Kirjoittaja Aihe: Akut ja laturit  (Luettu 1597294 kertaa)

0 jäsentä ja 17 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Master Calgar

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
    • Kultasepäksi käy tieni
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4470 : 21.09.13 - klo: 00.39 »
Pitäisikö siis laturin tasata kennot ihan yhtä hyvin ja ainakin lähelle  sitä 4.2V/kenno vaikka lataisikin isolla virralla,vaikka 20 amppeerilla?

Ainakin minun iCharger laturini tuottaa tasan saman lopputuloksen latausvirrasta riippumatta. Tietenkin pitää käyttää vain virtoja, jotka ovat akuille sallittuja.

Jos latauksen jälkeen kokeilet akun jännitettä jännitemittarilla, niin ei se minusta ole kauhean yllättävää, jos se ei ole tasan 4.2V. 4.17V on vielä minusta ok, mutta 4.10V on kyllä liian alhaalla.
Tuo 4.17V olisikin ihan siedettävä. Mutta juuri se,että onko tuossa tapauksessa enemmän luottaminen laturiin vai Hobbywingin ohjelmointikorttiin.Ohjelmointikorttihan näytti tuon alhaisemman lukeman.Täytyy varmaan sillä jännitemittarilla erikseen vielä koittaa.

Kerro sitten, valehteliko HW:n ohjelmointipalikka paljon, kun ilmeisesti samanlainen laitos löytyy myös minulta :P
Ohjelmointikortti näytti kennoille heittoa 0.05V,mutta yleismittarilla sain kennoille samat lukemat.

Liekö tuo järin paha heitto lainkaan?:) Noin kun ajattelee että kyseessä on ohjelmointikortti (heh, mistä minä silti tiedän niiden laatueroja :P).
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

Poissa vihku

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4471 : 21.09.13 - klo: 08.55 »
Osaakos joku neuvoa miten saa sen aika rajoituksen pois Turnigy Accucell6 laturista?
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4472 : 21.09.13 - klo: 09.27 »
Olen tähän mennessä käyttänyt kolmea Accucell-6 laturia, mutta noiden kanssa balansoiva lataus kestää välillä yli parikin tuntia. Siten haluaisin löytää kohtuuhintaisen n. 100€ laturin, joka hoitaisi latauksen ja varsinkin balansoinnin nopeammin...

...Kuorien perusteella lrp ja nosram eroaa vain värin puolesta. Onko noiden sisuskalut samat ? Mitkä näistä olisi suositeltavia vai olisiko joku muu selvästi parempi ?

Ainakin iChargerit tasaa samalla kun lataavat, joka nopeuttaa lataamista. Giantsahrkilta briteistä saa aika edullisesti, eikä tarvi mahdollisia ALV:ja pelätä, toisin kuin Hobbykingin euroopan varastolta tilatessa
http://www.giantshark.co.uk/product/169343/icharger-106b-plus-250w-6s-balance-charger

LRP ja Nostram ovat monesti ulkokuoren väriä lukuunottamatta samoja tuotteita. Noi kaksi näyttäisivät olevan samoilla spekseillä ja muutenkin aikalailla samannäköisiä, joten todennäköisesti sisuskalutkin on samat
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4473 : 21.09.13 - klo: 09.36 »
Osaakos joku neuvoa miten saa sen aika rajoituksen pois Turnigy Accucell6 laturista?

Program valikosta time kohdasta vaihdat ON -> OFF.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa tulijyrä

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4474 : 21.09.13 - klo: 11.49 »
Onko missään suomeksi laturin käyttöohjeita? Thunder powerin 610 kaipaan niitä..
Lipot täynnä virtaa ja varastoida pitäisi.   :embarrassed:
8.2E-Tron. *ajossa taas*

Poissa vihku

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4475 : 21.09.13 - klo: 20.55 »
Osaakos joku neuvoa miten saa sen aika rajoituksen pois Turnigy Accucell6 laturista?

