Kirjoittaja Aihe: Auton aerodynamiikan vaikutus  (Luettu 3371 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rcoss

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Auton aerodynamiikan vaikutus
« : 09.08.06 - klo: 12.27 »
Virtausta kuvataan ns. Reynoldsin luvulla Re=u*L/v, missä u on nopeus, L on jokin virtausta kuvaava pituus ja v on virtaavan aineen viskositeetti.

Kun verrataan eri kokoluokan virtaustapahtumia, siis esim. 1:1 ja 1:10 olevien autojen yli tapahtuvaa virtausta, tulee em. Reynoldsin luvun pysyä samana jotta virtaustapahtuma olisi vastaava kummassakin.

Tämä tarkoittaa sitä, että jos L=4m 1:1 autossa, niin 1:10 autossa se on 0.4m. Viskositeetti v ei muutu mittakaavan muuttuessa. Jäjelle jää nopeus u. Jotta molemmissa tapauksissa Reynolsin luku olisi sama, muutetaan nopeutta niin, että saadaan Re samaksi. Jos esim. 1:1 autolla ajetaan 108 km/h (30m/s), saadaan että 1:10 autolla pitäisi ajaa 300 m/s että virtaustapahtuma olisi sama. Eli 1080 km/h ! Oltaisiin lähellä äänen nopeutta.

Tästä voisi päätellä, että aerodynamiikka ei näyttele suurta roolia 1:10 autoilussa. Ja näinhän se taitaa ollakin koska ei siihen erityisen suurta huomiota koskaan kiinnitetä. Siis esim. kukaan ei juurikaan trimmaa autoaan aerodynaamisessa mielessä huippuunsa, säädä, lisää tai poista siivekkeitä tai kokeile vakavissaan ajettavuuden muutoksia kun vaihtaa erilaisen korin. Asioita joihin todella kiinnitetään huomiota 1:1 kilpa-autoilussa (ja siviiliautoilussa jossain määrin myös).

Silti ilmeisesti olisi väärin väittää ettei esim. 1:10 auton takasiivellä olisi mitään vaikutusta ajettavuuteen. Ilmeisesti huippunopeuksissa pito paranee takasiivekkeen avulla sen verran, että sen voi hyvin huomata. Kilpailutoiminnassa, kun äärimmäisyydet voivat ratkaista, asialla saattaa olla kohtuullinen merkitys.

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Auton aerodynamiikan vaikutus
« Vastaus #1 : 09.08.06 - klo: 12.34 »
Asia ei ihan niin yksinkertainen ole.
Takasiiven puuttumisen huomaa jo ihan nollavauhti mutkassakin, ja siiven liikuttamisen millin (tai parin) suuntaan tai toiseen kyllä huomaa jo ajossa.
Eri korien välillä on päivänselviä eroja, muuten ajaisimme yhä Stratus1 korilla kilpaa. Toisesta korista on toisessa paikkaa hyötyä ja toisesta toisessa.
Paljon myös vaikuttaa kuljettajan oma mieltymys korin ajettavuuteen, eri korit vaativat myös eri alustan säätöjä.

Touring-auton ajettavuuteen voi myös vaikuttaa korin alapuolella, ottamalla foam-puskurin pois.
Ja kyllä sähkökrossia mekatessa on huomannut myös takasiiven merkityksen, ainakin koon suhteen.
Kummasti rauhoittaa autoa (ja kuskia) jos huonolla pidolla on isompi siipi.  :wink:
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Auton aerodynamiikan vaikutus
« Vastaus #2 : 09.08.06 - klo: 12.44 »
Yhdyn APn kommentteihin ja lisään vielä, että RC-autoissahan siivet
on vastaavaa kokoluokkaa, kuin esim Hillclimb autoissa ja sellasia kun
tunkis katuauton takaluukulle(tai takaluukun tilalle), niin kyllähän siinäkin
jo huomais enemmän vaikutusta pienemmissäkin vauhdeissa kuin "normaaleilla"
siivillä joilla on vaikutusta vasta suuremmissa nopeuksissa.
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Auton aerodynamiikan vaikutus
« Vastaus #3 : 09.08.06 - klo: 12.47 »
Lainaus käyttäjältä: "rcoss"
Tästä voisi päätellä, että aerodynamiikka ei näyttele suurta roolia 1:10 autoilussa. Ja näinhän se taitaa ollakin koska ei siihen erityisen suurta huomiota koskaan kiinnitetä. Siis esim. kukaan ei juurikaan trimmaa autoaan aerodynaamisessa mielessä huippuunsa, säädä, lisää tai poista siivekkeitä tai kokeile vakavissaan ajettavuuden muutoksia kun vaihtaa erilaisen korin. Asioita joihin todella kiinnitetään huomiota 1:1 kilpa-autoilussa (ja siviiliautoilussa jossain määrin myös).

