Kirjoittaja Aihe: Mihin katoaa luokat?  (Luettu 7977 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Mihin katoaa luokat?
« Vastaus #30 : 07.04.03 - klo: 17.17 »
Henkilökohtainen mielipiteeni on että lajin kasvamisen ja uusien kilpailunjärjestäjien mukaan tulo arvokisatasolla on tehty NIIN vaikeaksi, ettei voi kuin nauraa ja katsoa sivusta kuinka vaikeaksi kaiken voikaan tehdä ...   :cry:

AKK:n mukana olo tuo näin pieneen maahan ihan liikaa pykäliä, osa tietysti hyviäkin, mutta kun ei olla ajamassa rallia vaan pikkuautoilla.

Se on kyllä huomattu, että kaikesta saadaan vaikeaa kun sitä todella halutaan.

EI näin.

Kunhan vain mainitsin... :wink:
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Juha

  • Jäsen
    • Profiili
Mihin katoaa luokat?
« Vastaus #31 : 07.04.03 - klo: 17.55 »
Ehkä nyt olisi syytä aloittaa rakentava keskustelu siitä,onko mitään järkeä pitää niin kovia vaatimuksia SM-kisojen järjestämisessä. Pienoisautoilu, jos mikä, on erittäin hyvää nuorisotyötä autourheilussa. Tähän lajiin kun melkein kaikilla on varaa eikä tarvitse sponssoreita edes kovaan kisaan pärjätäkseen. Niin onko mitään järkeä tai pätevää syytä estää tehokas ja toivottu kilpailutoiminta,vain jotta saataisiin muodollisesti mahdollisimman hieno kisasysteemi. Voisi ottaa mieluummin malliksi periaatteen "kaikki pelaa" vai pitäisikö olla "kaikki kisaa" eli turhat muodollisuudet pois ja toiminta mahdollisimman helpoksi järjestää. Tällöin voitaisiin järjestää SM-sarja.

Todennäköisesti nämä kovat vaatimukset johtuvat kisojen korkean profiilin (julkisuus) ylläpitämiseksi. Julkisesti merkittävissä isojen autojen kisoissa tämä systeemi varmasti palvelee ja on tarpeen. Onhan riskitkin kovemmat. Mutta näissä lajeissa riittää myös  väkeä ja yleisöä. Kun taas  vertaa pienoisautoiluun, jossa julkisuus on minimaalista, yleisöä vähän, järjestäjiä vielä vähemmän ja riskejä ei oikeastaan ollenkaa, niin ei taida jäädä muuta yhtäläisyyttä muihin lajeihin, kuin auto-sana ja AKK. Lajien eroavuuksista johtuen kannattaisi varmaan laittaa lisennsivaatimukset uusiksi ja antaa pienoiseutoilun voida hyvin ja harrastajien nauttia lajistaan sehän on se pääasia

sk

  • Vieras
Lisensseistä
« Vastaus #32 : 07.04.03 - klo: 18.32 »
Jotenkin näin sivusta seuranneena tuntuu, että jotkut taitaa syyllistää AKK.n, vaikka vessapaperin loppumisesta kotoisesta p*skahuussista.
Itselläni jokusen kisan tehneenä ei ole kuin positiivisia kokemuksia AKK.sta. Jos joskus on ollut hankaluuksia jossain asiassa, niin aina on niistä selvitty. Väitän ettei kisan tekeminen ole lisenssistä kiinni, vaan todellisista tekijöistä. Tälläisen pikkuauto kisan, vaikka SM tekeminen on todella pikku juttu verrattuna minkä tahansa muun autourheilu tapahtuman tekemiseen, että sen pystyy tekemään kunhan on asiasta kiinnostunut, eikä yritä yksin koko kisaa tehdä.

T:Seppo Kankainen, EM rallissakin ratamestarina olleena, jossa ei kilpailunjohtajalla ollut kuin Rallin 3 lisenssi.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Lisensseistä
« Vastaus #33 : 07.04.03 - klo: 18.48 »
Lainaus käyttäjältä: "sk"
Tälläisen pikkuauto kisan, vaikka SM tekeminen on todella pikku juttu verrattuna minkä tahansa muun autourheilu tapahtuman tekemiseen...
Mutta ei sekään meinannut teiltä viimevuonna oikein onnistua...

