Kirjoittaja Aihe: Sisäänajoa kireällä moottorilla  (Luettu 2880 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa meitsi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sisäänajoa kireällä moottorilla
« : 11.07.05 - klo: 14.23 »
Olen vasta aloittelija näissä puuhissa, mutta auto pitäisi saada ajokuntoon ja se ei onnistu ennen kuin moottori on saatu sisäänajettua. Ongelma onkin että olen kuullut että moottori on välillä hyvinkin kireä, että joutuu lämmittämään moottoria ennen käynnistystä. No me onnistuimme saamaan sen jo käyntiin ja sisäänajettuakin hieman, mutta moottori on edelleen aivan tajuttoman kireä, siis kireä kuin sokeri + limpparipullon korkin yhdistelmä, mäntä jumittuu yläasennossa sylinteriputken yläreunasta muutaman millin päähän.

Pitäisikö tähän jotenkin suhtautua jotenki vai jatkaa vaan sisäänajamista ja toivoa että se kuluu siinä ohessa sopivasti? Jos moottoria haluaa pyöritellä niin saa ottaa kyllä koko kämmenellä otteen vauhtipyörästä että sen saa pyörähtämään, ja tämä siis myös silloinki ku ei ole tulppaa ja pilliä kiinni. Ja aina kun moottori sammahtaa niin se jämähtää tuohon yläasentoon ja sitten saa kammeta sitä irti siitä työntämällä lattapääruuvarilla vauhtipyörästä. Tankillinen ollaan keretty sisäänajaa mutta ajattelin vain tiedustella tuosta ahtaudesta. (HPI 12RXS)

Poissa Niki

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sisäänajoa kireällä moottorilla
« Vastaus #1 : 11.07.05 - klo: 14.28 »
Jumittuuko sulla mäntä yläkuolokohtaan vaikka otat tulpan irti? Eli pyöriikö kone suht. vapaasti ilman tulppaa? Sinne voi muodostua nestelukko jolloin sen koneen väkisin pyörittäminen tekee hallaa koneelle. Eli kokeile ilman tulppaa pyörittää sormella vauhtipyörästä, jos pyörii, niin laita tulppa hellästi kiinni, eli jätä vähän löysälle ja sitten kun kone käy, voit jonkin hetken kuluttua kiristää tulpan ja kokeilla, onko kone jo sen verran kulunut, että se käy tulppa tiukalla. Eli käytät konetta tulppa aavistuksen löysällä, että ei muodostuisi liian kovaa painetta palotilaan eikä myöskää tökkää nestelukkoon niin herkästi. Mikä kone sulla muuten on sisäänajossa?

Poissa meitsi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sisäänajoa kireällä moottorilla
« Vastaus #2 : 11.07.05 - klo: 14.35 »
Lainaus käyttäjältä: "Niki"
Jumittuuko sulla mäntä yläkuolokohtaan vaikka otat tulpan irti? Eli pyöriikö kone suht. vapaasti ilman tulppaa? Sinne voi muodostua nestelukko jolloin sen koneen väkisin pyörittäminen tekee hallaa koneelle. Eli kokeile ilman tulppaa pyörittää sormella vauhtipyörästä, jos pyörii, niin laita tulppa hellästi kiinni, eli jätä vähän löysälle ja sitten kun kone käy, voit jonkin hetken kuluttua kiristää tulpan ja kokeilla, onko kone jo sen verran kulunut, että se käy tulppa tiukalla. Eli käytät konetta tulppa aavistuksen löysällä, että ei muodostuisi liian kovaa painetta palotilaan eikä myöskää tökkää nestelukkoon niin herkästi. Mikä kone sulla muuten on sisäänajossa?


Juu, siis vaikka olisi sylinterikansi, kampikammio, pilli, tulppa, kaasari irti niin ei varmasti pyörähdä yhtään kevyemmin. Lähinnä vaan huolestuttaa että ehtiikö tässä kohta tappamaan uuden moottorin ilman että sillä ehtii ajaa yhtään eli onko tästä ahtaudesta muita ongelmia kuin tämä ettei sitä paljon sormilla pyöritellä ainakaan aluksi, meinaa kyllä se ihan kiltisti käy (tosin tällä hetkellä kaasu heittelehtii mutta johtuu siitä ettei olla ehditty tarkistaa kaasaria) Moottori oli tuo jo mainittu HPI:n 12R XS.

EDIT: Käyty kyllä vielä näyttämässäkin Hobbylinnassa, ja olivat samaa mieltä, että poikkeuksellisen tiukka, kehoittivat kylmäsisäänajoa ja sitten ilmoittelisin heille jos ei auta, mutta tosiaan kylmäsisäänajettiin jonkun aikaa, ja sitten koitettiin bensoilla ja kyllähän se siitä lähti käyntiin, mutta tosiaan kaasarin asetusten ja tiivisteiden tarkistusten takia kaasu toistaiseksi vielä hieman heittelehtii mutta moottori pysyy kyllä käynnissä.

