Kirjoittaja Aihe: FullSpeed RC Offroad Racing Series 2023/2024 Säännöt ja Info  (Luettu 5545 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Fullspeed RC

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Fullspeed RC
Säännöt:
FORS - säännöt 2023 - 2024 AKK maastosarjan säännöt. Rennolla tulkinnalla ja maalaisjärjellä hauskaa pitäen. Seitsemän (7) kilpailua, joista viiden (5) pisteet lasketaan kokonaiskilpailuun.
Osakilpailuista palkitaan plakaatilla, kokonaiskilpailun perusteella palkitaan paremmilla palkinnoilla.

Renkaat: Renkaat radan pinnan mukaan, ilmoitetaan kilpailukutsussa. Aloittelijat / RB10 RTR luokka; vapaa rengastus, ellei rengastus ole selvästi muiden luokkien suositeltua rengastusta nopeampi, jolloin kilpailun johto voi määrätä vaihtamaan renkaat.

Stock luokan säännöt:
Alusta: Mikä tahansa 1/10 off-road 2-, tai 4-vetoinen buggy alusta.
Moottori: 2wd 13.5T harjaton moottori. 4wd 10.5T harjaton moottori.
ESC (elektroninen nopeudensäädin): ESC:t jotka saa “Blinky” modeen. Eli Turbo ja Boost asetukset 0 lukemaan.
Akut: 6-kennoiset NiMH-akut tai 2-kennoiset kovakoteloiset Li-Poly-akut
Korit: Mikä tahansa luokkaan tarkoitettu 2WD buggy kori.
Sääntöjä voidaan täsmentää tilanteen vaatiessa.

Lainaus Blinky modeen HobbyWingin sivuilta: "Blinky is 0 timing advance from the ESC.  So if any Boost or Turbo settings are set to 0, it's the "same", as 0 timing, or Blinky.
This also applies to ESC's that have "Softening".  Softening must be disabled/set to 0 for Blinky to work.  "

Short Course säännöt:
Säännöt:
SC2-10 ja SC4-10 luokat ovat tarkoitettu 1/10 mittakaavan Short Course -tyyppisille autoille. Autojen tulee vähintäänkin perustua tätä tarkoitusta varten valmistettuun yleisesti saatavilla olevaan autosarjaan. Yleiset säännöt AKK:n pienoisautoitun sääntökirjassa.

SC2-10 ja SC4-10 luokat ovat tarkoitettu 1/10 mittakaavan Short Course -tyyppisille autoille. Autojen tulee vähintäänkin perustua tätä tarkoitusta varten valmistettuun yleisesti saatavilla olevaan autosarjaan.


Renkaat:
Vapaa* SC-rengas, 2,2"/3,0" vanteella. Renkaan minkäänlainen kemiallinen käsittely ei ole sallittua. Kiellettyihin asioihin lasketaan myös renkaan kulutus pinnan liimaaminen tai muu vastaava kemiallinen käsittely, jolla halutaan muuttaa renkaan ominaisuuksia.

Kori:
Lava-autoa tai maastoautoa muistuttava polykarbonaatti (Lexan) kori (Truck Body). Korin pitää kokonaisuudessaan peittää renkaan pintakuviointi ylhäältäpäin katsottuna. Riittää jos rengas jousitus sisäänpainettuna menee korin sisälle. Koriin saa laittaa koriin kuuluvat korin suuntaiset ilmanohjaimet kiinni, siivet tai muut ei korinsuuntaiset ilmanohjaimet kielletty. Koriin saa tehdä vapaasti aukkoja koritolppia, transponderia ja antennia varten. Koriin saa tehdä myös ilmankiertoa helpottavia aukkoja siten että esikuvamaisuus säilyy. Rungossa olevien sivutörmäyssuojien on oltava kokonaisuudessaan korin kylkilinjojen sisäpuolella. Etu- ja takapuskuri on oltava paikallaan.

Moottori:
Vapaa 540 tai 550 sarjan moottori tai jokin vastaavankaltainen, polttomoottorit, kaasuturbiinit ja polttokennot kielletty!

