Kirjoittaja Aihe: NYT ÄKKIÄ APUA LIPOT OVAT PULLISTUNEET MITÄ TEHDÄ  (Luettu 20451 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Vikketsi

  • Vieras
NYT ÄKKIÄ APUA LIPOT OVAT PULLISTUNEET MITÄ TEHDÄ
« Vastaus #60 : 25.02.07 - klo: 19.13 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Lainaus käyttäjältä: "Vikketsi"
Hokella se aika kuukaudesta. ;)


Ei todellakaan ole...

Olisko sulla kenties jotain nauramisen aihetta asiasta että lipo pullistuu kotisi lattialla?


Ei itse asiassa naurata jos lipot alkaa kuumumaan ja pullistelemaan.

Ainoastaan ihmetyttää varsin erittäin aggressiivinen suhtautumisesi asiaan, joka kuitenkin päätyi hyvin. Ikäänkuin asiasta ei kestäisi etsiä pienentäkään huumoria.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
NYT ÄKKIÄ APUA LIPOT OVAT PULLISTUNEET MITÄ TEHDÄ
« Vastaus #61 : 25.02.07 - klo: 19.18 »
Etsi huumoria jos haluat... kuten juuri sanoin niin jos kommentoidaan tyylillä...

Lainaus käyttäjältä: "hanzu12"
Sai kyllä nauraa heti kunnolla ku tätä luki. Voi olla että jerzillä ei ollu hauskaa mutta mulla ainaki oli.
Vahingon ilo se para ilo.


Niin ei voi muuta sanoa kuin että ollaan hyvin kakaran tasolla liikenteessä tuossa vaiheessa...
Jumaliste olla nyt vielä vahingoniloista...

Vikketsi

  • Vieras
NYT ÄKKIÄ APUA LIPOT OVAT PULLISTUNEET MITÄ TEHDÄ
« Vastaus #62 : 25.02.07 - klo: 19.39 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Etsi huumoria jos haluat... kuten juuri sanoin niin jos kommentoidaan tyylillä...

Lainaus käyttäjältä: "hanzu12"
Sai kyllä nauraa heti kunnolla ku tätä luki. Voi olla että jerzillä ei ollu hauskaa mutta mulla ainaki oli.
Vahingon ilo se para ilo.


Niin ei voi muuta sanoa kuin että ollaan hyvin kakaran tasolla liikenteessä tuossa vaiheessa...
Jumaliste olla nyt vielä vahingoniloista...


Ei minusta tuossa Hanzun postauksessa ollut mitään joka oikeuttaisi sinulta noin aggressiivisen ja törkeän käyttäytymisen. Mutta minun osaltani offtopicin jatkaminen loppuu tähän.

Poissa hanzu12

  • Veteraani
    • Profiili
NYT ÄKKIÄ APUA LIPOT OVAT PULLISTUNEET MITÄ TEHDÄ
« Vastaus #63 : 25.02.07 - klo: 19.52 »
Jos dorkista puhutaan meeppä hoke kattoon peiliin niin vika löytyy.

Ja enköhän mä naura ihan mille haluan. Mikä poliisi säki täälä oot. Kumma kun ei jerzi laittanu mulle mitään komenttia sen mä olisin ymmärtäny.

Ja tosta vahingon ilo on paras ilo. Tuleeko mitään mainosta mileleen....     Kävikö täs jotenkin mun mielestä jerzi selvis vaan säihkähdyksellä.

Hokella on mahtanu akku räjähtää pään vieres siinä samas jotain päästäkin.

Joo en kirjoita enää mitään.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
NYT ÄKKIÄ APUA LIPOT OVAT PULLISTUNEET MITÄ TEHDÄ
« Vastaus #64 : 25.02.07 - klo: 20.02 »
Ottakaapa seuraavalla kerralla jokainen muhun yhteyttä kun on joku vaarallinen tilanne käsillä tai olette vaikkapa liukastunut ja taittanut nilkkanne...

