Aiheesta on käyty keskustelua aina aika-ajoin vuosien varrella ja tekniset aspektit jäävät yleensä muun varjoon.
Heitetään jotain kokemuspohjaista, onhan mattoautoilla tullut ajettua suomessa yhtäjaksoisesti kaikki paitsi ~5 sarjakilpailua Suomessa sitten 1995.
Aikaan ennen kuin touring oli SM-luokka, ajettiin FT- sarjaa jossa molemmat luokat olivat mukana, lisäksi oli erilliset SM-kisat C-12 ja silloiselle TS-10 luokalle. Myöhemmin 2000-luvun alussa jatkettiin samalla, kun kuskeja riitti kisoihin nykyistä paremmin. Pitoaineiden ja renkaiden kehitys on kuitekin muuttanut 2010 luvulla ja sen jälkeen oleellisesti asioita, mikä oli yksi syy jonka takia 12Track syntyi palvelemaan mattoautoluokkia luokalle ominaisemmilla radoilla lentokenttäratojen sijaan. Näin saatiin myös mattoluokkien suosio nousuun.
Avataan hieman aihetta enemmän.
Nykyisin, ja jo vuosia touring luokissa on käytetty "muovinpehmenninpohjaisia" pitoaineita, kun taas mattoautoilla ja foameilla ajetaan öljypitoisilla pitoaineilla. Näiden sekottaminen samalle profiilille saa aikaan sen, että pito on erittäin "outo" eikä kummallekkaan autolle mielekäs ajaa. Se että edellispäivänä rata on "kyllästetty" toisella näistä aineista, vaikka profiilia vaihtaakin, pito on niin epätasainen että varsinkaan viriluokassa eli c-12 ja TSM-10:ssä ajaminen on lähinnä selviytymistaistelua rataa ympäri. Useilla matoilla myös kumirenkaat aiheuttavat efektin, jossa matosta irtoaa karvaa, joka tarttuu foameihin, joka tarkoittaa, että ajaminen on yleensä 4-6min jälkeen mahdotonta C-12 luokassa. Tämä vaihtelee mattotyypeittäin, mutta "outo-pito" efekti oli erittäin jokapäiväistä 2000-201X vuosina kun ajettiin samana viikonloppuna. Eli se miten autot ja renkaat toimivat treeneissä samalla radalla, jossa niitä testataan ja säädetään ja miten ne toimivat kisoissa on melkoisesti eri asia. C-12 luokassa on sen verran paljon tarvetta pidolle, koska vauhtia on paljon enemmän kuin touringluokissa (kierrosajoissa mitattuna ajetaan noin sekuntia kovempaa kärjen osalta TSM-10 luokkaan verrattuna keskimäärin radasta riippuen), että sen kustannuksella ei kannata luokkaa pilata.
Tämä pitoasia on varmasti tuttu Hakkilassa ajaneille, joten siellä ajaneet tietävät miten miellyttäväksi pito ja rengaskulutus muuttuu kun pitoaineita miksataan rataan (toki ei samassa mittakaavassa, koska kisoissa rajattu aika ja uusi profiili vs kiinteä rata).
Se, toisiko 12Trackin ajaminen yhdessä FTT-kisojen kanssa lisää harrastajia vai ei, on kaksiteräinen miekka. Muutama voi tulla lisää mutta varmuudella myös muutama jää pois. SM-kisoja ei ole ajettu sunnuntaisin hyvin pitkään aikaan talvella ihan siitäkin syystä, että kisapäivä venyy sääntömääräisillä ja järkevillä eräväleillä sinne 19 pintaa mikä on monelle liikaa.
