Kirjoittaja Aihe: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille  (Luettu 14745 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TimoK

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
« : 13.11.07 - klo: 13.37 »
Moro,

Tälle aiheelle on hyvä tehdä om säie, joten päätin sen tänne nyt värkätä.

Esitin jo aiemmin melko tiukkaa sääntöä viriosien osalta, siitä syntyneen keskustelun tiimoilta esitän nyt vähän löysempää linjaa.

a) Kuuladfiffi on sallittu kunhan se on säädetty riittävän herkäksi. Sekä ratas ja kuuladiffin pitää toimia niin herkästi, että eturenkaiden ollessa ilmassa toista rengasta pyörittämällä diffin pitää toimia, eli vastakkaisen renkaan tulee pyöriä eri suuntaan moottorin ankkurin pyörimättä. Tällöin ei diffeistä juurikaan tulisi eroja, tai niitä eroja voitaisiin minimoida ja näin kuitenkin kuuladiffin omaavat kilpailijat välttyisivät auton halkaisemiselta diffin vaihdon vuoksi.

b) Öljyiskarit sallittaisiin, minimi maavara olisi kuitenkin 10mm jolloin öljyiskareiden tuoma mahdollisuus maavaran laskemiseen menetetään. Näin iskareiden tuoma etu olisi myös pienempi, mutta iskareita ei tarvitsisi alkaa erikseen vaihtamaan tai hankkimaan mikäli R-mallissa ei niitä vakio-iskareita tule mukana.

c) jousien tulee olla minin vakio jouset.

d) kuulalaakerit sallitaan.

e) alumiiniosat sallitaan mikäli ne eivät muuta auton geometriaa, eli rengaskulmat ja accerman on samat kuin minin vakio osilla. Tällöin ainoa alumiiniosien tuoma etu olisi parempi kestävyys ja sekin lähinnä ohjauspaloissa.

f) Vakiomoottori on ainoa sallittu ja vakiovälityksellä.

g) Kaikki pyörän kulmiin vaikuttavat säädöt on kieletty, eli tukivarsien linkkit eivät saa olla säädettäviä, vaan ainoastaan Minin kiinteämittaiset osat ovat sallittuja.

h) Rengas-asiaa pitää vielä miettiä ja kokeilla, minusta pitoaineiden salliminen on ihan ok juttu jos sillä saadaan renkaat toimimaan kaikilla tasaisemmin. Tällöin rengassarjoista ei tulisi niin suurta eroa tai siitä jos torpan pito on pyyhitty niihin renkaiden pintoihin.

Viriosista siis sallittaisiin periaatteessa kaikki sellaiset joilla ei saavuteta nopeusetua minin vakio-osiin nähden. Minulle toki sopii ihan vakio auto pelkillä kuulalaakereilla höystettynä mutta kaikille se ei sovi ja siksi noissa joissainkin osissa voisi tulla vastaan kunhan niiden tuomia etuja sitten heikennetään kuten se minimi maavara pidettäisiin 10mm ja diffien herkkyys testattaisiin katsastuksessa.

--
Timo Keränen

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
« Vastaus #1 : 13.11.07 - klo: 17.14 »
Siirsin aiheen tänne sähköautojen puolelle, jotta kaikki (myös aloittelijat joille luokka suunnattu) voivat keskustella aiheesta. Normaalisti sääntökeskustelut kuitenkin kilpailijoiden kanavalle, ei kilpailut-foorumiin...

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
« Vastaus #2 : 13.11.07 - klo: 22.25 »
Mielestäni kuuladiffi pitäisi ehdottomasti kieltää. Jäykäksi kiristettynä sillä saa selkeää etua aina kun pitää kiihdyttää ja kääntyä samaan aikaan. Ratasdiffillä sisämutkan pöyrä jää vain sutimaan ja kiihtyvyys katoaa. Kuusankoskella eron näki hyvin ennen hyppyriä olevassa 180asteen mutkassa, jäykällä diffillä ajaneet pystyivät kaasulla vedättämään auton mollan ympäri kun taas löysällä ratasdiffillä auto jäi vaan sutimaan.

