Alue8:n kerhocup-kisojen perusteella näyttää siltä, että laji on saanut paljon uusia harrastajia. Tässä keskustelufoorumissakin esiintyy useita uusia tulevaisuuden kykyjä, jotka kai ainakin osittain ovat eri heppuja, kuin A8-kisoissa käyneet.
Tämä on hieno ilmiö, ja toivottavasti muuallakin päin Suomea nähtävissä.
Kaikille isäpapoille, jotka ovat liikkeellä junnujensa kanssa, parit ajatukset omasta kokemuspankista:
- isäpapan on syytä olla juniorin mukana mahdollisimman paljon. Se on sekä velvollisuus että etuoikeus.
- on vaikeata löytää toista lajia, jossa isä ja poika voivat viettää yhtä paljon aikaa yhdessä ja molemmat osallistua siihen. Se on asia, jonka arvo vain kasvaa ajan myötä.
- laji on harrastuksena erittäin hyvä. Se kehittää monenlaisia teknisiä ja auton hallintaan liittyviä taitoja ja tietoja. Mutta vielä arvokkaampia ovat sosiaaliset ja ihmisenä kasvamiseen liittyvät kokemukset ja taidot: kärsivällisyys, johdonmukaisuus, kurinalaisuus, ongelmien ratkaiseminen, toisten huomioonottaminen, pettymysten kokeminen ja hallinta, onnistumisten kokeminen, jne. Siis paljon, paljon muuta kuin vain "ajamista pikkuautolla".
- kuten harrastajakaartin ikäjakaumasta näkyy, harrastuksesta tulee helposti kestävää laatua. Mikä olisi parempi "silta" yli murrosiän kriisien ja arvojen muuttumisten kuin oma hyvä harrastus. Nuorten miesten ajankäytölle löytyy huonompiakin vaihtoehtoja.
Kaikella kunnioituksella kaikkia liikunnallisia lajeja kohtaan kuten jääkiekko ja jalkapallo, valitettavan monien kohdalla niiden harrastaminen päättyy 13-16 ikävuoden vaiheilla.
- lajin suola ovat kilpailut. Niihin osallistumista ei pidä missään vaiheessa epäröidä, vaan mukaan voi tulla jo, kun muutaman kerran on ottanut tuntumaa ajamiseen. Jokainen lajin harrastaja on ollut vasta-alkaja ja osallistunut joskus ensimmäisiin kisoihinsa.
Uusia tulijoita ei arvostella, heitä kunnioitetaan. He ovat lajin tulevaisuus.
Kun FinnTrack-talvisarja kohta alkaa, on ilman muuta oikein osallistua siihen, vaikka takana ei olisi vielä pitkää kokemustakaan. Oma juniorini aloitti FT:ssa noin puolen vuoden ajamisen jälkeen, jolloin olimme molemmat täysin ummikoita. Mutta jälkeenpäin ajatellen olisimme voineet aloittaa jo paljon aikaisemminkin. Syynä olivat ne normaalit arkuus, epäröinti ja tietämättömyys.
Erityisesti nyt on mahdollisimman hyvä hetki aloittaa FT-kisoissa, sillä sääntöjä on juuri muutettu vasta-alkajia suosiviksi. Se jo kertoo paljon: uudet tulokkaat ovat enemmän kuin tervetulleita!
Siis ei muuta kuin pukinkonttiin TJ-moottori, akut (huom. Orion myy nettisivuillan jouluun asti huippuakkuja jopa yli 50% alennuksella), ja "matkaliput" muutamaan FinnTrack-kisaan!
Jos joku haluaisi vaihtaa ajatuksia tai kysellä, otan mielelläni postia vastaan:
vtk@avenet.fi