Päävalikko

Uutiset:

RC10.fi kunnioittaa sivuston perustajan, Heulin (Pauli Helin), muistoa 17.6.2025.

Turku - Jyrkkälän M8 krossirata

Aloittaja HVoltage, 15.04.05 - klo: 18.52

AkiM

Lainaus käyttäjältä: "solar4"Onkos siellä kukaan nokkosia niittänyt? Kaivan (polttomoottori)trimmerin talvisäilöstä kuitenkin lauantaina niin voisin tulla huitomaan radalle sunnuntaina ennen tuota häppeninkiä..

Tuskin on kukaan leikannut. Huomenna voitais miettiä josko hommattais "oma" ruohonleikkuri konttiin. Nurmikkoalueet pitäis olla kivettömiä  :wink:

HVoltage

Noniin, eka ns. kerhopäivä takana...  mukavaa oli ja antaa ihan eri perspektiivin kun on mittaus koko päivän...   ja ajettiin siinä vähän kisaakin sitten lopuksi. Ens kerralla palataan takaisin vanhaan mittausohjelmaan jotta saadaan jotain tulostettuakin ;) Täytyy pitää näitä jatkossa lisää, ainakin muistan jonkun toivoneen...

Kuvia...
http://www.rc-racing.info/kuvat/treeni/2006/TUADay1/TUADay1-06.html
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

termos

Juu hauskaa oli tosiaankin, näitä lisää vaan. Muuten, koskas rataa "huolletaan"?

AkiM

Lainaus käyttäjältä: "termos"Juu hauskaa oli tosiaankin, näitä lisää vaan. Muuten, koskas rataa "huolletaan"?

just ennen sateita, muuten menee työ hukkaan kun irtotavara pöllyää heti takas reunoille. Korokkeen maalaus on varmaan lähiaikoina. Siitä myöhemmin lisää...

AkiM

Tänään tiistaina 20. päivä radalla ajanottovehkeet paikalla, noin klp 17.00. Pondereita myös. Jos tulee tarpeeksi porukkaa niin vois vaikka ajaa vähän kisaa  :wink:

Aapeli

Tuo ajanotto oli hieno juttu. Kiitos, että jaksoitte sen sinne raahata. Sais olla käytössä vaikka useamminkin toivoo ainakin tällainen aloitteleva tiimi.

Tietenkin sitä tiedetään, että ollaan kaukana hyvistä kierrosajoista, mutta kyllä se silti motivoi keskittymään aivan eri lailla. Ja jos sitten hoksaa kierrosajoista jotain, niin silleehän sitä sitten kehittyy. Harmi vaan, että eilinen sessio jäi meiltä vähän lyhkäiseksi kun "hehkusta loppui virta".

Tänään mekaanikko yritti sitten epätoivoisesti löytää STS:stä jotain uutta potkua. Ja löytyihän sitä, mutta samalla lämmöt nousivat yli 130 asteen. Ja sitten aloitettiin taas alusta... Hankalinta oli se, että tilanne tuntui muuttuvan kuin itsestään. Välillä oli parempi ja sitten taas ei, vaikka ruuveihin ei koskenutkaan. Ja siiten, kun taas koski, kaikki meni sekaisin. Yritin ajaa koneen aina ensin lämpöiseksi ennen kun rupesin sohimaan meisselillä, joten tuskin tein sitä kylmän koneen säätämisen perisyntiä. Jotain muuta on kuitenkin hakusessa. Aivan, kokemus, ja siksi taas huomenna jatketaan. :)

JK Power

What the Hell! Who put that rock there!

AkiM

Lainaus käyttäjältä: "Aapeli"Tuo ajanotto oli hieno juttu. Kiitos, että jaksoitte sen sinne raahata. Sais olla käytössä vaikka useamminkin toivoo ainakin tällainen aloitteleva tiimi.

Tietenkin sitä tiedetään, että ollaan kaukana hyvistä kierrosajoista, mutta kyllä se silti motivoi keskittymään aivan eri lailla. Ja jos sitten hoksaa kierrosajoista jotain, niin silleehän sitä sitten kehittyy. Harmi vaan, että eilinen sessio jäi meiltä vähän lyhkäiseksi kun "hehkusta loppui virta".