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Mihin katoaa luokat?
« Vastaus #34 : 07.04.03 - klo: 18.49 »
Ainakin Oulun kisojen kohdalla voin kertoa teille kisaajat, että mikään ei ole olllut hankalampaa kuin saada kisapaikalle henkilö jolla on tarvittava lisenssi tehtäviin, tyyliin SM tuomarit ja valvoja sekä kilpailun johtaja.

Ehkä "asiakaskunta" etelässä ei ymmärrä, mutta Ouluun asti on ollut erittäin vaikea saada henkilöitä kyseisiin tehtäviin ilman hampaankiristystä ja monimutkaisia järjestelyjä. Ei henk.kohtaisesti ole mitään AKK:ta vastaan, mutta kun pelataan isojen autojen ehdoilla, maalaisjärkeä ei aina saa käyttää. Omaa ajamistani kyseinen instituutio ei ole estänyt tai hidastanut, päinvastoin. Mutta kisajärjestely on ihan eri homma.  :wink:
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Spif

  • Veteraani
    • Profiili
Mihin katoaa luokat?
« Vastaus #35 : 07.04.03 - klo: 22.58 »
Tämän hetkinen toimitsijalisenssi järjestelmä on enemmän tai vähemmän sekava ja mielestäni olisi järkevää tehdä samanlainen järjestelmä kuin "isoissa autoissa" eli tietystä hommasta saa tietyn verran pisteitä ja tietty pistemäärä vaaditaan eritasoisiin toimitsijalisensseihin. Ei kilpailun järjestäminen ole jäänyt koskaan lisenssistä kiinni, niin kuin sk mainitsi tarvitaan niitä todellisia tekijöitä. Itse itkin monta vuotta, kun ei ole tekijöitä, nyt meillä on seuraavassa kisassa noin 30 ihmisen organisaatio kun vain viitsii tehdä jotain ja näistä on alle 10 "vanhoja tekijöitä". Nyt herääkin kysymys onko halukkuutta osallistua kilpailunjärjestäjäkoulutukseen, jos tällaiseen olisi mahdollisuus.

Olen ehkä hieman jäävi puhumaan AKK:sta, mutta miettikää jos AKK:lla ei olisi nykyistä järjestelmää kilpailujen järjestämiseen... ehkä meillä ei enää olisi kattojärjestöä eikä ketään ottamassa vastuuta. Sen olen huomannut katsoessani kilpailulupahakemuksia, että ei meillä paljon muita nimiä näy kuin kilpailunjohtaja ja valvoja, koittakaapa samaa karting puolella.

Mielestäni Suomen kilpailujen taso on pääosin ihan hyvä, mutta väliin sattuu niitäkin, jossa hommat on tehty vasurilla ja vaikka oma tulos on hyvä, niin silti jää kisasta "p**a maku suuhun". Kun lähdimme suunnittelemaan BotniaTrackia joulukuussa, niin vaihtoehdot oli tehdä kisa viimeisen päälle kunnolla tai vetää rimaa hipoen läpi. Päätimme tehdä kisasta Suomen suurimman. Kävijä tavoite viikonlopulle on 10 000 ihmistä, voitte varmasti kuvitella mikä fiilis ihmisille jää lajista, jos se vedettäisiin rimaa hipoen läpi. Tämä on se syy miksi haluamme tehdä kisan vimpanpäälle kunnolla ja saamme tuotua lajia esiin positiivisessa hengessä. Toivottavasti pystymme tarjoamaan yleisölle mahtavaa kilpailua, jota laji pystyy parhaimmillaan tarjoamaan.

 Kuinka monen mielestä pienoisautoilulla on tällä hetkellä arvostettu asema jo pelkästään autourheilun keskuudessa... ja se ei ainakaan nouse sillä, että kilpailujen tasoa järjestelyiden osalta tiputettaisiin. Suosittelisin kaikille, että tutustutte muiden lajien järjestelyihin, itse olen ollut tuloslaskentapäällikkönä karting puolella aina MM tasolta kerhokisoihin asti. Sieltä vaan on tullut monta ideaa käytettäväksi meidän puolelle.