Lisäksi sarjassa on käytössä AKK:n Pienoisautoilun yleiset säännöt
http://www.autourheilu.fi/saannot/ -> Pienoisautoilu

Vastuu:
Jokainen kilpailee omalla vastuullaan ja sitoutuu noudattamaan sääntöjä ja järjestäjän ohjeita.
Järjestäjällä on oikeus peruuttaa, siirtää tai muuttaa kilpailuaikataulua olosuhteiden niin vaatiessa. Kilpailija on velvollinen antamaan kilpailukalustonsa sääntöjenmukaisuuden selvittämiseksi tai vastalauseen esittämisen johdosta tarkistettavaksi.

Kierroslaskenta: Mylaps RC4 Decoder / Livetime ohjelmisto / Myrcm ohjelmisto, RC4/Hybrid transponder
Huom. Mikäli et omista personal transponderia (kierrosten laskentaa varten), voit sen vuokrata 5€ hintaan. Pondereita rajoitetusti. Palauttamatta jääneet ponderit laskutetaan täysimääräisenä. Transponderi varattava ennakkoon ilmoittautumisen yhteydessä.
Yksittäisen transponderin toiminnasta vastaa kuljettaja poislukien tilanteet jossa häiriötapauksia on lukuisia. Transponderien toimintaa seurataan kilpailun aikana, ja rajatapauksiin puututaan ilmoitusluontoisesti.


Alustava ajoformaatti FORS:

Vapaat harjoitukset
1 pakollinen eräharjoitus (Seedaus 3 peräkkäistä kierrosta)
2 alkuerää (3 peräkkäistä kierrosta)
4 finaalia pistelaskennalla 3/4 lasketaan

Ensimmäisellä finaalikierroksella voittajat nousevat ylempään finaaliin. Seuraavilta finaalikierroksilta ei enää ole nousumahdollisuutta. Tämän takia esim. A-finaalit ensimmäisellä finaalikierroksella ajetaan korkeintaan 9 autolla.


Rata: Hakkilan krossirata, Tekonurmi

Renkaat
Renkaita ei saa pidottaa!

Fullspeed suosittelee:
2wd (M2-10, S2-10) 1/10-autoissa: Eturengas Schumacher Cut-Stagger (U6770), takarengas Mini Dart (U6826)
4wd (M4-10) 1/10-autoissa: Eturengas Schumacher Wide Stagger (U6810), takarengas Mini Dart (U6826)
RB10 RTR / Aloittelijat: Rengas vapaa, suositellaan samaa kuin M2-10 ja S2-10 luokissa.
SC2-10 ja SC4-10 luokissa vapaa rengastus. Suosittelemme kuitenkin Schumacher Stagger rib eteen ja Mini-Spike tai Mini Pin renkaita taakse.

Akkujännitteitä ei mitata.
Harjoittelu ennen kilpailua mahdollista Fullspeed RC keskuksen aukiolojen mukaan.

Kilpailukalenteri:
FORS1   30.9.2023
FORS2   28.10.2023
FORS3   18.11.2023
FORS4   13.1.2024
FORS5   10.2.2024
FORS6   16.3.2024
FORS7   20.4.2024
« Viimeksi muokattu: 13.12.23 - klo: 08.33 kirjoittanut Fullspeed RC »

Poissa Tomi83

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Pääsisikö trukilla corrien mukaan kisaamaan? Muistaakseni joskus ennen pandemiaa taisin olla mukana forsissa corrilla, jossa oli trukki mukana. Ja on trukilla osallistuttu viikkokisoihinkin buggyjen seassa... Taitaa olla muitakin kerholaisia, joilla on trukkeja ajossa ja mahdollisesti hinkua myös kisaamaan.
Paljon vehkeitä ja kaikki rikki

Poissa Fullspeed RC

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Fullspeed RC
Mukaan vaan, tarkoitus on pitää hauskaa ja kisailla. Täsmätään sitten luokkia jne kun nähdään tarkemmin osallistujamäärät.

