Nyt kun tilanne on mikä on ja FTT kisoja ei SM-arvolla (AKK lisenssillä) ainakaan tällä kaudella ajeta, voisi olla ajankohtaista miettiä seuraavien FTT-kausien aloitusaikaa.
Muutama vuosi sitten, kun Lahden messuilla ajettiin marraskuussa FTT -kilpailu, oli lähes perusteltua aloittaa kausi jo edeltävänä vuotena, mutta Lahden FTT -kisojen loppumisen jälkeen siitä ei ole ainakaan meidän mielestämme ollut kuin haittaa. Uudet autot julkaistaan vuoden lopussa ja niinpä ensimmäisiin FTT -kisoihin on pitänyt osallistua joko vanhalla autolla tai mallia suoraan paketista ilman treeniä. Ja sisäkausikin on päästy joillain seuroilla aloittamaan vasta syyskuussa. Nyt kun jatkossa lisätään vielä se, että lisenssejä ei ihmisillä ole, eli se pitäisi ostaa hyvässä lykyssä yhtä kilpailua varten, karsii se varmasti osanottajia.
Ehdottomasti mielestämme on siis kaikkien etu, että kisakausi on sama kuin kalenterivuosi. Se selkeyttää toimintaa, helpottaa lisenssien hommaamista, yhdenvertaistaa seuroja ja kilpailijoita, sekä halukkaat pääsevät ajamaan uusilla autoilla heti alkukaudesta ilman tulta hännän alla. Kun tähän vielä lisätään että aina ei ole saatavilla tarvittavaa kisakalustoa (kuten TSP-koneiden farssi tällä kaudella) emme näe yhtäkään hyvää syytä venyttää kisakautta kalenterivuoden yli kummastakaan päästä.
Samaan avautumiseen voitaisiin lisätä tämä akkujen mittaus, josta FTT -ohjeiston lankaan on jo keskustelua saatukkin. Eli tällähetkellä mukana kulkevan (/järkevän hintaluokan) mittarin resoluutio ei riitä mittaamaan akkuja sääntöjen sanelemalla tavalla, joten mielestämme olisi järkevää lisätä sääntöihin mittarin toleranssi (joka siellä enne oli) väärinkäsitysten välttämiseksi. Toki TSM-10 luokassa tuo akkujen mittaaminen ei välttämättä hirveän tarpeellista ole, tehosta, kun ei ole kenelläkään varmasti puuteetta. Ehkäpä tuon mittarinkin päivittämistä tälle vuosituhannelle voisi harkita...
Sama toleranssi ongelma on toki myös autojen painorajoissa. Tässä tapauksessa en kuitenkaan näe tätä aivan yhtä kriittisenä asiana, kun tuo tarkkuus on skaalaan nähden tarkempi. FTT vaaka tosin pitää vaihtaa ennen seuraavia kisoja!
Lisäksi ykstyyppi kalustoa valitessa voitaisiin jatkossa ottaa huomioon myös se että valittavat kamppeet ovat kaikkiin autoihin sopivia.
Jyri ja Valtteri