Sähkörataluokkia koskevia muutoksia
Sähkötouringin minimipaino 1400 gOtetaan meillä käyttöön TSM-10 -luokassa heti vuoden vaihteessa. TSP- ja TSS-10 jatkavat aiemmin sovitulla 1425 g painorajalla.
Kaikkiin akkuihin liittimetYleisiin sääntöihin tuli maininta, että kaikki akut tulee olla helposti kytkettävissä irti turvallisuuden takia. Käytännössä tarkoittaa siis sitä, että akkuja ei saa enää kytkeä muuhun laitteistoon juottamalla, vaan liittimiä on pakko käyttää. Koskee kaikkien luokkien kaikkia akkuja (myös vastarin akut). Tämä otetaan myös Suomessa käyttöön vuoden alusta.
1/10 sähkötouring EM sisälläTällainen vuosittainen kilpailu on tulossa. Aikaisintaan 2009. Julkaistussa pöytäkirjassa olevat kommentit ovat sääntöjen kannalta täysin "arvottomia". Kilpailu ajetaan kumirenkailla ja samoilla säännöillä kuin ulkokisat. EM-kisoja ajetaan myös ulkona, kuten tähänkin asti.
1/12 EM-kisojen "reseed" Viime talven totaalisesta reseedistä siirryttiin rajoitettuun reseediin. Eli käytännössä vain räikeimmät tapaukset siirretään eristä toisiin treeniaikojen perusteella. Tänä vuonna erät tehtiin kokonaan uusiksi treeniaikojen perusteella, mistä seurasi se, ettei treenit olleet treenejä vaan täyttä kilvanajoa.
1/10 sähkötouringin EM alkueräsysteemiTästä aiheesta oli ehkä eniten keskustelua sähkökokouksessa. Suuren porukan ja hyvinkin vaihtelevan asiantuntemuksen seurauksena tuloksena oli jälleen kerran kompromissi. Ensi vuonna käytettävä systeemi on seuraava:
Perjantaina tiimimanagerit kokoontuvat päättämään tuoreiden sääennusteiden pohjalta, onko todennäköistä, että perjantaina tai lauantaina olisi märkää.
- jos märkää ajetaan "2 fastest times" -systeemillä
- jos kuivaa ajetaan eräkierrospisteistä 2/5
Rengasmäärät liittyvät myös tähän asiaan. Nyt kilpailija saa 5 settiä kuivan kelin renkaita hintaan 100 €. A-finalistit saavat ostaa vielä finaaleihin 3 settiä lisää ja muut finalistit 1 setin. Näiden muiden settien, eikä sadekelin renkaiden hintaa ole määritelty.
PitoaineetAinoastaan EFRAn listan mukaiset pitoaineet sallitaan renkaiden käsittelyyn. Kaikkilla muilla aineilla käsittely (esim. moottori- tai jarrukliinerit) on kiellettyjä. Lista on tällä hetkellä melko puutteellinen ja on odotettavissa, että ennen EM-kisoja saadaan parempi lista sallituista pitoaineista.
AkutUudet luokittelustandardit hyväksyttiin. Toleransseja tiukennettiin, lisäksi kaikkien kennojen tulee olla jo luokitteluvaiheessa kaupallisessa tuotannossa ja saatavilla. Nämä tulevat käyttöön vuoden 2008 luokitteluissa, eli tällaiset kennot ovat käytössä vuonna 2009.
Lisäksi tarkennettiin jo viime vuonna sovittua ja tämän vuoden säännöissä ollutta kohtaa, minkä mukaan vuonna 2008 kenno ei saa missään vaiheessa olla yli 43 mm pitkä. Nyt tuo tarkennettiin alkamaan 1.4.2008, eli samaan aikaan kun 2008 akkulista tulee EFRAssa voimaan.
Tämän seurauksena kaikki nykyiset kennot muuttuvat sääntöjen vastaiksi. Tähän asti kennojen on tarvinut olla alle 43 mm pitkiä vain luokitteluvaiheessa (käsittelemättöminä). Käsittelyjen jälkeen pituuden on kuitenkin sallittu olla maksimissaan 44 mm. Tästä "sallitusta venymisestä" päästään nyt eroon, mistä pitäisi seurata se, että kennot ovat parempilaatuisia, luotettavampia ja myös huomattavasti turvallisempia. Huonona puolena on se, että kapasiteetti laskee jonkun verran, kun kennoja joudutaan pienentämään.
Tässä kohtaa on nyt se villakoiran ydin, mistä tämän hetken akkuongelmat johtuvat ja mikä toisaalta tekee tilanteen akkujen kanssa Suomessa erittäin vaikeaksi. Vielä ei ole olemassa päätöstä, miten Suomessa nämä uudet kennotyypit otetaan käyttöön. Toivottavasti saamme asiasta lajiryhmän päätöksen mahdollisimman pian.
LiPotLiPot ovat tulossa. Tulevana vuonna englantilaiset keräävät kisakokemuksia LiPo-akuista ajamalla kesän 19t touringluokan 7.4 V LiPo-akuilla. Tavoitteena olisi, että vuoden päästä kokouksessa olisi esillä ehdotus LiPo-säännöistä.
Tulossa on myös 6 V "LiPo", mikä soveltuu siis nykyisiin 5 kennon luokkiin. 4 kennon luokille ei ole vielä olemassa ratkaisua.
Kokouksessa keskusteltiin avoimesti LiPo-akkujen riskeistä. Sääntöihin tullaan määrittelemään tietyn tyyppinen suojakuori akulle. Suojakuori tulee olemaan sellainen, ettei akku ota itseensä kovin helposti fyysisistä iskuista.
Toinen turvallisuuteen tähtäävä asia on laturien luokittelu. Tavoitteena on luokitella sallitut laturit ja näihin määrätään täysin yksiselitteinen katkaisujännite lataukselle. Näin päästäisiin eroon kennojen ylilataamisesta suorituskyvyn maksimoimiseksi. Sopivasti yliladattuna akku kulkee lujempaa, mutta jos ylilataa liikaa on seurauksena mahdollisesti näyttävä ei toivottu ilotulitus. Määritelty katkaisujännite poistaisi tuon ongelman.
Kilpailuja 20084.-6.4. C-12 EM - Ingolstadt, Saksa (rataprofiili)
24.-25.5. TSM-10 EM Warm up - Vila-real, Espanja
31.7-3.8. TSM-10 EM - Vila-real, Espanja (kotisivu)
12.-16.11. C-12 ja TSM-10 MM - Bangkok, Thaimaa
22.-23.11. C-12 ja TSM-10 PM - Kuusankoski
29.-30.11. TSM-10 GP - Praha, Tsekki
Kilpailuja 2009C-12 EM - Madrid, Espanja
TSM-10 EM - Luxemburg (
Kuva1,
Kuva2)