Päävalikko

M8 SM-SARJA | YKSTYYPPIRENGAS 2026-2027

Aloittaja Max, 21.07.25 - klo: 15.25

Max

Ykstyyppirenkaan kilpailutus 2025

Ykstyyppirenkaat valitaan M8 SM-Sarjaan aina kahdeksi vuodeksi 1+1 optio mallilla, jossa ensimmäisen vuoden jälkeen on mahdollisuus uudelle kilpailutukselle, mikäli valinta on mennyt syystä tai toisesta pieleen. Nykyiset renkaat on valittu kaudelle 2024 ja jatkettu kauteen 2025. Palaute on ollut 90% erittäin hyvää, mutta etenkin nyt kun kisoja on päästy ajamaan radoilla, jossa savessa on enemmän hiesumaata (Nokia, Vaasa, Helsinki) on tullut myös negatiivista palautetta renkaan pidosta. Muutamia tapauksia on myös tullut ilmi, jossa renkaat ovat irronneet liimauksistaan. Täydellistä rengasta tuskin koskaan tullaan löytämään, mutta nämä ovat olleet ainakin omasta näkökulmasta parhaat ykstyyppirenkaat omaan muistiini oli kyseessä mikä luokka tahansa.

RENGASTESTIEN JÄRJESTÄMINEN

Testit tullaan järjestämään, mikäli renkaiden maahantuojat toimittavat renkaita testejä varten.

MAAHANTUOJILLE

Kaikki halukkaat maahantuojat voivat tuoda testeihin renkaita testattavaksi. Kauppiaiden tulee olla sitoutuneita maahantuomaan renkaat, sekä vakuuttamaan renkaiden jatkuva saatavuus seuraavan kahden vuoden ajan. Renkaiden ulosmyyntihinta tulee olla enintään 50€/sarja, ja maahantuojalla tulee olla myös käsitys renkaiden jälleenmyyntihinnasta ennen kuin valinta renkaasta tehdään.

Vaatimukset testeihin osallistumiselle:
  • Testattavia renkaita vaaditaan vähintään 3 sarjaa rengasmallia ja seosta kohden
  • Renkaat tulee olla valmiiksiliimattuja
  • Ilmoittaminen osallistumisesta rengastesteihin tulee tehdä viimeistään 3.8.2025

TESTIEN KULKU

Testit tullaan järjestämään moniosaisena, samalla kaavalla kuin vuonna 2023. Tarkoitus olisi suorittaa testien ensimmäinen osuus arki-iltana viikolla 34 Salossa, Turussa tai Hyvinkäällä ja toinen osuus M8 SM-Sarjan päätösosakilpailun yhteydessä Helsingissä. Tarkempi testiohjelma tullaan julkaisemaan lähempänä itse testiajankohtaa mikäli testit järjestetään.

Tulen tekemään kirjallisen raportin testeistä lajiryhmälle sekä julkiseen jakeluun kuten tein edellisten testien jälkeen vuonna 2023. Testejä saa tulla seuraamaan ja testit ovat avoin tapahtuma kaikille.

RENGASTESTAAJAT

Etsitään noin 5 henkilöä jotka pääsisivät testaamaan renkaita. Aikaisempina vuosina yksikään henkilö ei ole minulle itse ilmottautunut halukkaaksi vaan aina olen joutunut erikseen kyselemään. Toisin sanoen ikinä näihin ei ole tunkua ollut eli jos olet halukas ja pääset paikalle, todennäköisesti testaamaan myös pääset.

HARRASTAJILLE

Harrastajilla on myös mahdollisuus vaikuttaa rengastestien painotukseen täyttämällä seuraava lomake. Toivoisin tähän nyt paljon palautetta, jotta saadaan kartoitettua ne asiat mitkä harrastajia kiinnostavat eniten:

ANNA PALAUTETTA TÄSTÄ

YHTEYSTIEDOT

Minuun voi ottaa yhteyttä RC10 yksityisviestinä, M8 SM-Sarja facebook sivun kautta tai sähköpostitse. Tuskin kerkeän vastaamaan puhelimeen jos soittaa ellei sovita jotain aikaa ensin.

Max Mört
Max.mort@outlook.com

Max

Ykstyyppirenkaan kilpailutus 2025

Ilmottautumisia kilpailutukseen ei tullut yhtään määräaikaan mennessä. Mikäli joku on yrittänyt ilmoittaa halukkuudestaan lähettää renkaita kilpailutukseen, mutta se ei jostain syystä ole meikäläistä tavoittanut, voidaan tällaiset ottaa huomioon, mutta tällöin uusi yhteydenotto olisi syytä tehdä ASAP.

