Future-RC

Kirjoittaja Aihe: 1/8 FLAT PAN CLASS – Uusi patteriratakasi luokka  (Luettu 7175 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: 1/8 FLAT PAN CLASS – Uusi patteriratakasi luokka
« Vastaus #60 : 27.05.21 - klo: 12.11 »
En tajua miksi kehitystä pitäisi kahlita. Rata nitroluokka on "High Tech luokka", (kuten patterikasikin)  monet saavat tyydytyksen pelkästään siitä..

Tämä on se asenne&mielikuva -ongelma mitä vastaan olen kovastikin.

Suomen tasolla sekä Nitro- että Sähköratakasi eivät ole mitään "High Tech" luokkia jossa tyypit tuunaa/testaa autojansa koko ajan.

Ostat auton, treenaat pari kertaa ja käyt kisoissa. Siinä se. Aika moni tekee noin. Ja se on hyvä.

Nyt kisailijoita rupeaa olemaan niin hyvin, että kisoista löytyy aina oman tasoisia kuljettajia.

Tämä "Flat Pan Class" -luokka vie homman vielä helpommaksi, kun säätämistä on erittäin vähän.

Nitropuolella on tietenkin enemmän mekkaamista ja moottorin säätämistä, mutta Ratakasi autot toimivat muuten suoraan tehdassäädöillä erittäin hyvin ja mielestäni ajettava -setup on helpompi löytää kuin esim. M8:ssa. Kunhan vain auto on muuten tasapainossa ja kaikki on OK tehty.

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: 1/8 FLAT PAN CLASS – Uusi patteriratakasi luokka
« Vastaus #61 : 27.05.21 - klo: 14.26 »
Jotta luokka kasvaisi, niin tahallaan annettiin "helpon luokan vaikutelma" aikaisemmiin. Käyppä muutama kisa läpi , Niiranen, niin katsotaan miten sun agendasi toimii todellisuudessa.

https://www.facebook.com/groups/1168145796888825

Kyllä mulla on ihan realistinen kuva siitä, että tulen loppupäähän sijoittumaan. Mutta nyt osallistujamäärät ovat sillä tasolla, että siellä loppupäässäkin saa ajaa kisaa ja se on mulle tärkeintä. Eiköhän tuolta muutama löydy jota vastaan saa sitten paremman kisan aikaiseksi. A-Finaalissa ajaminen ei ole niin hauskaa, koska kärki ajaa kuitenkin huomattavasti kovempaa.

Formaattia haluaisin kyllä siirtää enemmän kilpaa ajamiseen toisia vastaan. R8e:ssä voisi hyvin olla esim. 5 finaalia, jos alle 11 kuskia.

R8:ssa voisi myös finaalien pituuksia lisätä tai jotenkin muuten saada myös loppupäälle lisää kisa-aikaa.

Tässä vertailua Kouvolan kisan alkuerien nopeimmista kierroksista josta voi päätellä, että tasoeroja on. Tämä on siis hyvä juttu.

(Keli ja rata tekevät vertailusta vähän hankalaa ja esim. R8 ja R8e vertailu on turhaa)

R8e      
Kim Elfström      17.523
Sami Takkinen     17.959
Mikko Mäkelä      18.174
Valtteri Pausio   18.400
Jani Hovi         18.467
Jukka Häkämies    18.706
Viljami Koppanen  19.037
Eero Häkämies     20.317

R8      
Teemu Saarinen    16.367
Henri Fredriksson 16.485
Sami Munck        16.547
Tomi Mairue       16.648
Tony Raikas       16.765
Panu Vehniäinen   16.828
Sten Nordman      16.858
Niko Saarinen     16.861
Jere Saarinen     17.000
Markku Seppälä    17.078
Jarno Pottonen    17.113
Tuukka Tiainen    17.384
Tomi Seppälä      17.450
Hiski Rönkkönen   17.494
Sami Koppanen     17.501
Aarre Sillanpää   18.089
Rami Korpela      18.556
Nico Väyrynen     18.857

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: 1/8 FLAT PAN CLASS – Uusi patteriratakasi luokka
« Vastaus #62 : 27.05.21 - klo: 14.49 »
Mun pointti on siis niille jotka harkitsevat R8e ja R8 -luokkaa, eikun kalustoa hankkimaan. Kaikille löytyy oman tasoista kilpailuseuraa.

