Kirjoittaja Aihe: M-8 Juniorisarjan uudistaminen  (Luettu 1838 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tappi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/hobbyman
M-8 Juniorisarjan uudistaminen
« : 10.09.06 - klo: 18.09 »
Kaipaako M-8 Juniorisarja uusiutumista?

Polttiscrossin Juniorisarjan historiaa taustatiedoksi


Juniorisarjan perustivat 10 vuotta sitten seurat VAU ja RuKart (nykyisin SaiKart).
Sarjan perustamisen tarkoituksena oli madaltaa kilpailuun osallistumisen kynnystä M-8 luokassa ja samalla lisätä harrastusta ja taata aloitteleville kuljettajille iästä riippumatta runsaasti ajoaikaa (Junnufinaali).
 M-8 oli noihin aikoihin laman jälkeisessä kriisissä (niin kuin monet muutkin lajit) ja harrastajia sarjakisoissa oli 15-25 ja SM kilpailussa 20-25 (kerrasta poikki malli). Joinakin vuosina teki tiukkaa saada silloisen SM säännön vaatimat 20 kuskia kasaan.

Juniorisarjan  osallistumissäännöt tehtiin mahdollisimman yksinkertaisiksi ja niillä pyrittiin rajaamaan pois varsinaiset kilpakuljettajat.

Juniorisarja saikin hyvän vastaanoton. Alkuun sarjaan osallistui 6-10 kuskia ja sarjan osallistujamäärä vakiintui 1999 - 2002 15 kuskiin, joista yleensä 10-12 osallistui samaan kilpailuun. Samaan aikaan sarjakilpailuissa oli 25-30 kilpailijaa (juniorit mukaan laskettuna). Pienet osallistujamäärät mahdollistivat erillisen Junnufinaalin ajamisen.

Nyt osallistujamäärät ovat yli kolminkertaistuneet ja yksipäiväisen kilpailun aikatauluun ei ole mitään mahdollisuutta sovittaa Junnufinaalia, ja kohta ei yksi päivä riitä ollenkaan.

Tulevaisuus

Onkin aika pohtia Junnusarjan jatkoa: jatketaanko nykyisellä mallilla, jolloin Junnut poimitaan normaalin SM osakilpailun tuloksista vai perustetaanko erillinen NM (nuortenmestaruussarja) kuten sähköautoissa vai esim: "Rookie" sarja ilman ikärajaa. Ikärajaton sarja sopisi kaiketi paremmin M-8 ikäjakautumaan.
Erillisen sarjan perustaminen vaatii lisää kilpailun järjestäjiä, mistä ne otetaan?
Rookie sarja sopisi hyvin uusille järjestäjille kilpailun järjestämisen harjoitteluun ja myös "kilpakuljettajat" voisivat toimia näiden kisojen vetäjinä.

Rookie kisat voisi pitää esim. kansallisina kilpailuina, jolloin ei järjestäjien puolella tarvita kuin yksi toimitsijalisenssin haltija.

Rookie sarjan kuskit eivät saisi osallistua SM sarjaan eli olisi valittava kumpaa ajaa. Tällä saadaan myös SM osakilpailut pysymään yksipäiväisinä.

Mitä mieltä olette?

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
M-8 Juniorisarjan uudistaminen
« Vastaus #1 : 11.09.06 - klo: 12.31 »
Tuo poistaisi melkein täydellisesti kuka on junnu ja kuka ei.  Voihan sinne toki mennä joku vanha kyönäkin kiusaamaan muka junnuna.

Epäilen vain ettei pelkkiä junnuja ole sarjan vaatimaa määrää. Tietääkseni ainakin Saksassa on tälläinen sarja, joka on toimiva ratkaisu jos on vain kuskeja riittävästi.

Toisaalta aika koomista on sekin, että oman kylän junnu ei saa osallistua yleisen sarjan kilpailuun, kun kotiradalla kisa sattuu olemaan. Tai loppukesästä kokeilla yleiskilpailua. Vai tarkoitettiinko sitä, että saa osallistua kilpailuun, mutta ei saa sarjapisteitä?

Olikos nykyisissä säännöissä muuta "ongelmaa" kuin tuo EFRA lisenssi? Ongelma hipsujen välissä siksi, että moni kokee sen huonoksi säännöksi. Vain onko porukka myös sitä mieltä, että Artun ja Tuomaksen kaltaiset "ikijunnutkin" on ongelma? Kysymyksen asetteluhan vissiin on, että onko kyseessä nuorten kuljettajien + aloittaneiden kisa vai vaan aloittaneiden kisa?