Kilpailutuksen lopputulema

Nykyisen renkaan maahantuoja on ilmoittanut, että valmius jatkaa renkaiden maahantuontia on. Tällöin luonnollisesti kilpailutuksessa säilyy vuonna 2023 todettu tulos ja nykyinen ykstyyppirengas valitaan uudestaan kausille 2026-2027.

Tulen tekemään raportin lajiryhmän seuraavaan kokoukseen ykstyyppirenkaan valinnasta ja jakamaan sen tähän ketjuun mikäli valinta hyväksytään.

Terveisin,
Max Mört
M8-luokkien yhteyshenkilö

Teppo

#2
Voi surkeus sentään. Sähköluokassa on tullut esiin, ettei nykyinen rengas oikein toimi liukkailla radoilla, kuten Nokia, Helsinki, Vaasa. Turussa ja Salossa rengas on ajettava, kunhan sileä pinta menee ensin rikki. Polttiksilla renkaan kulutus näyttää olevan suurempaa ja autoa ajetaan ihan eri tyypillä.
Nykyisen renkaan ongelma on jäykkä runko, neliskanttinen muotoilu ja kova kumiseos. Pehmeämmän kumiseoksen tuoman pidon pitäisi ratkaista osa tästä ongelmasta.

Ehdottaisin että samalla renkaalla jatkettaessa M8e-luokkaan otettaisiin mukaan saman renkaan pehmeämpi seos. Näin saataisiin liukkaille radoille edes jotain pitoa takaisin, maahantuojalle tämä tuskin on suurikaan ponnistus ja renkaat merkataan katsastuksessa, jolloin on helppo erotella M8 ja M8e luokkien leimaukset. M8e saisi siis ajaa kummallakin seoksella.

Jos tämä ehdotus otetaan tosissaan, olen valmis testaamaan kyseisiä pehmeämpiä renkaita.

-Teppo Kauppinen

Mr-Chat

Moi

Ehdottoman hyvä asia ettei rengasta muuteta, nykyinen kestää ajoa älyttömän hyvin kaikilla radoilla, ja ajettavuus säilyy.

Tepon kanssa samalla linjalla myös pehmeämmän seoksen lisäämisestä valikoimaan, niin m8e kuin m8-luokkiin. Suomen kesä kun on mitä on, niin saataisiin lisää pelivaraa renkaiden toimintaan vaihtuvissa olosuhteissa.
Vauhti korjaa puuttuvan taidon...

Max

Hei,

Kiitos Tepolle nostosta!

Liukkaus ongelma on mielestäni ihan vastaava luokasta riippumatta toki M8E autojen teholla varmasti tulee helpommin esiin.

Tämä on ihan kohtuullinen esitys ja olen itsekin pohtinut sitä että pitäisikö ottaa kaksi eri seosta käyttöön. Se kuitenkin käytännössä tarkottaa sitä, että maahantuojalla pitää 50-100 sarjan sijasta olla 100-150 sarjaa hyllyssä ennen jokaista kisaa, jotta kaikille on varmasti se oikea rengas tarjolla. Ei tietenkään mahdoton asia.

Lisäksi ongelma on myös se, että pehmeämpi seos on todennäköisesti myös nopeampi Turussa ja Salossa jossa rengas kuluu. Suurin osa todennäköisesti valitsee nopeamman renkaan ja sen jälkeen ollaan taas tilanteessa jossa rengaskulut nousee.

Tiedustelen maahantuojalta mahollisuutta tilata pehmeämpiä renkaita testiin joita voitaisiin tattiksen kisan yhteydessä testata.

Max

Millaisessa tilanteessa ollaan nyt?

Palaan asiaan vielä tämän tiimoilta. Maahantuojan kanssa juteltiin asiasta ja otetaan nyt tämä muutos vähintään harkintaan, koska Tepon aloitus ei suinkaan ole ensimmäinen kerta kun olen juurikin tästä asiasta harrastajien kanssa keskustellut. Jos renkaita on valmistajalla hyllyssä niin pyritään Helsingin kisan yhteydessä myös tekemään jotain alustavia testejä, valmistajalta odotetaan nyt vastausta.

Tosiaan kyselydata osoittaa sekä tämän vuoden kyselyn, että edellisen vuonna 2023 tehdyn kyselyn osalta, että ~60% vastanneista kannattaa toisen seoksen lisäämistä ~26% vastustaesssa ajatusta. Oon henkilökohtaisesti pohtinut myös tätä mahdollisuutta aikasemmin ja jutellut kuskien kanssa tästä sanallisesti ja tässä on sekä positiivisia, että negatiivisia kantoja ja tekijöitä.