Program valikosta time kohdasta vaihdat ON -> OFF.
Joo, kiitos neuvosta!
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

Poissa tulijyrä

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4476 : 22.09.13 - klo: 11.18 »
Onko tämä normaali tosiaan normaali käytäntö, missään laturissa ei tule suomen kielisiä käyttöohjeita?
8.2E-Tron. *ajossa taas*

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4477 : 22.09.13 - klo: 12.29 »
Onko tämä normaali tosiaan normaali käytäntö, missään laturissa ei tule suomen kielisiä käyttöohjeita?

Taitaa olla sen verran pientä suomen myynti rc-tavaroissa verrattuna muun maailman menoon ettei kannata yhden maan kieltä painattaa. Yleisimmin maailmassa käytetyt kielethän niistä löytyy.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa tulijyrä

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4478 : 22.09.13 - klo: 12.34 »
Onko tämä normaali tosiaan normaali käytäntö, missään laturissa ei tule suomen kielisiä käyttöohjeita?

Taitaa olla sen verran pientä suomen myynti rc-tavaroissa verrattuna muun maailman menoon ettei kannata yhden maan kieltä painattaa. Yleisimmin maailmassa käytetyt kielethän niistä löytyy.
jaaha, niitä siis ei ole.
8.2E-Tron. *ajossa taas*

Poissa vihku

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4479 : 25.09.13 - klo: 07.41 »
Säilyykö lipo akku talven ylitse varastojännitteessä?
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4480 : 25.09.13 - klo: 09.50 »
Säilyykö lipo akku talven ylitse varastojännitteessä?

Voi säilyä tai sitten ei. Eli osa säilyy ja toiset hajoaa - ei pysty etukäteen arvaamaan, miten käy. Varmempaa on, jos sen joskus joulun aikoihin purkaa ja lataa uudelleen varastointijännitteeseen.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa Manskus

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4481 : 25.09.13 - klo: 11.09 »
Milä ohjelmalla nimh akkuja pitää ladata imax b6 laturilla?

Poissa Elmaurizio

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4482 : 25.09.13 - klo: 11.43 »
Milä ohjelmalla nimh akkuja pitää ladata imax b6 laturilla?


Ainakin omallani olen lataillut ihan NIMH ohjelmalla, pitäisi kyllä löytyä siitä valikosta missä ovat muutkin latausmoodit.

Poissa Manskus

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4483 : 25.09.13 - klo: 14.55 »
Milä ohjelmalla nimh akkuja pitää ladata imax b6 laturilla?


Ainakin omallani olen lataillut ihan NIMH ohjelmalla, pitäisi kyllä löytyä siitä valikosta missä ovat muutkin latausmoodit.


Niin siis toi nimh charge kö?

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4484 : 25.09.13 - klo: 14.58 »
Milä ohjelmalla nimh akkuja pitää ladata imax b6 laturilla?


Ainakin omallani olen lataillut ihan NIMH ohjelmalla, pitäisi kyllä löytyä siitä valikosta missä ovat muutkin latausmoodit.

Niin siis toi nimh charge kö?

Charge=lataus Discharge=purku
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa vihku

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4485 : 25.09.13 - klo: 16.43 »
Säilyykö lipo akku talven ylitse varastojännitteessä?

Voi säilyä tai sitten ei. Eli osa säilyy ja toiset hajoaa - ei pysty etukäteen arvaamaan, miten käy. Varmempaa on, jos sen joskus joulun aikoihin purkaa ja lataa uudelleen varastointijännitteeseen.
Ookei, kiitos vastauksesta!
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

Poissa brushless

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4486 : 25.09.13 - klo: 20.16 »
Olen tähän mennessä käyttänyt kolmea Accucell-6 laturia, mutta noiden kanssa balansoiva lataus kestää välillä yli parikin tuntia. Siten haluaisin löytää kohtuuhintaisen n. 100€ laturin, joka hoitaisi latauksen ja varsinkin balansoinnin nopeammin. Olen katsellut yksi ja kaksi kanavaisia latureita. Käytössä on Nanotech-akkuja, jotka kestävät suurempia latausvirtoja

Hobbykingin Euroopan varastosta löytyisi ainakin seuraava teholaturi:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__42760__Turnigy_MEGA_400Wx2_Battery_Charger_Discharger_800W_EU_Warehouse_.html

Muitakin olen katsellut, kuten seuraavia:

http://www.skyrc.com/index.php?route=product/product&path=20_65&product_id=123

http://www.teamorion.com/index.php?dispatch=pages.view&page_id=58

http://www.lrp.cc/en/products/charge/charger-with-discharging-function/produkt/pulsar-touch-competition-system/details/

http://www.nosram.com/en/products/chargers/charger-with-discharger-function/produkt/nosram-stealth-touch-evolution/details/

Kaksi viimeistä on hieman kalliimpia yksikanavaisia. Kuorien perusteella lrp ja nosram eroaa vain värin puolesta. Onko noiden sisuskalut samat ? Mitkä näistä olisi suositeltavia vai olisiko joku muu selvästi parempi ?