Tänään mekaanikko yritti sitten epätoivoisesti löytää STS:stä jotain uutta potkua. Ja löytyihän sitä, mutta samalla lämmöt nousivat yli 130 asteen. Ja sitten aloitettiin taas alusta... Hankalinta oli se, että tilanne tuntui muuttuvan kuin itsestään. Välillä oli parempi ja sitten taas ei, vaikka ruuveihin ei koskenutkaan. Ja siiten, kun taas koski, kaikki meni sekaisin. Yritin ajaa koneen aina ensin lämpöiseksi ennen kun rupesin sohimaan meisselillä, joten tuskin tein sitä kylmän koneen säätämisen perisyntiä. Jotain muuta on kuitenkin hakusessa. Aivan, kokemus, ja siksi taas huomenna jatketaan. :)

Pyrin jatkossa ottamaan ajanottovehkeet mukaan aina kun olen radalle tulossa. Ainakin tiistaisin ja lauantaisin.

Mitä säätämiseen tulee, niin muistutukseksi ja hyväksi todettu tapa on, vetää pääneulaa ensin auki niin että "röpöttää", ja siitä sitten kiristelemään kunnnes kulkee kaasu auki. Alaneula seuraavaksi...

termos

Onkos joku tänään radalla tossa illemmalla?

HVoltage

Lainaus käyttäjältä: "termos"Onkos joku tänään radalla tossa illemmalla?

Parjasen kanssa oli suunnitelmissa...  ...kelloaika on vielä auki mutta eiköhän me siellä koko ehtoo kohnata...   :mrgreen:
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Henko

Pitää joskus kyllä käydä teidän rataa kokeilemassa, kun tulee Turgguseen asiaa.

Lainaus käyttäjältä: "AkiM"Mitä säätämiseen tulee, niin muistutukseksi ja hyväksi todettu tapa on, vetää pääneulaa ensin auki niin että "röpöttää", ja siitä sitten kiristelemään kunnnes kulkee kaasu auki. Alaneula seuraavaksi...

Ite oon muuten säätänyt alaneulaa tyhjäkäynnin 15-30 sekunnin testin lisäks silleen, että ajelee pienehköllä kaasulla vähän matkaa, ja sitten kaasu pohjaan. Jos meinaa röpötellä , ni laihemmalle jne. mutta jos vastaa heti ja käy tyhjää ni rok rok.

Aapeli

Olisko jollain perimätietoa tuon saviradan hoivaamisesta? Kuivalla se on niin kovaa, että sen tasoittaminen on ... kovaa. Ja märällä niin liejuista, että homma on tosi ... liejuista.

Kun kuivalla haravoi kuopat kauniisti sileäksi radan ulkokaarteen silppusavella, on se tosi lyhytaikainen hyöty, sillä muutamassa tunnissa reiät ilmestyvät samaan paikkaan. Jyrien ja täryttimien käyttö on nähdäkseni myös kokolailla hyödytöntä jollei tasoitettua rataa saada jotenkin samalla kasteltua.

Kun rata on kunnolla märkä, kuten tänään oli, voi sitä helposti rautaharavalla tasoittaa. Eri savilajit kuluvat eri nopeudella radalta, jolloin sinne jää paljon röpelöisyyttä joka joissain paikossa kasvaa melkoisiksi kuopiksi. Savilaatujen erot on helppo huomata ja se viimeksi törröttämään jäävä savi on sitä kaikkein kuolleinta savea. Tämä savi murenee ja tasoittuu kyllä talvella itsekseen, mutta kuivana se on kovaa.

Sateen jälkeen tämä savi siis kyllä helposti murenee haravan alla. Törrötykset ja kuoppien reunat saa tasoitettua. Jälkeä ei saa kuitenkaan enää sen enempää tiukattua tai mitenkään tasoitettua, koska enempi siihen saveen koskeminen saa haravan, saappaan ja sapen tukkeeseen. Jyrääminen tms. ei onnaa, koska savilieju tarraa tosissaan kiinni kaikkiin työkaluihin. Reunoilta silppusaven haravointikin on todella työlästä ellei mahdotonta.