Kannatan pelkkää junnusarjaa, jos on varma tieto noin 30 kuskin halusta tähän, mutta muuten nykyisen kaltainen systeemi tarkennetuin säännöin. Toki mielipide saattaa muuttua, jos SM osakilpailuun pyrkiin huomattavasti enemmän kuskeja kuin yhden päivän kisa sallii. Silloin joku toinen ratkaisu voi olla toimivampi.

Vähän sekavaa kirjoittelua, mutta toivottavasti ydinkohdat saa selville.

Poissa petka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
M-8 Juniorisarjan uudistaminen
« Vastaus #2 : 11.09.06 - klo: 12.48 »
Lainaus käyttäjältä: "Tappi"

Juniorisäännöt:

Juniorisarjaan voi osallistua:
- jos ei ole 1.1.2006 täyttänyt 16V, alle 16V eivät seuraavat poikkeukset koske

on yli 16V (yläikärajaa ei ole) mutta
- ei ole aikaisemmin Juniorisarjassa sijoittunut kolmen parhaan joukkoon
- ei ole radio-ohjattavien pienoisautojen kilpailuissa ollut SM osakilpailun finaalissa
- ei ole M-8 sarjan kokonaistuloksissa sijoittunut 10 parhaan joukkoon
- ei ole EFRA lisenssiä


Mielestäni ylläolevat säännöt ja tämän kauden kilpailuformaatti pätevät oikein hyvin vai olenko tulkinnut väärin? Eli junnusarjaan saavat osallistua kaikki alle 16 vuotiaat ja ne yli 16 vuotiaat, jotka mahtuvat ylläolevan sarjasäännön sisään. EFRA-sääntö voidaan vaikka poistaa, jos se koetaan ongelmaksi.

Erityisen tärkeää on, että juniorit ja yleinen luokka ajavat samassa kilpailussa ja samana päivänä. Tällä varmistetaan osaamisen siirtyminen junioreille. Ei niin kuin touringissa on tehty, että junnut ajavat C-12 luokan kanssa, jolloin se osaaminen ja kulttuuri jäävät siirtymättä nuoremmille.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
M-8 Juniorisarjan uudistaminen
« Vastaus #3 : 11.09.06 - klo: 12.57 »
Jos olisi erillinen 'Rookie' sarja niin voisiko olla niin että tarvitaan joku tietty pistemäärä saavutettu jotta voi/täytyy siirtyä SM sarjaan, tässäkin kohtaa tietysti täytyy käyttää järkeä jos esim: kisaamaan tulee joku maailmalla vaikuttava "yllätysvieras".

Ikäjakauman puolesta 'Junnu' ja SM sarjassa ei tarvitsisi mielestäni olla ollenkaan ikärajaa.

Voisiko ajatella myös jos M8 luokkaa uudistettaisiin siten että ajokaavio muutettaisiin 12 kuljettajan tyyppiseksi, siten kuin PM kisat ajettiin? Tällä tavalla kisapäivää saadaan "lyhennettyä".

Vaikeeta on... :/
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Jani Lindqvist

  • Veteraani
    • Profiili
M-8 Juniorisarjan uudistaminen
« Vastaus #4 : 11.09.06 - klo: 17.18 »
-12 kuskia per erä/finaali

-Ikäraja pois junnusta - samat säännöt kaikille. Nykytasolla ei sieltä junnusta enää ihan helpolla pois joudu. Silloin kun joutuu, alkaa olla sen verran taitoa hyppysissä että taistellaan jo a-finaalipaikoista.

-EFRA-lisenssisääntö pois

Poissa solar4

  • RSRCA
    • Profiili
M-8 Juniorisarjan uudistaminen
« Vastaus #5 : 11.09.06 - klo: 20.42 »
Itse olen viimeisen pari vuotta junnua ajanut, mitenkään erikoisemmin menestymättä. Junnuun osallistuminen on mulle "ihan sama", ilmoittaudutaan kun kerran voidaan. Se, että säännöt ovat käytännössä samat kuin SM:ssä toisaalta ihmetyttää, toisaalta ymmärrän sen ettei SM-sarjassa siitä etua saisi.

