Kirjoittaja Aihe: Rauhallinen ja elävä luokka on-road-kisailuun  (Luettu 1806 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Sauli Lumikko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Rauhallinen ja elävä luokka on-road-kisailuun
« : 11.02.24 - klo: 19.52 »
Kaks juttua: mulla ei taidot riitä ajamisen ja lentämisen opetteluun samaan aikaan, ja ajajakorokkeen tasaisempi puoli näyttää kivalta tekemiseltä.

Mutta: mulla ei ole aikaa harjoitella niin paljoa, että saisin ajettua täysiverisellä turistilla tai 1:12 kilpurilla mielekkäästi.

Kuvitelma ratkaisuksi: joku maltillisen nopeuden on-road-luokka. Mutta mikä?

Tamiya-rekoista kuulee paljon ja niitä näkee radalla, mutta harjallinen kone hiertää. Ajettavuuskin spartalainen, vaikka on kaikille sama. .
M-chassis vaikuttaa kiinnostavalta, ja niiden moottorien ja välitysten kanssa nopeudet ei karkaa käsistä. Classic vai Comp? M07 vaikuttaa etevältä autolta, mutta ei kelpaa Classiciin. Jos tyytyy M05:n, ajaako sellaisella ilokseen myös yksin? Vai onko se enempi tasoa ”kaikilla kisoissa yhtä huono”?

Varmaan eniten tulisi ajettua Hakkilassa matolla silloin kun sattuu pääsemään, mutta ei olisi haitaksi joskus kisaillakin. Onko joku näistä luokista selvästi muita elävämpi? Onko jonkun luokan ajaminen lopetettu kokonaan?

Kuulin kans jostain etuvetoisista stock-turisteista, jotka olisi Euroopassa iso juttu. Mitä merkkejä ja malleja on vaihtoehtona tähän luokkaan? 500–700 euron rakennussarjat on kisa-autoksi OK, mutta vähän edullisemmat värkit voisi palvella tätä tarkoitusta.

Vs: Rauhallinen ja elävä luokka on-road-kisailuun
« Vastaus #1 : 11.02.24 - klo: 20.02 »
GT2000 on ollut eloisa luokka kisata. Nopeudetkaan eivät karkaa 21.5T moottorilla ja blinkyllä.
Destiny RX10SR, Team Corally SBX410

Poissa JaakkoM

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Rauhallinen ja elävä luokka on-road-kisailuun
« Vastaus #2 : 11.02.24 - klo: 20.39 »
Ite kerenny yhden kisan GT2000 ajaan ja näin täydellä nolla kokemuksella oli vaihtia ja tilanteita aivan riittävästi näyttää olevan väkeä kisoissa ja mikä parasta se henki varikolla
Neliveto tai etuveto käy ko luokkaan autoksi riittää jo eläköitynyt turisti eli hankinta hinnatkaan ei hirvittäväksi koidu

Paikalla iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Rauhallinen ja elävä luokka on-road-kisailuun
« Vastaus #3 : 12.02.24 - klo: 00.22 »
Mikäli ei ole ihan varma miten käy mielenkiinnon ja ajan kanssa.niin tossa vaihtoehto mikäli haluaa uuden.

https://www.eurorc.fi/product/26126/xpress-execute-ft1s-110-sport-fwd-touring-car---rakennussarja
--
Itse laittaisin HW justockin ja HW 17,5 lankasen ETS koneen niin siinä saa aika paljon autoa. Toi on hauska ajaa ja mikäli haluaa jotain muuta niin noi liikkuu käytettynä hyvin (3 on ollut myynnissä vuodenvaihteen molemmin puolin täällä ja kaikki on hävinneet)

Hyviä puolia:
HINTA
Laadukas
Helppo kasaus
Hemmetin hauska ajaa
Halvat osat
Oppii säätää autoa

Huonoja puolia:
Ei ole Suomessa suosittuja FWD:t Hakkilassa on vissiin kaksi etuvetosta ?

Mikäli rekan (Kehoposiitivinen kettu tai Mercedes) hankit niin ne ei edes ehdi foorumille myyntiin, kun seon on jo myyty ne liikkuu todella hätäseen käytettynä. Sen huonoin puoli on, että se kori maksaa jotain 60€ ?

Hyvää on, että se on oikeesti helppo ja ei tarvii opetella säätää autoa. Noita näkee myös Hakkilassa aika paljon. Tollanen taitaa olla kaikilla pl. Mulla.

Näille on omat viikkokisat torstaisin Hakkilassa.

Poissa duda

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Rauhallinen ja elävä luokka on-road-kisailuun
« Vastaus #4 : 12.02.24 - klo: 09.47 »
Rekkaluokkaakin kannattaa kyllä harkita. Auto on edullinen, rengas- ja muut varaosa/huoltokulut ovat minimaaliset. Ohjattavuus autossa ei toki ole touring-auton veroinen, mutta sellainen sen ei tarvitsekaan olla. Mielestäni maltillisempi vauhti tekee autosta mielekkään ajettavan. Kisoissa on ollut hyvin kuskeja ja jokaiselle on löytynyt samaa vauhtia ajava kilpakumppani. Raision Stanukunkussa kuskeja oli kolmeen finaaliin asti, rekkaluokka oli siis selkeästi isoin luokka.