Poissa Tumppi T

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Stock luokka vaikuttaa houkuttelevalta. Onko moottorit rajattu kiinteäpäätyisiin vai onko säädettävät myös sallittu?
Team Associated // Destiny Racing // Futaba // Old School

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
SM sääntöjen perusteella moottori on vapaa 13.5T, voi olla säädettävä tai kiinteällä päädyllä. Se, saako säädettävällä päädyllä etua kiintepäätyiseen, on sitten oma aiheensa koska moottorin lämmöt sanelee aika paljon välityksistä ja ennakoista. Suosittelen tehokasta puhallinta stanukoneelle ja järkevää välitystä, Assolla 30 pinjoni ja 72 spurri on hyvä lähtökohta.
Kylätason RC-kuski.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Voi ei.
Eli stockiluokassa ei ole formula1 kori enää sallittu 😥😥
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Petri_S

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Tietäiskö kukaan käykö HW Quickrun 10BL60a nopari stock luokkaan? Vois kuvitella että se kävis koska säädettävällä päädyllä varustetut moottorit sallitaan?

Poissa Fullspeed RC

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Fullspeed RC
Voi ei.
Eli stockiluokassa ei ole formula1 kori enää sallittu 😥😥
Jerzi

Mukaan vaan.  :azn:


Tietäiskö kukaan käykö HW Quickrun 10BL60a nopari stock luokkaan? Vois kuvitella että se kävis koska säädettävällä päädyllä varustetut moottorit sallitaan?

Nopari käy, kunhan boost ja Turbo asetukset saa 0, HobbyWingin sivuilta lainattua "Blinky is 0 timing advance from the ESC.  So if any Boost or Turbo settings are set to 0, it's the "same", as 0 timing, or Blinky.
This also applies to ESC's that have "Softening".  Softening must be disabled/set to 0 for Blinky to work.  "

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Minimipainosta on kyselty S2-10 (stanun) osalta. 1500g minimipaino on poistunut FORS säännöistä joten painon osalta noudatetaan Maastosarjan sääntöjä. Siispä stanun minimipaino on sama kun vireissä, 1474g
Kylätason RC-kuski.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Minimipainosta on kyselty S2-10 (stanun) osalta. 1500g minimipaino on poistunut FORS säännöistä joten painon osalta noudatetaan Maastosarjan sääntöjä. Siispä stanun minimipaino on sama kun vireissä, 1474g
Aikaisemmin on vain tarkasteltu tässä sarjassa renkaat, ei muuta.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Saatan toki olla väärässä mutta ymmärrys on että Maastosarjan säännöillä mennään ja S2-10 sääntöjä on erikseen tarkennettu ja osittain höllennetty että mukaan voi tulla pienellä kynnyksellä. Lisätyissä säännöissä ei mainita minimipainoa joten silloin käsittääkseni mennään Maastosarjan sääntöillä.

Kilpailun järjestäjä voisi täsmentää tätä asiaa ettei tule väärinkäsityksiä.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Hanes_

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Maastosarjan säännöt, lisättynä Stock jne lisäkohdilla on laitettu siksi, että jos tulee tilanteita, niin on ohjeistus/säännöstö mihin nojataan. Luotetaan kilpailijoihin, että autot ovat luokkaan sopivat ja jos pohdituttaa, että mikä sopii jne, niin mielellään keskustellaan ja ihmetellään, kuten tähänkin mennessä. Esim. Jerzin formulabuggy on hyvinkin tervetullut kisaamaan, kuten viime vuonnakin.  :smiley:

Stock painot ja SC autojen mitat otettu tosiaan pois, siksi, että helpoitetaan elämää.  :smiley:

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Nyt putosin kärryiltä. Maastosarjan säännöt Stock lisäkohdilla, mutta painoraja otettu pois?
Kylätason RC-kuski.

Poissa Sauli Lumikko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Nyt putosin kärryiltä. Maastosarjan säännöt Stock lisäkohdilla, mutta painoraja otettu pois?

Palaa kohtaan ”luotetaan kilpailijoihin”. Tämä tuskin tarkoittaa, että kisa on oikea paikka rikkoa alipainoennätykset. Ainakin minä luen tuosta ja muista viesteistä niin, että ei jakseta nipottaa mutta luokkien mukaisiin autoihin on tarkoitus pyrkiä. Millejä tai grammoja sinne tai tänne.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Nyt putosin kärryiltä. Maastosarjan säännöt Stock lisäkohdilla, mutta painoraja otettu pois?
FORS sarjassa on aina menty näin että rengasta katsastetaan ei muuta.
Tämä juontaa vissiin aikoihin jolloin yritettiin saada mah pienillä vauvoilla uusia kuskeja viivalle.
Jerzi
« Viimeksi muokattu: 14.09.23 - klo: 08.14 kirjoittanut jerzirccar1 »
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Hanes_

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Tarkoitin aiempaa 1500gr painoa stock autoille jne..

