Aiemmin FTT-kausi on alkanut syksyllä jo kauan, kuten mielestäni kuuluisi alkaa nytkin, jotta 8kk sisäkausi ei olisi pakattu tammi-huhtikuulle kaikkien muidenkin kisojen kanssa tiiviisti. ETS säännöt on lyöty yleensä lukkoon meidän kannata myöhässä joten se viahtoehto että ajettaisiin ETS-koneella ei ole ollut ns. vaihtoehto koska se ei ole tiedossa. Ja koska ETS on puhtaasti kaupallinen kisasarja, ei ole mitään takeita että kone on sama 2-3 vuotta tai kauemmin kuten on ollut meillä tavoite, jossa onkin pysytty. Joka kaudeksi uusi moottori on mulle ok, mutta useimmille harrastajille se ei ole ok, ja ymmärrän sen hyvin.
Joka ikisestä ykstyyppimoottorista ja renkaasta mitä suomessa on 2000-luvulla käytetty, on käyty sama valitusvirsi aina aika ajoin, joko saatavuus on hetkellisesti huono tai laatu on ollut vaihtelevaa. Ihan sama, kuinka hyvä ja tasalaatuinen kone on ollut, silti aina sama juttu. Tämän voivat varmasti vahvistaa kaikki jotka ovat ykstyyppikoneiden ja renkaiden aikakaudella ajaneet. 2014-2019 joka ikisen prostock kisan ajaneena voin sanoa että välityksissä on ollu aina eroja kuskikohtaisesti kun on ajettu kärkisijoista, jopa 0.4 joka tarkoittaa yleensä enemmän kuin yksi piikki pinionissa.
Saatavuusasia on kunnossa nykyisen tsp-koneen suhteen Hobbyfactoryn kautta, kuten sieltä vastailtiinkin.
Enkä siis puolustele tätä tapausta, jos ongelma on ollut niin se pitää selvittää. Mutta ihmismuisti on jälleen kovin lyhyt, siksi koitan pitää järjen tässä mukana, ettei jokaiselle tarvi tehdä omia sääntöjä ja mieleisiä koneita :)
Lisätään vielä että renkaissa on ollut merkistä ja mallista riippumatta (Xenon, Sorex, Volante, Rush, Sweep jne...) joka kerta jossain vaiheessa laatuheittoa kesken kauden, joten sitä ei voi juurikaan välttää niin kauan kun ajetaan kumirenkailla. Vaihdetaan takas foameille niin ei ole tätäkään ongelmaa. ;)