Täältä saatte ilmaista vahingoniloa...

Rappusissa kaatumisesta saa vartin vahingoniloa... Katkenneesta nilkasta plussaa...

Räjähtäneestä akusta 10 minuutin vahingonilon... tulipaloon johtaneesta lipo turvotuksesta saa laiftaim jäsenyyden...

Säikähdyksellä selvitystä tapahtumasta heruu 5 minuutin vahingonilo.

Poissa hanzu12

  • Veteraani
    • Profiili
NYT ÄKKIÄ APUA LIPOT OVAT PULLISTUNEET MITÄ TEHDÄ
« Vastaus #65 : 25.02.07 - klo: 20.18 »
Leluilla täs leikitään senhän pitäis olla hauskaa tapahtu mitä tapahtu

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
NYT ÄKKIÄ APUA LIPOT OVAT PULLISTUNEET MITÄ TEHDÄ
« Vastaus #66 : 25.02.07 - klo: 20.28 »
Lainaus käyttäjältä: "Duster1"
Ja taas kohta matsit kehissä :wink:


Itseä lainaten.

Mitä mä sanoin :|
Axial SCX 10 TR

Poissa hanzu12

  • Veteraani
    • Profiili
NYT ÄKKIÄ APUA LIPOT OVAT PULLISTUNEET MITÄ TEHDÄ
« Vastaus #67 : 25.02.07 - klo: 20.37 »
Jos olis kehä nii vois sitä matsia ottaa.

Hei dusteri mä en oo täälä ottanu vielä kertakaan. Tämä oli eka. Ei tuomita ensikertalaista.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
NYT ÄKKIÄ APUA LIPOT OVAT PULLISTUNEET MITÄ TEHDÄ
« Vastaus #68 : 25.02.07 - klo: 20.40 »
Joo... Tapaturman tapahtuessa on varmasti hauskaa...

Myös uhkaava tilanne on varmasti hauska.

Herää nyt jo.

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
NYT ÄKKIÄ APUA LIPOT OVAT PULLISTUNEET MITÄ TEHDÄ
« Vastaus #69 : 25.02.07 - klo: 21.10 »
En olekaan sanonut kuka ottaa kenenkin kanssa ja milloin vaan jotenkin aavisteli, että tiukkaa keskustelua taas tulee.
Axial SCX 10 TR

Poissa Scrap

  • Veteraani
    • Profiili
NYT ÄKKIÄ APUA LIPOT OVAT PULLISTUNEET MITÄ TEHDÄ
« Vastaus #70 : 25.02.07 - klo: 21.27 »
OT
Noh noh poijaat!

Ilmeisesti Hoke purkaa täällä paineita kun jotain ilmeisesti sattui Valkeakoskella.

Olkaa sille kilttejä.
/OT

Toivottavasti se laturi mitä lipoille kaavailin ei tee tota. Pitenee myös muistaa tarkistaa aina ennen latauksen aloittamista, että kennot on tasan.

Ei varmasti ollu jerzillä naurut mielessä kun tota lipoa kiikutti sinne partsille. Jälkikäteen, kun mitään vakavampaa ei sitten tapahtunutkaan, taisi jerziä itseäänkin vähän naurattaa.

OT
Kyllä täällä taitaa saada riidan aikaiseksi aiheesta kuin aiheesta.
/OT

Ai niin meinas unohtua :mrgreen:

Poissa Futaba

  • Fullspeed RC
    • Profiili
NYT ÄKKIÄ APUA LIPOT OVAT PULLISTUNEET MITÄ TEHDÄ
« Vastaus #71 : 25.02.07 - klo: 21.44 »
Jotain sattu kuulemani mukaan jo heti aamusta, tarkemmin voi hoke itse kertoa jos kehtaa :lol:

