Kirjoittaja Aihe: Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)  (Luettu 11827 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
« Vastaus #30 : 17.03.03 - klo: 16.19 »
Kyllä NiMh akut putoavat jo korkeammalta kuin NiCd akut purkukäyrien perusteella. Poikkeuksena vanhat siniset panasonicit ja Powers 3000 kennot.

Poissa Mre

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.remonen.net
Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
« Vastaus #31 : 18.03.03 - klo: 09.24 »
Juuh... selitin hieman huonosti.

Eli siis mun kokemusten mukaan NiCd-akut pitävät paremmin jännitteensä ja sitten vasta ihan lopussa jännite romahtaa kerralla. NiMH akuissa taas jännite laskee tasaisemmin koko ajan, kunnes lopussa tulee sitten romahdus.

Sitten toi purkuvirtajuttu sun edellisessä viestissä ei oikein auennut mulle. Se on tietysti totta, että mitä kovemmalla virralla purkaa, sitä enemmän kennojen sisäinen vastus vaikuttaa kennoissa tapahtuvaan tehohäviöön ja sen johdosta korkeammalla purkuvirralla akut antavat vähemmin amppeeritunteja ulos kuin matalalla. VesaK:han totesi ihan oikein että purkulaite ilmoittaa todellisia *ulostulleita* amppeereja, sillä mitä jää akun sisään ei ole mitään väliä. Eiväthän ne pyöritä sitä moottoriakaan. Edelleen 1A purkuvirrat eivät kerro mitään akun todellisesta kapasiteetissta ajokäytössä. Ehkä joissain slow-flyer -lennokeissa, mutta ei autokäytössä. Paras olisi, jos purkulaitteeseen voisi ohjelmoida jonkun purkuprofiilin, jossa virta vaihtelisi 0-40 A simuloiden ajotapahtumaa.

Edelleen mä heittäisin sen kommentin, että kisakäytössä NiMH-akuista ei saa mitään etua, vaan kunnolliset NiCd-akut voisivat olla parempia. Nyt siis liikun alueella, josta en ymmärrä mitään. NiCd-akut ovat halvempia, niiden käyttäytyminen ja elinkaari tunnetaan paremmin ja niiden pienempi sisäinen vastus antaa korkeilla purkuvirroilla enemmän potkua. Mitä mieltä kisaajat ovat? Onko 3300 mAh NiMH selvästi parempi kuin 2400 mAh NiCd??
What! Me Worry? - Alfred E. Neumann

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
« Vastaus #32 : 18.03.03 - klo: 09.53 »
Lainaus käyttäjältä: "Mre"
VesaK:han totesi ihan oikein että purkulaite ilmoittaa todellisia *ulostulleita* amppeereja, sillä mitä jää akun sisään ei ole mitään väliä. Eiväthän ne pyöritä sitä moottoriakaan. Edelleen 1A purkuvirrat eivät kerro mitään akun todellisesta kapasiteetissta ajokäytössä. Ehkä joissain slow-flyer -lennokeissa, mutta ei autokäytössä. Paras olisi, jos purkulaitteeseen voisi ohjelmoida jonkun purkuprofiilin, jossa virta vaihtelisi 0-40 A simuloiden ajotapahtumaa.

Edelleen mä heittäisin sen kommentin, että kisakäytössä NiMH-akuista ei saa mitään etua, vaan kunnolliset NiCd-akut voisivat olla parempia. Nyt siis liikun alueella, josta en ymmärrä mitään. NiCd-akut ovat halvempia, niiden käyttäytyminen ja elinkaari tunnetaan paremmin ja niiden pienempi sisäinen vastus antaa korkeilla purkuvirroilla enemmän potkua. Mitä mieltä kisaajat ovat? Onko 3300 mAh NiMH selvästi parempi kuin 2400 mAh NiCd??

Jep, osasit pukea sanoiksi omat ajatukseni.

Havaintona muuten, että 17A virralla purkaessani NiCd-akut kuumenevat kättä polttaviksi (ehkä 50-55°), mutta NiMH akut vain haaleiksi - ne jopa taitavat jäähtyä latauksessa saamastaan lämpötilasta. Eikö pitäisi olla juuri päinvastoin, NiMH akkujen korkeammasta sisäisestä vastuksesta johtuen?