Silti ilmeisesti olisi väärin väittää ettei esim. 1:10 auton takasiivellä olisi mitään vaikutusta ajettavuuteen. Ilmeisesti huippunopeuksissa pito paranee takasiivekkeen avulla sen verran, että sen voi hyvin huomata. Kilpailutoiminnassa, kun äärimmäisyydet voivat ratkaista, asialla saattaa olla kohtuullinen merkitys.
En tiedä mistä olet päätynyt siihen käsitykseen, ettei 1:10 autoilussa kiinnitetä suurta huomiota aerodynamiikkaan, koska siihen nimenomaan kiinnitetään huomiota tosin tarkasti määriteltyjen sääntöjen puitteissa.

Korin suuren merkityksen vuoksi rataluokissa on käytössä listat sallituista koreista, joten tältä osin on vaikea tehdä kehitystyötä. Helpoin ja merkittävin tapa vaikuttaa auton aerodynamiikkaan on korin vaihto. Vaikka sallitut korit ovat ulkonäöltään hyvin saman näköisiä, on niissä käytökseltään huomattavia eroja.  Myös korin asennolla, sijainnilla auton pituusakselin suunnassa ja varsinkin polttiksissa jäähdytys ja tankkausreikien paikoilla vaikutetaan auton toimintaan suuresti.

Ja myös takasiipeen kiinnitetään huomiota. Siiven korkeus sekä mitat on säännöissä tarkkaan rajattu, mutta siiven sijaintia auton pituusakselin suunnassa muutetaan ja myös tällä saadaan aikaan muutoksia ajokäytöksessä. Ilman siipeä auto muuttuu niin yliohjaavaksi, ettei ajamisesta tule karkeasti sanottuna yhtään mitään.

Poissa rcoss

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Auton aerodynamiikan vaikutus
« Vastaus #4 : 09.08.06 - klo: 15.43 »
Hmmm, erittäin mielenkiintoista. Taisin siis aliarvioida aerodynamiikan merkitystä.

Täytyypäs tässä sitten ruvetakin kokeilemaan parempaa takasiipeä.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Auton aerodynamiikan vaikutus
« Vastaus #5 : 09.08.06 - klo: 20.53 »
Noin kouluajoilta muistelen että:
Reunoldsin luku kuvaa onko virtaus laminaarista vain turbulenttista.
Rajaluku on jotain 2430.
Alle on laminaarista ja yli turbulenttista.

Se miten tätä sovelletaan korin muotoihin ja miten se auttaa..sitä en tiedä. mutta aerodynamiikalla on IIIISSSOOO vaikutus pikkuautoissa.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Auton aerodynamiikan vaikutus
« Vastaus #6 : 09.08.06 - klo: 22.58 »
En tiedä mitä tuo kaava nyt oikeasti pitää sisällään, mutta toi skaalaaminen ei toimi, sillä aikaa, vauhtia, molekyylejä ja autoa maahan päin painavaa voimaa ei voi skaalata pienemmäksi. Se muovinen pikkuauto on silti se 1:1 kokoinen esine, eikä oikaise fysiikan lakeja siitä syystä, että se esittää 1:10 kokoista 'oikeasta'. :)

Kuten jo yllä mainittu, koreilla on aivan mielettömän paljon eroja käyttäytymisessä vaikka ne näyttävätkin lähes identtisiltä pikaisella vilkaisemisella. Kärjistettynä esimerkkinä leluautovalmistajan Stratus verrattuna vaikkapa ProtoFormin versioon.
---

stimpson

  • Vieras
Re: Auton aerodynamiikan vaikutus
« Vastaus #7 : 10.08.06 - klo: 01.14 »
Helpostihan aerodynamiikan vaikutuksen voi todentaa myös ajamalla 1:10 tms autolla ilman koppaa. Ei nimittäin saa samoja kierrosaikoja sitten millään, jos edes pysyy radalla... ;))

Lainaus käyttäjältä: "rcoss"
Virtausta kuvataan ns. Reynoldsin luvulla Re=u*L/v, missä u on nopeus, L on jokin virtausta kuvaava pituus ja v on virtaavan aineen viskositeetti.


Itse olen elänyt siinä uskossa, että Reynoldsin luku lasketaan:

Re = (tiheys * nopeus * pituus) / viskositeetti

Poissa 88pore

  • Tulokas
    • Profiili
Asiasta paljon ymmärtämättä
« Vastaus #8 : 10.08.06 - klo: 08.48 »
En tiedä osuuko oikeaan mutta eikö massan merkityskin ole vaikuttava tekijä siihen kuinka paljon ilmanvastuksella on merkitystä?

Kun 1:10 auto on vähintään satoja kertoja oikeaa kilpa autoa keveämpi niin vaikuttavat voimat voi olla vastaavasti satoja kertoja pienempiä kuin oikeassa autossa että vaikutus on saman suuruinen. Siksi hyvinkin pienillä voimilla on havaittavaa merkitystä keveään esineeseen.

Poissa rcoss

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Auton aerodynamiikan vaikutus
« Vastaus #9 : 10.08.06 - klo: 12.47 »
jarkkomille sen verran, että kyllä tuo virtausilmiön skaalautuminen toimii. Ihan käytännössä testataan ja kehitetään esim. lentokoneen siipiä tuulitunneleissa ja siivet eivät ole siellä 1:1 kokoisia. Testeissä Reynoldsin luku pidetään kuitenkin vakiona jolloin virtaustapahtuma vastaa 1:1 kokoluokkaa.