Homma on selvästi tuloksekkaampaa märkää rataa sohiessa kuin kuivaa pöllytellessä. Uskoisin että esim tänään tehdyt tasoitustoimet kestävät sentään muutaman päivän ajelut. Järkyttävän raskasta se on kuitenkin löntystellä 10 kilon saappailla...

On tässä kuitenkin varmaan jonkinlaisen opin paikka. Miten ja milloin tuollainen kunnossapito kannattaa tehdä?

Henko

Lainaus käyttäjältä: "Aapeli"Olisko jollain perimätietoa tuon saviradan hoivaamisesta? Kuivalla se on niin kovaa, että sen tasoittaminen on ... kovaa. Ja märällä niin liejuista, että homma on tosi ... liejuista.

Joku kastelusysteemi, että saa annostella sinne vettä itse?

Tuure

Jyväskylässä leviteltiin (joskus muinoin) pressu (ilmeisesti kostealle?) radalle ja ajeltiin täryllä siinä pressun päällä. Savi ei tarttunut koneeseen ja rata oli kyllä todella sileä ja pinta kesti mukavasti (siis sähköautolla..)

AkiM

Lainaus käyttäjältä: "Aapeli"Olisko jollain perimätietoa tuon saviradan hoivaamisesta? Kuivalla se on niin kovaa, että sen tasoittaminen on ... kovaa. Ja märällä niin liejuista, että homma on tosi ... liejuista.

Kun kuivalla haravoi kuopat kauniisti sileäksi radan ulkokaarteen silppusavella, on se tosi lyhytaikainen hyöty, sillä muutamassa tunnissa reiät ilmestyvät samaan paikkaan. Jyrien ja täryttimien käyttö on nähdäkseni myös kokolailla hyödytöntä jollei tasoitettua rataa saada jotenkin samalla kasteltua.

Kun rata on kunnolla märkä, kuten tänään oli, voi sitä helposti rautaharavalla tasoittaa. Eri savilajit kuluvat eri nopeudella radalta, jolloin sinne jää paljon röpelöisyyttä joka joissain paikossa kasvaa melkoisiksi kuopiksi. Savilaatujen erot on helppo huomata ja se viimeksi törröttämään jäävä savi on sitä kaikkein kuolleinta savea. Tämä savi murenee ja tasoittuu kyllä talvella itsekseen, mutta kuivana se on kovaa.

Sateen jälkeen tämä savi siis kyllä helposti murenee haravan alla. Törrötykset ja kuoppien reunat saa tasoitettua. Jälkeä ei saa kuitenkaan enää sen enempää tiukattua tai mitenkään tasoitettua, koska enempi siihen saveen koskeminen saa haravan, saappaan ja sapen tukkeeseen. Jyrääminen tms. ei onnaa, koska savilieju tarraa tosissaan kiinni kaikkiin työkaluihin. Reunoilta silppusaven haravointikin on todella työlästä ellei mahdotonta.

Homma on selvästi tuloksekkaampaa märkää rataa sohiessa kuin kuivaa pöllytellessä. Uskoisin että esim tänään tehdyt tasoitustoimet kestävät sentään muutaman päivän ajelut. Järkyttävän raskasta se on kuitenkin löntystellä 10 kilon saappailla...

On tässä kuitenkin varmaan jonkinlaisen opin paikka. Miten ja milloin tuollainen kunnossapito kannattaa tehdä?

Kokemus kertoo että savirataa voi tasoittaa kuivana (irtotavaraa kuoppiin) mutta sen jälkeen se vaatii viikon vettä että on jotain hyötyä. Vesi on siis hoitokeino. Viime kesänä ennen ja jälkeen ajon lanasin "lanalla" radan. Ajo oli vähän nautinnollisempaa mutta kovan työn takana. Toisaalta röykkyinen rata on opettanut ajamaan. Lähes kaikissa "isoissa" kisoissa finaalit ajetaan röykkyisellä radalla.