Öljyiskarit taas mielestäni voi sallia koska ne tulevat M-03R mallissa vakiona ja niistä ei ole oleellista eroa auton suorituskyvylle. Hypyissä ja mollan ylityksissä auto on öljyiskareilla hieman vakaampi mutta käytännön ero auton nopeudessa on olematonta.
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
« Vastaus #3 : 13.11.07 - klo: 22.27 »
Olen newbie ja haluaisin tietää miten tehokkaalla akulla kantsis ruveta ajamaan tuota luokkaa?
Sponsored by own wallet

Poissa SO

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
« Vastaus #4 : 13.11.07 - klo: 22.46 »
Ihan näin kovasti kiinnostuneena, ja heti rahatilanteen salliessa ministeriksi ryhtyvänä kiinnostaisi, josko olisi mahdollista hyväksyä myös muiden valmistajien mini koreja. Siis kun tuo Tamiyan oma kori maksaa 30 € ja kun kuitenkin pyrin löytämään autoni käytettynä, niin kiinnostaisi tehdä laitteesta itsensä näköinen. Esimerkiksi RC-pisteessä on 15€ hintainen mini kori 1/10 luokkaa, ja jollain toisellakin valmistajalla oli mini koreja myytävänä.
 Siis jos vaikka jonkinlainen minimi korkeuskin olisi, maavaran lisäksi, niin ei mitään älyttömiä lowridereita näkyisi.


 Myös esittäisin kaino vienon toiveen, että luokka oikeasti pidettäisiin just eikä melkeen sellaisena pilke silmäkulmassa ajettavana, ja mahdollisimman halpana. Vähän niinkuin herrasmieslajina.  :angel:
 Olisi mukavaa, jos myös itse kuskit tämän tiedostaisivat ja eläisivät (lue: ajaisivat) sen mukaan ; ei siis mitään älyttömiä kiilailuja tms., vaan pyrittäisiin minin arvolle sopivaan kilpailuun. Toki kilpaa saa ja pitääkin ajaa ja tiukat kilpailut ovat mukavia jokaiselle, mutta että kukaan ei lähde sikailemaan.

 -Samppa
Näin  tänään.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
« Vastaus #5 : 14.11.07 - klo: 06.35 »
Noin pientä 1/10 Minin koria ei taida muilta löytyä, ovat touring-autoihin lähinnä tehtyjä. Ja luokka on nimenomaan Tamiya Mini. Uusi auto koreineen maksaa 89 euroa, ei paha.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa oola1

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
« Vastaus #6 : 15.11.07 - klo: 17.16 »
Keskustelu säännöistä siis aloitettiin täällä:

http://rc10.fi/index.php?topic=24494.0




Poissa J.Hovi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
« Vastaus #7 : 22.11.07 - klo: 20.22 »
Kaikkein tasapuolisin ratkaisu tuon diffin suhteen olisi sallia lukko"perä"..

Ei tarvisisi ihmetellä ratas ja kuuladiffin eroja.
Vakio ratasdiffi vaan sikaflexillä (tosimiesten diffirasva) kasaan ja menoksi  :cool:
(..tai tietysti ensin täytyy odottaa että töhnä kuivuu.)

Jouset saisi kyllä saada vaihtaa ainakin noilla vakiorenkailla ajettaessa.
Asia saattanee muuttua jos sattuu löytymään parempi rengas. Joskus taannoin kun itse harrastusta aloittelin, tuli Tamiyan Fiat Abarth- rakennussarjan mukana jopa eri seoksella olevat slicksit eteen ja taakse... liekö noita enään valmistusohjelmassa? 

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
« Vastaus #8 : 24.11.07 - klo: 18.56 »
Samaa mieltä Janin kanssa tuosta diffistä. Lukon salliminen tasoittaa peliä huomattavasti ja on helppo valvoa. Ja tämä olisi myös halpa viritys, koska se ei vaadi mitään viriosia.

Lisäksi sallisin:
- kuulalaakerit
- öljyiskarit

Öljyiskarit sen takia, että noita vakiona mukana tulevia "vaimentimia" ei millään saa toimimaan kovin loogisesti ja luotettavasti. Tämän seurauksena eri autoissa on järkyttäviä eroja ajettavuudessa ja ajettavuus muuttuu vaimenninletkujen kuluessa ja rasvan kadotessa jne. Öljyiskareilla saisi tämän kohdan autosta melko tasaväkiseksi eikä säätäminen olisi täyttä arpomista. Öljyiskareiksi kelpaa melkeimpä mitkä tahansa turistin vanhat iskarit. Itselläni on käytössä vanhat Asso TC3:n iskarit. Vakiojouset toimii ihan ok, joten periaatteessa ne voisi rajoittaa ainoiksi sallituiksi, niin ei tarvisi jousisarjoja hommata tai testata sen kummemmin.

