Kirjoittaja Aihe: Tee-se-itse autot - Kuka omistaa itse tehdyn auton?  (Luettu 7751 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Kuka mahdollisesti olisi tehnyt tuommoisen auton itselleen, ne jotka ovat, kertokoot siitä ja sen rakentamisesta jos viitsivät!
Itselläni olisi ajatuksissa 1:5 skaalan Hummer maasturi, sillä ainakin pääsisi paikasta toiseen!!!
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Poissa Rc-Poika

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.muuttojokinen.fi/niklas
Tee-se-itse autot - Kuka omistaa itse tehdyn auton?
« Vastaus #1 : 30.03.03 - klo: 21.14 »
Onhan tommonen pikkuinen runkoprojekti tuolla.. Mutta pitäisi saada diffit ja semmoset rojut kiinni. Taitaa olla vähän pitkissä saappaissa tuo mun rojekti  :wink:
// Niklas " jokipoika " Jokinen

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Tee-se-itse autot - Kuka omistaa itse tehdyn auton?
« Vastaus #2 : 30.03.03 - klo: 21.36 »
Minkälainen proju?
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Poissa Rc-Poika

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.muuttojokinen.fi/niklas
Tee-se-itse autot - Kuka omistaa itse tehdyn auton?
« Vastaus #3 : 31.03.03 - klo: 14.43 »
No tuo alarungon tein alunperin aplhaan laitettavaksi, mutta enpä sittan jaksanutkaan virittää kiinni sitä.. Eli jäi tuo alusta tuonne pyörimään, mutta kunhan nyt saisin jotain siihen ympärillekkin aikaan..  :wink:
// Niklas " jokipoika " Jokinen

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Tee-se-itse autot - Kuka omistaa itse tehdyn auton?
« Vastaus #4 : 31.03.03 - klo: 15.57 »
Joo, muuten, mistä saisi halvalla suht koht paksua alumiinilevyä? Nyt tarvittais semmosta!!!
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Poissa zzs

  • Veteraani
    • Profiili
Tee-se-itse autot - Kuka omistaa itse tehdyn auton?
« Vastaus #5 : 31.03.03 - klo: 22.17 »
Kannattaa kysellä jostain metallifirmasta. Menee sisään vaan ja kysyy, niin kyllä jo alumiinia tungetaan nenän eteen.

Itse ostin paikallisesta firmasta Landmaxin pohjalevyksi 4 mm ja levennettyihin tukivarsiin 8 mm alumiinia. "Roskapaloja" kun olivat, niin sain ne hieman leikeltynä vain 5,- . Sitten valmistin koulun metallityöluokassa ilmaiseksi osat, jotka kaupan hyllyltä haettuna maksaisivat 70,-!!

Jos jollain olis hiilikuitulevyä 2mm ja 4 mm, niin ostaisin pois!
EB-4 S2 x 2| EK-4 S2 | Landmax 1 | Micro-T | AX10 | Mini | Shogun | Rustler | Mini Rave 1.5 | Mini Rio |

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Tee-se-itse autot - Kuka omistaa itse tehdyn auton?
« Vastaus #6 : 01.04.03 - klo: 16.04 »
No ehkä käyn jossain firmassa katsomassa, olisikohan Fundialla, taitaa valmistaa vain terästä... Suositelkaa jotain metallifirmaa pk-seudulta! Itse en taida tarvita tuota koulun metallityöluokkaa kun kotona jo on aika hyvä... :D
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Mika R

  • Vieras
Tee-se-itse autot - Kuka omistaa itse tehdyn auton?
« Vastaus #7 : 01.04.03 - klo: 16.13 »
Moikka, mulla olis 4mm alumiinilevyä, joten jos et löydä mistään muualta, heitä viestiä. Itse asiassa sitä oli aika hankala saada ainakin alle neliömetrin palana. Voin myydä loput.

Mika R

  • Vieras
Tee-se-itse autot - Kuka omistaa itse tehdyn auton?
« Vastaus #8 : 01.04.03 - klo: 16.16 »
Lainaus käyttäjältä: "zzs"
Jos jollain olis hiilikuitulevyä 2mm ja 4 mm, niin ostaisin pois!

Ihan varoituksena muistathan että hiilikuitulevyn käsittely vaatii hengitys- ja silmäsuojan koska se tekee erittäin pientä pölyä joka on terveydelle vaarallista hengitettynä. Se ei sula kropassa ja kulkeutuu tehokaasti verisuonissa jne

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Tee-se-itse autot - Kuka omistaa itse tehdyn auton?
« Vastaus #9 : 02.04.03 - klo: 09.10 »
On minullakin varmaankin yksi Tee-Se-Itse autoksi luokiteltava projekti, joka on vielä hieman kesken. Katsomassa voi käydä osoitteessa http://kotisivu.mtv3.fi/liljeroos/krossari.html

Runko on siis 3 mm alumiinia, jota hain Tampereella Rauta-Soinin romukasasta. Sieltä voi tehdä todellisia löytöjä, koska kasoissa voi olla käytännössä mitä tahansa - eripaksuisia levyjä, putkia, profiilirimoja tms. Tietenkään tästä romukasasta ei löydy mitään tiettyä tuotetta varmasti.

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
Tee-se-itse autot - Kuka omistaa itse tehdyn auton?
« Vastaus #10 : 02.04.03 - klo: 14.17 »
Tosi siististi tehty runko. Takatukivarret ja niiden paikka näyttää jo aika "viritykseltä", mutta toimii varmasti ihan hyvin.
Ja hihnavetoinen versio vielä  8)

Poissa tuukka.m

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Tee-se-itse autot - Kuka omistaa itse tehdyn auton?
« Vastaus #11 : 02.04.03 - klo: 15.08 »
On kyllä hienon näköinen...minkäs kopan tohon meinaat laittaa?
...

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Tee-se-itse autot - Kuka omistaa itse tehdyn auton?
« Vastaus #12 : 02.04.03 - klo: 15.22 »
Takatukivarret on todellakin mielenkiintoinen ratkaisu. En ole tainnut törmätä vastaaviin - tai sitten en vain muista. Ne näyttää toimivan ihan hyvin, mutta testausta kenttäolosuhteissa ei ole luonnollisestikaan suoritettu.

Kopaksi tulee varmaankin Asson Viper, koska mitoiltaan auto on vanhan RC10:in kokoinen. Titenkin jos löydän paremman näköisen, suunnitelmat voi muuttua.

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Tee-se-itse autot - Kuka omistaa itse tehdyn auton?
« Vastaus #13 : 02.04.03 - klo: 17.49 »
Aika mielenkiintoinen auto!!!

Oma autoni on edennyt Hummer.com:in tutkimisen jälkeen työpöydälle piirustuksiin asti. Mahtavaa, eikö vain. Saatan saada auton aluille jo tänä keväänä! Ehkä jo tässä kuussa!!
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Poissa d3o

  • Tulokas
    • Profiili
    • http://d3o.tripod.com
Tee-se-itse autot - Kuka omistaa itse tehdyn auton?
« Vastaus #14 : 02.04.03 - klo: 18.47 »
Olen ainakin periaatteessa rakentamassa itse autoa halpatuotanto-Hummerista, jonka kaikki sähköä syövät sisuskalut olen vaihtanut kertaheitolla (esim. moottori oli fyysisestikin paljon pienempi, nyt olen hartsimassalla pakottanut normikokoisen sen tilalle..) .

Laitan nettiin artikkelin, kunhan saan kuvia aikaiseksi. Metallirunkoprojektinikin kyseiseen autoon on pahasti kesken.

Lisäksi tähtäimessäni on rakennella yöajoa varten valot yms. käytännönläheistä (tarvikkeet ovat pääosin jo olemassa).

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Tee-se-itse autot - Kuka omistaa itse tehdyn auton?
« Vastaus #15 : 03.04.03 - klo: 11.24 »
Siis minkälainen siitä oikein on tulossa? Ei oikein selvinnyt tuosta, onko se kuinka iso jne... Kerro lisää ja laita ihmeessä niitä kuviakin.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Poissa Erkhart

  • Veteraani
    • Profiili
Tee-se-itse autot - Kuka omistaa itse tehdyn auton?
« Vastaus #16 : 04.04.03 - klo: 18.16 »
Olisin itsekin tekemässä tuollaista omatekoista kiihdytysautoa.
Tietääkö joku että onko siihen pakko laittaa diffi, vai voiko vedon laittaa menemään suoraan ilman diffiä?ja tarvitseeko kiihdytysauto iskareita?
Hpi nitro rs4 3, Micro

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Tee-se-itse autot - Kuka omistaa itse tehdyn auton?
« Vastaus #17 : 04.04.03 - klo: 18.38 »
Periaatteessa kiihdyrysautolla ajetaan suoraan, joten jäykkä taka-akseli ajaa asian ihan hyvin. Löysä diffi taitaa olla pelkästään haitaksi.  Kyllä kiihdytysauton voi rakentaa ilman iskareitakin. Toisaalta jos hirveästi nostelee keulaa etuiskarit voisi olla ihan hyvä vaihtoehto.  :wink:

Otsomaani

  • Vieras
Tee-se-itse autot - Kuka omistaa itse tehdyn auton?
« Vastaus #18 : 04.04.03 - klo: 18.55 »
Eikös se TapHaap ollu tekemässä kiihdytysautoa. Ehkä taakse voisi laittaa iskarit niin olisi vähän parempi pito lähdössä. Tosin ilman niitä saisi kunnon "burnoutit" :wink: .

Poissa coronet

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Tee-se-itse autot - Kuka omistaa itse tehdyn auton?
« Vastaus #19 : 04.04.03 - klo: 19.07 »
Eihän se vaikuta mitenkään burnoutteihin onko autossa iskarit vai ei.
Lähdössä se taas vaikuttaa enemmän..

Mutta tuskin mistään rc-autosta löytyy tarpeeksi tehoa että iskareista olisi ihan todellista hyötyä kiihdytyksessä.

Ennemmin itse panostaisin pitoon..mutta jos pitoa löytyy tarpeeksi niin sitten tuleekin jousitus kysymykseen...
Tamiya roks.

Otsomaani

  • Vieras
Tee-se-itse autot - Kuka omistaa itse tehdyn auton?
« Vastaus #20 : 04.04.03 - klo: 19.13 »
Lainaus käyttäjältä: "Otsomaani"
Ehkä taakse voisi laittaa iskarit niin olisi vähän parempi pito lähdössä. Tosin ilman niitä saisi kunnon "burnoutit" :wink: .


Tarkoitin siis että jousitus parantaisi pitoa lähdössä. Burnout oli vaan läppä (siksi hymiö). Vaikeetahan tänne on mitään kirjottaa kun aina tulkitaan väärin.

Poissa Erkhart

  • Veteraani
    • Profiili
Tee-se-itse autot - Kuka omistaa itse tehdyn auton?
« Vastaus #21 : 05.04.03 - klo: 00.40 »
eli ei diffiä (tulee helpommaksi), mutta ehkä sitten iskarit
Hpi nitro rs4 3, Micro

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
Tee-se-itse autot - Kuka omistaa itse tehdyn auton?
« Vastaus #22 : 05.04.03 - klo: 15.42 »
l150040:
Hieno projekti. Osat ovat näköjään Andy's Assosta, jolla itsekin ajoin aikanaan kilpaa. Ystävällisenä vinkkinä: Kun sull aon tuo hihnaveto, niin jos MIP:n boksi vain sallii (vakio ainakin sallii), niin käännä tuo moottori toiselle puolelle. Jos moottori joutuu pyörimään väärin päin, niin auto varmasti puskee todella paljon kiihdytyksissä. Nuo heiluritukivarret olivat silloin Andyssä optiona ja ne toimivatkin liukkaillla radoilla varsin hyvin. Ne vaativat kuitenkin yllättävän raskaat jouset, koska muuten kallistelee todella paljon.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Tee-se-itse autot - Kuka omistaa itse tehdyn auton?
« Vastaus #23 : 05.04.03 - klo: 16.07 »
Lainaus käyttäjältä: "JesseT"
l150040:
Hieno projekti. Osat ovat näköjään Andy's Assosta, jolla itsekin ajoin aikanaan kilpaa. Ystävällisenä vinkkinä: Kun sull aon tuo hihnaveto, niin jos MIP:n boksi vain sallii (vakio ainakin sallii), niin käännä tuo moottori toiselle puolelle. Jos moottori joutuu pyörimään väärin päin, niin auto varmasti puskee todella paljon kiihdytyksissä. Nuo heiluritukivarret olivat silloin Andyssä optiona ja ne toimivatkin liukkaillla radoilla varsin hyvin. Ne vaativat kuitenkin yllättävän raskaat jouset, koska muuten kallistelee todella paljon.


Hauska kuulla edes jotain kokemuksia kyseisistä osista. Valitettavasti en aivan tajunnut mitä tarkoitat tuolla moottorin siirtämistä toiselle puolelle. Voisitko hieman havainnollistaa mitä tarkoitat?

Väännellessäni autoa käsissä arvelinkin tarvittavien jousten olevan melkoisen jämäkät, joten kiva saada vahvistusta asialle.

Ei sinulla sattuisi olemaan kunnollista kuvaa sähköisessä muodossa (Internet-sivukin käy). Muistan joskus aikoinaan nähneekin niitä, mutta en ole pienellä etsimisellä löytänyt sellaista tai kuvaa sellaisesta. Olisi kiva nähdä sellainen taas.  :D

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
Tee-se-itse autot - Kuka omistaa itse tehdyn auton?
« Vastaus #24 : 07.04.03 - klo: 12.24 »
Tarkoitin sitä, että moottorin akseli osoittaisi vasemmalle, eli tuo koko hihnaveto siis siirtyisi auton vasemmalle puolelle. Tällöin moottori pyörisi alkuperäiseen suuntaan, eikä kiihdyttäessä keventäisi niin paljon keulaa. Sori, kuvia ei ole.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Tee-se-itse autot - Kuka omistaa itse tehdyn auton?
« Vastaus #25 : 07.04.03 - klo: 13.06 »
Kiitos! Olisihan minun heti pitänyt älytä mitä tarkoitit. Täytyypä suorittaa kyseinen kääntäminen joku ilta, jos tuo vaihteisto antaa myöten. Jos ei anna, niin tarvitsee varmaankin vaihtaa tuohon Stealth-vaihteisto tai keulia.

Loputkin tarvittavat osat on jo tilattu, joten pian pääsenkin testaamaan kyseistä autoa.  :lol:

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
Tee-se-itse autot - Kuka omistaa itse tehdyn auton?
« Vastaus #26 : 07.04.03 - klo: 14.50 »
Tai kokeile nyt ainakin ensin. Kunhan tiedät, että moinen vaikuttaa.

Poissa Rc hemmo

  • Veteraani
    • Profiili
Tee-se-itse autot - Kuka omistaa itse tehdyn auton?
« Vastaus #27 : 12.04.03 - klo: 07.51 »
Hmm itse olen myös miettinyt jos  ostaisi jonkun ikivänhan infernon joka on aika hyvässä kunnossa (onko kellään?Jos on mailaa privana), ja tekisin sen diffeistä monsterin, sillä oma autoani en viitsisi likastaa jas pikkuveljen autoon ei saa edes koskea.

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Tee-se-itse autot - Kuka omistaa itse tehdyn auton?
« Vastaus #28 : 13.04.03 - klo: 09.33 »
Itsekin olen miettinyt noita tasauspyörästöjä ja tukivarsia. Tukivarret ajattelin tehdä itse jos löydän jostain sopivan kevyttä ja lujaa alumiinia/terästä. Titaani olisi hyvää, mutta se maksaa niin paljon... Jos jonkun pitäisi päästä eroon vanhasta infernostaan/muusta krossarista tai ylipäänsä pitkät tukivarret omaavasta raadosta, niin tarjotkoon yv:hen. Radioita tai moottoria on turha tarjota, ellei ihan ilmaiseksi lähde. Tai ellei jollain ole tarjota 4- kanavaista radiota halvalla + servot,etc.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Poissa zzs

  • Veteraani
    • Profiili
Tee-se-itse autot - Kuka omistaa itse tehdyn auton?
« Vastaus #29 : 14.04.03 - klo: 09.15 »
Mä tein noi alatukivarret 8mm venealumiinista ja kevensin niitä jättämällä niiden sisään X-muotoisen tukitrakenteen. kevyet ovat ja kestää. Tuli nimittäin ~40 km/h veljen jalkaan, eikä mitään merkkejä vaurioitumisesta. No varvas vähän kärsi... Kyseessä ei ollut mikään ajovirhe, vaan kiteen irtoaminen vastarista :shock:
EB-4 S2 x 2| EK-4 S2 | Landmax 1 | Micro-T | AX10 | Mini | Shogun | Rustler | Mini Rave 1.5 | Mini Rio |