Varsin hyvä avaus tälle osiolle, varmasti jokainen on ollut peräänajo-tilanteessa, ja mahdollisesti saaneet stopparia, tai varoituksen, vaikka ovat omasta mielestään olleet täysin syyttömiä.
Itse taisin sortua samaan virheeseen Järvenpäässä jos oikein muistan.
Ongelmahan on tietenkin se, että perään ei saa ajaa, mutta jos edellä ajava tekee ajovirheen (jonka seurauksena tönäisee hänen autoaan), niin pitäisikö minun silti odottaa että hän selvittää ajokkinsa takaisin edelleni, jotta voitaisiin jatkaa kilvanajoa? Mielestäni ei. Mutta kaikki on siitä kiinni miten tilanne tapahtui, miten ratakiseva ajovirhe oli, miten kiire takanatulevalla on, ja rangaistuksen kannalta miten tuomari näkee tilanteen. Monesti TS-10 luokassa toimitaan esimerkillisesti päästämällä tönäisty takaisin edelle, mutta tämäkin jää kuljettajan harkinnan varaan, jos hän ei mielestään ole tehnyt mitään väärin niin hän jatkaa, ja vaikka olisikin ollut väärässä niin usein stopparia ei koskaan tule.
Ja eteenkin radoilla jossa on 180° mutkia niin näitä tönäisy tilanteita syntyy hyvin herkästi, juuri pienen sladin seurauksena, jolloin ei voikaan heti kiihdyttää optimaalisesti mutkasta, vaikka takanatuleva sen pystyisikin, ja tekeekin yleensä, sillä eihän takanatulevalla ole aikaa tarkkailla edelläajavan ongelmia, tai jos ongelmia ei ole niin edelläajava saakin palkkioksi roiman etumatkan...
Stopparia jakaessa tuomarin pitäisikin olla 100% varma asiastaan, ja rikkeen pitää olla sellaista laatua että stoppari on ansaittu. Tässä tuleekin hyvän tuomarin ominaisuudet esiin, kokemus on valttia, samoin kun pelisilmä, jolla pystyy näkemään tilanteen juuri sen syntyessä, eikä vain seuraukset. Ehkä tästä syystä meillä on niin kovin vähän tuomareita...