- renkaat?

Jos lukko sallitaan, niin liukkaammillakin renkailla pärjätään vallan mainiosti. Suhteellisen liukkaat renkaat olisivat mielstäni autoon paikallaan. Tämän auton ärsyttävin piirre on pidosta kaataminen ja liukkaat renkaat ehkäisisivät tätä. Lukolla ajettaessa vakiorenkaat ovat pidoltaan aika sopivat. Parempi vaihtoehto olisi ehkä kuitenkin joku kova sliksi, joka kestäisi pidempään, eikä renkaan kuviolla olisi merkitystä. Lisäksi liukas rengas tasaa tehoeroja.


Kaikki muut auton geometriaan vaikuttavat viri-/optio-osat kietäisin, (mm. alumiiniset ohjauspalat, säädettävät vantit, taka-aurauspalat jne...). Nyt valmiiseen kisa-autoon riittäisi perusmallin Mini (89 €) + kuulalaakerisarja (23.20 €) + käytetyt öljyiskarit vaikkapa vanhasta turistista.



Poissa TimoK

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
« Vastaus #9 : 24.11.07 - klo: 20.02 »
Iltaa,

Tänään oli Lahdessa treenit ja 3 miniä paahtoi rataa lähes jatkuvalla tahdilla. Törmäsin radallamme rengasongelmaan nyt. Ensimmäisellä akulla takarenkaat lähti mutkissa mukavaan luistoon, pystyi ajamaan vähän rallityylillä. Eturenkaat olivat kuitenkin melko paljon kuluneemmat mitä takarenkaat, joten päätin renkaita säästääkseni vaihtaa eturenkaat takarenkaiden kanssa keskenään. Tämän jälkeen peräpito oli aivan kadoksissa. Perä lähti todella herkästi aivan lapasesta tappaen kaiken vauhdin jne. Seuraavaan erään päätin kokeilla pitoainetta takarenkaisiin. Se poisti pito-ongelman täysin ja vauhtia oli vaikea saada kuolemaan hitaissakaan mutkissa koska perä tuli siellä missä pitikin. Pitoine takarenkaissa toimi hyvin pari akullista, eli joka akkua varten ei tarvinnut takarenkaita pidottaa. Eturenkailla en tehnyt mitään, tällöin auto tuntui melko tasapainoiselta pidon suhteen.

Eli rengassäännön suhteen olisin tämän päivän perusteella ehdottamassa, että ajettaisiin minin vakiorenkailla mutta pitoaine sallitaan. Tällöin hyvän peräpidon vuoksi toimiva diffi ei olisi niin suuri ongelma mutkissa koska vauhti ei kuole niin helposti kuin ennen. Etrenkaissa kun ei pitoainetta käytä niin auto aliohjaakin jonkin verran jolloin Lahdessa ei ainakaan ollut tolkuttomia ongelmia pidosta kaatumisen takia. Ymmärrän kyllä Calen pointin siinä spoolin sallimisessa, se tekisi autoista luultavasti helpompia ajaa sekä valvonnan helpommaksi. Mutta onko se niin yksinkertainen asia? En ole ajanut miniä spoolilla joten en tiedä millainen se on, nopeasti ajateltuna tulee mieleeni, että jos auto on aina samanlainen ja "helppo" ajaa mutkissa eikä vauhti putoa pienten ajovirheiden tai yliyrittämisen takia paljoa, niin onko vaarana, että mutkissa ohitukset vähenee. Tänään ainakin Lahdessa ja pari viikkoa sitten Kuusankosken kisassa hienoja olivat juuri nuo mutkissa taistelut joissa kilpailijat ohittivat toisiaan vuoronperään mutkissa. Vähän siis arveluttaa tämä mutta en sano oikein mitään tähän kun en tiedä miten se vaikuttaa auton toimintaan todellisuudessa ja ennen kaikkea kilpailutilanteisiin.

