Kirjoittaja Aihe: aloittelijalle ohjeita...  (Luettu 6718 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MaGe90

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
aloittelijalle ohjeita...
« Vastaus #30 : 09.05.05 - klo: 15.30 »
Ja sähköauton saa aika edullisesti, jopa sellaisen joka kestää ja kulkee kovaa!
Polttiksesta saa taas maksaa aika paljon että saa kestävän ja joka kulkisi kovaa...
Ensimmäiseksi autoksi suosittelisin ehdottomasti sähköa!

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
aloittelijalle ohjeita...
« Vastaus #31 : 09.05.05 - klo: 16.21 »
Reijo puhui asiaa kannattaa tosiaan listata esim miinukset ja plussat ite olen harrastanut 7vuotta ja yhtäkään polttista ei ole ollut niitten likaisuuden takia, äänen takia osalti, kun Savagekin piti viripillillä sellasta roikinaan, ettei se enään mukavaa ollu kuunnella (ainakaan mielestäni), bensan hinta ja esim säätämisen takia serkulla ei mikään muu auto pelannu kunnolla kun Hyper 7 8port.

-Tosiaan itsestään selvyys ei todellakaan ole, että polttis on aina tehokkaampi kyllä tuollainen iso harjaton liikuttaa esim Hyperiä nopeammin, kun muistaakseni 25- kone.


-Sähkön ja polttiksen käyttäytyminenkin on hyvin erilaista sähkön vääntö keskittyy aikalailla koko kierrosluku alueelle (varsinkin harjattomissa koneissa).  Viritettyjen polttiksien vääntö taas on hyvin pienellä alueella koko kierrosalueeseen verrattuna. Tehoa voi kyllä olla enemmän, mutta esim 1hp teho sähkökoneessa pesee aikalailla isommatkin polttiskoneet. (jos joku tietää miten ne suunnilleen vastaavat toisiaan esim kiihdytyksessä saa kertoa vaikka suoraanhan niitä ei täysin voi verrata)

-Itellä ollut helpon huollon takiakkin sähköautoja. Varsinkin uudet harjattomat koneet eivät tarvi käytännössä mitään huoltoa, lukuuottamatta 2-4vuoden välein vaihettavat laakerit tai useemmin. Nitrokone on siinä ajassa luultavasti jo aika huonossa kunnossa jos ei entinen jos sitä ei huolla.


-Akkujen kesto on taas sellainen asia, että siitä ollaan monta mieltä GP3300 akku kestää 15t koneella esim noin 40min ajoa. Se alkaa kyllä riittämään jo ja laturi lataa 40min täyteen uudestaan. Kukaanhan ei tietysti estä ostamasta toista akkua. Ja aivan toinen luku on sitten Lipo akut Hermanni tietää paljon noista lipoista auto puolella, mutta esim 10 000-20 000mha akkuja voi tehdä suunnilleen samanpainoisiksi kun nykyisiä nimh akkuja, jopa kevyemmiksi. Niillä ajaa jo 15t koneella tunteja :D Harjattomat toki vievät sitten watti määrästään riippuen reilummin virtaa, toki myös saman tehoisia ja tehottomampiakin harjattomia on, kun esim 15t harjallinen.

-Polttiksen säätöjen haku asiasta. Tottahan se on ettei sähkö autoista saa mitään neuvoja polttiksen säätöjen tekoon, mutta kukaanhan ei edes pakota vaihtamaan polttikseen ollenkaan jos ei halua. Nykyiset harjattomat pesevät jo polttikset jos vaan haluaa kerran sijottaa siihen koneeseen/akkuun/nopariin..

Tosiaan listaile hyviä ja huonoja puolia tee päätös sitten omien halujen mukaan. Ite en polttiksia solvaa, mutta ite en vaan sellasta hanki.. Serkun vehkeillä tullu ajettua niin paljon, että sain niistä jo tarpeekseni..