Onko laturin hankinta edistynyt? Itsekkin hankkimassa kaksikanavaista laturia ja Hobbykingin laturi vaikuttaisi hyvältä.
Team Durango DESC210

Poissa Hokkaju

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4487 : 25.09.13 - klo: 22.01 »
itse hk laturi on varmaan hyvä, mutta teholähteen suhteen pelaisin varman päälle ja ottaisin länsimaissa yleisesti myytävän vehkeen. Kiinalainen halpa teholähde ei aina ole ihan parasta a-luokkaa sähköturvallisuuden suhteen, toki hyviäkin siellä tehdään. (itse olen töissä virtalähteitä tekevässä firmassa, ja kaikkea on nähty)

Itse ostin EuroRc.ltä SkyRC:n 2x200 ja 30A virtalähteen. Toistaiseksi olen erittäin tyytyväinen.

ps. balansointi lienee kaikissa isommissa se 200mah, ja balansoinnin tarve on pitkälti akun kunnosta kiinni.

Poissa topcat

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4488 : 25.09.13 - klo: 22.44 »

Itse ostin EuroRc.ltä SkyRC:n 2x200 ja 30A virtalähteen. Toistaiseksi olen erittäin tyytyväinen.

Tismalleen sama setti täälläkin ja hyvin skulaa. Omassa käytöss kun max 4s akkuja 5 A virroilla tulee ladattua niin 20 A virtalähdekkin varmasti olisi riittänyt...

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4489 : 25.09.13 - klo: 22.59 »
Eiköhän nykyään suurin osa sähkölaitteista tehdä Kiinassa? EU:n päättäjien "viisauden" ansiosta tuotteeseen merkitty valmistusmaahan voi olla ihan mikä tahansa, esim. Germany tai Finland tai... Vaikka todellisuudessa ois Made In China/ Taiwan tms.
Ei se niinkään oo valmistusmaasta kiinni, kyllä euroopassakin tehdään "sutta ja sekundaa". Kyse on pikemminkin laadunvalvonnasta. Jos laadunvalvonta on mitä on, niin lopputuotekkin on mitä on.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa jukiko

  • Jäsen
    • Profiili
Tyhmä kysymys
« Vastaus #4490 : 26.09.13 - klo: 18.41 »
Mikä pitää latausjännitteen olla 7kennoiselle NiMh akulle ,jonka jännite on 8,4V/3000mAh.Kysyn koska RTR sarjan mukana tullut hidas laturi pukkaa ulos ainakin speksien mukaan 9,6V ja 500mA, eli latausjännite on suurempi kun akkujen yhteisjännite.

Siis miten ohjelmoin ohjelmoin ostamani uuden SKYRC alylaturin kyseiselle akulle???Delta peak ym bullshit

Toiset akut 3700mAh ja 4500mAh

Miksi nää ei voi olla semmosia että töpselit seinään ja valmis. No se orkkis on mutta kestää kun Iisakin kirkko.
PUHELIN 0451205306

Poissa Hannu83

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tyhmä kysymys
« Vastaus #4491 : 26.09.13 - klo: 19.51 »
Mikä pitää latausjännitteen olla 7kennoiselle NiMh akulle ,jonka jännite on 8,4V/3000mAh.Kysyn koska RTR sarjan mukana tullut hidas laturi pukkaa ulos ainakin speksien mukaan 9,6V ja 500mA, eli latausjännite on suurempi kun akkujen yhteisjännite.

