Kirjoittaja Aihe: Pienoisautoilun lajiryhmä tiedottaa / Akkukennot  (Luettu 5469 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Johtuen viime aikaisista ongelmista akkukennojen turvallisuuden kanssa lajiryhmä on päättänyt kieltää kilpailuissa tiettyjen kennojen käytön toistaiseksi. Kielletty kennotyyppi on Intellect SC-4200, joka tunnetaan myös nimellä IB4200. Seuraavat valmistuserät ovat kiellettyjen kennojen listalla:

ARAET
AZCWT
BNCWT
BNDST
BRAET
BZAWT
EAEWT
DHBNT


Perusteena kennojen kieltämiselle on valmistajan ilmoitus valmistuseristä, jotka saattavat sisältää räjähdysherkkiä kennoja kilpailuolosuhteissa käytettynä. Lajiryhmä seuraa tilannetta ja tilanteen niin vaatiessa, tulee se kieltämään myös muita kennotyyppejä tai valmistuseriä. Seurojen järjestämissä harjoituksissa kennojen käyttö tapahtuu täysin käyttäjän omalla vastuulla.

Lajiryhmä neuvoo noudattamaan seuraavia ohjeita kennojen käsittelyssä:

1. Mikäli kennoja on säilytetty yli kaksi päivää, niin tasaa kennot purkamalla ennen latausta. Jos joku akkupaketin kennoista näyttää tyhjältä (valo ei syty tai sammuu välittömästi), niin poista akku purkulaitteesta. Lataa akkua noin viiden minuutin ajan ja suorita kennojen tasaaminen uudestaan.
2. Älä milloinkaan ylitä valmistajan suositeltua latausvirtaa kennolle. Tämän tulisi olla enintään 1C, vaikka valmistajan suositus on korkeampi. (C merkitsee latausvirran suhdetta kapasiteettiin, esim 4200 mAh kenno = 4.2 ampeerin latausvirta)
3. Jätä ‘matchaajien’ suositukset latausvirrasta huomioimatta, mikäli se on suurempi kuin 1C.
4. Käytä Delta-Peak arvona enintään 3mV per kenno (kuuden kennon paketti = 3mV x 6 = 0.018V).
5. Älä milloinkaan lämmitä kennoa käynnistämällä latausta uudestaan varsinaisen latauksen jälkeen. (ns. repeak on kielletty)
6. Käytä laturin lämpötilakatkaisua varmistuskeinona. Aseta lämpötila noin 42 celsius asteeseen (Vaihtelee latureittain) ja aseta anturi kuumimpaan kennoon (yleensä keskimmäinen). Mikäli kennoja ladataan kylmässä, niin lämpötila raja voi olla esimerkiksi 35 celsius astetta.
7. Anna kennojen jäähtyä huoneen lämpötilaan ennen uudelleen latausta. Huomio, että kennojen sisus viilenee kuorta hitaammin. Älä milloinkaan yritä viilentää kennoja vedessä; hätätapauksessa peitä kennot märällä/kostealla pyyhkeellä.
8. Pidä kennossa jonkin verran varausta säilytyksen ajan (30/50%).


Terveisin,
Matti Korvennaa / AKK / Pienoisautoilun lajiryhmä
« Viimeksi muokattu: 30.06.08 - klo: 16.00 kirjoittanut copter »

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmä tiedottaa / Akkukennot
« Vastaus #1 : 07.12.07 - klo: 20.25 »
Johtuen viime aikaisista ongelmista akkukennojen turvallisuuden kanssa lajiryhmä on päättänyt kieltää kilpailuissa tiettyjen kennojen käytön toistaiseksi. Kielletty kennotyyppi on Intellect SC-4200, joka tunnetaan myös nimellä IB4200. Seuraavat valmistuserät ovat kiellettyjen kennojen listalla:

ARAET
AZCWT
BNCWT
BNDST
BRAET
BZAWT
EAEWT
DHBNT


Perusteena kennojen kieltämiselle on valmistajan ilmoitus valmistuseristä, jotka saattavat sisältää räjähdysherkkiä kennoja kilpailuolosuhteissa käytettynä.

Terveisin,
Matti Korvennaa / AKK / Pienoisautoilun lajiryhmä


Yllä olevassa listassa on kaksi eräkoodia, joista EFRA ei ilmeisesti ole saanut vastaavaa valmistajan antamaa ilmoitusta, koska se ei ole omissa kiellettyjä eräkoodeja koskevissa tiedotteissaan maininnut näitä koodeja.

AKK:n nyt julkaiseman listan perusteluksi ilmoitetaan valmistajan antama ilmoitus "räjähdysherkistä kennoista".

Onko lajiryhmä saanut valmistajalta enemmän tietoa kuin EFRA vai onko "uusien koodien" listalle tulemisen takana jokin muu selitys tai muu taho?
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmä tiedottaa / Akkukennot
« Vastaus #2 : 07.12.07 - klo: 21.56 »
Kuten tiedotteessa myöskin mainittiin:

Lainaus
Lajiryhmä seuraa tilannetta ja tilanteen niin vaatiessa, tulee se kieltämään myös muita kennotyyppejä tai valmistuseriä.

Listassa kaksi viimeistä erää on meillä Suomessa räjähtäneitä kennoja ja näin ollen ovat lisätty listaan sen perusteella.


Terveisin,
Matti Korvenmaa

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmä tiedottaa / Akkukennot
« Vastaus #3 : 07.12.07 - klo: 22.19 »
-Tulevatko kaikki jatkossa poksahtavien kennojen koodit automaattisesti tälle kieltolistalle?

-Miten reguloidaan kennoja joissa ei ole koodia jätetty näkyviin, mutta sisältö on saman ajankohdan IB4200 tavaraa?

Entä vanhemmat kennot? Viime viikonloppuna Mäntsälässä tapahtui kaksi voimakasta räjähdystä vuoden ikäisille akuille.

Akuista aiheutuva henkilö- ym. vahinkojen vaara ei oleellisesti poistu koodeja kieltämällä. Omat duubioni asiassa johtuvat siitä, että minusta pitäisi reguloida ennemminkin lataajien toimintaa kuin kennoja, joita ei oikeasti pystytä kunnolla valvomaan (vrt. kennot joissa mätsääjä on jättänyt koodit kutistesukastaan pois). Lajiryhmän pelkkä suositus akkujen käsittelyyn ei tässä riitä.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmä tiedottaa / Akkukennot
« Vastaus #4 : 07.12.07 - klo: 22.47 »
Tilannetta seurataan kokoajan. Suosituksen muuttuminen säännöksi on täysin mahdollista ja siitäkin on käyty keskustelua, mutta päätöstä asiasta ei vielä ole. Mitä tulee uusien kennojen lisäämiseen listalle, niin tilannetta todellakin seurataan ja sen perusteella reagoidaan. Ei ole mitään automaattista menettelyä joka pätisi aina kennon pamahtaessa. Kennoja on maailmalla räjähtänyt ennenkin eikä niistä ole automaattisesti seurannut vastaavia toimenpiteitä, joten siis jokainen tapaus on yksilöllinen.

Asiaa ei ainakaan yhtään auta, että kennoja ladataan hyvin korkeilla virroilla ja suurilla katkaisuilla. Toisaalta tähän syynä saattaa myöskin olla akkujen väärä käsittely ja varastointi sekä käyttöönotto tauon jälkeen. Näin oli myöskin Norjassa silloin kun siellä reagoitiin hyvin jyrkästi pysättämällä kaikki sähköautojen tapahtumat. Toki se ei ole ainut syy, mutta varmasti osatekijä summassa.

Sääntöjen kanssa aina tulee pitää mielessä se, että ei kannata luoda sääntöjä joita ei voida valvoa. Toki latausvirtaa on mahdollista valvoa varikolla, mutta muita kennojen lataukseen, purkuun ja muuhun käsittelyyn annettuja suosituksia ei pystytä valvomaan samalla vaivalla kuin mitä latausvirran käyttöä.

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmä tiedottaa / Akkukennot
« Vastaus #5 : 08.05.08 - klo: 20.14 »
Mites se nyt on sellaisten kennojen kanssa, joissa on mätsääjän vaihtamat kutistesukat päällä ts. kennokoodia ei ole saatavilla vrt. esim. LRP.
Kannattaako tällaiset kennot jättää suosiolla kotiin, koska laillisuutta ei voida todeta ?
-Pekka

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmä tiedottaa / Akkukennot
« Vastaus #6 : 08.05.08 - klo: 20.59 »
Kyl LRP/Nosramin kennoissa on eräkoodi tarran alla reunassa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmä tiedottaa / Akkukennot
« Vastaus #7 : 08.05.08 - klo: 21.20 »
Mitähän kennoja mulle on myyty, kun en löydä tarrojenkaan alta eräkoodeja ?
-Pekka

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmä tiedottaa / Akkukennot
« Vastaus #8 : 08.05.08 - klo: 21.40 »
Rosvosektori  :afro:
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmä tiedottaa / Akkukennot
« Vastaus #9 : 12.05.08 - klo: 00.13 »
Kiva ku mun ainoat hyvät akut on LRP:n Vspeckejä...
Pitiki persaukisen sekaantua muka hyviin :cry:

pitääpä vielä tarkistaa valmistuserät, jos vaikka pääsis räjäyttään autonsa :shocked:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmä tiedottaa / Akkukennot
« Vastaus #10 : 12.05.08 - klo: 11.32 »
LRP:n VTEC:eillä mekin on ajettu alkuvuosi ja samoilla on laillista jatkaa edelleen.

Tässä tietoa akkuasiasta
http://rc10.fi/index.php?topic=24975.0

Vanhan listan mukaiset akut siis edelleen sallittuja ja nyt lisäksi
myös EFRA 2008 kennot 1.5. alkaen käytössä meidänkin kisoissamme
http://www.efra.ws/pages/homologation/pdfs/2008%20EFRA%20Cell%20List%2002%20pdf1.pdf
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmä tiedottaa / Akkukennot
« Vastaus #11 : 12.05.08 - klo: 12.11 »
Näin krossikauden kohta alkaessa on ollut puhetta siitä, että millä kennoilla tuo Maastosarja SM 2 osakisa kesäkuussa ajetaan. Käsittääseni se on tavalliselle suomalaiselle kisailijalle SM-osakilpailu, eikö totta? Mutta samalla on kyseessä myös EFRA GP? Eli jos aikomus on ajaa vain SM-sarjan mukaiset osakilpailut, niin voiko tällöin sen kisan ajaa SM-sarjan mukaisilla kennoilla (siis vanhoilla kennoilla, joita kaikilla pyöri nurkissa)? Vai pitääkö kaikkien kotimaisten harrastelijoidenkin hankkia näitä kisoja varten uuden EFRA-listan mukaiset kennot, yleensä kun krossissa on voinut ajaa ainakin pari kautta samoilla kennoilla? Tuo tuntuu ehkä nousevan joillekin kynnykseksi, jos näin on. Eli vaikuttaako se pahastikin osallistujamäärään? Ja mites yleensä AKK:n alaisissa kilpailuissa on, voiko samassa sarjassa olla eri osakilpailuissa eri säännöt?

Tällaista on kuulemma moni muukin mietiskellyt...

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmä tiedottaa / Akkukennot
« Vastaus #12 : 12.05.08 - klo: 23.25 »
Tähän kaimani esittämään kysymykseen oikea taho vastaamaan lienee luokkayhteyshenkilö taikka Vaasan puuhamies Jussi Luopajärvi, mutta käsitykseni mukaan koska kyseessä on myöskin EFRA GP, niin kyseissä kisoissa ajetaan EFRA 2008 säännöillä ja näin ollen myöskin akkukennot tulevat olla niiden sääntöjen mukaiset (EFRA 2008).

Poissa Spif

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmä tiedottaa / Akkukennot
« Vastaus #13 : 13.05.08 - klo: 11.47 »
Tilanne on se, että kilpailu ajetaan EFRA säännöillä eli ainoastaan 2008 kennot ovat sallittuja. Valitettavasti asiassa herättiin myöhässä ja muuttaminen on tässä vaiheessa hankalaa. Ajoissa poikkeusluvan pyytäminen ei varmaankaan olisi ollut ongelma. Tarkoitus ei ole tehdä tästä yhdestä kilpailusta kalliimpaa vaan tässä kävi rehellisesti sanottuna moka. En tullut ajatelleeksi asiaa riittävän ajoissa ja nyt ajetaan EFRA sääntöjen mukaisesti.

Lauantain M4-10 ja S2-10 luokissa saa ajaa vanhoilla akuilla.
Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmä tiedottaa / Akkukennot
« Vastaus #14 : 27.05.08 - klo: 09.47 »
Tilanne on se, että kilpailu ajetaan EFRA säännöillä eli ainoastaan 2008 kennot ovat sallittuja. Valitettavasti asiassa herättiin myöhässä ja muuttaminen on tässä vaiheessa hankalaa. Ajoissa poikkeusluvan pyytäminen ei varmaankaan olisi ollut ongelma. Tarkoitus ei ole tehdä tästä yhdestä kilpailusta kalliimpaa vaan tässä kävi rehellisesti sanottuna moka. En tullut ajatelleeksi asiaa riittävän ajoissa ja nyt ajetaan EFRA sääntöjen mukaisesti.

Lauantain M4-10 ja S2-10 luokissa saa ajaa vanhoilla akuilla.

Onko nyt vielä näin, että 'vanhoilla' IB4200 ja IB4600 -kennoilla ei saa ajaa? Tuossa EFRA:n listassa on listattuna vain "HD type" kennot, joissa on mm. eriävä 4200 ja 4600 teksti.
---