Mikäli junnukisat siirretään toiselle päivälle, on melko varmaa että en itse niihin enää osallistuisi. "Oman teltan porukka" on noussut aikaa junnuista pois, eikä varmaan nappaisi lähteä about yksin kisapaikalle. Uskon että en ole ainoa, muutamalta paikkakunnalta kuitenkin näitä telttakuntia löytyy joissa on aina joku junnua ajava joukossa. Se taas jos saisi osallistua vain junnuun kunnes siellä on pärjännyt saattaisi jopa vähentää kilpailuihin ilmoittauvia juurikin em. syystä.
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
M-8 Juniorisarjan uudistaminen
« Vastaus #6 : 11.09.06 - klo: 21.54 »
Mielestäni junnuille voisi laskea pinnat tuloksista kuten nykyäänkin. Tärkeämpää olisi saada myös junnuille ajoaikaa kisoissa.
Jotta ajoaikaa saataisiin tasaisemmin kaikille voitaisiin luopua nykyisestä portaittaisesta noususta ja ajaa ainoastaan yksi nousufinaalikierros.

Tehdään siis niin monta semifinaalia, kuin tarvitaan. Jokaiseen 12 kuskia tai jos menee yli tuon niin lisätään yksi semi ja tasoitetaan ukot niihin. Tarvittavien semien määrän mukaan nousee kuskeja finaaliin.

36 kuskia= 3 semiä ja semeistä neljä ensimmäistä finaaliin.
48 kuskia= 4 semiä ja semeistä kolme ensimmäistä finaaliin.
60 kuskia= 5 semiä ja semeistä kaksi nopeinta, sekä kaikkien semifinaalituloksien perusteella 2 seuraavaksi nopeinta finaaliin.
72 kuskia= 6 semiä ja semeistä kaksi nopeita finaaliin.
84 kuskia= 7 semiä ja semien voittajat, sekä semien viisi seuraavaksi nopeinta finaaliin.

Esimerkiksi tuo neljän semin kaavio olisi sopinut viikonlopun Lavangon kisoihin 30 minuutin finaaleilla.  Aikataulun mukaan ensimmäinen nousufinaali alkoi 14.00 ja viimeinen 16.15 päättyen noin 16.40.
Jos olisi ajettu neljä 30 minuutin semiä 40 minuutin starttivälillä, olisi ensimmäinen lähtenyt 14,00 ja viimeinen 16.00 päättyen noin 16.40. Päivä olisi ollut kummallakin tavalla yhtä pitkä. Ajoaikaa tulisi kuitenkin useimmille enemmän, kuin normaalilla kaaviolla.

Noilla 30 minuutin semeillä yhden semin lisäys jatkaisi päivää 40 minuutilla. Silloin kuitenkin kilpailu vetäisi jo 60 kuskia ja kaikki saisivat sentään kohtuullisesti ajoaikaa nykyiseen verrattuna.

(Ja ennen kuin tulee pahasti murmotusta. Jep! Tiedän kyllä, että myöhemmistä semeistä on useimmiten vaikeampi nousta, jos aika ratkaisee. Elämä on!)

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
M-8 Juniorisarjan uudistaminen
« Vastaus #7 : 12.09.06 - klo: 00.08 »
Ei tässä todellakaan aleta mitään lajin sääntöjä muuttamaan niin paljon että koko kisaformaattia aletaan muuttamaan tuollatavalla.

EFRA säännöillä mennään ja sillä silee.

Junnuluokka ei vaadi mitään muuta uudistusta kuin EFRA lisenssi säännön poistamista, ehkä ikärajan poistamista ja jonkinlainen sijoittumis sääntö.
Eli jos on esim ollut junioriluokan loppupisteissä 3 parhaan joukossa niin ei saa osallistua enää junnuluokkaan... Tai sitten pidetään vaan tuo että jos on ajanut finaalissa niin ei saa enää ensivuonna osallistua junnuluokkaan.

Eli mielummin tästä tehtäisiin rookie sarja josta aina jokainen vuosi putoaa pois se aivan kuumin kärki.
Mielestäni enempää kuin 3 kärjestä ei kannata pudottaa, koska muuten ollaan parin vuoden sisällä siinä tilanteessa että rookie luokkaa ajaa muutama kuski.

Eli rookie sarja ajaa aivan normaalisti SM sarjaa ja nämä rookie kuskit poimitaan sieltä erikseen.

Näillä osallistujamäärillä ei ole varaa alkaa ajattamaan erillistä sarjaa... ja sitäpaitsi aika harvoja se loppujenlopuksi edes kiinnostaisikaan.
Parhaat kokemukset ja neuvot kuitenkin saa sieltä SM sarjasta ja parempi vaan että aloitteleva kuski oppii välittömästi huomaamaan että jokainen kuski me ollaan aivan samanlaisia pulliaisia ja samalta viivalta startataan.