Älkää ottako tätä kirjoitusta avautumisena, mutta jos haluatte tehdä lajille jotain hyvää ja viedä sitä eteenpäin, niin sen eteen täytyy tehdä töitä. Älkää kuitenkaan tehkö sitä yksin vaan porukalla seurassa. Valitettavasti mitään ei tässä maailmassa saa enää ilmaiseksi.
Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

Poissa Juha

  • Jäsen
    • Profiili
Mihin katoaa luokat?
« Vastaus #36 : 08.04.03 - klo: 07.57 »
NO NII! Nyt aletaan pääsemään asiaan.  Olenko ymmärtänyt oikein tämän lisenssi asia? Että jos vain kehtaa neuvotella AKK:n kanssa lisensseistä, niin kyllä siellä joustetaan toimitsija lisensseistä. Eli ei tarvitse olla aina  säännöissä määrättyä lisenssä vaan jokin muukin käy, jos ei muuta ole saatavilla. Tämä systeemi olisi erittäin järkevä. Ainoastaan siitä olisi voinut olla jossain vaikka pieni maininta, että tarvittaessa joustoa löytyy. Säästyttäisiin muutamalta harmaalta hiukselta.
Muutenkin kisanjärjestäjät voisivat kirjoittaa kokemuksia ja kommentteja kisoista ja niiden järjestämisestä. Ei tarvii kaikkien hakata päätä samaan mäntyyn.

Minun mielestäni näiden ongelmakohtien ratkaisu edistäisi pienoisautoilua:
-Kaikkiin luokkiin SM-NM-sarja. Editymässä ainakin TS ja Tj puolella, kunhan asiassa päästään vauhtiin.
-Lisenssi ongelma, jonka ratkaisu aukaisisi myös SM- NM-sarjan pulmia. Jos joustoa löytyy, niin nou hätä.
-SM- NM-arvo oli kisaajia yksi tai sata

Olisi kiva kuulla mielipiteitä ja kommentteja.

Kaikinpuolin on hyvä asia, että on olemassa yksi iso organisaatio vastaamassa asioista. Eikä minulla ole mitään vastaan AKK:ta. Pitää vain muistaa ottaa isossa organisaatiossa huomioon eri lajien erityispiirteet ja antaa lajeille tila elää.

Myös kerhoissa on hyvä miettiä talkoohenkeä ja tehdä asiat yhdessä, koska harrastajat tämän lajin loppujen lopuksi rakentaa.  

Kun SM- ja NM-kisoja on vuodessa sopivasti ja jokaiselle kerholle annetaan vain yksi kisa järjestettäväksi kerran vuodessa, on varmasti jokaisella kerholla riittävästi aikaa ja voimavaroja sen järjestämiseen. Kenenkään ei tarvitse liikaa rehkiä ja intoa löytyy uusiin kisoihin.

Poissa Juha

  • Jäsen
    • Profiili
Mihin katoaa luokat?
« Vastaus #37 : 09.04.03 - klo: 12.07 »
Ovat muuten Vaasassa tehneet melkoisen työn Botnia trakcin eteen. Kisa on todellakin tehty vimpanpäälle. Yllätyin itsekkin. Toimii hyvänä tien näyttäjänä mitä kaikkea voidaan kehittää yhteen kisaan ja kuinka viedä lajia eteenpäin. Tuollainen kisa SM-kisana.

Ajetaan SM-kisat sarjamuodossa ja kisat tehtäisiiin tuollaisiksi, niin mikäs siinä eteenpäin porskuttaessa. No, kaikilla ei ole mahdollisuuksia taikka intoa tehdä tuollaisia kisoja. En tiedä onko AKK:lla ollut ideana linsenssi ynnä muissa säännöissä ohjata toimintaa kuppikunta kisoista Botnia Track malliin. Jos on, niin on tässä sitten tullut itsekin haukuttua turhaan ja liian hätäisesti AKK:ta, Sorry. Kun halutaan asioita viedä määrättyyn suuntaa on suunnasta ja tavoitteista hyvä kertoa mahdollisimman selvä sanaisesti sekä perustella mitä on ajettu takaa missäkin säännössä. Tällöin voisi ymmärrys ja vastaanotto olla suopeampi sääntöjä kohtaan. Eikä asioita heti tyrmättäisi vaan yritettäisiin toimia mahdollisuuksien mukaa. Kun vielä asioissa joustetaan ja siitä kerrottaisiin olisi asiat vielä paremmin.

Kisojen järjestämisestä sekä muusta järjestö-.ja kerhotoiminnasta voisi olla ohje vaikka netissä. Jossa kerrottaisiin ideoita miten asioita kannattaisi tehdä. Varsinkin tiedottaminen, tukijoiden hankkiminen yms.