Paikalla iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Rauhallinen ja elävä luokka on-road-kisailuun
« Vastaus #5 : 12.02.24 - klo: 10.03 »
Rekkaluokkaakin kannattaa kyllä harkita. Auto on edullinen, rengas- ja muut varaosa/huoltokulut ovat minimaaliset. Ohjattavuus autossa ei toki ole touring-auton veroinen, mutta sellainen sen ei tarvitsekaan olla. Mielestäni maltillisempi vauhti tekee autosta mielekkään ajettavan. Kisoissa on ollut hyvin kuskeja ja jokaiselle on löytynyt samaa vauhtia ajava kilpakumppani. Raision Stanukunkussa kuskeja oli kolmeen finaaliin asti, rekkaluokka oli siis selkeästi isoin luokka.
Itse en rekkatouhuista tiedä, kun en sitä omista, MUTTA sen tiedän, että erittäin hauskan näköistä ja mitä nyt katsoo tuota sanaa eläväinen niin sitähän luokka on. Isoin on road luokka Suomessa.

Suosittelen kokeilemaan.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Rauhallinen ja elävä luokka on-road-kisailuun
« Vastaus #6 : 12.02.24 - klo: 11.13 »
Mikä siinä hiilikoneessa hiertää? Parempi ajettavuus, kuin sensoriton nykykone. Lisäksi jos saa joskus sen hopeakannun tai torque tunedin ajettua loppuun, uusi maksaa alle 10eur + postit.

Mineistä sen verran, että M-05 saattaa olla suhteellisen halpa ostaa, mutta 'pakolliset' viriosat vie hinnan hyvin lähelle M-07. Mutta kuten todettua M-07 ei sitten käy sinne classiciin ja siihenkin saa Tamiya-tyyliin upotettua paljon rahaa.

Rekkaluokasta sen verran, että onhan se kiva kun on paljon kalustoa radalla, mutta mielummin näkisin jonkun TT-01 / TT-02 luokan henkilöauton korilla, kunten euroopassa on Porcsche cup.

Koitan ottaa tuota omaa M-05 Hakkilaan mukaan, niin voit kokeilla sillä miltä vauhdit tuntuu.
---

Poissa zak69

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Rauhallinen ja elävä luokka on-road-kisailuun
« Vastaus #7 : 12.02.24 - klo: 12.49 »
Monen vuoden tauon jälkeen kaveri sai koukutettua mut rekka-luokkaan, ja ihan passeli itselle.
Tosiaan aikaa ei mene säätöjen hakemiseen kun niitä ei juurikaan ole, osat halpoja ja vauhtikin ihan sopivaa omille silmille ja ranteille.
Porukkakin ihan asiallista joilta saa kyllä neuvoja ja vinkkejä, suosittelen kyllä testaamaan ainakin  :azn:

Tuore face-ryhmäkin löytyy nyt näille : https://www.facebook.com/groups/926153485330905
« Viimeksi muokattu: 14.02.24 - klo: 13.05 kirjoittanut zak69 »

Poissa evok

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Rauhallinen ja elävä luokka on-road-kisailuun
« Vastaus #8 : 12.02.24 - klo: 20.13 »
Mielestäni etuveto touring sopisi Suomeen hyvin. Luokka on ollut ETS:ssä suosituin luokka jo pitkään.

Vähättelemättä mini tai rekkaa - autot on läheistä sukua perinteisille touring autoille ja siten varmasti mielekkäämpi ajaa pidemmän päälle. Helpompi ottaa haltuun kuin touring.

Aloituskustannukset toki kovemmat kuin mini tai rekka, mutta ylläpitokulut uskoakseni hyvin pienet. Renkaat tuskin paljoa kuluu. Joku kori ja osa menee silloin tällöin, mutta mieto vauhti pitää nämäkin kustannukset maltillisena.

https://youtu.be/sGG-8szS0A4?si=iXZN5iw-wjXv-xtD

Poissa Sauli Lumikko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Rauhallinen ja elävä luokka on-road-kisailuun
« Vastaus #9 : 12.02.24 - klo: 22.26 »
Tuommoinen etuveto-Xpress vaikuttaa kyllä mainiolta, ja sopivalla korilla ja koneella sopisi GT2000-luokkaan, jos olen noi säännöt ymmärtäny oikein. Uusi sen tosiaan pitäis olla, koska rakentaminen on mulle puolet harrastusta ellei enemmänkin.