Olosuhteet näille molemmille luokille Hyvinkäällä ja Helsingissä ovat huippuluokkaa.

Tai sitten tekee kuin minä ja hankkii sekä R8 ja R8e -auton. Mielestäni nuo täydentävät toisiaan erinomaisesti.

Poissa Jok-sa

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/8 FLAT PAN CLASS – Uusi patteriratakasi luokka
« Vastaus #63 : 27.05.21 - klo: 16.19 »
Näin ollen vedetään sitten samoilla säännöillä kuin polttispuolellakin korien osalta, poislukien se korkeussääntö. Eli saa ajaa ohuella tai paksulla korilla oman makunsa mukaan.

Vielä varmistukseksi - eli tämän listan mukaan?
https://www.efra.ws/wp-content/uploads/2021/03/2021_EFRA_List_1_8_IC_Track.pdf


Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/8 FLAT PAN CLASS – Uusi patteriratakasi luokka
« Vastaus #64 : 28.05.21 - klo: 14.02 »
Vielä varmistukseksi - eli tämän listan mukaan?
https://www.efra.ws/wp-content/uploads/2021/03/2021_EFRA_List_1_8_IC_Track.pdf

Kiitos erittäin hyvästä kysymysksestä! Juttelin R8 sarjavastaavan kanssa tänään ja vaikka säännöistä saakin sen käsityksen että vain se uusin lista on voimassa niin Suomessa on ainakin 10 vuotta ollut se käytäntö että jos kerran hyväksytty EFRA listalle niin se on myös jatkossa hyväksytty kunnes säännöt dramaattisesti muuttuu korien mitoituksen osalta. Nyt on kuulema n. 15 vuotta mitoitus säännöissä ollut sama mutta se tulee lähivuosina muuttumaan niin että kuten formula ykkösissäkin niin down forcea tullaan rajoittamaan koska vehkeet ei enää kestä sitä rasitusta mitä erittäin kova pito tuo mukanaan.

Vanhempia hyväksyttyjä koreja löytyy EFRAn sivuilta: https://www.efra.ws/homologation/

Sieltä kun valitsee "Body List 1/8 IC Track" niin löytyy ne korit jotka on hyväksytty viimeisen 5 vuodena aikana. Sivun alalaidasta voi valita esim. vuoden 2015 jolloin päädytään 1/8 osalta sivulle: https://www.efra.ws/wp-content/uploads/2015/04/EFRA%20homologation%201_8%20IC%20Track_2015.pdf

Tämä listaa näyttää sitten aina 10 vuotta taaksepäin hyväksytyt korit.

Vaikka sähkömalliset korit ei ole erikseen listattu niin ne ovat hyväksyttyjä jos sen polttisversio on joskus sitä ollut. Esim. nyt jonkun verran Suomessa ostettu Blitz TS040 on polttisversiona hyväksytty 2015 jolloin myöskin sen sähköinen sisarmalli on myös hyväksytty.

Vanhoille nitrokuskeille tämä käytäntö on ollut selvä mutta uudelle sähköluokan osallistujille ymmärrettävästi hieman epäselvää koska säännöt voisivat olla selvempiäkin tämän osalta. Koitetaan jatkossa selventää asiaa säännöissä.

Kim Elfström

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/8 FLAT PAN CLASS – Uusi patteriratakasi luokka
« Vastaus #65 : 28.05.21 - klo: 20.16 »
Toinen sääntöasia joka herätti hieman hämmennystä ekassa kisassa oli rengassäntö. EFRA säännöissä puhutaan "control tyre" kohdassa myös renkaiden halkaisijasta. Mutta control tyre tarkoittaa sitä että kaikki käyttää samaa järjestäjän antamaa rengasta kisoissa. Sellaista sääntöä/käytäntöä ei Suomessa tietääkseni ole ikinä ollut ratakasipuolella. Näin ollen Suomessa vain takarenkaan leveys on määritelty maks. 65mm eikä muita mittoja renkaan suhteen määritellä. Rengas pitää olla kaupallisesti saatavilla ja pitoaineen käyttö on kielletty.

Burissa voi myös käyttää isompia renkaita mutta muissa lankuissa käytännön maksimi taitaa olla n. 70mm maavaran suuruuden takia. Itse ajoin Burissa kisassa 77-74mm takarenkailla.