Poissa artell

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.students.tut.fi/~artell
Sisäänajoa kireällä moottorilla
« Vastaus #3 : 11.07.05 - klo: 15.08 »
No mun hyper .21 8p -motti oli kuvailemasi jäykkyinen, kuin sokeria limpparipullon korkissa.. muistan että uutena ei saanut kuin isoilla papukaijapihdeillä vauhtipyörästä kuolokohdan yli, eikä muuten ollut nestelukkoa sillä kokeilin sitä kuivana, tosin tietysti vain kerran tai kaksi ettei motti kärsi. Ei siihen jäykkyyteen vielä tankillinen auttanut, piti ajaa aika monta ennenkuin rupesi helpottamaan. Ostin K-raudasta 20 eurolla kuumailmapuhaltimen jolla motin sai käyntilämpöihin ja avasin tulppaa vähän niin sain mukavasti käyntiin hobaon starttiboksilla. Nykyään se on ihan kelpoyksilö, eilenkin ajoin 10 tankillista Lavangossa ja hienosti kulki.

Mottisi ei siis todennäköisesti mitenkään viallinen, onpahan kireä vaan :)

PS. Minä en ainakaan mitään kylmäsisäänajoja käytä. Hana pohjassa ja riittävän rikkaalla niin että käy just ja just, ei kestä tankki kuin pari minuuttia ja tuleepahan voideltuakin.

Poissa meitsi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sisäänajoa kireällä moottorilla
« Vastaus #4 : 11.07.05 - klo: 15.38 »
Lainaus käyttäjältä: "artell"
Mottisi ei siis todennäköisesti mitenkään viallinen, onpahan kireä vaan :)


Juu, kuhan tässä vain tarkistin ennen kuin teen jotain peruuttamatonta :)
Eli eikun takaisin sisäänajon pariin, koska tosiaan käyntiin saaminen ei ollut ongelma vaikka olikin noinkin kireä.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Sisäänajoa kireällä moottorilla
« Vastaus #5 : 11.07.05 - klo: 15.43 »
Moottorin kireys on ihan normaalia, kannattaa ennen ajoa moottori lämmittää lähelle 100 astetta kuumailmapuhalitmella ja käynnistellä sitten. Tätä tehdää niin kauan kunnes moottori on sopivasti kulunut ja lähtee nätisti käymään ilman jumiutumisia. Käynnistämistä voi helpottaa myös löysäämällä tulpan ja laittamalla sen sitten vasta kokonaan kiinni kun kone käy.

Sisäänajossa ja yleensäkin on tärkeää muistaa että moottori käy myös riittävän kuumana, liian kylmänä käyvä moottori kuluu "silmissä" johtuen juuri tästä kireydestä. Sisäänajossa tärkeämpää on se että konetta ei revitetä vaan ajetaan maltilla siten että kaikki osat saavat rauhassa tottua toisiinsa.

Jos moottori jää jumiin yläasentoonsa on hyvä lämmittää konetta jos on päässyt jäähtymään ennen kuin "väkisin" kääntää kampiakselista.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa meitsi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sisäänajoa kireällä moottorilla
« Vastaus #6 : 16.07.05 - klo: 22.19 »
No tässä nyt ollaan pärryytelty vajaa pari tankillista, muuten kone lähtee ihan kiltisti käyntiin ku vähän lämmittää eka, mutta osaako kukaan sanoa että miksi koneen kierrokset heittelehtii, ts. käyntiin sen saa kun säätää vähän enemmän hönkää trimmistä ja sitten laskee alemmas kierroksia, mutta ongelmana on se että nyt kun se kiltisti käynnistyy ja laskee kierrokset sellaselle tyhjäkäyntitasolle niin siitä se sammuu älyttömän helposti, ja sitten jos aivan marginaalisen vähän laittaa lisää kierroksia trimmistä niin sitten kierrokset kasvavatkin jo jollain useammalla tuhannella, siinä se pysyy käynnissä mutta kun yrittää laskea sopivalle tasolle niin kohta se sammuu, missä mättää?

Ja välillä kierrokset vaan lähtee kasvamaan jolloin pitää trimmistä vähän laskea ja sitten jos siirtää trimmiä taas murto-osan liikaa niin kierrokset laskee normaalille tyhjäkäyntitasolle ja siinä se pörisee jokusen sekunnin kunnes alkaa pikkusen hiipua ja sammuu.

Ilmakupliakaan ei juuri näy ja noita kaasarin valmistajan ohjeitakin pälyilty useamman kerran, ja ei tunnut ratkasua löytyvän. Yritetty rikastusta säätää jne mut eipä ole ratkaisua löytynyt.

Kaasari purettu ja tarkistettu, sylinterikannen tiivisteet vaihdettu.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Sisäänajoa kireällä moottorilla
« Vastaus #7 : 16.07.05 - klo: 23.00 »
???

No toihan on täysin tuttua monesti sisäänajossa. Älä ny herranjumala pura sitä konetta ja turhaan räpeltele. Just ton takia sitä konetta sisäänajetaan että se rupeaa toimimaan kunnolla.