Ja Stipson, tuo kirjoittamasi muoto on myös oikea. Riippuen käytetäänkö kinemaattista vai dynaamista viskositeettia, on Re joko Re=nopeus*pituus/dynaaminen viskositeetti tai Re=tiheys*nopeus*pituus/kinemaattinen viskositeetti. Kinemaattinen viskositeetti=dynaaminen/tiheys.

Mutta näköjään 1:10 auton aerodynamiikka on kaukana merkityksettömästä asiasta....täytyykin kokeilla ajaa ilman takasiipeä...

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Auton aerodynamiikan vaikutus
« Vastaus #10 : 10.08.06 - klo: 13.25 »
Lainaus käyttäjältä: "rcoss"
jarkkomille sen verran, että kyllä tuo virtausilmiön skaalautuminen toimii. Ihan käytännössä testataan ja kehitetään esim. lentokoneen siipiä tuulitunneleissa ja siivet eivät ole siellä 1:1 kokoisia. Testeissä Reynoldsin luku pidetään kuitenkin vakiona jolloin virtaustapahtuma vastaa 1:1 kokoluokkaa.


Pikkuautojen korien aerodynaaminen vaikutus taitaa enemmän olla "drag" kuin "lift".

edit:

Lainaus
To simulate the real conditions the aerodynamicist must keep the dimensionless parameters constant.

For example, a model 1:4 must be tested at four times the real speed. Hence the smaller the model, the higher the speed in the test section, the other parameters being constant (this limitation can be removed in a pressurized wind tunnel.)
---

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Auton aerodynamiikan vaikutus
« Vastaus #11 : 10.08.06 - klo: 19.37 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Noin kouluajoilta muistelen että:
Reunoldsin luku kuvaa onko virtaus laminaarista vain turbulenttista.
Rajaluku on jotain 2430.
Alle on laminaarista ja yli turbulenttista.

Se miten tätä sovelletaan korin muotoihin ja miten se auttaa..sitä en tiedä. mutta aerodynamiikalla on IIIISSSOOO vaikutus pikkuautoissa.


Riippuu ihan virtaavasta materiaalista tuo raja-arvo, lisäksi myös materiaalin lämpötilasta ja monesta muusta muuttujasta eli sitä ei voi absoluuttisesti sanoa, mikä tuo raja-arvo on, mutta ilmalla se kaiketi on noilla kieppeillä. (kouluaikoja muistellen, mulla kia vähän vähemmän aikaa :-) )

Lainaus käyttäjältä: "stimpson"
Itse olen elänyt siinä uskossa, että Reynoldsin luku lasketaan:

Re = (tiheys * nopeus * pituus) / viskositeetti


Yllä oleva pätee kyllä ainakin vedelle tietyissä olosuhteissa...

Poissa Henko

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Auton aerodynamiikan vaikutus
« Vastaus #12 : 10.08.06 - klo: 20.49 »
Mutta saattahaan siiven massakin jo vaikuttaa auton käyttäytymiseen. Painopistekin muuttuu.

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
Auton aerodynamiikan vaikutus
« Vastaus #13 : 10.08.06 - klo: 21.28 »
Lainaus käyttäjältä: "Henko"
Mutta saattahaan siiven massakin jo vaikuttaa auton käyttäytymiseen. Painopistekin muuttuu.


Tuonhan voit kokeilla punnitsemalla irtiotetun takasiiven ja laittaa samanverran punnuksia peräkontin päälle.
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa Anapoli

  • Veteraani
    • Profiili
Auton aerodynamiikan vaikutus
« Vastaus #14 : 10.08.06 - klo: 21.55 »
Kyllä tuo aika paljon merkitsee myös mini-Z:ssa. Kaverilla oli medaseciltä turbo lainassa ja kokeili sitä autossa johon hän oli itse tyhjiömuovaimella tehnyt korin. Kovassa vauhdissa auto keuli ympäri. Ei olisi noin ehkä tehny Kyoshon omilla koreilla. Tuohon oli muotti tehty puusta sahaamalla ja viilaamalla. Tai en sitten tiiä.  :roll:

Poissa rcoss

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Auton aerodynamiikan vaikutus
« Vastaus #15 : 11.08.06 - klo: 08.54 »
Tulipas mielenkiintoinen kokeilu tehtyä: ajoin ilman takasiipeä ja sen kanssa. Ja oli kyllä iso ero. Perä oli todella liukas ilman siipeä.

Lisäpontta testille antoi se, että tein kokonaan uuden takaspoilerin kun vanha oli melko heikossa kunnossa. Ja siitä tulikun mieleen, että mistä voi lukea minkälainen kori ja takasiipi ovat sallittuja kisoissa ?

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Auton aerodynamiikan vaikutus
« Vastaus #16 : 11.08.06 - klo: 09.38 »
Sääntökirjasta löytyy sallitut mitat eri luokkiin.

http://www.akk-motorsport.fi/saannot/
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi