Kirjoittaja Aihe: Akkujen purkaaminen  (Luettu 12767 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ezmo

  • Jäsen
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #60 : 23.02.07 - klo: 11.58 »
Eli, niin kauan kun kenno on purkulevyssä se purkaa, vaikka olisi saavuttanut tuon tavoite jännitteen? Eli kuinka se sitten tasaa pakan, jos näin on, vai pieneneekö erot kapasiteetin tyhjässä päässä?
Elämä alkaa kun sulkee kännykät ja muut hilavitkuttimet...

Poissa m@sse

  • Veteraani
    • Profiili
    • Max-EV
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #61 : 08.03.07 - klo: 21.09 »
Apua! Jäi GP3300 paketti lamppupurkuriin ja nyt on jännite ihan liian alhaalla :( Voiko pelastaa mitenkään?
HPI Savage Flux, TRX Bandit/Rustler/Stampede, Tamiya TT-01 drifter. Powered by Castle, EZ-Run & Zippy. | Max-EV Racing

Poissa Samppu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #62 : 08.03.07 - klo: 21.57 »
Lataa pienella virralla niin voi onnistua.
Ttech predator XRS & XK98 , kyosho stadium baja beetle, T-maxx Picco .26. Sanwa MX3 2.4ghz

Poissa m@sse

  • Veteraani
    • Profiili
    • Max-EV
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #63 : 08.03.07 - klo: 22.08 »
Tais herätä ihan itsestään :D Kiitos kuitenkin.
HPI Savage Flux, TRX Bandit/Rustler/Stampede, Tamiya TT-01 drifter. Powered by Castle, EZ-Run & Zippy. | Max-EV Racing

Poissa Merikotka

  • Tulokas
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #64 : 18.03.07 - klo: 20.57 »
Lainaus käyttäjältä: ezmo
Eli, niin kauan kun kenno on purkulevyssä se purkaa, vaikka olisi saavuttanut tuon tavoite jännitteen? Eli kuinka se sitten tasaa pakan, jos näin on, vai pieneneekö erot kapasiteetin tyhjässä päässä?
Selitetään sitten oikein selkeästi. Akku laitetaan purkulevyyn. Purkulaite alkaa purkamaan ja yksi kenno saavuttaa katkaisujännitteen, esim. 0,9V. Tämän jälkeen purkulaite pitää kennoa siinä samassa 0,9V jännitteessä, eikä päästä sen jännitettä nousemaan. Akun annetaan olla purkulaitteessa niin kauan kunnes viimeinenkin kenno on tuossa 0,9V katkaisujännitteessä. Sitten akku otetaan pois ja jännite nousee lepojännitteeseen (1,2V).
Tämä koski siis vain tasauspurkulaitteita!

EDIT: korjasin pienen virheen viestissä
« Viimeksi muokattu: 21.03.07 - klo: 21.58 kirjoittanut Merikotka »
Elämä on julmaa

Poissa ezmo

  • Jäsen
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #65 : 18.03.07 - klo: 21.10 »
Lainaus käyttäjältä: "Merikotka"
Lainaus käyttäjältä: "ezmo"
Eli, niin kauan kun kenno on purkulevyssä se purkaa, vaikka olisi saavuttanut tuon tavoite jännitteen? Eli kuinka se sitten tasaa pakan, jos näin on, vai pieneneekö erot kapasiteetin tyhjässä päässä?

Selitetään sitten oikein selkeästi. Akku laitetaan purkulevyyn. Purkulaite alkaa purkamaan ja yksi kenno saavuttaa katkaisujännitteen, esim. 0,9V. Tämän kennon purku pysähtyy siihen paikkaan. Tämän jälkeen purkulaite pitää kennoa siinä samassa 0,9V jännitteessä. Akun annetaan olla purkulaitteessa niin kauan kunnes viimeinenkin kenno on tuossa 0,9V katkaisujännitteessä.
Tämä koski siis vain tasauspurkulaitteita!


Eli, kun pakan ottaa pois tasuripurkulaitteesta, onko kennon/kennojen lepojännitekin tuo 0.9V vai pomppaako kennot sinne 1.2V, eli terveen puolelle??

E
Elämä alkaa kun sulkee kännykät ja muut hilavitkuttimet...

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #66 : 18.03.07 - klo: 21.15 »
Ööh nuo kennon jännitteet on aina purun jälkeen tuo 0.9v ( riippuu tietysti tasurista, on niitä erillaisia ) jännite nousee kennoissa vain ja ainoastaan latauksen yhteydessä, ei muuten. Miten luulisit jännitteen pomppaavan ylös, sehän olisi sama kuin ne kennot latautuisi itsestään?!! Eli, 0.9v per kaikki kennot tarkottaa että on akku tasattu ja jännitteet kennoissa pysyy 0.9v, ladatessa nousee siihen 1.2v ja laskee taas kun sillä akulla on ajettu. Kennojen jännitteet ei ole siis samat jos ei käytä tasuria, ja tämähän ei ole akkujen eliniän kannalta hyvä asia.
- Tapsa

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
re
« Vastaus #67 : 18.03.07 - klo: 21.29 »
kennojen jännitteet nousee välittömästi, kun ne otetaan pois purkulevystä kennosta riippuen 1 - 1,2 V tasolle. sen voi tarkistella ihan yleismittarilla. mutta ajan kanssa kennojen jännitteet (varsinkin nykyisten kisakennojen) lähtee laskemaan sitten kohti nollaa, jonne ne eivät saisi mennä. tästä syystä nykykennoihin ladataan virtaa säilytystä varten.

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #68 : 18.03.07 - klo: 21.34 »
Hah, tuota en tiennyt että heti alkaa nousemaan :shock: Hyvä että korjasit virheen...
- Tapsa

Poissa Merikotka

  • Tulokas
    • Profiili
Re: purkamisesta
« Vastaus #69 : 18.03.07 - klo: 21.39 »
Lainaus käyttäjältä: "m.e."
...Jos erillispurku pysäytetään tiettyyn jännitteeseen (0,6V, 0,9V) ja akun annetaan tämän jälkeen palautua lepotilaansa, ovat akut käytännössä tyhjiä (NiCd ja NiMH). lepotilassa kennot asettuvat aina 1,1-1,2V:n tasolle. mikäli ne eivät pääse nousemaan tälle normaalitasolle ennen latausta, näkyy se vähentyneessä ajoajassa (ainakin NiMH-akuissa)...

Tosta ymmärtää jotain aivan muuta.
Jännitteen nousu ei tarkoita sitä, että akkua ladataan. Tämän voi havaita monessa laitteessa, kuten akkuporakone.
esim. Akku on tyhjentynyt melkein loppuun. Painat liipaisinta niin kauan kunnes kierrokset alkavat laskea ja lopetat. Hetken päästä kokeilet uudestaan, kierrokset ovat korkeammat kuin edellisen kerran lopussa, mutta vain hetken aikaa.
Tuon hetken aikana, kun ei painettu liipaisinta, jännite palautui hiukan kohti lepojännitettä ja kierrokset olivat korkeammat.

EDIT: No voihan, m.e. ehti ensin, jätän viestin silti.
Elämä on julmaa

Poissa ezmo

  • Jäsen
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #70 : 19.03.07 - klo: 10.14 »
Olisi vain kiva "ymmärtää" miten se jännite pysyy siellä 0.9V purkulevyssä, ilman, ettei kennot purkaudu myös 0.9V lepojännitteeseen. Purkuhan siinä on oltava päällä, ei se kenno muuten siellä 0.9V pysy.
Elämä alkaa kun sulkee kännykät ja muut hilavitkuttimet...

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #71 : 19.03.07 - klo: 10.54 »
Jännite pysyy 0,9V:ssa jos purkulevy on toteutettu diodilla ja vastuksella. Silloin purkulevy ei koskaan "vapauta" kennoa, vaan pitää jännitteen katkaisujännitteen tasolla. Tämä ei nykyakuille tee hyvää kuulemma ollenkaan. Jos taas purkulaite on toteutettu jollain katkaisumenetelmällä, rele tms, purkulaite vapauttaa kennon lepotilaan kun katkaisujännite saavutetaan. Tällainen on ainakin Integy Eagle ja Novakin kallein laite mahtaa myös katkaista purun.

Poissa ezmo

  • Jäsen
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #72 : 19.03.07 - klo: 20.10 »
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Jännite pysyy 0,9V:ssa jos purkulevy on toteutettu diodilla ja vastuksella. Silloin purkulevy ei koskaan "vapauta" kennoa, vaan pitää jännitteen katkaisujännitteen tasolla. Tämä ei nykyakuille tee hyvää kuulemma ollenkaan. Jos taas purkulaite on toteutettu jollain katkaisumenetelmällä, rele tms, purkulaite vapauttaa kennon lepotilaan kun katkaisujännite saavutetaan. Tällainen on ainakin Integy Eagle ja Novakin kallein laite mahtaa myös katkaista purun.


Kiitos viimein tyhjentäväst vastauksesta, Yippo. Tämän asian halusin saada selville. Eli mun akut eivät tule tuota purkulevyä näkemään, piste.
Elämä alkaa kun sulkee kännykät ja muut hilavitkuttimet...