Ymmärrän myös tuon Calen idean öljyiskareiden sallimisesta. Mutta ei sekään niin yksinkertaista ole, iskareissakin on paljon eroja, joten vapaat iskarit saattaisit pahimmillaan aiheuttaa tilanteen jossa testaillaan ja jopa kisoissa käytetään kisasta riippuen eri iskareita. Tämä nostaa heti kustannuksia ja tuo etua niille jotka pystyvät testaamaan paljon eri iskareita. Toisaalta, vakio-iskareitakin voi viilata jolloin ruuvin kantaan tulisi lovet joka vastaisivat reikiä ja iskarit voi tosiaan täyttää mitä erikoisimmilla nesteillä niiden toimivuuden parantamiseksi jne. Aikaan tämä voisi mennä tosiaan siihen, että vakio-iskareita paranneltaisiin kotikonstein. Joten ehkä ehkä olisi parempi sallia kunnon iskarit, toisaalta voisin kysyä, että olisiko parempi sallia iskarit kokonaan vai vain pari eri tyyppiä jolloin vältyttäisiin siltä eri iskarien testaamiselta jne.

Jousien suhteen olen sitä mieltä, että ainoat sallitut olisivat minin omat. Ne eivät muutu käytönaikana ja kaikilla olisi ainakin samanlaiset. Joko yhtä hyvät tai yhtä huonot. Autoissa ei tulisi eroa sitten sen perusteella kuka on pystynyt hankkimaan parhaiten radalle toimivat jouset ja testaamaan niitä vielä.

Pyydänkin Calea testaamaan tuollaista yhdistelmää jossa diffi toimii normaalisti ja takarenkaissa on pitoaine.

Maavara on siiten vielä sellainen juttu, että vakio-iskareilla häviää melko paljon jos maavara saa olla alle 10mm. Minusta olisi ehkä hyvä jos öljyiskarit sallitaan, niin minimimaavara olisi sen 10mm jolloin minin vakio-iskareilla ajavat eivät häviä niin paljoa öljyiskareita vastaan. Luultavasti se minikin on melkoerilainen ajaa 10mm maavaralla kuin vaikka 5mm maavaralla joka taitaa öljyiskareilla onnistua.

--
Timo Keränen


Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
« Vastaus #10 : 24.11.07 - klo: 20.19 »
Timo, et kai nyt ole tosissasi? Onhan meillä joka luokassa vapaat iskarit ja hyvin harvoin kuskit niitä vaihtavat toisiin tai varsinkaan testaavaat erilaisia? Aivan, Xray-kuskit ajoivat aikanaan TRF-iskareilla siksi, että niissä pysyi öljyt paremmin sisällä. Tietty en tiedä miten paljon Mini-luokassa tullaan pipoa kiristämään... :)

Mielestäni myös jousi pitäisi olla vapaa. Jos pelkästään vakiojouset ovat sallittu, pitäisi niitä ostaa muutama säkki testattavaksi ja siten valkata sopivimmat yksilöt kisakäyttöön. Näin kärjistettynä, ei ole mitään takeita, että eri valmistuserien jouset ovat identtiset joustoltaan.

Samaan syssyyn vielä ne vakioiskaritkin, mielummin kokeilen paria eri viskositeetin öljyä kuin, että rupean arpomaan kitkaiskariin sopivia kumiletkuja tms. eksoottista täytettä.
---

Poissa AssoRacing

  • EKpa ry
    • Profiili
    • http://www.saikart.fi/
Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
« Vastaus #11 : 25.11.07 - klo: 20.10 »
sallisin:
- kuulalaakerit
- öljyiskarit
- 3Racingin renkaat (Hinnan takia)
- Lukko diffi


Poissa Mika M

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
« Vastaus #12 : 25.11.07 - klo: 20.42 »
Vaikka alunperin olin pitoainetta vastaan tässä luokassa,niin nyt kun ollaan noilla mineillä vähän ajettu on todettava, että pitoaine pitäisi sallia.

Auton takarenkaat kun eivät sudi lainkaan vaan pyörivät vain perässä, ne keräävät ainakin meidän radalta muiden autojen jättämää pitoaine/renkaanmurutöhkää renkan pintaan. Kun renkaan pintaan on kerääntynyt tuota töhkää katoaa peräpito täysin.

Tuolta vältyy jos
a. puhdistaa moottori/jarru kliinerillä takarenkaat joka erän jälkeen
b. käyttää pitoainetta takarenkaissa

Tuo pitoaine lienee noista helpompi ja terveellisempi vaihtoehto.