Siis miten ohjelmoin ohjelmoin ostamani uuden SKYRC alylaturin kyseiselle akulle???Delta peak ym bullshit

Toiset akut 3700mAh ja 4500mAh

Miksi nää ei voi olla semmosia että töpselit seinään ja valmis. No se orkkis on mutta kestää kun Iisakin kirkko.

9,6v on ok. Akkua ladataan aina suuremmalla jännitteellä, kuin sen ominaijännite. Muutenhan akku ei lataudu = sähkö ei mene akkuun.
laturin säätämisestä en osaa sanoa, kun en tiedä mikä malli on kyseessä. Tuolta pitäis löytyä ohjeita.
http://www.skyrc.com/index.php?route=product/category&path=20

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Tyhmä kysymys
« Vastaus #4492 : 27.09.13 - klo: 12.58 »
Mikä pitää latausjännitteen olla 7kennoiselle NiMh akulle ,jonka jännite on 8,4V/3000mAh.Kysyn koska RTR sarjan mukana tullut hidas laturi pukkaa ulos ainakin speksien mukaan 9,6V ja 500mA, eli latausjännite on suurempi kun akkujen yhteisjännite.

Siis miten ohjelmoin ohjelmoin ostamani uuden SKYRC alylaturin kyseiselle akulle???Delta peak ym bullshit

Toiset akut 3700mAh ja 4500mAh

Miksi nää ei voi olla semmosia että töpselit seinään ja valmis. No se orkkis on mutta kestää kun Iisakin kirkko.

Latausjännitteen pitää olla suurempi, kuin akun nimellisjännite tai akun sisäinen vastus estää latautumisen. Toisaalta täydestä akusta mitattu jännitekkin todennäköisesti on lähempänä 9.6V:a, kuin 8.4V:a.

Ohjelmointiin varmaan helpompi saada apua, jos laturin tarkan mallin kertoo, SkyR:ltäkin löytyy useampaa laturimallia. Eikä ne Delta-Peakit jms. ole mitään bullshittiä, vaan erittäin oleellinen osa Ni**-tyyppisten akkujen kunnossa pitämistä.

Ja mitä tuohon töpseli seinään ja valmis-juttuun tulee, niin se on melkeimpä niin yksinkertaista, että valitsee vaan laturin oikein. Esim. Imax B6AC, 100-240V/ 12V virtalähde sisäänrakennettuna, eli käytännössä yksinkertaisimmillaan töpseli seinään ja toinen pää laturiin ja that's it. Ja toimii myös 12-18V:n virtalähteestä, eli vaikkapa 12V:n lyijakusta (henkilöauton akku esim) voi ottaa virtaa esim. ajopaikalla, jossa ei oo verkkovirtaa saatavilla
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa TeroP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4493 : 30.09.13 - klo: 13.35 »
Sellainen kyssäri, että olisikohan mahdollista, että olen ajanut akun ns. "loppuun" ?

Eli HW noparin LiPo cutoffhan toimii siten, että ensin auto hidastuu merkittävästi ja noin 10s tämän jälkeen auto pysähtyy sekä LiPo cutoff valo rupeaa vilkuttamaan, eikä tämän jälkeen voi enää kaasua antaa.

Viimeaikoina on käynyt kaksi kertaa siten, että vauhti on hyytynyt ajojen loppupuolella ja auto on pysähtynyt; LiPo cutoff valo ei ole vielä vilkuttanut ja auto in itseasiassa tämän jälkeen vielä kyennyt liikkumaan muutamia sekunteja ennenkuin on jälleen tehnyt tuon hitaamman menon uudestaan jonka jälkeen LiPo cutoff valo onkin sitten vilkuttanu.

Noiden kahden kerran jälkeen tuo outo käytös on lisääntynyt, eli ajojen loppupuolella hidastuminen + pysähdys tulee useita kertoja, eikä LiPo cutoff valo vielä vilkuta. Jännite akuissa on tällöin noin 7,5v tietämillä.

Toinen noista käyttämistäni Gensin akuista on ollut alusta asti semmoinen, että kun LiPo cutoff iskee päälle, on siinä kennojen jännitteet ~3,2V / ~3,7V ja toisessa jännitteet ovat ~3,7V / ~3,7V. Tämän takia tuon heikomman akun toinen kenno pääsi jossain vaiheessa sen verran alle 3,0V ettei laturini sitä ruvennut heti lataamaan (eli liian alhainen jännite), mutta sain sen kuitenkin lopulta latautumaan.