Sauli Lumikko kiteytti asian hyvin sitä koko FORS sarjassa haetaan, rento sarja kilpailla ja uusien kuskien tulla kisailemaan.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Juu, nyt meni wanhalla ymmärrykseen :grin:

Se mun aikaisempi paino ihmettely oli tarkoitettu kysymykseksi, ei tiedotteeksi. Kysymysmerkit jäi pois.


Kylätason RC-kuski.

Poissa PaavoNokkava

  • TamUA
    • Profiili
Moi.

Onko suosituksia S2-10 välityksiin?
Auto Asso B6.4
Spurri? Pinioini?

-Henkka
« Viimeksi muokattu: 14.09.23 - klo: 23.15 kirjoittanut PaavoNokkava »
[PRCA] [TamUa]

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Meillä on molemmissa B6.4 kisakoneet ja välitykset on spurri 72 ja pinjoni vaihtelee radan profiilista 30-32 välillä. 30 pinjoni on aika hyvä lähtökohta moottorin lämpöjen (max 75-80astetta), kiihtyvyyden ja huippunopeuden osalta. Jälkimmäiseen ei kannata panostaa yhtä paljoa kun kahteen edelliseen.
Kylätason RC-kuski.

Poissa pintakaasu

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Auto b6.1. Ja ulkoradalla spurri 72 ja pinioni 31.
No Trends, No Fun, No Mercy, No Compromise...
      *** Make 12 Track Great Again !!! ***

Poissa Sauli Lumikko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Alustava ajoformaatti FORS:

Vapaat harjoitukset
1 pakollinen eräharjoitus (Seedaus 3 peräkkäistä kierrosta)
2 alkuerää (3 peräkkäistä kierrosta)
4 finaalia pistelaskennalla 3/4 lasketaan

Ensimmäisellä finaalikierroksella voittajat nousevat ylempään finaaliin. Seuraavilta finaalikierroksilta ei enää ole nousumahdollisuutta. Tämän takia esim. A-finaalit ensimmäisellä finaalikierroksella ajetaan korkeintaan 9 autolla.

Tästä kysyttiin jo palautelomakkeessa jonka täytin, mutta haluaisin kuulla muiden näkemyksiä aiheesta kisapäivän lyhentäminen.

Päivä nimittäin venyy tosi pitkäksi, jos radalla menee 10 tuntia ja siihen päälle tulee ajamiset radalle ja kotiin, ja pakkaaminen/purkaminen molemmissa päissä sekä lähtiessä että saapuessa. Kisan jakaminen kahdelle päivälle lyhentäisi yksittäistä päivää, mutta sitten kaikki menemiset ja saapumiset olisi kahteen kertaan, ja kahtena päivänä pääseminen irti muista velvoitteista on vaikeampaa kuin yhtenä päivänä.

Finaalimäärien pudottaminen neljästä kolmeen oli yksi lomakkeen vaihtoehdoista. Hyvä muutos, kyllä kolmen pitäisi riittää etenkin sarjakisassa. Mutta ei tee vielä paljoa. Alkueriäkin voisi vähentää yhdellä: kai seedauksen ja yhden alkuerän jälkeen on jo saanut mahdollisuuksia ajaa sen kolmen kierroksen putkensa, jolla finaalipaikan ja lähtöruudun saa?

Mieleeni tuli tällainenkin ajatus: jos ei ajettaisi kaikkia luokkia koko päivää, vaan esim. puolet luokista 09–13 ja toiset 14–18. Tämä ei lyhentäisi tapahtuman kestoa, mutta lyhentäisi yhtä luokkaa ajavan kuskin kisapäivää todella huomattavasti.

Mitä muut on mieltä päivän pituudesta ja keinoista lyhentää sitä?

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Moi!

Kiitos palautteesta, me katsotaan tarkkaan läpi palautelomakkeen vastauksia ja voidaan julkaistakin ne. Tosiaan kisapäivän pituudesta oli ennakkoon huoli, ja tarkoitus on että FORS aiataulu pysyisi järkevänä ja tehdään asioita sen eteen että päivän pituus pysyy järkevänä. Tällä kertaa päivän pituus venyi pidemmäksi kun viime vuonna, mutta se johtui pelkästään hurjan hienosta osallistujamäärästä, itseasiassa osallistujamäärään nähden oli tosi kova saada kisa ajettua (tällä formaatilla) niinkin tiukalla aikataululla mitä nyt pystyttiin.

