Kirjoittaja Aihe: Polttoaine kulutus.  (Luettu 13413 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ToniL

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Polttoaine kulutus.
« Vastaus #60 : 04.05.05 - klo: 23.09 »
Lainaus käyttäjältä: "Hevimies"
Kyllä polttiksella ajelu on ihan tautisen kallista hommaa. Sähkis on ajokustannuksiltaan murto-osa polttiksesta.

Nimim. molempia löytyy.


Itse olen hieman eri mieltä. Sähkövehkeellä ajelu on mielestäni paljon kalliimpaa kuin polttiksella. Kireessä moottorissa kun tuntuu noita hiiliä menevän aikas tiuhaan tahtiin ja sorvikin tulee tutuksi niin kuluja tulee siitäkin. Vielä kun käyttää mätsättyjä akkuja jotka ei ihan ilmaisia ole ja niistä kuitenkin paras puhti katoaa jo yllättävän nopeasti niin kuluja tulee noistakin. Kuitenkin tuolla yhden akun hinnalla saa jo kaksi gallonaa menovettä jolla jonkin aikaa ajelee niin aika tasoissa mennään, ja sähkövehkeellä kun tosissaan ajaa niin akkuja on syytä olla reilusti.

Muutenkin autojen kulutus on suhteellisen pientä verrattuna esim koptereihin joita itse pääasiassa harrastan. Toinen 90 kokoluokan kopterini imaiseen tuon 0, 5 litran tankin tyhjäksi alle 10 minuutissa ja polttoaineena on 30% nitrolla terästettyä Byronia. Lähes joka kerta kun kentällä käyn niin gallona tulee käryteltyä ja kesäisin pyrin käymään kentällä päivittäin.
T Toni L  www.sabe.fi/hobby
rc@sabe.fi   Puh02-2473222

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Polttoaine kulutus.
« Vastaus #61 : 04.05.05 - klo: 23.36 »
Lainaus käyttäjältä: "ToniL"
Lainaus käyttäjältä: "Hevimies"
Kyllä polttiksella ajelu on ihan tautisen kallista hommaa. Sähkis on ajokustannuksiltaan murto-osa polttiksesta.

Nimim. molempia löytyy.


Itse olen hieman eri mieltä. Sähkövehkeellä ajelu on mielestäni paljon kalliimpaa kuin polttiksella. Kireessä moottorissa kun tuntuu noita hiiliä menevän aikas tiuhaan tahtiin ja sorvikin tulee tutuksi niin kuluja tulee siitäkin. Vielä kun käyttää mätsättyjä akkuja jotka ei ihan ilmaisia ole ja niistä kuitenkin paras puhti katoaa jo yllättävän nopeasti niin kuluja tulee noistakin. Kuitenkin tuolla yhden akun hinnalla saa jo kaksi gallonaa menovettä jolla jonkin aikaa ajelee niin aika tasoissa mennään, ja sähkövehkeellä kun tosissaan ajaa niin akkuja on syytä olla reilusti.

Muutenkin autojen kulutus on suhteellisen pientä verrattuna esim koptereihin joita itse pääasiassa harrastan. Toinen 90 kokoluokan kopterini imaiseen tuon 0, 5 litran tankin tyhjäksi alle 10 minuutissa ja polttoaineena on 30% nitrolla terästettyä Byronia. Lähes joka kerta kun kentällä käyn niin gallona tulee käryteltyä ja kesäisin pyrin käymään kentällä päivittäin.


Mutta voi sähköllä päästä halvallakin, harjaton moottori 110€, säädin 140€ ja 6000mAh LiPo akku 120€ (Noin hintoja, heitto alle 5€).
Tuosta jos laskee että harjallisia koneita saa noin 3kpl, hyvä harjallisen säädin maksaa liki saman ja LiPo akku kapasiteettiin nähden (Ja varsinkin jos vertaa mätsättyihin kennoihin) maksaa liki saman kuin parhaat NiMh kennot tilanne onkin toinen.
Kaikki on ostettu noin 1½ vuotta sitten ja on edelleenkin käytössä, jopa LiPo akku "potkii" edelleen (tosin se on jo jankalla) vaikka sitä on ladattu lukemattomia kertoja.
Kerta ostonahan tuo on tietty kalliimpi, mutta huomioon ottaen käyttöiän onkin asia aivan eri.
Luulen että tuo akku "potkii" vielä puolisen vuotta ainakin hyvin, silloin ollaankin tilanteessa että tuollaisen vastaavan akun saakin jo halvemmalla.
Moottori ja säädin kun jätetään luvuista pois voi laskea että sähkiksen "polttoaine" maksaa 60€ vuosi, sillä ei paljon "löpöä" osta (Tosin autona on ollut Traxxasin Stampede joka ei tunnetusti pahemmin hajoile).
Niin ja tarviihan ne polttiksetkin akkuja vastariin, ja minullakin tuntuu tulppia menevän 2kpl per gallona lisäksi........
E-Maxiini on parit LiPot (12800mAh) ostettuna ja vaikka hintaa niille on tullut noin 250€ en sitä pidä pahana jos nuo pari vuotta aktiivista käyttöä kestävät.
Revoonkin on uponnut jo pelkkään "löpöön" noin 120€ ja kesä on vasta alullaan, ja jossain vaiheessa moottorikin on uusittava (toisin kuin E-Maxxissa oleva harjaton).
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa ToniL

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Polttoaine kulutus.
« Vastaus #62 : 05.05.05 - klo: 19.56 »
Tuossa olen hermannin kanssa samaa mieltä että harjaton moottori ja lipoakut säästävät selvää rahaa haittana vaan että kisoissa noiden käyttö on kielletty ja treenaaminen täysin erillaisella setupilla kuin kisa-autossa on aika turhaa. Itse suosin sähköpuolella lipoja ja harjattomia moottoreita.
T Toni L  www.sabe.fi/hobby
rc@sabe.fi   Puh02-2473222

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Polttoaine kulutus.
« Vastaus #63 : 11.05.05 - klo: 23.52 »
Kyllä mulla kestää tankillinen ihan tarpeeks pihasudittelussa
n.10-15min Losin XXX-NTllä ja tehoja on tasasesti loppuunasti!
Mutta kun sähköautolla ajelen niin "budjetti" akuilla katoo se
paras teho parissa kolmessa minuutissa ja sit tekee mieli vielä
akullinen ajaa kun se on loppu, sit pitää jäähdyttää akkuja ja
purkaa jne jne. Kyllähän paremmilla akuilla (3000mah+mach)
ajaa vähä pidempään, mut ne maksaa 80-100e kappale siis
6kpl kennoja enkä oo vielä yhtään viittiny edes uutena ostaa
polttoaineeseen ei tarvi paasata kerralla 100euroa!
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa Hotti

  • Veteraani
    • Profiili
Polttoaine kulutus.
« Vastaus #64 : 22.05.05 - klo: 14.47 »
Lainaus käyttäjältä: "BTCC"
Mutta polttiksen teho ei hiivu tankin tyhjetessä


 :D
-Team lapsena liian vähän leluja-

Poissa Rahtimies

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
Polttoaine kulutus.
« Vastaus #65 : 22.05.05 - klo: 17.23 »
Vaan päinvastoin se lisääntyy ->vetää piikimmälle :)
Brat, Avante, Hornet, Grasshopper, Falcon, 808, SCRT10, M-03, Hyper 7 & 8, DEX410R, TT-01, T2