Mut joo, mulla toi 2S lipo on ruvennu semmosta tekee, että se ei nykyään enää katkase latausta. Kerran pistin vahingossa 200mAh liian suuren kapasiteetin laturin säädöistä, kun meni lipojen kapasiteetit sekasin. Siitä lähtien on toi 1200mAh lipo latautunu ilosesti vielä 1300mAh kohdallakin, ei onneksi ole vielä sattunut mitään vaurioita, kun en ole huomannut pysäyttää latausta ajoissa.
| Academy | Axial |

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
NYT ÄKKIÄ APUA LIPOT OVAT PULLISTUNEET MITÄ TEHDÄ
« Vastaus #72 : 25.02.07 - klo: 22.05 »
Kyllä mä jossain välissä raportoin mitä on tullu sählättyä...
Mutta sehän nyt ei pätkääkään ketuta... Ajoinhan mä kaiken sen jälkeen helposti kakkoseks hieman rikkinäisellä autolla jopa.

Yksinkertaisesti tuo ensinmäinen kommentti oli vain niin käsittämätön että en voi olla kommentoimatta tulikiven katkuisesti.

Olla nyt vahingoniloinen kun jollain on ollut vaarallinen tilanne...
Tilanne joka olisi voinut johtaa jopa kämpän palamiseen.

Ei naurata tippaakaan... Ei sitten niin millään.

Yritetääs hetki... ... ... ... ei... ei edes hymyn virnistys lähde.

Tiedä sitten olenko jotenkin viallinen kun ei pahimmillaan jopa hengenvaaralliset tilanteet jaksa naurattaa.
Varsinkaan jos sellainen tapahtuu omalla kohdalla tai jonkun kohdalla jonka tunnen.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
NYT ÄKKIÄ APUA LIPOT OVAT PULLISTUNEET MITÄ TEHDÄ
« Vastaus #73 : 25.02.07 - klo: 22.32 »
Siis homma on näin poijat että kuin AINA puhutaan lipojen vaarallisuudesta niin sitä ei voi tietää ennenkuin se vaara on sinun vieressä ja muhii todella kovaa eli akku pullistuu.
Kuin näin tuon akkun olevan lähes pallo niin en minä todellakaan välittänyt mikä oli sen alustana, tyttöystävä juoksi vessaan ja minä menin keittiöön ja soitin T Raikaalle koska olin kuullut että hän oli ollut jossain samantapaisessa hommassa mutta ei ole ollut.
No siinä minä katsoin ja mietin että mitä teen niin ei siinä ollut todellakaan nauramista eikö todellakaan vieläkään koska tiedän kuinka vaarallinen tuo on.
Joten voidaanko nyt täss lopettaa tämän NS tappelun se ei johda mihinkään järkevään koska sitä ei tiedä milloin seuraava akku on jo pallon näköinen.

KIITOS näin etukäteen.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Nasty

  • Veteraani
    • Profiili
NYT ÄKKIÄ APUA LIPOT OVAT PULLISTUNEET MITÄ TEHDÄ
« Vastaus #74 : 25.02.07 - klo: 22.55 »
jep juuri näin. Ja kun muistetaan ladata ne lipot PALAMATTOMALLA alustalla ja paikassa jossa ei ole heti syttyvään paperia tai yms niin ollaan jo suht turvallisilla vesillä vaikka se palamaan syttyisi johtuen lipojen rakentaasta ne ei kukkaruukusta esim pois hyppää toisin kuin li-io n akut jotka on metalli kuoressa. mutta silti varovaisuus on valttia lipoja ladattaessa.
Ps. lipot eivät koskaan saa lämmetä ladattaessa ainakaan yksikään meikän lipoakuista ei lämpeä yhtään ladattaessa, purettaessa kyllä lämpeävät.
ich heabe boewling boealle ich min lederhosen

Poissa Hotti

  • Veteraani
    • Profiili
NYT ÄKKIÄ APUA LIPOT OVAT PULLISTUNEET MITÄ TEHDÄ
« Vastaus #75 : 26.02.07 - klo: 07.11 »
Lainaus käyttäjältä: "Scrap"

 Pitenee myös muistaa tarkistaa aina ennen latauksen aloittamista, että kennot on tasan.