Tällä hetkellä palautelomakken mukaan reilu 70% oli sitä mieltä että päivän pituus oli sopiva, reilu 20% olis sitä mieltä että olisi pitänyt olla lyhyempi  (loput että voisi olla pidempikin). Joten vaikuttaisi siltä että suurinpiirtein tälläinen päivän pituus on vielä ok, mutta huomioidaan myös se että jos jossain voidaan säästää ajassa se myös koitetaan tehdä. Seuraavaan FORS:sissa aikataulu pitäisi pitää tarkemmin kun hivenen viilataan hommia, nyt jäätiin finaaleissa hieman aikataulusta perään.

Aamun vapaat treenit oli tarkoituksella juuri vapaat jotta ihmiset voi tulla paikalle juuri silloin kun ne haluaa. Nyt, jos halusi nukkua pidempään aamlla, pystyi tulemaan paikalle vaikka ysiltä ja silti ajaa pari vapaata treeniä, tai jos haluu nukku vielä pidempään pystyi tulemaan paikalle vaikka 9.20 ja sitten vasta aloittaa virallisista treeneistä. Samalla kisoista saa myös lähteä aikaisemmin kotiin, ei ole pakko ajaa 4 finaalia, vaan saa ajaa myös vain 3 ja sen jälkeen lähteä. Tällä olisi päässyt noin 9-17 päivään halutessaan ja silti saannut 3 tulosta finaaliin (josta 3 laskettiin).

Kaksi alkuerää ajetaan sen takia että jos ajettaisiin vain yksi, ja kuskilla on siinä tekninen ongelma hän jää koko kisan hännille eikä se ole kivaa jos joku esim. ennakkosuosikki jää C-finaaliin, se ei palvele nopeeta kuskia eikä myös C-finalisteja. Finaaleiden tiputtaminen kolmeen on mahdollista, ja sitä harkitaan, mutta niin kauan kun aikataulu pysyy järkevänä neljällä finaalilla tavoite on 4 finaalia.

Tuo ehdottmasi luokkien jako aamupäivälle ja iltapäivälle on ihan mielenkiintoinen ehdotus mitä olemmekin harkinnneet, ja harkitaan jatkossakin, mutta tällä hetkellä nykyinen aikataulu on vahvin suosikki ja pienillä viilauksilla siitä saadaan vieläkin parempi.

Tässä vielä palautelomake jos ei vielä ole antanut palautetta mutta haluaa antaa:
https://forms.gle/ZkkZy53UximU8yHL6

t. kilpailunjohtaja
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa Sauli Lumikko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Jes, täysin ymmärrettäviä pointteja ja onhan se odotettavissakin, että ne jotka pitkän kisapäivän tulee ajamaan on myös pääosin sitä mieltä, että päivän pituus on siedettävä. Ne jotka ei pääse kisoihin päivän pituuden vuoksi ei myöskään palautelomakkeita täytä.

Kisan osallistujamäärä oli vaikuttava ja järjestävä osapuoli hoiti kaitsemisen hienosti, aikataulussa pysymisen suhteen suoritus oli minusta tosi hyvä. Kun väkeä tulee paikalle on formaatti kokonaisuutena onnistunut myös päivän pituuden osalta.

Mä itse asiassa tein tismalleen kuten ehdotit, eli en ajanut vapaita treenejä ollenkaan ja lähdin kolmannen finaalini jälkeen kotiin varttia yli viiden. Vielä pikkusen lyhyemmäksi saan omaa päivääni tehtyä, jos ajan kahden sijasta vain yhden luokan ja pakkailen tavarat ennen vikaa finaalia. Yhtä luokkaa ajaessa pystyisi varmaan ottamaan lapsen mukaansakin, kun ei ole jatkuvasti kiinni ajamassa, nostamassa tai varikolla.