LiPo cutoff on noparista säädetty 3,2V / cell ja ajojen jälkeen kun mittaan aina akut, jännitteet itseasiassa ovat aika lailla nuo mitä juuri ylempänä ilmoitin (3,22/3,68 + 3,68/3,68).

Ovat ensimmäiset lipot minulla joten en tiedä miten nuo vanhetessaan käyttäytyvät, joten kysäistään tätä täällä. Onko vika akuissa, vai onko vika mahdollisesti noparissa tai muualla sähköissä (esim liittimissä)?
Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4494 : 30.09.13 - klo: 20.12 »
Sellainen kyssäri, että olisikohan mahdollista, että olen ajanut akun ns. "loppuun" ?

Eli HW noparin LiPo cutoffhan toimii siten, että ensin auto hidastuu merkittävästi ja noin 10s tämän jälkeen auto pysähtyy sekä LiPo cutoff valo rupeaa vilkuttamaan, eikä tämän jälkeen voi enää kaasua antaa.

Viimeaikoina on käynyt kaksi kertaa siten, että vauhti on hyytynyt ajojen loppupuolella ja auto on pysähtynyt; LiPo cutoff valo ei ole vielä vilkuttanut ja auto in itseasiassa tämän jälkeen vielä kyennyt liikkumaan muutamia sekunteja ennenkuin on jälleen tehnyt tuon hitaamman menon uudestaan jonka jälkeen LiPo cutoff valo onkin sitten vilkuttanu.

Noiden kahden kerran jälkeen tuo outo käytös on lisääntynyt, eli ajojen loppupuolella hidastuminen + pysähdys tulee useita kertoja, eikä LiPo cutoff valo vielä vilkuta. Jännite akuissa on tällöin noin 7,5v tietämillä.

Toinen noista käyttämistäni Gensin akuista on ollut alusta asti semmoinen, että kun LiPo cutoff iskee päälle, on siinä kennojen jännitteet ~3,2V / ~3,7V ja toisessa jännitteet ovat ~3,7V / ~3,7V. Tämän takia tuon heikomman akun toinen kenno pääsi jossain vaiheessa sen verran alle 3,0V ettei laturini sitä ruvennut heti lataamaan (eli liian alhainen jännite), mutta sain sen kuitenkin lopulta latautumaan.

LiPo cutoff on noparista säädetty 3,2V / cell ja ajojen jälkeen kun mittaan aina akut, jännitteet itseasiassa ovat aika lailla nuo mitä juuri ylempänä ilmoitin (3,22/3,68 + 3,68/3,68).

Ovat ensimmäiset lipot minulla joten en tiedä miten nuo vanhetessaan käyttäytyvät, joten kysäistään tätä täällä. Onko vika akuissa, vai onko vika mahdollisesti noparissa tai muualla sähköissä (esim liittimissä)?
Noin iso ero kennojen välissä ei todellakaan ole hyväksi akulle  :undecided: Ja akut loppuu kyllä jossain vaiheessa. Laatuakut kestävät yleensä pitkään, halvat akut saattavat olla entisiä aika nopeasti, varsinkin jos kennot ovat epätasoisia. Lipo cutoffi kannattaisi varmaan pitää 3.4 jos toinen kennoista on noin paljon huonompi. Vanha akku alkaa pullistumaan reippaasti, tehot hyytyy nopeasti ja akut lämpiää paljon. Esiintyykö nämä oireet sinun akuissa?
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa TeroP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4495 : 30.09.13 - klo: 20.47 »
Vanha akku alkaa pullistumaan reippaasti, tehot hyytyy nopeasti ja akut lämpiää paljon. Esiintyykö nämä oireet sinun akuissa?
Nuo Gens Acet eivät kyllä pullistele ollenkaan, mutta mielestäni ajoajat ovat kyllä lyhentyneet merkittävästi siitä, mitä ne olivat esim viimevuonna ja ihan alkukeväästä (<30min vs ~45min). Alunperin akut eivät lämminneet juuri laisinkaan, mutta nyt ne ovat ajotyylistä riippuen noin kädenlämpöisiä tai ehkä hieman viileämpiä, mutta lämpimiä kumminkin.