Ilman pitoaineen sallimista on uudet renkaat yhden tai kaksi akullista järkyttävän paljon paremmat kuin semmoiset joilla on muutama akku ajettu ja ovat sotkeutuneet... Pitoainetta meidän radalla kannattaa nimenomaan käyttää vain takarenkaissa. Jos käyttää edessäkin ei auto enää pysy pystyssä...

to_lat

  • Vieras
Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
« Vastaus #13 : 25.11.07 - klo: 22.32 »
Tänään ensimmäiset akukulliset ajettu Minillä. Mielestäni pitoaineet pitäisi sallia renkaissa. Ensin kokeilin ilman pitoainetta ja auton perä oli tosi levoton. Pitoainetta takarenkaisiin niin auton perä rauhottui heti. Tamiyan alkuperäiset alumiini osat pitäisi sallia, onhan ne myös m03-r mallissa. Öljyiskarit, diffi ja kuulalaakerit sallittujen osien listalle myös.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
« Vastaus #14 : 26.11.07 - klo: 12.00 »
Timo, et kai nyt ole tosissasi? Onhan meillä joka luokassa vapaat iskarit ja hyvin harvoin kuskit niitä vaihtavat toisiin tai varsinkaan testaavaat erilaisia? Aivan, Xray-kuskit ajoivat aikanaan TRF-iskareilla siksi, että niissä pysyi öljyt paremmin sisällä. Tietty en tiedä miten paljon Mini-luokassa tullaan pipoa kiristämään... :)

Mielestäni myös jousi pitäisi olla vapaa. Jos pelkästään vakiojouset ovat sallittu, pitäisi niitä ostaa muutama säkki testattavaksi ja siten valkata sopivimmat yksilöt kisakäyttöön. Näin kärjistettynä, ei ole mitään takeita, että eri valmistuserien jouset ovat identtiset joustoltaan.

Samaan syssyyn vielä ne vakioiskaritkin, mielummin kokeilen paria eri viskositeetin öljyä kuin, että rupean arpomaan kitkaiskariin sopivia kumiletkuja tms. eksoottista täytettä.

Toivottavasti tämä teidän hieno kisaformaatti ei kuole jonkun sääntä homman takia. Nyt voisi joku teistä joku haluaa lukeutua tämän lajin isäksi niin laittaa mustaa valkoiselle ennenkuin se on liian myöhää niinkuin tapahtui tuolla monsteri jutussa, siellä ei sallittu sitä ja miksi ei tuota sallita.
Minä olen yrittänyt pitää kurissa tuota sharkki juttua sillä erolla että olen kysynnyt muutamalta ensiksi ja sitten olen sen päättänyt että nyt näin ja sen jälkeen ei ole mutistu koko aiheesta enää.
Nyt järki käteen poijjat niin hieno on se teidän luokka.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
« Vastaus #15 : 26.11.07 - klo: 12.11 »
Joo kyllä pitäisi jo alkaa lukottamaan sääntöjä, kukas ne sitten yleisen mielipiteen pohjalta kirjaa? Cale?
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa oola1

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
« Vastaus #16 : 26.11.07 - klo: 12.43 »
Näillä "menisin" edelleenkin:
* Kuula-/lukkodiffi
* Kuulalaakerit
* Vaihtoehtoiset renkaat/vanteet (esim. 3racing)
* Öljyiskarit + omavalintaiset jouset
* Mini R sellaisenaan

Poissa TimoK

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
« Vastaus #17 : 26.11.07 - klo: 14.01 »
Moro,

Niin no Cale saisi minusta hoitaa luokan säännökset loppuun kun eri juttuja on testailtu riittävästi ja asioita mietitty. Kyseessä pitäisi minun käsittääkseni olla luokka jossa auto on edullinen ja kaikilla olisi tasavertainen kalusto edullisesti. Minusta myös säätämisen mahdollisuutta pitäisi mahdollisimman paljon pystyä rajaamaa jotta tosiaan kaikilla olisi mahdollisimman samanlaiset autot ajo-ominaisuuksiltaan. Mikäli sitä haluaa hankkia viripalikkaa ja säätää ties mitä autostaan jne... niin sitten touring-luokat voisi olla se oikeampi valinta.

Näillä "menisin" edelleenkin:
* Kuula-/lukkodiffi
* Kuulalaakerit
* Vaihtoehtoiset renkaat/vanteet (esim. 3racing)
* Öljyiskarit + omavalintaiset jouset
* Mini R sellaisenaan

Näihin kommentoisin seuraavaa:

- Diffistä en osaa sanoa koska en lukkodiffillä ole ajanut. Eräs mielenkiintoinen asia nykyisillä diffeillä on se, että kuka osaa ajaa mutkan pudottamatta vauhtia liikaa. Tuolla vakiodiffillä kun ei kiihtyvyys ole mikään huima. Pelkään että lukkodiffi poistaisi näitä kilvanajotilanteita mutkissa, mutta en ole varma kun en tosiaan ole lukkodiffillä koskaan ajanut.