Poissa insjuip

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Ihan sama mitkä RC kisat on kyseessä, aina menee koko päivä, ainakin melkein. Mielummin mahdollisimman paljon ajoa samalle päivälle ja hyvä tahti, kuten nyt oli. Jos osallistujia on jatkossakin näin paljon, ehtii hienosti ajaa paria luokkaa ja jää aikaa istua pöydän ääressä ja syödä ja jutella. Oikein hyvä. Jos on vähemmän osallistujia, niin useamman luokan ajaminen saattaa muodostua suorittamiseksi.

Ei ole poikkeus, että RC kisoja kiertäessä pitää (kannattaa) yöpyä jossain lähellä kisapaikkaa joko ennen tai jälkeen kisan, tai molemmissa tapauksissa. Riippuu tietty missä kisat on ja mistä kisoihin tulee.

Oli hyvät karkelot. Toivottavasti saadaan vähintään yhtä hyvä tapahtuma myös seuraavilla kerroilla.

Juha Sallmén

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Jos jostain tingitään niin ei mielellään ajamisesta, tai finaalien määrästä, päinvastoin, Reedy-formaatilla ajettaisiin pelkkiä finaaleita koko päivän. Kerran tätä kokeiltiin ja vaikka radalla oli samaan aikaan randomisti hitaita ja nopeita niin yllättävän hyvin kisat meni läpi ja lopputulokset eivät tehneet yllätyksiä sijoitusten osalta. Toimii tai sitten ei.

Kisapäivän pituus on mitä on ja sen mukaan mennään, kaksipäiväiset kisat tekee vapaaehtoiselle kilpailuorganisaatiolle tupla duunin joka tuntuu mielestäni kohtuuttomalta siksi, että pienelle prosentille pitkä kisapäivä pitää saada lyhyemmäksi.

Olen edelleen positiivisesti hämmentynyt ekan kisapäivän tiukasta aikataulusta ja sen sujuvuudesta, aivan mahtavaa työtä kisajärjestäjiltä.

Kylätason RC-kuski.

Poissa Sauli Lumikko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Ajamisen määrähän ei vähene yhtään, jos kisataan esim. aamupäivällä M2-10 ja S2-10, ja iltapäivällä M4-10, SC-10 ja RTR/aloittelijat. Kaikki erät tulisi ajettua yhtä lailla. Halutessaan voi olla koko päivän; ajaa haluamallaan tuupilla aamusta alkaen ja loppupäivän corria tai nelkkua.

Tämä olisi kahta luokkaa ajaville parempi, kun ei tarvitsisi koko ajan siirtyä eri tavalla ajettavien värkkien välillä, vaan ensin keskitytään yhteen ja sitten toiseen.

Yhtä luokkaa ajavilla olisi lyhyempi päivä ja järjestäjien työmäärä ei valtavasti kasvaisi. Kesken päivän tapahtuva vaihto vaatisi toki oman säätönsä.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Nyt kannattaa muistaa että akkuja pitää ladata sekä autoa säätää ja mahdollisesti korjata, erän jälkeen ollaan nostamassa seuraavaa erää joka vähentää varikolla käytettävää aikaa entisestään.  Jos ajaa samalla autolla M2-10 ja S2-10 tai eri autoilla M4-10 ja SC-10 luokan niin missä välissä tehdään edellä mainitut toimenpiteet, sekä mahdolliset energiatankkaukset kuskille?

Vapaat harjoitukset tunti, eräharjoitus 1x, alkuerät 2x ja finaalit 4x. Aikaa neljä tuntia jonka aikana ajetaan vapaiden harjoitusten lisäksi 7 erää per luokka, ajat kahta luokkaa niin 14 erää plus vapaat harjoitukset 9-13 välisenä aikana. Käytännössä tämä tarkoittaa kahta luokkaa ajavalle kuljettajalle 4 erää tunnin aikana, yhtä luokkaa ajavalle 2 erää tunnissa.

Endurance kisat on erikseen. Ei jatkoon.
Kylätason RC-kuski.

Poissa insjuip

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Pitää varmasti paikkansa edellinen kommentti. Mutta asia aukeaisi hyvin, jos näkisi esimerkkiaikataulun, jossa päivä olisi jaettu kahteen osaan. Siinä ei ehkä tulisi erien välit kovin pitkäksi, jos näin monta luokka ajettaisiin peräjälkeen, tai siis kahdessa setissä.