Tuo on Hyvä tapa..Ja jos oikeen haluaa maksimoida "safetyn" niin lataa aina balancerin kanssa.Itse näin lataan.
-Team lapsena liian vähän leluja-

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
NYT ÄKKIÄ APUA LIPOT OVAT PULLISTUNEET MITÄ TEHDÄ
« Vastaus #76 : 26.02.07 - klo: 09.17 »
Lainaus käyttäjältä: "Futaba"

Mut joo, mulla toi 2S lipo on ruvennu semmosta tekee, että se ei nykyään enää katkase latausta. Kerran pistin vahingossa 200mAh liian suuren kapasiteetin laturin säädöistä, kun meni lipojen kapasiteetit sekasin. Siitä lähtien on toi 1200mAh lipo latautunu ilosesti vielä 1300mAh kohdallakin, ei onneksi ole vielä sattunut mitään vaurioita, kun en ole huomannut pysäyttää latausta ajoissa.


Eli olet ladannut yli 1C arvolla, mikä on vaarallista Lipolle.
Ei tuo ole ongelma että yli kapasiteetin menee virtaa. Se arvohan on nimellis arvo mikä yleensä vähintään mahtuu.
Itselläkin yhteen 2100mAh akkuun mahtuu 2300mAh.

Tärkeintä että kennokohtainen jännite on maks. 4.2V.
Eli tuohon asti annat vaan puskea virtaa. Tuon jännitteen mukaanhan laturi latauksen lopettaa eikä säädetyn akun koon. Akun koko vaan määrää latausvirran ja näin ollen se pitää olla maks. akun koko että 1C latausarvo toteutuu.
Jos laittaa pienemmän akun koon niin lataa sit pienemmällä virralla, mutta silti yli sen asetetun arvon tuohon 4.2V/kenno arvoon.

Näin ainakin oma Graupner Ultramat 14 laturi toimii, mutta on varmaankin latureita mikä lopettaa latauksen kun mAh-arvo on täytetty.

Siis eihän se Lipo sitä latausta katkaise vaan laturi. Eli jos menee yli 4.2V/kenno niin laturi on viallinen.
Myös tuosta kennoarvosta  johtuu jos ei ole tasaladattu niin voi toinen kenno olla esim. 4.4V ja toinen 4V niin silloinhan tuo toinen on jo yliladattu, mutta koska kokonaisjännite on normaali 8.4V ei laturi sitä tajua lopettaa. Tai siis lopettaa tuohon 8.4V arvoon, mutta silloinhan on jo paukutettu toista kennoa liikaa.

Taitaa yleisin Lipon hajoamis syy olla juurikin kennojen epätasaisuus ja sit ladataan se rikki = tulipallo riski.
Tietysti myös kovat iskut suoraan voi rikkoa akun. Nämähän ovat herkempiä iskuille kuin NiMh akut.
Axial SCX 10 TR

Poissa ballu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
NYT ÄKKIÄ APUA LIPOT OVAT PULLISTUNEET MITÄ TEHDÄ
« Vastaus #77 : 26.02.07 - klo: 09.58 »
vähän huolestuttaa ku mun puhelimessa on li-po akku  :roll:
nuo on kyllä niin varman päälle tehty

mites tuota kun mulla tollanen uus 3600mah stick pack ei suostu enää latautumaan, se on ladattu jotain viidesti varmaan

olisiko syynä se että se on päässyt purkautumaan liikaa? (nimh)

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
NYT ÄKKIÄ APUA LIPOT OVAT PULLISTUNEET MITÄ TEHDÄ
« Vastaus #78 : 26.02.07 - klo: 12.08 »
Juu liikaa purettu.
Kokeile pienellä virralla saada se heräämään ja jatka yrittämistä niin eiköhän se rupea latautumaan.

