Kirjoittaja Aihe: 1:5 Large Scale  (Luettu 2319 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jounir

  • Tulokas
    • Profiili
1:5 Large Scale
« : 30.03.05 - klo: 21.55 »
Ajetaanko suomessa kilpaa 1:5 LS/ 1:6 Truck loukissa?
Minulla on 1:5 FG Comp, ja ajattelin että jos käy suomessa lomalla niin missä päin on ratoja? (Etelä suomessa)

Onko joku tulossa Göteborgin EM kilpailua ajamaan?

Poissa Tomas

  • Fullspeed RC
    • Profiili
1:5 Large Scale
« Vastaus #1 : 31.03.05 - klo: 00.15 »

Poissa Tomppa

  • Fullspeed RC
    • Profiili
1:5 Large Scale
« Vastaus #2 : 22.08.05 - klo: 21.14 »
Ja http://www.fgracingcars.com infoa vain 1/5 ja 1/6 autoista

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
1:5 Large Scale
« Vastaus #3 : 23.08.05 - klo: 09.33 »
Kouvolassa ajetaan LS-5 kisa sunnuntaina 28.8.

Aikataulu

Kaikille vaan paljon tervetuloa seuraamaan kisaa!

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
1:5 Large Scale
« Vastaus #4 : 02.02.06 - klo: 23.58 »
Ihmetyttää säännöissä oleva kohta Sylinterikannen ja sylinterin tulee olla yhtä valua.
Ainut idea mikä tuossa tulee mieleen että on että tuolla on yritetty estää kannen laskeminen, kannenhan voi periaatteessa laskea laskemalla koko sylinteriä lohkossa alaspäin ja viilaamalla samalla imu ja pakoaukot yläpäästaan normaalikorkeudelle.
Tai samaan tulokseen pääsee vaihtamalla korkeamman männän, tai hivenen pidemmän kierokangen.
Toinen vaihtoehto on täyttöhitsata kannen palotilaa ja koneistaa palotila uudelleen.
Mitäköhän tuossa on ajettu takaa, säännöissä lulee kuitenkin että 4 tahtikone on sallittu, tuo sääntöhan estää käytännössä 4 tahtikoneen käytön (Kuka on nähnyt nelarin johon on pystytty valmistamaan kansi ja sylinteri yhdestä valusta).
LS-5: Moottorin tulee olla vetokäynnisteinen, ilmajäähdytteinen, 1-sylinterinen magneettosytytyksellä varustettu 2- tai 4-tahtinen bensiinimoottori. Turboahdin, polttoaineen suihkutus, pyörivät venttiilit eikä wankel moottori ole sallittuja. Maksimi sylinteritilavuus 23,0 cm3 Kaasuttimen kurkun maksimi halkaisija on 13 mm.

Sylinterikannen ja sylinterin tulee olla yhtä valua. Ainoastaan avoimet huuhtelukanavat on sallittu. Kanavien poikkileikkauksen tulee olla vakio koko kanavan pituudelta. Sylinterin porttien maksimi lukumäärä on 4. Moottori tulee varustaa ilmansuodattimella.


Ei muuten mutta on ruvennut kiinnostamaan vain LS-5 luokan auto ja halusin siksi tietää mikä idea ko säännöllä on.  :wink:
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
1:5 Large Scale
« Vastaus #5 : 03.02.06 - klo: 00.07 »
Ideaan en ota kantaa, mutta suoraa KV-säännöistähän tuokin kohta on otettu.

Poissa koivisi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
1:5 Large Scale
« Vastaus #6 : 03.02.06 - klo: 17.15 »
Tervetuloa 1/5 rata-autoillijoiden joukkoon. Autamme mielllämme uusia harrastajia alkuun. Autamme auton rakentamiseen liittyvissä kysymyksissä. Paljastamme lähes kaikki alustan säätöön liittyvät niksit.  
Mottomme on " Mukavaa, kun kaikkien autot toimii radalla."  

Auton tekniset säännöt noudattavat Efran LS-5 sääntöjä. Tämä mahdollistaa samalla kalustolla osallistumisen kilpailuihin ulkomailla esim. naapurimaassa Ruotsissa nimellä Lilla STCC järjestevän vastaavan sarjan osakilpailuihin. Säännöissämme on kolme poikkeusta Efran sääntöihin:

1. DTM rataluokkien esikuvan mukaiset korit ovat sallittuja edellyttäen, että kori muilta osin täyttää säännöt. Poikkeuksella pyritään monipuolistamaan koritarjontaa ja ilmettä kilpailuissa antamatta kuitenkaaan mitään etua kenellekkään korivalinnalla.

2. Zenoah -moottorin alkuperäinen sammutuskytkimen paikka moottorin kyljessä on sallittu.  Poikkeuksella pyritään karsimaan turhia kustannuksia turvallisuudesta yhtään tinkimättä. Ko. sääntö voimassa mm. Ruotsissa.

3. Autosarjan mukana toimitettava "sikarilaatikko" äänenvaimennin on sallittu.  Poikkeuksella pyritään alentamaan harrastuksen aloituskynnystä. Poikkeus sallii aloittelijoiden suosimien LS-5 autovalmistajien edulliset ns. Eco ja Ready To Racing mallit sarjakilpailussa.

Poissa Mr.MR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
1:5 Large Scale
« Vastaus #7 : 04.02.06 - klo: 00.12 »
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Ei muuten mutta on ruvennut kiinnostamaan vain LS-5 luokan auto ja halusin siksi tietää mikä idea ko säännöllä on.  :wink:


Tällä hetkellä tuosta säännöstä ei taida olla juurikaan haittaa. Autot ovat 2-tahtisia, ja se sylinteri ja kansi ovat yhtä valua. Silti siitä saa vähintäänkin riittävästi tehoa. Ja meistä "isojen" autojen harrastajista löytyy virittäj(i)ä, jos tuntuu ettei tehopakoputki yms. luettelosta löytyvät osat riitä. Nuo mainitsemasi viritysmallit ovat kyllä tiedossa, mutta 23cc Zenoah-koneesta on irroiteltu tehoja kiitettävästi ihan tehdasmallinakin. Virittämättömän koneen huomattavana etuna pitäisin ainakin aloittelijalle todella varmaa toimivuutta. Kun ne neulat kerran keväällä säätää, niin ei niihin tarvitse koko kesänä koskea.

Villi arvaus: 4-tahtisia ei taida vielä olla, mutta olisiko sääntöihin jätetty mahdollisuus semmoisen kehittelyyn tulevaisuutta ajatellen. Ja säännöillä yleensä on merkitys. Olkoon sitten vaikka kustannusten kurissa pitäminen.  :wink: