Kirjoittaja Aihe: Ruiskulla maalaus?  (Luettu 11293 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rc hemmo

  • Veteraani
    • Profiili
Ruiskulla maalaus?
« : 24.11.02 - klo: 15.22 »
Eli onko maaliruiskulla helpoa maalata koria ja saako siitä tulemaan hienon?ELi mitä maalia maaliruisku käyttää, ja sopiiko se rc auton koreihin?

Poissa THX

  • Jäsen
    • Profiili
Tossa muutama linkki Landmax2 Peugeot 206 korista
« Vastaus #1 : 24.11.02 - klo: 22.07 »
Maalattu Kynäruiskulla Tamiyan Lexan Maalilla
http://www.kolumbus.fi/thx/landmax/LMmaalattu.JPG

Maalattu + Teipattu
http://www.kolumbus.fi/thx/landmax/LM1.JPG

Valmiina
http://www.kolumbus.fi/thx/landmax/LM2valmis.JPG


ps. RTV-Yhtymä Oy Myy halvalla kynäruiskua (Wellmade) tuo kori on maalttu sillä olen töissä RTV:llä

Poissa THX

  • Jäsen
    • Profiili
Lisään
« Vastaus #2 : 24.11.02 - klo: 22.11 »
Esim tamiyan Polycarbonate eli PC maalit käy kynäruiskuun tosin metallihohtosävyt ei tahdo tulla ruiskusta lävitse pitää ohentaa aika reilusti noin 60% ohennetta

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
Ruiskulla maalaus?
« Vastaus #3 : 01.12.02 - klo: 11.12 »
Toi ruisku Oli hyvä, mutta maksaakin tarpeeks, Biltemasta saa 85 eurolla Kompuran, joka käy Ruisku käyttöön! Biltemasta kannattaa ostaa ruisku ja Kompura!

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Ruiskulla maalaus?
« Vastaus #4 : 12.03.03 - klo: 17.40 »
Osaako kukaan neuvoa, mikä on vesiohenteisen Pactran ohennussuhde ruiskumaalauksessa?

Poissa lada

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.phk.edu.hel.fi/~kankanl
Ruiskulla maalaus?
« Vastaus #5 : 12.03.03 - klo: 21.24 »
kyllä saa maalattua hienon korin, vaatii kyllä harjoittelua jonkin verran 8). itse olen mieltynyt noihin createx(opaque,transparent,neon...) maaliruisku väreihin.  niitä värejä löytyykin nii paljo että huh huh, on varaa mistä valita.  noita createx maaleja saa ainakin ostettua Tempera OY:stä, joka sijaitsee helsingin keskustassa.

linkki temperan sivuille:    http://www.tempera.fi/shop/


oma maaliruiskuni on ostettu pari vuotta sitten. ei ollut mikään arvokas ehkä n.300mk. sen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. kunhan muistaa aina maalauksen jälkeen laittaa pari tippaa semmosta puhdistavaa ainetta sinne purkkiin ja töräyttää sillä pari kertaa ilmaan. ja muistaa pestä ne osat huolellisesti. nii avot!

lauri

Poissa pultsari

  • Tulokas
    • Profiili
Ruiskulla maalaus?
« Vastaus #6 : 14.03.03 - klo: 11.14 »
Entä maalaaminen tavallisella spray-maalilla? Jos laittaa pari kerrosta lakkaa vielä päälle? Vai onko nuo (oikeat) RC-maalit parempia kestävyydeltään?

Mika R

  • Vieras
Ruiskulla maalaus?
« Vastaus #7 : 14.03.03 - klo: 12.21 »
Kyllä se noinkin käy. Mutta luonnollisesti **paremmin** sopivat Lexan muovin maalaamiseen tarkoitetu Lexan maalit. Ongelma ei tyypillisesti ole maalin pysyvyys yleensä, vaan silloin kun lexan kori antaa mällissä myöten. Tällöin maalipinnalta vaaditaan joustavuutta ettei se lohkea heti irti kuten tavallisilla spray maaleilla on tapana.

Poissa pultsari

  • Tulokas
    • Profiili
Ruiskulla maalaus?
« Vastaus #8 : 14.03.03 - klo: 12.29 »
Pitää varmaan käydä ostamassa purkillinen auton puskureiden maalaamiseen tarkoitettua ainetta joka muuttaa tavallisen maalin joustavammaksi. Se vois auttaa tuota maalia kestämään paremmin.

Kiitos.

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
Ruiskulla maalaus?
« Vastaus #9 : 15.03.03 - klo: 10.56 »
Hetkinen...vähän aikaa olen miettinyt, että mitä ihmeen maalia sinne ruiskuun laitetaan? Käykö esim. RC-pisteessä myytävät pactran maalit? Tarvitseeko sitä paljonkin ohentaa? Ajattelin vain, jos tuollaisen Bilteman ruiskun ostaisi, tulisi varmaan "hieman" parempi ja siistimpi maalipinta, kuin lexan-spray maalilla. Onko kenelläkään kokemuksia kyseisestä ruiskusta?

