Kirjoittaja Aihe: Apua auton sähköistämiseen..  (Luettu 2097 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Heering80

  • Jäsen
    • Profiili
Apua auton sähköistämiseen..
« : 20.12.06 - klo: 00.56 »
Olen tässä metanolilla läträykseen ja pärinään kyllästyneenä ajatellut siirtyä ensi kesäksi sähköcrossin pariin, ja ajattelin kysellä hieman neuvoa auton sähköjen suhteen. Vanhat radiotkin kaipaavat jo hieman päivitystä, joten ajattelin laittaa nekin vaihtoon saman tien.

Elikä jos valitsen tulevaksi autokseni Kyoshon Lazer ZX-femman, niin mikä olisi auton tasoon nähden sopiva lähetin, vastari, nopari ja moottori?

Radioiksi olen ajatellut Futaban 3PM-FM mallia. Se ei liene mitenkään hirveän high tech mutta sisältää peruskamat ja käytöstä selviää ilman C++:aa tai Javaa. Onko tässä jotain puutteita, tai olisiko mahdollisesti suositella jotain edullisempaa 2-kanavaista mallia, joka olisi hyvä? Pitääkö lähettimen valinnassa ottaa huomioon moottorin harjallisuus/harjattomuus? Olisiko Futaban R133F -vastari toimiva valinta ton ratin kanssa ja olisiko siitä myös kovempaan menoon?

Sitten vielä nopeudensäädin... Pakkia en tarvitsisi, mutta ei kai se välttämättä pahakaan olisi jos sen kerta saa kisoja ajatellen kytkettyä pois. Kun en omaa kokemusta näistä sähkövehkeistä kun viimeksi jostain -90 -luvulta niin en nyt osaa kuvitella kuinka vähiä lankalukuja tuon tulisi kestää, joten toivottavaa kai olisi, ettei asialla olisi väliä. Mikä olisi kelvollinen harjottoman moottorin nopeudensäädin, joka täyttäisi em. kriteerit? Olen ymmärtänyt että LRP:t ja Novakit ovat hyviä, mutta muutkin ehdotukset toki huomioidaan!

Noh, moottorisuosituksiakin voi heittää jos on hyviä kokemuksia jostakin merkistä.

Kisoihin en varmastikaan osallistu vielä toviin, mutta kun taidot alkavat kohentua niin tietysti olisi kiva, että setti sallisi kilpailun tulevaisuudessa. Tarkoitus on myös, että radiot ja muut härpäkkeet voisi tulevaisuudessa siirtää uusiin autoihin, joten kestäviä (ja mahdollisimman vesitiiviitä) osia arvostaisin. Kuitenkin tarkoituksena on hommata järkipaketti, ei mitään bling bling -ökysettiä

Kiitos jo etukäteen jos joku jaksaa miettiä kelvollista pakettia!!

Jouluterveisin,
Riku H.

Poissa Mikko M

  • Veteraani
    • Profiili
Apua auton sähköistämiseen..
« Vastaus #1 : 20.12.06 - klo: 08.01 »
Ohjaimeksi kelpaa hyvin Futaba 3Pm (tulee mukana: pieni vastari, foam ratti ja on täysin digitaalinen...), mutta jos haluaa panostaa ohjaimeen, silloin kannattaa ostaa Futaba 3Pk.

Harjattomaksi kelpaa esim. Sphere Competition “2007 Edition” ja vaikka sille moottoriksi LRP Vector X 11 - 4,5 T  tai joku vähän miedompi kone.

Tavaroita saa www.power-racing.net

Poissa silli

  • Jäsen
    • Profiili
Apua auton sähköistämiseen..
« Vastaus #2 : 20.12.06 - klo: 08.24 »
Kyseinen radio kelpaa kyllä hyvin, täyttää kaikki perusvaatimukset.


Ehdottomasti hylkäisin kaikki hiilelliset heti kättelyssä. Hiiletön on vaivaton, vaikka ei crossissa niin paljon sorvia tarvitsekkaan näyttää. Fiksu veto voisi olla nimenomaan mikon mainitsema LRP. Siinä nopeudensäädin on huomattavasti helpompi ohjelmoida kuin Novak (tieto perustuu kuulo puheisiin). Eikä tosiaan ole pakko hankkia heti Vector X11 konetta, koska siinä on niin paljon paukkuja ettei kukaan niitä kaikkea hyödyksi voi radalla käyttää. Joten jos joku myy 3 star tai 4 star konetta ja noparia esim. käytettynä niin säästät pitkän pennin ja kyseiset koneet kyllä riittää.
"ilman lihaskramppeja en saisi yhtään liikuntaa"

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Apua auton sähköistämiseen..
« Vastaus #3 : 20.12.06 - klo: 08.26 »
Juu toi Futaba on rattina hintaansa nähden jopa loistava radio. Mukana tulee siis pieni vastari.

Nopariksi myös hyvä vaihtoehto on Castle Creations Mamba Max. On pc.llä ohjelmoitava ja voi käyttää harjallista ja harjatonta konetta.
Samalta valmistajalta löytyy myös harjattomia koneita.
Axial SCX 10 TR

Poissa Heering80

  • Jäsen
    • Profiili
Apua auton sähköistämiseen..
« Vastaus #4 : 20.12.06 - klo: 08.43 »
Kiitoksia vastauksista jo tässä vaiheessa. Lisää ehdotuksia saa toki antaa vai onko niin, että tuo setti on ylivoimaisesti parasta tuossa hintahaarukassa?

Niin vielä sitä ohajusservoa pitäisi katsoa. Onkohan tuo Futaban s9451 kalliimman hintansa väärti verrattuna s9550:een? Näyttäisi olevan kilon vahvempi (37 oz-inch) ja 0,01 s. nopeempi ja hintaeroa on €25...

Noiden moottoreiden hinnat yllättivät positiivisesti kun on tottunut ajattelemaan, että kisakone maksaa €300+ :) Tosin tuo nopari oli hieman tyyriimpi kun olin ajatellut. Elämä on.

Poissa silli

  • Jäsen
    • Profiili
Apua auton sähköistämiseen..
« Vastaus #5 : 20.12.06 - klo: 10.19 »
Kyllä servoon kannattaa sijoittaa, koska se on oikeastaan ikuinen hankinnan jälkeen.
"ilman lihaskramppeja en saisi yhtään liikuntaa"

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Apua auton sähköistämiseen..
« Vastaus #6 : 20.12.06 - klo: 10.44 »
Nuo molemmat Futaban servot ovat hyviä mutta valitsisin tuon 9451:n vaikka onkin vähän kalliimpi. Servot joutuvat nelivetocrossissa kovalle rasitukselle niin vahvempi on aina varmempi.

Viime kesänä hiilettömät löi läpi nelivetocrossikisoissa ja suurin osa ajoi joko LRP Sphere + 3-star (6,5t), LRP Sphere Competition + 4-star (5,5t) tai Novak GTB + Velociti 5,5t. Keskimmäistä ainakin voin suositella, tehot riittävät hyvin crossiin. Paketti on päivittynyt nyt hieman parannetulla versiolla joten noita vanhoja tullee pian myyntiin käytettynä. Jos on rahaa pistää uuteen n. 250 eur niin sillä saa uuden Sphere Competition 2007 säätimen ja X11 5,5r koneen millä ajaa pitkään.