Paikalla iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Rauhallinen ja elävä luokka on-road-kisailuun
« Vastaus #10 : 12.02.24 - klo: 22.32 »
Ota se kori sitten ETS spekseistä. Toi FWD on aivan sairaasti nopeempi, jos siihen laittaa turren korin niin se oli mulla Hakkilassa n. Sekan/kierros nopeempi ja muuttaa käytöstä paljon. Aja vain niillä RIDEn virallisilla renkailla ja Hakkilassa ainakin keltanen Mighty Grip toimii.


Poissa JSa

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Rauhallinen ja elävä luokka on-road-kisailuun
« Vastaus #11 : 14.02.24 - klo: 09.56 »
Lähdin aika samoilla spekseillä treenaileen gt2000. Edullinen alle 200€ fwd alusta alle ja kisaamaan, nyt pari osakilpailua alla ja todella positiivinen kuva luokasta. Kerran viikossa höntsäily on riittänyt tuonne tuloslistan keskivaiheille ja hyvää vääntöä ollut molemmissa kisoissa. Rohkeesti vaan vastakarvaan jos fwd kiinnostaa, nelikko toki antaa vähän laajemmin mahdollisuuksia luokkien suhteen.

Poissa tommivesalo

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Rauhallinen ja elävä luokka on-road-kisailuun
« Vastaus #12 : 14.02.24 - klo: 12.49 »
GT2000!

Osta uusi tai vanha auto. Halpa tai kallis. Etu- tai neliveto. Oman lompakon ja maun mukaan.

Ovat hyviä ajaa, edulliset käyttökulut. Renkaat ovat edullisia eikä niitä edes kulu paljoa.
Pienoislaiteharrastuksen sekakäyttäjä

Poissa HaJa

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Rauhallinen ja elävä luokka on-road-kisailuun
« Vastaus #13 : 15.02.24 - klo: 17.51 »
Jos kiinnostaa tulkaa Hakkilan radalle 17.2 katselemaan/tutkimaan/kyselemään/ihmettelemään rekkoja(saattaa olla muitakin autoja).

Meitä on jokunen rekkakuski paikalla n. klo:10-17 , eli melkoisella varmuudella koko päivän.

T:Janne

Paikalla iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Rauhallinen ja elävä luokka on-road-kisailuun
« Vastaus #14 : 20.02.24 - klo: 23.23 »
Tänään kävin ajamassa Hakkilassa rekalla. Sain auton lainaan, kun en sellaista pysty ostamaan (kiitos lainaajalle) noh... Aikakailla ristiriitanen olo, kun tiedän, että kaikilla on sama kalusto ja se on sellainen ja laitoin vielä ratin Pekolle käteen, joka vahvisti, että sen kuuluu olla sellainen.

Ristiriitaista on, että pitää sitä korin hytkymistä katella, kun ajat vajaalla kaasulla kurveja. Auto ei kaatunut kertaakaan ja en kolistellut (oon tota FWD:llä hinkannut) mutta on se aivan käsittämättömän erikoista, kun kaikki se rata-autoilun hienostunut käytös loistaa poissa olollaan.

Siis mikäli se kisaaminen on se juttu niin rekka. Mikäli mekattava ja säädettävä auto niin 4wd stock tai FWD. Itse pidän FWD:stä seon makeempi ja helpompi, kun 4WD mutta olenkin tunnettu nihilisti ja toisinajattelija.

Tosiaan lauantaina pääsen kisaamaan ja seon kiva. Se, että ekaa kertaa elämässä ajan sen 5minnaa ja tiedän etten ole nopea ja päätin, että laitan uudet renkaat alle ja oon valmis kisoihin on kyllä mun elämäni heikoin valmistautuminen mihinkään harrastustapahtumaan. Noh ehkä se olen vain minö, mutta rekkaluokasta on vaikea nähdä ponnistavan uusia kuskeja. Sen luokan malli on niin kaukana siitä mitä RC-autot on. Se mikä on samaa niin samalla radiolla voit ajaa. Se mitä se oikeesti on matolla niin se kaikki säätäminen jää pois. Se ei ole hyvä pitkässä juoksussa. Eise säätäminen meinaan ole vaikeaa, kun sen ymmärtää.

Poissa Sauli Lumikko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Rauhallinen ja elävä luokka on-road-kisailuun
« Vastaus #15 : 21.02.24 - klo: 20.44 »
Hyvä että löytyy eri tarpeisiin monenlaisia vaihtoehtoja. Ite kallistun ”nihilismiin ja toisinajatteluun”, koska yks taka-ajatus mulla on saada sellaista ajotreeniä, josta olisi ehkä hyötyä turffin puolella. Tätä tarkoitusta rekat ei oman kokeilun ja muilta kuullun perusteella palvele nätimmin käyttäytyviin autoihin verrattuna ja ”ei tarvitse säätää” on mulle miinus siinä missä jollekin toiselle plussa.

Ei nää tietenkään sulje toisiaan pois, rekkahomma vaikutti tosi hauskalta. Mutta just nyt ei tule sellaistakaan, kun vähän (mutta vain vähän) isommasta autosta tuli kytkinpaketti tiensä päähän ja kustannukset on kuuden Tamiya-rekan korvilla.