- Kuulalaakerit pitäisi ehdottomasti sallia.

- Vaihtorenkaita en oikein miellä, koska sitten mini ei olisi kilpailuvalmis suoraan paketista, minusta luokan pitäisi olla sellainen, että kilpailukykyisen kisa-auton saa suoraan paketista rakennettua ilman, että tarvitsee ostaa mitään lisäosia kuulalaakereita lukuun ottamatta.

- Öljyiskarit voi sallia mikäli maavara pidetään 10mm jolloin minin vakio-iskareilla saa melko kilpailukykyisen auton, eli ei tule tilannetta jossa osassa autoja on 5mm maavara ja osassa on 10mm.

- Mini-R sellaisenaan mutta kaikki alustan geometriaan vaikuttavat osat olisi kielletty, esimerkiksi säädettävät camber-linkit jne.

- Mielestäni pitoaine pitäisi sallia, kukin sitten itse arvio, että käyttääkö sitä vain takarenkaisiin vai koko autoon vai mihin sitä tunkee.

--
Timo

Poissa *Artsi*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
« Vastaus #18 : 26.11.07 - klo: 16.27 »
Moi!

Auton pitäisi olla mahdollisimman lähellä paketti versiota niin mielenkiinto ja tasasuus pysyy tallella ja samalla kustannukset kurissa niin sitä kautta saadaa enemmän harrastajia mukaan.

-Ei kuuladiffiä!!!  (hommasta häviää sen mukana koko idea jota tälle luokalle on haettu)
+Öljy iskarit
+Laakerit
+Pitoaine
+Vakio renkaat

Onko kellään kokemuksia 3racing renkaista oikeesti ja niiden edusta muuten kuin hinta?
 
-HobbyFactory- -JQ Products- -EA-Import- -Orca- -Ultimate Racing-
-TeamDurango DEX410V4- -Serpent 411 Eryx 2.0- -Alpha Engines- -Bittydesign-

Poissa RacingFactory

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
« Vastaus #19 : 26.11.07 - klo: 17.09 »
Johan se todettiin että alupalikoilla ei ole vaikutusta nopeuteen, näinollen jos kuljettaja haluaa blingiä se sallittakoon.
R-versiossahan on hubit ja ohjauspalat alumiinia joten tästäkin syystä sallisin nämä.
Itse tykkään alu palikoista koska niillä saadaan kestävyyttä.

Nämä kirjoitan sekä kauppiaana että mini harrastajana.

Laakerit, iskarit, moottorit ovat päivän selvät.
Vakio moottori on todella hyvä, ei hajota eikä kuluta autoa.
Jos haluaa öljyiskarit sen kun, mutta normi iskareillakin pärjää.

Sensijaan teidän tulisi päättää:

* Diffi
* Rengas (malli ja pitoaine kyllä/ei)
* välitys?
* muut mitat: painot ja maavara

3Racingin renkaassa on enemmän pitoa. Kulutuskestävyys on myös hyvä. Ainut huono puoli on se että sen profiili on hieman korkeampi, tämä yhdistettynä pitoon - auto kippaa helpommin.

Nämä kaikki ovat suoraan yhteydessä vauhtiin ja ajettavuuteen.
Näillä valinnoilla hinta pysyy aisoissa menettämättä vauhtia, eli rahalla ei saada lisävauhtia.






Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
« Vastaus #20 : 26.11.07 - klo: 17.12 »
Moi!
Auton pitäisi olla mahdollisimman lähellä paketti versiota niin mielenkiinto ja tasasuus pysyy tallella ja samalla kustannukset kurissa niin sitä kautta saadaa enemmän harrastajia mukaan.

-Ei kuuladiffiä!!!  (hommasta häviää sen mukana koko idea jota tälle luokalle on haettu)
+ - Öljy iskarit (?) (en vastusta, mutta suuri vaara että karkaa käsistä, jos vapautetaan)
+Laakerit
+ - Pitoaine (?) (en vastusta)
+Vakio renkaat

+ Alukääntöpalat laakereineen

Artsin ehdotusta hieman muutettuna ja muutamilla kysymysmerkeillä....