Luokkien osallistujamäärät vaihtelevat aina aikakausittain, ja välillä toinen luokka on suosiossa enemmän kuin joku toinen. FTT-sarjassa oli vielä muutama vuosi sitten yli 100 osallistujaa viikonloppuna, nyt osallistujamäärät ovat jossain 30 paikkeilla. 12Track sarjassa oli sarjan alettua enemmän tai saman verran osallistuja kuin FTT-sarjan kyljessä, ja lisäksi oleellinen asia oli, että luokille saatiin:
-ominaiset radat
-järkevät pito-olosuhteet
-vakioluokka mukaan ohjelmaan vuosien jälkeen (GT-12 muodossa)
-kilpailupäiväksi lauantai pääosassa kisoja
-"normiseokset" toimivat parhaiten
FTT-sarjassa näkisin ehdottomasti, että prostock olisi jatkossa 17.5 ja korvaisi samalla tss-luokan, eli olisi vain kaksi luokkaa. 13.5t koneella on ajettu jo vuosia lähes samoja tuloksia kuin virillä, joten vauhtia on liikaa stokkiluokaksi.
12Track tourin luokkayhteyshenkilönä ja aktiivisena kv-kilpailijana ja 2020 asti FTT sarjaa aktiivisesti ajaneena mun mielipide on, että kumirenkaita ja foameja ei pidä sekottaa samalle radalle samana viikonloppuna. Lähtisin mieluummin rakentamaan kokonaisvaltaista pakettia, jossa kerhokisasarja olisi mukana oikeasti joka kisassa, eikä erillisenä kaikesta SM-sarjatouhuista, kun kerran radatkin on valmiina lauantain jäljiltä.
Uuden profiilin tekeminen lauantain kisapäivän jälkeen on melkoinen suoritus mutta se olisi pakollinen, jos sunnuntaina olisi eri sarja kyseessä. Jos matot on teipattu valmiiksi, kunnon radan tekemiseen menee se 1-2h ainakin.
12Trackin osallistujamäärät ovat olleet virissä vähemmän kuin kuuluisi, mutta silti virissä on ollut kaudesta toiseen kärjessä erittäin hyvä taso, tänäkin vuonna melkein koko top 10 oli pienellä marginaalilla tuloksissa. Määrä ei korvaa laatua, C-12 on vaikea luokka tulla mukaan, se on valitettava tosiasia. Gt-12 luokkaan sen sijaan on ollut porukassa uutta verta aika ajoin, ja ensi talveksi näkisin, että ehdotettukin 17.5t GT-12 luokka voisi olla tosiasia, ja kolmantena olisi kyselty CS-12 luokka, eli yhteensä 3 luokkaa. En ole yleisesti uusin luokkien luomisen ja keksimisen kannalla, mutta tuo voisi olla ensi kauden suunnitelma 12Trackin osalta.
Se, että touringin suosio on laskenut oleellisesti covid-aikana (12Trackissa sama määrä kuskeja ennen ja jälkeen, itseasiassa jopa enemmän) ei mielestäni ole syy sotkea toimivaa 12Track tour konseptia. Jos ja kun (?) jatkossa olisi TSM-10 ja toisena luokkana 17.5t blinky, olipa sitten nimeltään TSS- tai TSP-10, näkisin että osallistujamäärät laskevat touringissa entisestään, koska aika moni ajaa kahta luokkaa nytkin.
12Track tourin kisakausi on ollut alkaen marras-joulukuussa ja loppunut maaliskuun alussa viikolla 9-10, ja näin se toimii mielestäni parhaiten, koska maalis-huhtikuussa on EM-kisat. Huhtikuussa mattoautoilla kisaaminen ei ole ollut osallistujamääriltään koskaan suosiossa. Kevätkauden FTT-kausi on aivan liian tiivis kaikkien kisojen ajoittuessa alle 10 viikon sisään. Satunnaiselle ajajalle joka ajaa 1-2 kisaa kaudessa muutoksille on varmaan se ja sama, jos ei ymmärrä edellä mainittuja ongelmia oman kokemuksen kautta. Itse voin ne kuitenkin allekirjoittaa C-12 luokan osalta. Ja SM-luokkana on mentävä SM-luokan ehdoilla. Tai sitten on siirryttävä pienempitehoisiin luokkiin, joissa aihe ei ole niin iso ongelma.
Jotain varmasti unohtui, lisään kun tulee mieleen.