Tuo toinen akku (missä on epätasaiset kennot) on alunperinkin ollut jo ihan tehtaan paketista sellainen, että sitä on pitänyt välillä ladata merkittävästi kauemmin kuin tuota toista, esim +30min pidempään, mutta ei ihan aina. Tänäänkin storageen lataaminen kesti toisella akulla 39min ja tuolla heikommalla 1h7min.
Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4496 : 01.10.13 - klo: 01.50 »
Vanha akku alkaa pullistumaan reippaasti, tehot hyytyy nopeasti ja akut lämpiää paljon. Esiintyykö nämä oireet sinun akuissa?
Nuo Gens Acet eivät kyllä pullistele ollenkaan, mutta mielestäni ajoajat ovat kyllä lyhentyneet merkittävästi siitä, mitä ne olivat esim viimevuonna ja ihan alkukeväästä (<30min vs ~45min). Alunperin akut eivät lämminneet juuri laisinkaan, mutta nyt ne ovat ajotyylistä riippuen noin kädenlämpöisiä tai ehkä hieman viileämpiä, mutta lämpimiä kumminkin.

Tuo toinen akku (missä on epätasaiset kennot) on alunperinkin ollut jo ihan tehtaan paketista sellainen, että sitä on pitänyt välillä ladata merkittävästi kauemmin kuin tuota toista, esim +30min pidempään, mutta ei ihan aina. Tänäänkin storageen lataaminen kesti toisella akulla 39min ja tuolla heikommalla 1h7min.
Kyllä toi ongelma voi johtua just akun huonontumisesta. Uuten akku ei kyykännyt niin paljon ja akun pystyi ajamaan siihen asti kun kennot olivat oikeasti lähellä cutoff jännitettä. Nyt, koska akut ovat huonommassa kunnossa ne kyykkäävät nopeammin, ja vaikka jännite on vielä aika korkea niin akku kyykkää hetkittäin cutoffiin jolloin noparin cutoffi puutuu peliin. Tämän jälkeen jännite nousee takasin korkeammalle tasolle, koska kyykkäys on vain hetkittäinen jolloin nopari ehkä antaa ajaa vielä lisää kunnes akku taas kyykkää alas lipocutoffiin. Jos tämä on ongelma, niin voit säätää noparista Punchin pienemmälle joka varmasti vähän auttaa mutta jossain vaiheessa akut pitää uusia
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4497 : 01.10.13 - klo: 12.50 »
Vanha akku alkaa pullistumaan reippaasti, tehot hyytyy nopeasti ja akut lämpiää paljon. Esiintyykö nämä oireet sinun akuissa?
Nuo Gens Acet eivät kyllä pullistele ollenkaan, mutta mielestäni ajoajat ovat kyllä lyhentyneet merkittävästi siitä, mitä ne olivat esim viimevuonna ja ihan alkukeväästä (<30min vs ~45min). Alunperin akut eivät lämminneet juuri laisinkaan, mutta nyt ne ovat ajotyylistä riippuen noin kädenlämpöisiä tai ehkä hieman viileämpiä, mutta lämpimiä kumminkin.

Tuo toinen akku (missä on epätasaiset kennot) on alunperinkin ollut jo ihan tehtaan paketista sellainen, että sitä on pitänyt välillä ladata merkittävästi kauemmin kuin tuota toista, esim +30min pidempään, mutta ei ihan aina. Tänäänkin storageen lataaminen kesti toisella akulla 39min ja tuolla heikommalla 1h7min.
Kyllä toi ongelma voi johtua just akun huonontumisesta. Uuten akku ei kyykännyt niin paljon ja akun pystyi ajamaan siihen asti kun kennot olivat oikeasti lähellä cutoff jännitettä. Nyt, koska akut ovat huonommassa kunnossa ne kyykkäävät nopeammin, ja vaikka jännite on vielä aika korkea niin akku kyykkää hetkittäin cutoffiin jolloin noparin cutoffi puutuu peliin. Tämän jälkeen jännite nousee takasin korkeammalle tasolle, koska kyykkäys on vain hetkittäinen jolloin nopari ehkä antaa ajaa vielä lisää kunnes akku taas kyykkää alas lipocutoffiin. Jos tämä on ongelma, niin voit säätää noparista Punchin pienemmälle joka varmasti vähän auttaa mutta jossain vaiheessa akut pitää uusia

