kohtalaisen 1/12 specifinen.
http://www.carsrcracing.co.uk/?p=173

2241
Yleinen keskustelu / Vs: Matkustaminen leluauton kanssa...
« : 12.02.10 - klo: 10.11 »
Lentokoneella matkustaessa kaikki nesteet lasipulloon, peltipurkit jää matkalle. Mieluiten joku lappu kassiin selitteeksi mistä aineesta kyse. Akut, radio ja auto käsimatkatavaroihin, niistä ne yleensä on kiinnostuneita läpivalaisussa. Ja mitään spraykamaa siis ei saa kuljettaa edes ruumaan menevissä.

Johtuuko akkujen laittaminen käsimatkatavaroihin siksi että ne ei kestä mahdollista kylmyyttä?

2242
Aivan sama miten paljon tuijottelet amiksen kirjaa, tai luet googlesta tekstiä.
Tuo tekstisi pätee vain paikoillaan olevaan palikkaan... ei kappaleeseen mitä ulkopuoliset voimat pyrkivät ravistelemaan.
Aivan sama muuttuuko painopiste vai ei... Silti esineen heiluttamiseen tarvitaan aivan eri määrä voimaa...

Ihan OT:nä ajattelin huomauttaa että MAOLsin taulukoista löytyy tuo kaava :) eli eiköhän sitä amiksessakin opeteta?

2243
Sähköautot / Vs: Tekin RS tietoutta
« : 06.02.10 - klo: 00.05 »
Tuo setuppi kaipaa ehkä hiukan selvennystä. Setuppi on siis vähän erilainen kuin mihin ollaan totuttu. Huomatkaa että 0s turbo tulee heti kun kaasu on pohjassa. Tämän takia RPM ikkuna on työnnetty ylöspäin ettei tule liikaa ennakkoa alarekisterissä.

Idea tässä setupissa on huomioida roottorin kulmakiihtyvyys, koska se vaikuttaa siihen paljonko voidaan laittaa ennakkoa. Jos moottori kiihdyttää rajusti voidaan lisätä ennakkoa aggressiivisemmin koska roottorin hitausmomentti auttaa pyörimisessä. Jos taas roottorin kiihtyvyys on pienempi voidaan painaa kaasua hitaasti ja täten saada enempi vääntöä autosta.

Iso hyöty tulee myös ajettavuudessa, koska RPM ikkuna on niin iso ajettavuus on todella hyvä. Pehmeä mutta reagoiva kaasu on paljon mukavempi ajaa kuin repivä ja tunnoton.

2244
Sähköautot / Vs: Tekin RS tietoutta
« : 04.02.10 - klo: 23.24 »
Ajoituksen muuttaminen ilman sensoria on ilmeisesti hyödytöntä, sen takia dual-modet ei ole käytössä näissä dynaamisen ennakon säätimissä.

Kyllä se dual modekin sitä säätää dynaamisesti mutta on jo vanhentunutta tekniikkaa vanhemmista softaversioista.

2245
Sähköautot / Vs: Tekin RS tietoutta
« : 04.02.10 - klo: 22.30 »
Onko siis "sensored only" noille turpojutskille ainoa oikea, tässä on leikitty kaikenlaisilla asetuksilla jonkin aikaa jo....?

On joo, dual mode on vanhoja peruja ja sitä todella harva enään käyttää. Ajoivat 4.5t moottoreita sensored moodissa Snowbirseissä myös.

2246
Sähköautot / Vs: Tekin RS tietoutta
« : 04.02.10 - klo: 09.43 »
Jim Campbell kertoi joitain asioita mitä seuraavaan softaversioon on tulossa.
http://www.rctech.net/forum/6951153-post11711.html

Suurin edistysaskel lienee valmiit profiilit eri moottoreille ja akkuvaihtoehdoille. Käytännössä he varmaan valitsevat perussetupit tietylle moottorille ja akku yhdistelmälle mikä on todettu hyväksi. Näin ollen ei tarvitse omistaa läppäriä ja hotwireä että saa tehot ulos säätimestä. Vastaava systeemihän löytyy käytännössä kaikista muista säätimistä tällä hetkellä. Hotwire pysyy tietty vielä tärkeänä osana kun halutaan ne viimeisetkin tehot ulos moottorista.

2247
Sähköautot / Vs: Tekin RS tietoutta
« : 03.02.10 - klo: 13.06 »
Jos joku ei vielä ole hokannut, käykää tsekkaamassa RCTECH-sivustolla Tekin-topic, jossa on tällä netkellä noin 800 sivua...