Kovaa savea ei kannata yrittää rikkoa, muuten koko rata on "purua". Savi varmaan tarvisi vähän enemmän hiekkaa joukkoon. Mutta miten ja koska on pohdinnan alla. Ehkä syksyllä, mutta tarvis varmaan jyrsiä saven sekaan. Tosin hiekka syö autoa.

Jyrkkälän rata on kuitenkin yleisesti ottaen aika kestävä. Helppo muokattavuus/korjaus ja kestävyys ei kulje käsikädessä. Ikävä kyllä...

Aapeli

Olimme taas tänään säätelemässä sitä pataa  :? no se on toinen juttu.  Kaikki radalla olijat olivat tosi tyytyväisiä rataan, siis suhteellisesti ainakin. Rata oli paljon miellyttävämpi ajella. Ei pelkoa silti, että etteikö krossiradan haasteita olisi jäljellä runsaasti myös pinnan epätasaisuudessa. Rata näytti kestävän kohtullisesti. Eli märkää kannattaa työstää. Tulos oli paljon palkitsevampi kuin kuivan radan haravoinnista.

Tänään siinä myös aprikoitiin, että jos nyt kun pinta oli kuivahtanut, mutta alempaa savi oli vielä kostea, olisi ehkä jyrääminen ollut mahdollista. Jos irtosavella tasoitellut painaumat ja kuopat olisi nyt päässyt kevyehkösti jyräämään, olisi irtosavi painunut kiinni pohjaan ja liimautunut siihen tasasiseksi pinnaksi. Apuna olisi voinut tarvita käyttää jotain pressua tai vastaavaa kuten kevätjyräyksenkin yhteydessä. Siis aprikoimme. Hetki olisi ollut hyvä juuri tuolloin, huomenna pinta on jo luultavasti liian kuiva.

Vesi on hoitokeino. Voiko sitä tosiaankin jotenkin keinotekoiseisti saada tarpeeksi? Taidan vastata itse, ei voi. Ehkä hieman pölynsidonta tapeeseen, mutta tuskin koko 350 m radan kastelemiseen monen sentin syvyydeltä. Entä edes paikallisesti ongelmakohtiin?

AkiM

Lainaus käyttäjältä: "Aapeli"Olimme taas tänään säätelemässä sitä pataa  :? no se on toinen juttu.  Kaikki radalla olijat olivat tosi tyytyväisiä rataan, siis suhteellisesti ainakin. Rata oli paljon miellyttävämpi ajella. Ei pelkoa silti, että etteikö krossiradan haasteita olisi jäljellä runsaasti myös pinnan epätasaisuudessa. Rata näytti kestävän kohtullisesti. Eli märkää kannattaa työstää. Tulos oli paljon palkitsevampi kuin kuivan radan haravoinnista.

Tänään siinä myös aprikoitiin, että jos nyt kun pinta oli kuivahtanut, mutta alempaa savi oli vielä kostea, olisi ehkä jyrääminen ollut mahdollista. Jos irtosavella tasoitellut painaumat ja kuopat olisi nyt päässyt kevyehkösti jyräämään, olisi irtosavi painunut kiinni pohjaan ja liimautunut siihen tasasiseksi pinnaksi. Apuna olisi voinut tarvita käyttää jotain pressua tai vastaavaa kuten kevätjyräyksenkin yhteydessä. Siis aprikoimme. Hetki olisi ollut hyvä juuri tuolloin, huomenna pinta on jo luultavasti liian kuiva.

Vesi on hoitokeino. Voiko sitä tosiaankin jotenkin keinotekoiseisti saada tarpeeksi? Taidan vastata itse, ei voi. Ehkä hieman pölynsidonta tapeeseen, mutta tuskin koko 350 m radan kastelemiseen monen sentin syvyydeltä. Entä edes paikallisesti ongelmakohtiin?