Tuohon itse asiaan eli Lipoihin liittyen myös saa akun hajalle jos epätasapainossa kennot ja purkaa sit tyhjiin = toinen kenno taas liian tyhjä. Pohja (rikkoutumis) rajana yleisesti 2.8V kenno, mutta käytössä min. 3V/kenno on turvallinen.

Eli kun kennokohtainen jännite on aina 3V-4.2V niin tuolta osin kunnossa on käyttö.

Myös huomioitava että 3 kennoset ja ylöspäin voi kennojen eroksi tulla paljonkin ja saattaa kertalaakista olla tulipallo sylissä.
Esim. 3S jännitteet 4V+4V+4.6V = täysi akku 12.6V ja tossa esimerkissä tuo yksi kenno on jo vaarallisilla vesillä.
Axial SCX 10 TR

Poissa ballu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
NYT ÄKKIÄ APUA LIPOT OVAT PULLISTUNEET MITÄ TEHDÄ
« Vastaus #79 : 26.02.07 - klo: 12.13 »
sääli että mulla on tuollainen sukka laturi josta voi valita vaan 1,2,4A
:[

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
NYT ÄKKIÄ APUA LIPOT OVAT PULLISTUNEET MITÄ TEHDÄ
« Vastaus #80 : 26.02.07 - klo: 12.30 »
Se on sit voi voi :lol:
1A sit jos vaikka tuurilla lähtis.
Axial SCX 10 TR

Poissa ballu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
NYT ÄKKIÄ APUA LIPOT OVAT PULLISTUNEET MITÄ TEHDÄ
« Vastaus #81 : 27.02.07 - klo: 10.56 »
outoa se lähti lataamaan 1A:lla! koitin vaa jotain 10 kertaa  :o

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
NYT ÄKKIÄ APUA LIPOT OVAT PULLISTUNEET MITÄ TEHDÄ
« Vastaus #82 : 27.02.07 - klo: 11.41 »
Lainaus käyttäjältä: "ballu"
outoa se lähti lataamaan 1A:lla! koitin vaa jotain 10 kertaa  :o


Tuollein se pitääkin. Ei se heti herää, mutta kyllä ne yleensä sitkeen yrittäminen jälkeen.
Axial SCX 10 TR

Poissa Jankka

  • Veteraani
    • Profiili
NYT ÄKKIÄ APUA LIPOT OVAT PULLISTUNEET MITÄ TEHDÄ
« Vastaus #83 : 27.02.07 - klo: 12.19 »
ei sittenkään mitään....

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
NYT ÄKKIÄ APUA LIPOT OVAT PULLISTUNEET MITÄ TEHDÄ
« Vastaus #84 : 07.03.07 - klo: 09.36 »
Itsellä ei koko historiani aikana ole ollut lipojen kanssa mitään murheita.


Latureista, omani ainakin kysyy ennen latausta että onko kennomäärät oikein, se näyttää näytöllä että mitä käyttäjä on määritellyt ja mitä johtojen päissä on.
Laturiin/pceehen liitettäviä balancereita on pari, näillä akkujani jumppailen jos ei muuta tekemistä ole.

Ja jos sattuu käymään moka, tyyliin akku jää autoon kiinni ja virrat päällä.
Kaverilla kävi näin, 3s (11.1v) akussa 4.7volttia, mikään laturi ei tätä halunnut ladata.
Nakuttelin laturiin nicd ohjelman päälle, voltit 10 maisemaan, annoin ladata sen aikaa kunnes tavoitettiin em. jännite, sitten lipo ohjelma päälle ja normaalisti ladaten.
Toimii kuin junan vessa.
/ Jere Siirilä

Poissa blaah

  • Veteraani
    • Profiili
NYT ÄKKIÄ APUA LIPOT OVAT PULLISTUNEET MITÄ TEHDÄ
« Vastaus #85 : 07.03.07 - klo: 09.56 »
Lainaus käyttäjältä: "jesi"
Ja jos sattuu käymään moka, tyyliin akku jää autoon kiinni ja virrat päällä.
Kaverilla kävi näin, 3s (11.1v) akussa 4.7volttia, mikään laturi ei tätä halunnut ladata.
Nakuttelin laturiin nicd ohjelman päälle, voltit 10 maisemaan, annoin ladata sen aikaa kunnes tavoitettiin em. jännite, sitten lipo ohjelma päälle ja normaalisti ladaten.
Toimii kuin junan vessa.