Sivu 693, jossa on kiva RMP-graafi 17.5T-koneelle

http://rc10.fi/index.php?topic=42019.msg409244#msg409244  :wink:

Kv arvoista voi ottaa suuntaa. Mutta tietty oikea dataloggerin keräämä tieto yksittäiseltä kierrokselta on paljon arvokkaampi. Tuolta löytyy myös youtube video radasta ja siitä voi helposti katsoa mikä kohta radasta vaatii minkä verran kieroksia. Dataloggeristä näkee tietty myös jos on tullu laitettua ennakkoa liian aikaisin tai liian myöhään. Ja siitä on helpompi katsoa koska turboa voisi parhaiten käyttää.

Tässä toinen oikea logi

Kaikki tämä ehkä vaikuttaa monimutkaiselta, mutta totuus on se että ihan perussetupilla pärjää pitkälle. Bonuksena saa toki mahdollisuuden säätää kaikki sinulle sopivaksi.

2248
Sähköautot / Vs: Hiilettömien KV-arvot
« : 03.02.10 - klo: 09.30 »
Liitteenä Tekin Redline moottoreiden Kv arvot

2249
Sähköautot / Vs: Tekin RS tietoutta
« : 01.02.10 - klo: 22.51 »
Ei tunnu näköjään "kulutuksessa" kovin pahasti tuo vallaton ennakon hierominen, mulla menee SPX:llä se 1200 mAh per 5 min, (LRPn 5300mAh akut + Pulsar3). Tuossa aiemmin kyselin että millä RMP-ikkunoille on vehkeet säädetty. Mitä noita set-up-lehtisiä netistä löytää niin monissa on 17.5T-koneilla ollut aika alhaalla kierrosrajat. Muutamasta tonnista reilusti alle kymppitonniin. Jeff-SetUp
Onkohan radat joilla on ajettu, kovin toisenlaisia? Mark Brownin Tekin-novellissakin on lainaus:

"Randy Pike’s recommendations for where to start with your boost ramp tuning:
TC 13.5: 2,800 – 12,500 RPM
1/12 17.5: 1,000 – 7,000 RPM
Offroad 13.5: 3,500 – 20,000 RPM"

Joskin tuossa on 17.5T kone 1S-akulla.
Tekinin sivuilla olevat setupsheetit ovat viikon testauksen tulos kun 203 tuli. Tällä viikolla pitäisi tulla Tekinin sivuille Snowbirdsissä käytetyt setupit jotka kertovat varmaan aika erilaisen totuuden.

Tekiniä voi myös säätää todella väärin mutta saada ihan ok tuloksia. Tietty lämmöt voivat olla korkealla ja akun kulutus taivaissa. Tärkeintä on muistaa että moottorin pitää kiertää, ja tähän pitää antaa moottorille aikaa. Yleensä setupit missä on 0.1 tai 0.2 sekunnin turbo ovat parannettavissa. Samoin setupit missä ennakkoa ei ole käytetty kaikkia 55 astetta mutta turboa on laitettu. Turboa voi aina näissä vähentää ja siirtää ennakkoon, kuhan muistaa siirtää end RPM:ää oikean määrän ylöspäin.

Alarekisterissä kannatta jättää tarpeeksi tilaa että moottori saa rauhassa vääntää alakierrokset täydellä momentilla. Mitä jyrkemmin ennakkoa lisätään sen myöhempään pitää ennakon alkaa tai sitä lyhyemmällä välityksellä pitää ajaa.

Onko kellään havaintoa TSS ja TSP moottoreiden kiinteistä ennakoista? GM:ssä on 30 astetta ainoa minkä tiedän varmasti. Tarkistin tiedon moottorin suunnittelijalta.

2250
Sähköautot / Vs: Tekin RS tietoutta
« : 01.02.10 - klo: 21.02 »
Laineaholla ainakin kone kävi aivan älyttömän kuumana,
kun olin nostovuorossa nostamassa ja auto simahti radalle.
Sormet meenas palaa kiinni  :grin:

Saatto olla Tekinin nopari? :huh:

Laineaho ajoi Speed Passionilla. Auto simahti kierrosta ennen maalia kärjen tuntumasta :( Harmi, Laineaho oli ajanut hyvin koko päivän ja olisi sijoittunut hyvin C finaalissa.

Tekin RS:llä moottorin lämmöt pystyy helposti pitämään alta 80 astetta, yleensä lämmöt on 65-72 erän jälkeen. Jos alkaa nousemaan 80 paikkeille on joko ihan rajoilla tai sitten hiukan liikaa ennakkoa. Itse olen ajanut 10-15 minuutin eriä harjoituksissa ja lämmöt jäävät siihen reiluun 70 asteeseen.

Paljonko muilla meni mAh:ia 5 minuutin erässä? Minulla meni noin 1500mAh.

Sivuja: 1 ... 72 73 74 [75] 76 77 78