Entäs tuo bilteman toinen ruisku, jossa ei tarvitse kompuraa vaan ponnekaasua. Kokemuksia? Veikkaan vain, että se olisi aika surkea. Ponnekaasulla toimivasta ruiskusta ei varmaan lähde tarpeeksi tehoja  :wink:

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Ruiskulla maalaus?
« Vastaus #10 : 15.03.03 - klo: 11.41 »
Kumpikin Bilteman kynäruiskuista voi toimia sillä ponnekaasupullolla, kompressorilla tai vaikka auton vararenkaalla. Kynäruiskut tarvitsevat yllättävän vähän painetta, joten siinä ponnekaasupullossa on ihan riittävästi ja ylikin painetta. Jos kuitenkin tosissaan aikoo maalata, niin kompressori on hyvä valinta. Toisaalta itse maalailin aikoinaan vuosia auton vararenkaalla ja käsipumpulla täyttelin sitä tarvittaessa. Yhdellä vararenkaan täytölläkin maalasi melkoisen kauan. Tuo ponnekaasutölkki tulee pitkän päälle melko kalliiksi, koska yksi pullo riittää ehkä noin yhdeen auton koriin.

Poissa Erkhart

  • Veteraani
    • Profiili
Ruiskulla maalaus?
« Vastaus #11 : 15.03.03 - klo: 23.15 »
Mitä sellanen bilteman kynäruisku maksaa?
Hpi nitro rs4 3, Micro

Otsomaani

  • Vieras
Ruiskulla maalaus?
« Vastaus #12 : 16.03.03 - klo: 12.36 »
Lainaus käyttäjältä: "Erkhart"
Mitä sellanen bilteman kynäruisku maksaa?


www.biltema.fi

Poissa Erkhart

  • Veteraani
    • Profiili
Ruiskulla maalaus?
« Vastaus #13 : 17.03.03 - klo: 16.10 »
Kiitos. En tullut ajatelleeks.
Hpi nitro rs4 3, Micro

Poissa jhellman

  • Jäsen
    • Profiili
Ruiskulla maalaus?
« Vastaus #14 : 19.03.03 - klo: 15.16 »
Moi,

mulla on sellainen Bilteman kynäruisku. Kokemukseni ei ole mitään kovin hyviä ainakaan ponnepullon kanssa. Siitä on tosi vaikea saada tulemaan kunnolla väriä, taitaa olla ilman virtaus turhan heikko. Onko kellään vinkkejä miten sen saa toimimaan kunnolla? Hintahan oli halpa, jotain 10-15 € tai jotain.

Olen ajatellut tuota vararengassysteemiä itsekin, saisi ainakin tarvittaessa kunnolliset virtaukset. Oletko tehnyt jonkun virtausventtiilin siihen omaasi? Käsittääkseni homma lienee niin, että paine on se, mikä renkaassa kulloinkin on, virtausta voi säätää kuristimella?

-Juha

Poissa kartturi

  • EPUArc
    • Profiili
Ruiskulla maalaus?
« Vastaus #15 : 21.03.03 - klo: 23.00 »
Mikäli haluaa kunnon jälkeä kannattaa hankkia kompressori ja väliin pitää laittaa paineensäädin. Omassa Wellmaden 2-toimisessa kynäruiskussa toimintapaine on välillä 15-50 psi eli luokkaa 1-3,5 bar:a. Itse olen maalaillut noin 2.5 bar paineella. Asiaan vaikuttaa sekoitussuhde ja käytettävä ruisku ja sen tyyppi. Kun hankitte paineensäädintä ja painemittaria kannattaa tarkistaa, että mittari on laadukas, jolloin sen antamat arvot ovat muuta, kuin "arvioita".

Pactran maalit on tarkoitettu juuri tuohon RC-autojen Lexan korille. Nykyiset Pactran maalit ovat vesiohenteisia maaleja. Niillä maalattaessa maalit eivät tipahtele iskun sattuessa, vaan maali on tarpeeksi joustavaa.

Poissa stikkis

  • Jäsen
    • Profiili
mitähän sellasella...
« Vastaus #16 : 21.04.03 - klo: 14.58 »
Mitähän sellaisella "kertkäyttö" -ruiskulla saisi aikaan. Näin tuolla yhdessä halppiskaupassa sellaisen paketin jossa oli sellanen painepullo (jotain puoli litraa)  ja se ruisku. Taisipa olla jotain ohennettakin tai jotain. no eni vei, se maksoi n. 80 euroa. Kertokaapa kandeeko moiseen tuhlata pennosiaan? :?

Poissa macconen

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.piruracing.net
Ruiskulla maalaus?
« Vastaus #17 : 21.04.03 - klo: 23.28 »
Itse aloitin kynäruiskulla maalaamisen tossa vajaa vuosi sitten.
Oli kova houkutus ostaa ns. halpisruisku, mutta maltoin jonkin aikaa, (säästin muutaman euron rahaa lisää) ja ostin tollasen Badgerin 150 kynäruiskun (n.140e tjsp.). Jälki on hyvää, varaosia saa varmasti ja
plussana liikkeessä josta ostin tuon, on tosi pätevä myyjä, jolta uskaltaa kysyä apuja maalauksen suhteen.

Kompuraksi askarreltiin kaverin kanssa wanhasta pakastimen kompurasta
ja ns. ongelmajätteen kierrätyslaitokselta löydetystä (ostin, makso 5e) 5l entisestä freonitankista muutaman liittimen, mittarin ja sulkuventtiilin avulla ihan toimiva peli :)
On muuten hiljanen ja antaa just sen verran painetta kun tarvii.