Tekinin testerissä on purkumoodit myös syklisesti -50%..0..+50% vaihtelevalle virralle, mutta koska se ei mittaa purkamisen aikaista keskimääräistä jännitettä, on se jäänyt käyttämättä.

Taitaa ainoa syy 3300-akkujen käyttöön olla suurempi kapsiteetti. Monet ovat foorumissakin todenneet pitävänsä NiCd:a parempana, mutta niiden pienemmät mAh:t eivät riitä 5 min erään.

Edelleen mieltä kaivertaa, miksi 2000 mAh akku antaa testauksessani lähes nimelliskapasiteettinsa verran energiaa, mutta 3000 mAh akut samalla tavalla tehdyssä testissä vain noin 80%.

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
« Vastaus #33 : 18.03.03 - klo: 10.26 »
No se luku mikä siihen kennon päälle laitetaan on kuitenkin vain markkinointia. Itse väittäisin kyllä jo uusien NiMh akkujen olevan huomattavasti NICd akkuja parempia, eikä vain kapasiteetin osalta. Pienimmät sisäiset resistanssit mun akuista on uusissa GP:n akuissa. Tietysti mittaustapa vaikuttaa tuloksiin.

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
sisäisistä resistansseista
« Vastaus #34 : 18.03.03 - klo: 16.19 »
pientä faktaa näistä samassa ympäristössä:
(kaikki ovat siis uusia, jännitekäsiteltyjä akkuja, luvut "keskiarvoja")

sanyo rc2400 -> IR 32-34
sanyo 3000hv -> IR 27-29
sanyo 3300hv -> IR 28-30
gp 3300 -> IR 24-26

ja kun latauskertoja on takana n. 20-30, 3300:n akkujen IR:t ovat lähentyneet toisiaan:

sanyo 3300hv -> IR 29-31
gp 3300 -> IR 28-30

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
« Vastaus #35 : 18.03.03 - klo: 16.30 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Taitaa ainoa syy 3300-akkujen käyttöön olla suurempi kapsiteetti. Monet ovat foorumissakin todenneet pitävänsä NiCd:a parempana, mutta niiden pienemmät mAh:t eivät riitä 5 min erään.


VesaK: Niinhän sitä luulis. Et vain ole ollut "kuvioissa" siihen aikaan kun 1200mAh-kennoilla ajettiin 5 minuuttia "kovaa" ;)
-Pekka

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
« Vastaus #36 : 22.03.03 - klo: 23.27 »
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Taitaa ainoa syy 3300-akkujen käyttöön olla suurempi kapsiteetti. Monet ovat foorumissakin todenneet pitävänsä NiCd:a parempana, mutta niiden pienemmät mAh:t eivät riitä 5 min erään.


VesaK: Niinhän sitä luulis. Et vain ole ollut "kuvioissa" siihen aikaan kun 1200mAh-kennoilla ajettiin 5 minuuttia "kovaa" ;)

Jees, akkujen kapasiteettien kehittyminen on ilmeisesti ollut "never ending story". Olisi kiva saada kuulla, mihin vuosiin noin suurin piirtein eri nousupykälät ajoittuvat. Oma historiamme kun toisaan alkaa siitä 2400-3000 mAh vaihteesta, vuoden 2000 lopusta.

Entäs, miltä näyttää tulevaisuus? NiMH-kemia toi tietenkin uuden vaiheen, mutta olen ymmärtänyt 3300 perustuvan ainakin osin akkumassan tilavuuden lisäämiseen, 3000:een verrattuna (itsellämme ei tosin ole vielä yhtään moista ihmepakkausta). Ja siinä lienee raja tullut vastaan. Onko edelleen odotettavissa kapasiteetin nousua, ja jos, niin öbaut milloin?