Hmmm, kuullostaa turvalliselta..
Itse onnistuin tuhoamaan erään tuliterän 3s akun jättämällä sen kiinni auton, tosin virrat olivat pois päältä, jolloin purki akun erittäin alas. Tuli Matinkylän vuorolla niin suuri hinku purkamaan rataa ;)  Mutta, anyway, ilmeisesti tuossa Mamban 25A noparissa kulkee jonkin asteinen virta vaikka on/off kytkin on off...?

Mutta, pitänee kokeilla tuota samaa temppua. Tosin noita lipo-videoita katsottuna teen kyllä asian ulkona, itse erittäin kaukana itse akusta..

Poissa Hotti

  • Veteraani
    • Profiili
NYT ÄKKIÄ APUA LIPOT OVAT PULLISTUNEET MITÄ TEHDÄ
« Vastaus #86 : 07.03.07 - klo: 09.56 »
Hullu :lol:
-Team lapsena liian vähän leluja-

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
NYT ÄKKIÄ APUA LIPOT OVAT PULLISTUNEET MITÄ TEHDÄ
« Vastaus #87 : 07.03.07 - klo: 10.00 »
Mambassa on kyllä cutoffi, mut muistaakseni se vaan lopettaa moottorin virransyötön, joten vastariin ja servoon jäis sähköt. mutua.

Racer: kiitos =)
Sen verran ekalla kerralla tuota tehdessä jänskätti, että siirsin kamat olkkarista parvekkeelle, akku kattilaan, sammutin ovelle jne.
Mutta ei tuossa ollut oireitakaan pullistelusta tai kuumenemisesta.
Toki en ota vastuuta jos joku polttaa akkunsa, talonsa ja itsensä.

http://jesi.5cyl.net/RC/tmp/vids/lipo_on_fire.wmv
Toimii, testasin kerran =)
/ Jere Siirilä

Poissa next

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
NYT ÄKKIÄ APUA LIPOT OVAT PULLISTUNEET MITÄ TEHDÄ
« Vastaus #88 : 07.03.07 - klo: 11.31 »
Itseasiassa toi jesin temppu on todella turvallinen jos käyttää labra poweri(itsellä mascot)

Rajoittaa vaan virran alhaiseksi ja jännitteellä pelaa. Ei tarvitse olla kuin korkeintaan parikymmentä sekunttia kiinni ja heti lipolaturiin se niin jo alkaa ladata.

Elinikähän tuossa lipossa onkin sitten alentunut eli siis virranantokyky myöskin.

1500mah Etec tuli heräteltyä noin ja mini funtanalla putosi lentoajat n 4-5 minuuttia kun vertaa tuohon samanikäiseen "ehjään" pakkaan

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
NYT ÄKKIÄ APUA LIPOT OVAT PULLISTUNEET MITÄ TEHDÄ
« Vastaus #89 : 07.03.07 - klo: 11.45 »
Tässä ei ole vielä ollut paljoa puhetta LiPon tasaamisesta. Kysyisin neuvoa asianmukaisen tasauslaitteen hankintaan.

Meillä on LRP:n 11.1V eli kolmekennoinen 3000Mah akku Futaba 3PKS lähettimessä. Mahtava toiminta-aika ja muutenkin olemme tyytyväisiä. Akkua on tähän mennessä ladattu 3-4- kertaa täyteen ja nyt mietin, että pitäisi varmaan alkaa käyttää tasaajaa ettei vaan käy huonosti.

Muistelen täällä jossain nähneeni viittauksia suomestakin saataviin asiallisiin tasauslaitteisiin. Mutta mitä neuvovat kokeneemmat Lipoilijat?
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi