Kirjoittaja Aihe: mitä seuraavaksi  (Luettu 2942 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa o_zku88

  • Uusi jäsen
    • Profiili
mitä seuraavaksi
« : 21.11.02 - klo: 18.11 »
:|  Ostin itselleni vähäaikaa sitten asson tc3`lmen(ei factory team pakettia) ja käväsin lähimmällä matolla ajamassa mutta valitettavasti sain huomata että autoni oli radan hitain!
Kyselin muutamalta jäseneltä että mitä minun kannattaisi ostaa autooni seuraavaksi ja sain erilaisia vastauksia: "osta kunnon servo". "hiilikuiturunko olisi hyvä". jne...
mitä te suosittelisitte??? :?:
terveisin osku

Poissa Nappe

  • Vapaa agentti
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
mitä seuraavaksi
« Vastaus #1 : 21.11.02 - klo: 18.33 »
Riippuu mitä luokkaa ajat, hiilikuiturunko ei suoraan vaikuta vauhtiin, eikä servokaan ihmeitä vakioluokan autolle tuo.

Toisaalta, hyvät akut, en väitä että kalleinta mitä saa, vaan esim. hyväkuntoiset 2400mAh akut auttaa, huollettu, hyväkuntoinen moottori, uudet hyvät hiilet ja olikeat välitykset, sinä avaimet onneen ;)

Tietenkin, jos auto kulkee suoralla samaa vauhtia kun muillakin, niin ajotaito lisää ratakierroksen nopeutta...
Kannattaa myös verrata omaa nopeutta muiden samantasoisten kuljettajien kanssa, jotka ajavat samaa luokkaa.

Missä päin ajelet?

Poissa Juho.nordgren

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
mitä seuraavaksi
« Vastaus #2 : 21.11.02 - klo: 18.44 »
Renkaat ovat myös aika oleellinen osa. Yhdyn Nappeen eli missä päin ajelet? Itse huomasin kun kävin ekaa kertaa Hiekkaharjussa ajamassa matolla, että tää on vähän kun jäällä ajelis. Ei tuo hiilikuitu runko niin tärkeä ole!  Eikä servo siihen niin paljoa vaikuta. Itselläni on Futaban vakioservo, no okei uus servo on hankinnassa. Ja kyllä sillä vakio servolla on ihan kohtalaisesti pärjännyt!

Poissa mustavihannes

  • Jäsen
    • Profiili
"valitettavasti sain huomata että autoni oli radan hita
« Vastaus #3 : 21.11.02 - klo: 19.26 »
Lisäisin tohon, että vaikka auto olis mikä teamhiilikuitualumiinifactoryeditionhärveli, niin säädöillä ne kierrosajat tehdään. Oikeat renkaat, jouset, iskariöljyt, pyöränkulmat ja miljoona muuta juttua vaikuttavat kierrosaikaan huomattavasti. Lisäksi ei ole olemassa mitään "yleissetuppia" kaikille mattoradoille, vaan auto on aina säädettävä juuri kyseiselle radalle... mutta kannattaa kysellä setuppeja yms. niiltä nopeammilta kuskeilta!

Poissa hoj

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.geocities.com/oulurcracing/
Miksi hitain
« Vastaus #4 : 22.11.02 - klo: 10.54 »
o_zku88, kerrohan tarkemmin:

- millä kohdalla rataa huomasit nopeuseron syntyvän?
- Tuntuiko, että sinulta puuttui vauhti suoralla vai
- olitko muiden tiellä kaarteissa?
- Selvitä meille/itsellesi missä kohdassa rataa aikaa meni hukkaan?

Jos kävit ajamassa ensimmäistä kertaa, muista että harjoitus tekee mestarin. Vauhtia ei välttämättä voi ostaa.

***

Sitten vielä servosta. Älkää vähätelkö servon merkitystä ajamiseen. Servon merkitys auton hallintaan on mielestäni auton sähkölaitteista suurin. On turhaa tehdä ohjausliikkeitä, jos servo ei hitaudestaan johtuen kerkeä toimimaan tai huonosta väännostö johtuen jaksa kääntää renkaita tiukoissa tilanteissa.

Assosta on syytä varmistaa "servonsäästäjän" toiminta. Asson "säätäjä" löystyy uutena herkästi, koska jousi tuntuu kuolleentuvan. Usein pulttia joutuu, jopa lyhentämään(muuten osuu kardaaniin), jotta tarvittava kireys saavutetaan. Jos "säätäjä" on löysällä ei kaarteisiin sisäänajo tunnu onnistuvan millään ja kiihdytettäessä auto vetelee omituisiin suuntiin.

Edelleenkin tuntuu sitä, että kun vaihdoin "vakioservoni" parempaan, oli se suurin kehitysaskel autonvirittämisessä ja nimenomaan parempaan=nopeampaan päin!

Hyvä ja edullinen servo on esim. Supertec S07 Coreless 2BB
Paino:........................................ 45 g
Vääntö:..................................... 6 kg
Nopeus:..................................... 0.13s/40

Huonopuoli servossa on muovirattaat, MUTTA hyvä puoli on, että ne maksavat varaosana koko sarja 2 euroa. Servon hinta on 50€. Servoa myy ainakin ProHobby ja Kärkkainen. Servo tarvii toimiakseen kunnolla min. 5,8 voltin B.E.C-piirin.
 
Hyviä servoja on muitakin, mutta tästä minulla on kokemusta.

Poissa Kuupo

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.helsinkiminiracing.cjb.net
onse
« Vastaus #5 : 22.11.02 - klo: 18.04 »
suurin merkitys on kuskilla, siitä ei pääse yli eikä ympäri, ei sitä rungolla ajeta  8)

ja sitä asson servosaverin jousta kuuluu puristaa kasaan pihdeillä ennen kokoamista.

Poissa RChullu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
mitä seuraavaksi
« Vastaus #6 : 22.11.02 - klo: 18.17 »
ei niiden pro kuskien vauhtiin pidäkkään päästä ekalla kerralla. ankaraa harjoittelua vaan, kyllä se siitä lähtee! ja sit ku osaa kunnolla ajaa ni panostaa pikkasen enemmän säätöihin ym. mun mielestä...