Mitä kauemmin sääntöjä "laaditaan", niin sitä kalliimmaksi tulee, koska ostetaan nykyhuhujen mukaan varusteita autoon

Eikös sen pitänyt olla hauskaa ja halpaa, nyt kun lukee juttuja, niin tuntuu kohta meno olevan hurjempaa kuin noissa pibokireellä luokissa  :cool:
« Viimeksi muokattu: 26.11.07 - klo: 17.16 kirjoittanut TTKoo »
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa J.Hovi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
« Vastaus #21 : 26.11.07 - klo: 17.21 »
Renkaista puheenollen,; tuota aiemmin mainittua sliksiä on saatavilla vielä nykyäänkin.
Towerhobbies:in hinnastossa oli kovempiseoksinen sliksi saman hintainen kuin tuo "vakiomuovitarktorikumi".  (pehmeä seos oli kaksi kertaa kalliimpi..)

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
« Vastaus #22 : 26.11.07 - klo: 17.23 »
Eikös sen pitänyt olla hauskaa ja halpaa, nyt kun lukee juttuja, niin tuntuu kohta meno olevan hurjempaa kuin noissa pibokireellä luokissa  :cool:

En ymmärrä näitä negatiivisiä kommentteja. Onko todellakin kuulalaakerit ja öljyiskarit niin suuri muutos autoon, että se tekee luokasta vain rahamiehille sopivan? Johan tuossa ylhäällä todettiin, että vakioiskarit on oikein rakennettuna täysin kelvolliset. Jos iskari on vapaa, myös vakioiskareilla SAA AJAA!
---

Poissa J.Hovi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
« Vastaus #23 : 26.11.07 - klo: 17.51 »
...
« Viimeksi muokattu: 26.11.07 - klo: 20.35 kirjoittanut J.Hovi »

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
« Vastaus #24 : 26.11.07 - klo: 17.57 »
Eikös sen pitänyt olla hauskaa ja halpaa, nyt kun lukee juttuja, niin tuntuu kohta meno olevan hurjempaa kuin noissa pibokireellä luokissa  :cool:

En ymmärrä näitä negatiivisiä kommentteja. Onko todellakin kuulalaakerit ja öljyiskarit niin suuri muutos autoon, että se tekee luokasta vain rahamiehille sopivan? Johan tuossa ylhäällä todettiin, että vakioiskarit on oikein rakennettuna täysin kelvolliset. Jos iskari on vapaa, myös vakioiskareilla SAA AJAA!

Mikä kohta tekstissäni kieltää laakerit???? Iskarit ????

-Ei kuuladiffiä!!!  (hommasta häviää sen mukana koko idea jota tälle luokalle on haettu)
+ - Öljy iskarit (?) (en vastusta, mutta suuri vaara että karkaa käsistä, jos vapautetaan)
+Laakerit
+ - Pitoaine (?) (en vastusta)
+Vakio renkaat

+ Alukääntöpalat laakereineen


Lisäsin Artsin listaan jopa alukääntöpalat, koska ne kuulemma ovat autonssa ne heikoin lenkki huhujen mukaan.... niitäkään ei ole pakko vaihtaa.

Kirjoitan hitaammin, jotta pääset mukaan....
Niin kauan kun säännöt eivät ole selvillä, hankitaan osia jotka eivät KENTIES olekaan sitten sallittujen listalla jolloin niihin sijoitettu raha on hukkarahaa ja tehnyt sen siis kalliiksi (turhan takia)

Haukut siis väärää puuta, mutta sehän ei olekaan mun vika.... :mrgreen:
Juuri tuo on esimerkki siitä, että nämä hommat karkaa käsistä.
Yksinkertaisuus kannattaa säilyttää siinä kalustossa.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa *Artsi*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
« Vastaus #25 : 26.11.07 - klo: 18.01 »
Moi!

Okei 3racing renggas on korkeampi joten henkilökohtasesti vastustan sitä ja olen ehdottomasti vakio renkaiden kannalla! Korkeamman profiilin rengas kaataa auton helpommin etenki jos siinnä on enemmän pitoa joten se ei sovellu niin hyvin tähän hommaan. Vakio renkaalla saadaan auto menee ihan hyvin ja etenki jos pitoa saa käyttää! Joten tämä on aika selvä konsepti mikä pitäisi toimia kaikilla ja olla sama kaikille. Tämä toimi meillä ainakin hyvin torpan radalla niin uskon sen toimivan kaikkialla kyllä.
-HobbyFactory- -JQ Products- -EA-Import- -Orca- -Ultimate Racing-
-TeamDurango DEX410V4- -Serpent 411 Eryx 2.0- -Alpha Engines- -Bittydesign-

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
« Vastaus #26 : 26.11.07 - klo: 18.42 »


Jos otetaan hypoteettinen esimerkki, että vain iskarit ja kuulakaakerit sallittaisiin, niin älä silloin rupea puhumaan yhtään mitään alupaloista ja muista mahdollisista osista tai muutoksista. Se mikä ei ole sallittu, on kielletty, yksinkertaista eikö?

