Kirjoittaja Aihe: sähköneroja ??  (Luettu 1444 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jpn

  • Jäsen
    • Profiili
sähköneroja ??
« : 28.07.07 - klo: 14.06 »
on jäänyt laatikon pohjalle lojumaan hajonneita elektronisia nopareita sekä vastareita.

silmämääräisesti osissa ei ole palaneita komponentteja tai mekaanisia vaurioita.

hiipi sitten mieleen ajatus , että saisikohan jotenkin selvitettyä komponenttien kuntoa mittaamalla ja saako sitten yleensä noihin osiin komponentteja mistään?

onko jollakin "kytkentä"kaavioita noista vastareista tai nopareista .. tai löytyiskö netistä kenties jostakin ?

ei ainakaan perusvastari osiltaan näyttäisi ihan loputtoman monimutkaiselta :)

Poissa m@sse

  • Veteraani
    • Profiili
    • Max-EV
Vs: sähköneroja ??
« Vastaus #1 : 28.07.07 - klo: 14.13 »
Mulla pari vuotta sitten hajosi Nosram Magnum Reverse, kytkin akun johdot väärin päin. Sitten lykkäsin elektroniikkanerolle kaverilleni ja hän vaihtoi palaneen transienttisuojan ja nyt on nopari taas käytössä :) Palanut transienttisuoja ei kyllä vastaa "silmämääräisesti osissa ei ole palaneita komponentteja tai mekaanisia vaurioita.", vaan se näytti selvästi palaneelta :P
HPI Savage Flux, TRX Bandit/Rustler/Stampede, Tamiya TT-01 drifter. Powered by Castle, EZ-Run & Zippy. | Max-EV Racing

Poissa vilvan-

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: sähköneroja ??
« Vastaus #2 : 02.08.07 - klo: 13.48 »
En kyllä ole aivan varma enkä mikään nero näissä asioissa, mutta eikös yleismittarilla saa jotain selville?

Poissa madjack

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: sähköneroja ??
« Vastaus #3 : 03.08.07 - klo: 11.08 »
Kyllähän yleismittarilla pystyy mittailemaan joitakin komponentteja mm. fettejä. Itse laitoin kuntoon pulson 30A harjattoman autonoparin kun siitä nousi toimintasavut. Kolme fettiä oli palanu ihan kunnolla. Ongelmahan tuossa on se että vaikka vian paikallistaisikin, niin SMD-fettien saaminen suomesta voipi olla sitten hiukan hankalempaa. Ja vaihtotyökin on pikkusen hankalempaa kuin läpivienti komponenttien vaihto. En kyllä heittäis noita roskiin, jos itsellä käryäisi vaan viimeiseen asti pitää yrittää itse korjata :)