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
3300-->x
« Vastaus #37 : 23.03.03 - klo: 00.01 »
Veikkaisin että kennovalmistajilla (Sanyo, GP jne) on kyllä nämä tekniikat, joilla kapasiteettia saadaan kasvatettua samaan mittoihin, mutta he eivät heti tuo markkinoille tyyliin 5000 mAh kennoa, koska rahastavat tekemällä pieniä hyppäyksiä kapasiteetissa.. Isossa kuin pienessä maailmassa MONEY TALKS.

Varmasti ollaan tekniikassa ja valmistustavoissa paljon kehitty noiden 1000-1500 mAh kennojen jälkeen ja runsaasti.
Tulevaisuudessa RC-käyttöön niin Sanyolla kuin GP:llä ei oikein ole varaa tehdä "huonoa&kallista kennoa", Panasonicin kohtalon tietäen.
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa Turhala

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/~turhala
Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
« Vastaus #38 : 23.03.03 - klo: 22.09 »
Ittellä on pari 2400-akkua ollu treenikäytössä jo pari vuotta. Latauksia on kertynyt paljon, kolminumeroinen luku. En tiedä millä numerolla edes alkaa, mutta hyvin toimivat yhä. Ajan mittaan laturi on työntänyt pikku hiljaa enemmän ja enemmän amppeeritunteja latauksessa, ilmeiseti sisäinen vastus on kasvanut (?). Tai ehkä niissä on enemmän kapasiteettia, lihaksetkin kasvaa käyttämällä :)
H7:la purkaen yleismittari kertoo purkujännitteeksi n. 7,50 - 7,30 volttia. Ihan purun alussa tietysti paljon enemmän ja lopussa vähemmän.

Lainaus
Veikkaisin että kennovalmistajilla (Sanyo, GP jne) on kyllä nämä tekniikat, joilla kapasiteettia saadaan kasvatettua samaan mittoihin, mutta he eivät heti tuo markkinoille tyyliin 5000 mAh kennoa, koska rahastavat tekemällä pieniä hyppäyksiä kapasiteetissa.. Isossa kuin pienessä maailmassa MONEY TALKS.


Kartelli? USAn oikeussysteemin tuntien, voiskohan tolla tehdä itsensä rikkaaksi ;]

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
« Vastaus #39 : 23.03.03 - klo: 22.52 »
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Lainaus käyttäjältä: "Teppo"
Monetkaan "uudet" akut eivät ole parhammillaan ensimmäisellä latauksella, itse ajan yhden latauksen aina varmuudeksi ottamatta suuremmin kantaa tämän latauksen suorituskykyyn.
Katsotaan Mäntsälässä tuovatko uudet akut lisää vauhtia  :wink:


Itse "testasin" Järvenpään kisassa pakasta otettua akkua ja totesin, että potkua ei löytynyt, mutta kisan jälkeen testeissä arvot olivatkin jo huipussaan, eli kyllä uusia akkuja pitää juu hieman herätellä, ihan niinkuin "vanhaan hyvään" NiCd-aikaankin tehtiin.

Jep, uuden halpis-3000-akkumme toinen testaus 4-5 latauksen jälkeen:

17A-testauksen keskimääräinen jännite: aiemmin 7,10V -> nyt 7,18V
kapasiteetti: 1910 -> 2260mAh
sisäinen vastus: 34 -> 30 mohm

Eli testausarvot paranivat huomattavasti, ja pompsauttivat akun pakissamme top 3:n joukkoon.

Mutta edelleen kapasiteetti on toivottoman kaukana nimellisarvostaan. No, onhan edellä todettu, että mm. testaustapa vaikuttaa tuloksiin.
(Tämä yksilö on Orionilta toisen ostoksen yhteydessä saatu ilmaisakku (Panasonic), ja tuskinpa he jakelevat sellaisina muuta kuin varastonsa epäkuranttia tavaraa.)

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
« Vastaus #40 : 31.03.03 - klo: 14.16 »
Noihin purkutuloksiin muuten vaikutta todella paljon edellinen käyttökerta. Eli jos ajat tuon akun virikoneella ja foameilla 4 minuutissa tyhjäksi, lataat ja testaat, niin saat paljon paremmat lukemat kuin että esimerkiksi treenaisit sillä 10 min syndicatea, latausit ja testaisit.