"Uuden" saven liimautumisesta vanhaan... Syksyllä S mutkaan lisättiin savea koska se oli/on kuopalla. Keväällä paikka tärytettiin kosteana. Kun rata kuivu lähti tämä lisättä savi laattana irti.  Paikalliseen paikkaukseen auttaa tosiaan esim. huopamatolla peittämin tai sahanpuru. Näin kosteus pysyy pidempään ja parantaa lopputulosta.

Kokeiluna voisimme kyllä harkita hienon hiekan lisäämistä ainakin paikallisesti johonkin kohtaan.

Aapeli

Lainaus käyttäjältä: "AkiM"

"Uuden" saven liimautumisesta vanhaan... Syksyllä S mutkaan lisättiin savea koska se oli/on kuopalla. Keväällä paikka tärytettiin kosteana. Kun rata kuivu lähti tämä lisättä savi laattana irti.  Paikalliseen paikkaukseen auttaa tosiaan esim. huopamatolla peittämin tai sahanpuru. Näin kosteus pysyy pidempään ja parantaa lopputulosta.

Kokeiluna voisimme kyllä harkita hienon hiekan lisäämistä ainakin paikallisesti johonkin kohtaan.

Mikähän siinä oli/on, jos savi ei pysy saven päällä, vaikka talvenyli siinä on levännyt ja vielä taryllä hivelty? Tuo ei paljon anna toivoa pienempienkään paikkausten pysyvyydestä.

Hiekan sekoitus saveen kuulostaa hyvältä idealta ja paljon käytetyltä  maanrakennuksessa. Toimi on varmaan tuumaa hankalampi. No sittenhän pidetään taas rattoisasti talkoita :)

rs tuning

Onkohan radalla tänään iltapäivällä krossajia, että olis
silmänruokaa mulle ja juniorille, kun tullaan piipahtamaan.
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Aapeli

Lauantai on ns. kerhoilta, joten eiköhän siellä tänään vielä metanolia poltella. Mekin sinne iltapäivällä - illansuussa mennään.

atarauskis

Onko sunnuntaina radalla ketään?
BC5 2wd cup mestari 2015 / Rc Jokkis Suomenmestari 2016 / 2022

kimes

Onko joku paikalla tänään jyrkkälässä jos tulis ajelee!!!!

Aapeli

Lainaus käyttäjältä: "atarauskis"Onko sunnuntaina radalla ketään?

Lainaus käyttäjältä: "kimes"Onko joku paikalla tänään jyrkkälässä jos tulis ajelee!!!!

Tässä vielä paikataan servon johto niin lähdetään radalle, ETA noin 1600. Saattaahan siellä tietysti olla muitakin.

AkiM

EDIT klo 17.00: 4 tuntia tuli ajettua. Lähdin jo pois koska loppu moottorit.... Männäntapinlukkorengas irti ja oravan mentävä naarmu männän kyljessä :cry:

Huomenna uudestaan

------------------------

Tänään pitkästä aikaa mahdollisuus lähteä radalle. Ajanottovehkeet luonnollisesti mukana. Koko päivä ois tarkoitus "pörrätä"  8)

atarauskis

Onko radale menossa tänään ketään,vai onko kaikki ulvilassa????
BC5 2wd cup mestari 2015 / Rc Jokkis Suomenmestari 2016 / 2022

atarauskis

Onko radale menossa tänään ketään,vai onko kaikki ulvilassa????
BC5 2wd cup mestari 2015 / Rc Jokkis Suomenmestari 2016 / 2022

Aapeli

Lainaus käyttäjältä: "atarauskis"Onko radale menossa tänään ketään,vai onko kaikki ulvilassa????

Radalle olis tarkoitus mennä noin 1700. Saattaahan siellä kaikesta huolimatta olla muitakin.

termos

Joku menossa radalle tänään? Itse ajettelin mennä noin klo 14.

Aapeli

Lainaus käyttäjältä: "termos"Joku menossa radalle tänään? Itse ajettelin mennä noin klo 14.
Jep, klo 15:45...

kimes

tuun luultavammin joskus 17.00 nurkilla!