---

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
« Vastaus #27 : 26.11.07 - klo: 19.15 »
Jos keran 3racingin rengas on korkeampi, niin tulisi ehdottomasti kieltää. Sehän tarkoittaa nimittäin automaattisesti suurempaa huippunopeutta kuin vakioilla.

Nuo r-typen s-gripit ovat esim Beetlessä vakiona taka-akselilla, joten kyllä niitä pitäisi löytyä. Silti olen sitä mieltä että vain orggisrengas sallittakoon.

Iskarit mun mielestä vapaat, maavara minimi 10mm tasoittaa peliä.

Akuiksi ehdottomasti pötköakut, jotka menevät suoraan dremelöimättä paikalleen. Nyt jo kuusankoskella näkyi dremelöityjä runkoja, jotta oli saatu huippuakut sopimaan, ei oikein vastaa luokan ideaa...

Aluohjauspalat ehdottomasti sallittava kun heikoin lenkki ovat, mutta vain 0-asteisina (takana)

Vanttiruuvit mielestäni sallittavien listalla myös, saa klappia pois kiusaamasta ja on helpompi säätää haritukset kohdilleen.

Aletaanko lyömään lukkoon?

Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
« Vastaus #28 : 26.11.07 - klo: 19.42 »
Ainakin 3racingin ohjauspaloissa on mahdollisuus muuttaa ohjauksen ackerman-kulmaa. Samaten alumiinisia takahubeja on vaikka minkä asteisina; Tamiyan muovivalua kuitenkin vain 0- ja 1-asteisena. Vaikeata on...  :p
---

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
« Vastaus #29 : 26.11.07 - klo: 19.47 »
Jos otetaan hypoteettinen esimerkki, että vain iskarit ja kuulakaakerit sallittaisiin, niin älä silloin rupea puhumaan yhtään mitään alupaloista ja muista mahdollisista osista tai muutoksista. Se mikä ei ole sallittu, on kielletty, yksinkertaista eikö?

[b]-Ei kuuladiffiä!!!  (hommasta häviää sen mukana koko idea jota tälle luokalle on haettu)

+ - Öljy iskarit (?) (en vastusta, mutta suuri vaara että karkaa käsistä, jos vapautetaan)
+Laakerit

+ - Pitoaine (?) (en vastusta)
+Vakio renkaat

+ Alukääntöpalat laakereineen[/b]

Meilläpäin plusmerkki + tarkoittaa sallivaa, ja miinusmerkki - kielteistä, sekä + - merkki sitä, että molemmat käy.

Lisäksi jos sanotaan, että niin kauan kuin ei sääntöjä lyödä lukkoon, niin se tarkoittaa sitä, että SATTAA tulla turhia investointeja, jotka eivät sitten olekaan sallittuja. Siksi tietyllä tapaa kiire.
Yksinkertaista eikö ?

Toinen tapa on, että hankitaan mitä itsestä tuntuu hyvältä ja tarpelliselta, sitten vaaditaan kaikki ne hyväksytyiksi.... sitä kutsutaan tavallaan saneluksi
.
Miksi lisäsin ne alukääntöpalat, oli se, että Calen esityksessä ne puuttuivat, muutenhan auto oli liki vakio laakereita lukuunottamatta.
Laakereita en ole kenenkään huomannut kieltäneen.

Vapaat iskarit tarkoittavat sitten vapaita iskareita.
Tamiyan aluiskarit jousineen eivät ole vapaat, vaan juuri ne mitä ne ovat, vaan kummassakin on mahdollisuus todellakin monenlaiseen....
PS. Meillä on valmiina ja vapaana vapaat iskarit  :mrgreen:

PS. 2 Peesasin ja siksi kopioin Artsin ehdotusta, ja tämä näkyi muuttuneenkin ihan päälaelleen.... :grin:
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.