Yksinkertanen tapa on laittaa täysin uusi kone käyntiin ja kääntää pääneulaa kierroksen auki ja alaneulaa reilun puol kierrosta auki. Trimmillä vaikka säätää niin että kone pysyy käynnissä. Siinä pari kolme tankkia antaa sen käydä ja sit radalle röppäämään. Tankin jälkeen neulaa kymmenen minuutin verran kiinni ja taas pärrätään tankki. Siitä sitten käännellään neulaa kiinni aina se kymppi niin kauan että ollaan ajeltu lähemmäs 10 tankkia jolloin pääneula alkaa olla lähellä oikeaa ja kone on jo muutenkin sisäänajettu.

Mutta älkää nyt hyvät ihmiset ihmetelkö jos kone ei toimi kunnolla kun sitä 1.-3. tankillista käyttää. Ei tietenkään.

Ja muistaakaa nyt tiivistää ne kaasarit ja ilmanputsarin kaulat kunnolla silikoniliimalla.


"Sylinterikannen tiivisteet vaihdettu"... ei ziisös.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Sisäänajoa kireällä moottorilla
« Vastaus #8 : 16.07.05 - klo: 23.05 »
Lainaus käyttäjältä: "Niki"
Jumittuuko sulla mäntä yläkuolokohtaan vaikka otat tulpan irti? Eli pyöriikö kone suht. vapaasti ilman tulppaa?


Jos kone pyörii suht vapaasti ilman tulppaa niin ei todellakaan ole uudesta koneesta kyse. Kun kone on uusi niin sitä ei kyllä käännetä ihan pienellä voimalla vaikka ois kuinka voideltu ja vielä tulppa irti.

Ekalla ja vielä ehkä parilla seuraavallakin käynnistyksellä pitää kone kuumentaa lähelle 100 astetta ja kääntää tulppaa noin kierroksen auki. Kone käyntiin ja heti kun käy niin tulppa kiinni ja pitää koneen käynnissä.

Poissa solar4

  • RSRCA
    • Profiili
Sisäänajoa kireällä moottorilla
« Vastaus #9 : 17.07.05 - klo: 00.36 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Lainaus käyttäjältä: "Niki"
Jumittuuko sulla mäntä yläkuolokohtaan vaikka otat tulpan irti? Eli pyöriikö kone suht. vapaasti ilman tulppaa?


Jos kone pyörii suht vapaasti ilman tulppaa niin ei todellakaan ole uudesta koneesta kyse. Kun kone on uusi niin sitä ei kyllä käännetä ihan pienellä voimalla vaikka ois kuinka voideltu ja vielä tulppa irti.


Heh, ihan pakko sen verran kommentoida että tuossa on erään tuttavan moottori joka pyörii miltei vapaasti ilman tulppaa. Moottorilla on ajettu noin 40 litraa.
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Poissa meitsi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sisäänajoa kireällä moottorilla
« Vastaus #10 : 17.07.05 - klo: 02.15 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
???

No toihan on täysin tuttua monesti sisäänajossa. Älä ny herranjumala pura sitä konetta ja turhaan räpeltele.

"Sylinterikannen tiivisteet vaihdettu"... ei ziisös.


No anteeksi, hobbylinnan mikon kehoituksesta purin koneen kun se jumitti ja tiiviste oli monttuinen kirjaimellisesti, ja mainitsin threadin ekassa viestissä että aloittelija, pitäisikö osata alan termistö täydellisesti heti?

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Sisäänajoa kireällä moottorilla
« Vastaus #11 : 17.07.05 - klo: 03.02 »
Lainaus käyttäjältä: "solar4"
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Lainaus käyttäjältä: "Niki"
Jumittuuko sulla mäntä yläkuolokohtaan vaikka otat tulpan irti? Eli pyöriikö kone suht. vapaasti ilman tulppaa?


Jos kone pyörii suht vapaasti ilman tulppaa niin ei todellakaan ole uudesta koneesta kyse. Kun kone on uusi niin sitä ei kyllä käännetä ihan pienellä voimalla vaikka ois kuinka voideltu ja vielä tulppa irti.


Heh, ihan pakko sen verran kommentoida että tuossa on erään tuttavan moottori joka pyörii miltei vapaasti ilman tulppaa. Moottorilla on ajettu noin 40 litraa.


Niin... Sanoinkin että uusi kone ei todellakaan pyöri.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Sisäänajoa kireällä moottorilla
« Vastaus #12 : 17.07.05 - klo: 03.05 »
Lainaus käyttäjältä: "meitsi"
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
???

No toihan on täysin tuttua monesti sisäänajossa. Älä ny herranjumala pura sitä konetta ja turhaan räpeltele.

"Sylinterikannen tiivisteet vaihdettu"... ei ziisös.


No anteeksi, hobbylinnan mikon kehoituksesta purin koneen kun se jumitti ja tiiviste oli monttuinen kirjaimellisesti, ja mainitsin threadin ekassa viestissä että aloittelija, pitäisikö osata alan termistö täydellisesti heti?


Termistöstä ei tarvitse mitään tietoa ollakkaan. Siitä en ole sanallakaan kommentoinut, vaan siitä että uusi kone tietysti jumittelee ja kät ihan miten lystää. Se on täysin normaalia. Kaikki nuo "korjaantuu" kun konetta on käytetty edes pari tankkia.