Riskitekijät, joita muuutos toisi tullessaan

Tässä on käytännössä 2 isoa riskiä. Ensimmäinen riski on se, että kovempi seos on hitaampi ja pehmeämpi seos selkeästi kuluvampi, jolloin käytännössä kukaan ei aja kovemmalla seoksella, kisoissa kun yritetään olla nopeita ja rengaskuluma lähtee roimaan nousuun. Toinen riski on maahantuojalle kohdistuva riski eli se, että toinen seoksista ei mene kaupaksi ja hyllyyn jää satoja settejä renkaita sekä suurempi määrä rahaa kiinni renkaissa kun pitää olla kahta kovuutta jokaiselle kilpailijalle riittävästi. Riskit on kuitenkin vain riskejä ja alla avaan vähän omiä näkemyksiä miten niiden toteutumisen todennäköisyyttä voisi minimoida.

Ensimmäisen riskin minimoimiseksi tärkein asia varmasti olisi, että renkaita testattaisiin perusteellisesti, jotta  valintaa tehdessä seoksen erot olisivat mahdollisimman hyvin tiedossa. Tavoite olisi, että pehmeämpi seos olisi nopeampi vain joissain olosuhteissa, jolloin kuljettajan ei olisi hyödyllistä valita kuluvampaa rengasta silloin kun kuluma on muodostua ongelmaksi.

Toinen riski saadaan todennäköisesti parhaiten minimoitua sillä, että ykstyyppirenkaan vaihtoväliä pidennetään, jolloin maahantuojalla on paremmat valmiudet tehdä valistuneita arvioita renkaan menekistä.

Varmat tekijät, joita muuutos toisi tullessaan

Selkein varma muutos jonka toisen kovuuden lisääminen toisi on rengaskulujen nousu tavalla tai toisella. Tämä ei välttämättä ole kaikille harrastajille ongelma, mutta se on raaka fakta joka kaikkien on hyvä tiedostaa. Jos nyt käyttää esim 6 sarjaa kauteen niin ensikaudella kahdella kovuudella menee helposti vähintään 8 sarjaa ihan jo siksi, että pystyy jokaisella radalla varmistumaan siitä kumpi rengas on nopeampi. Puhutaan todennäköisesti marginaalisesta erosta mutta erosta joka tapauksessa.

Toinen varma muutos on se, että kuljettajille tulee yksi tapa säätää autojaan lisää eli tämä rengaskovuus. Sillä on positiiviset ja negatiiviset puolensa, mutta itse käännän tämän ainakin pääosin positiiviseksi asiaksi.

Kolmas muutos on se mitä tällä toisen kovuuden mukaanottamisella tavoitellaan eli se, että ajettavuus olisi optimaalisella tasolla tai ainakin lähempänä sitä jokaisella sarjan radalla.

Miten saavutetaan haluttu lopputulos

Mielestäni tässä on kaksi tapaa edetä:
  • Valitaan kaksi täysin eri kovuutta (nykyinen long wear soft ja toinen tavallinen super soft)
  • Valitaan kaksi vierekkäistä kovuutta, mutta rajataan kilpailukutsussa kisassa käytettävä seos

Miksi juuri nämä kaksi? Vaihtoehto 1 johtaa siihen että pehmeämpi rengas ei ole nopea silloin kun rengas ylipäätään kuluu, joten kukaan ei edes halua ajaa sillä silloin kun kuluma on ongelma, ainoastaan silloin kun kuluma sekä pito on matala. Vaihtoehto 2. johtaa siihen, että jokaisessa kisassa kaikki ajavat samalla renkaalla pakosti, mutta rengas kohtaa radan pinnan vaatimuksia paremmin.

Miksi en usko vaihtoehtoon 3, jossa olisi longwear soft ja tavallinen soft ilman rajoituksia? Tavallinen soft on 99% ajasta nopeampi ja kuluu enemmän. Lopputulema olisi siis se, että kaikki, jotka haluavat pärjätä ajavat kuluvalla nopealla renkaalla ja niillä jolla ei lompakko anna periksi antavat radalla sitten renkaassa tasotusta.

Haluan kuulla muidenkin näkemyksiä!

Kirjottakaa tänne mitä ideoita teillä on. Yritän väsätä vielä jonkun kyselyn aiheesta jossa mentäisiin spesifisti tähän kahden kovuuden strategiaan. Mun kyselyihin vastanneista ~80% pitää ykstyyppirengasta parempana vaihtoehtona kuin vapaata rengasta, joten on aika selvää, että ykstyyppirengas tulee jatkumaan M8-luokissa. Tässä on kuitenkin paljon juttuja joita voisi hioa jos nille on tarvetta. Jotkut haluaisivat mahdollisuuden itse liimata renkaansa ja tää toinen kovuus asia on selkeästi monille ihan hyvän kuuloinen idea. Meillä on nyt super hyvä rengas harrastamisen helppouden kannalta ja tähän nykyiseen systeemiin ollaan pääosin tyytyväisiä. Hyvääkin voi kuitenkin joskus parantaa niin kaikki ideat kannattaa ainakin käydä ajatuksen tasolla läpi.