Itse suosittelisin myöskin säätään sekä punchia pienemmälle, että LiPo-Cutoffia hieman korkeammalle, 3.4V:iin. Anta se ainakin vähän lisä-aikaa sille heikommalle akulle. Noparihan kuitenkin näkee vain kennojen yhteisjännitteen ja katkaiseen sen perusteella. Siis pelkkä punch-säätö saattaa tehdä sen, että kun akun kyykkääminen vähenee, niin sen toisen kennon jännite alkaa mennä alle turvallisen rajan.

Se heikompi akku todennäköisesti on aikaisemmin loppu, kuin se parempi, mutta totta joo, ettei niillä kummallakaan silti loputtomiin aja.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa TeroP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4498 : 01.10.13 - klo: 13.59 »
Jooh pitää katsella. Kävin tuossa aikaisemmin jo ajelemassa ja lähden ihan kohta kaverin kanssa vielä käymään jossain kun kuivaa on. Lopetin ajelun aikaisemmin siihen, kun auto hyytyi kuin LiPo cutoffin iskiessä (noparin valo ei taaskaan vilkuttanut) ja tulin kotia mittaamaan jännitteet, kyllähän ne aika lähellä cutoffia ovat, varsinkin se huonompi akku.

Akkujen osto menee ensikevääseen, tuskin tulee näillä 1:8-vehkeillä tulevana talvena ajeltua, kuten ei edellistalvenakaan, joten turha ostaa akkuja seisomaan talveksi.
Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s

Poissa tpahula

  • Honkala GP
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4499 : 03.10.13 - klo: 11.44 »
Olen tähän mennessä käyttänyt kolmea Accucell-6 laturia, mutta noiden kanssa balansoiva lataus kestää välillä yli parikin tuntia. Siten haluaisin löytää kohtuuhintaisen n. 100€ laturin, joka hoitaisi latauksen ja varsinkin balansoinnin nopeammin. Olen katsellut yksi ja kaksi kanavaisia latureita. Käytössä on Nanotech-akkuja, jotka kestävät suurempia latausvirtoja

Hobbykingin Euroopan varastosta löytyisi ainakin seuraava teholaturi:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__42760__Turnigy_MEGA_400Wx2_Battery_Charger_Discharger_800W_EU_Warehouse_.html

Muitakin olen katsellut, kuten seuraavia:

http://www.skyrc.com/index.php?route=product/product&path=20_65&product_id=123

http://www.teamorion.com/index.php?dispatch=pages.view&page_id=58

http://www.lrp.cc/en/products/charge/charger-with-discharging-function/produkt/pulsar-touch-competition-system/details/

http://www.nosram.com/en/products/chargers/charger-with-discharger-function/produkt/nosram-stealth-touch-evolution/details/

Kaksi viimeistä on hieman kalliimpia yksikanavaisia. Kuorien perusteella lrp ja nosram eroaa vain värin puolesta. Onko noiden sisuskalut samat ? Mitkä näistä olisi suositeltavia vai olisiko joku muu selvästi parempi ?

Onko laturin hankinta edistynyt? Itsekkin hankkimassa kaksikanavaista laturia ja Hobbykingin laturi vaikuttaisi hyvältä.

Olen tällä hetkellä päätymässä hieman kalliimpaan laturiin.

http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1574_116_3147/products_id/266826/n/Junsi-iCharger-308DUO-Lilo-LiPo-Life-NiMH-NiCD-DC-Battery-Charger-8S-30A-1300W

Tuo tosin tarvitsee tehokkaan powerin. Jenkeistä saisi modattuja serveripowereita, joista irtoaa tehoa tarpeeksi.

http://www.ebay.com/itm/261294859422

2S lataukseen riittänee yksikin poweri, jos ei aivan täyttä tehoa ota laturista. Tehon puolesta pitäisi yksi poweri riittää, jos laturin hyötysuhde on hyvä.
Durango DESC210R / DESC410v2 / HPI Blitz ESE Pro