Kahden minuutin ajojen vaihtoväli oli erittäin tiukka. Käytännössä niin tiukka, että se vaati kyllä kaikilta kilpailijoilta myös hereillä oloa. Korokkeelle meno ja paluu kun tapahtuu yksien portiaden kautta ja odotustila on siinä portaiden edessä, niin kyllä siinä oli jatkuvaa ruuhkaa. Mutta se oli pieni haitta siihen nähden, miten kaikki muut meni. Olen avoin uusille ajatuksille ja ideoille, mutta tämä nyt ollut järjestys ja tapahtuma oli erittäin hyvä. Minun mielestä.

Juha Sallmén

Poissa Sauli Lumikko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Nyt kannattaa muistaa että akkuja pitää ladata sekä autoa säätää ja mahdollisesti korjata, erän jälkeen ollaan nostamassa seuraavaa erää joka vähentää varikolla käytettävää aikaa entisestään.  Jos ajaa samalla autolla M2-10 ja S2-10 tai eri autoilla M4-10 ja SC-10 luokan niin missä välissä tehdään edellä mainitut toimenpiteet, sekä mahdolliset energiatankkaukset kuskille?

Vapaat harjoitukset tunti, eräharjoitus 1x, alkuerät 2x ja finaalit 4x. Aikaa neljä tuntia jonka aikana ajetaan vapaiden harjoitusten lisäksi 7 erää per luokka, ajat kahta luokkaa niin 14 erää plus vapaat harjoitukset 9-13 välisenä aikana. Käytännössä tämä tarkoittaa kahta luokkaa ajavalle kuljettajalle 4 erää tunnin aikana, yhtä luokkaa ajavalle 2 erää tunnissa.

Juuri tällaisia näkemyksiä luen mielelläni! Olen omaan ideaani ihastunut mutta jos se on joltain kantilta huono, haluan ymmärtää mistä kiikastaa.

Jos haluaisi ajaa just ne kaksi luokkaa, jotka on samalla puoliskolla päivää, tulisi kyllä kiire. Sama tuomio minultakin: ei jatkoon. Mulle tuli jo viime viikonloppuna kiirettä, kun toisen auton iskarisäädöt oli aivan pielessä ja ainoaa transponderiakin piti vaihdella eestaas. No, näistä oppii.

Toisaalta jos ajaisi yhden luokan päivän alkupuoliskolta ja toisen loppupuolella, ei erien välillä tulisi tavallista enempää kiire ja saisi keskittyä yhteen ajoneuvoon kerralla. En tiiä onko jotkut luokat luontevia ja suosittuja ajaa ristiin, jolloin ne voisi sijoittaa eri puoliskoille. Vai onko silleen että väki saattaa ajaa mitkä tahansa kaksi luokkaa nyt sattuu miellyttämään.

Jätän ideani puolustelun tähän viestiin. Uskon että se on nyt kuultu ja esiin on tullut sekä hyviä että huonoja puolia. Tutussa formaatissa pysyminen on luultavasti kokonaisuutena parempi ratkaisu. Loppuviimeksi kisa oli kuitenkin suosittu ja hyvin järjestetty: hinku on kova päästä seuraaviinkin mukaan.

Poissa Fullspeed RC

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Fullspeed RC
Palautelomaketta on täytetty kiitettävä määrä, iso kiitos kaikille jotka ovat vastanneet.

Vielä voi vastata lomakkeeseen, mutta tässä liitteenä tämänhetkiset tulokset.

Näiden vastausten perusteella kehitetään sarjaa, hienoa oli nähdä että vastaukset pääsääntöisesti tukivat meidänkin ajattelua kisasta ja olemme löytäneet pari kehityskohdetta joiden perusteella saadaan kisoja kehitettyä entisestään. Kaikki vastaukset huomioidaan.

Näitä tuloksia voi muutkin vapaasti hyödyntää kun kehitätte sarjoja ja kilpailuita.

Kiitos kaikilla osallistujille sekä kaikille jotka täyttivät palautelomakkeen.

Tule myös mukaan seuraavaan FORS:siin joka ajetaan parin viikon päästä 28.10. Osallistujia on jo nyt todella hvyvin, mutta mukaan mahtuu vielä hienosti  :cool: :

http://rc10.fi/index.php?topic=112691.0