Kirjoittaja Aihe: Liikaa kilpaluokkia?  (Luettu 11721 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa SS

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liikaa kilpaluokkia?
« Vastaus #30 : 15.12.07 - klo: 22.44 »
Vaikka laskee yhteen eri sähköluokkien kuljettajat, ei päästä sellaisiin osallistujamääriin kuin kaksikymmentä vuotta sitten. On hieman keinotekoinen tapa sekoittaa kilpailijat luokittain uusiksi että voidaan sitten olla tyytyväisiä kun yhdessä luokassa on nykyisen 25-30 kilpailijan sijasta 35-40 kilpailijaa. Jokaisella kilpailijalla lienee jokin syy ajaa juuri siinä luokassa jonka on valinnut, pakottamalla kilpailijoita vaihtamaan luokkaa väistämättä osa porukasta siirtyy muihin harrasteisiin.

Jos syy tähän keskusteluun on siinä että nykyiset stanut ovat yhtä nopeita kuin ProStockit, herätkää! Stanujen nopeimmat kierrosajat joita verrataan muihin luokkiin ovat varsin pienen osallistujajoukon tekemiä. Esim. Mäntsälän A8 -kisassa kahden nopeimman kuskin kierrosajat olivat omaa luokkaansa, kun muut sen sijaan ajoivat satasten sisään.

Mielestäni voitaisiin keskittyä olennaiseen, eli siihen kuinka saadaan koko lajin pariin enemmän harrastajia. Lajina pienoisautoilu on sellainen, että kun siihen tutustuu, se vie mukanaan. Lajia vain täytyy tehdä tunnetuksi, lajiryhmä on oivaltanut asian ja on selvästi oikealla tiellä. Muutenkin, onneksi lajiryhmä harkitsee ja päättää asioista, eikä kaikenmaailman musta tuntuu -ideat välttämättä tuhoa lajia.

-Sami-
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Liikaa kilpaluokkia?
« Vastaus #31 : 15.12.07 - klo: 23.23 »
Mielestäni voitaisiin keskittyä olennaiseen, eli siihen kuinka saadaan koko lajin pariin enemmän harrastajia. Lajina pienoisautoilu on sellainen, että kun siihen tutustuu, se vie mukanaan. Lajia vain täytyy tehdä tunnetuksi, lajiryhmä on oivaltanut asian ja on selvästi oikealla tiellä.

Tätä työtä tehdään kerhotasolla jatkuvasti!

Toivottavasti lajiryhmän ideoista syntyy myös tulosta. Maailmassa on pirun monta DVD:tä.... hyvääkin, mitkä eivät ole päässeet ns. oikeiden katsojien katseltavaksi.



Muutenkin, onneksi lajiryhmä harkitsee ja päättää asioista, eikä kaikenmaailman musta tuntuu -ideat välttämättä tuhoa lajia.

-Sami-

Ilman musta tuntuu -ideoita ja keskustelua mikään tässä maailmassa ei kehity.


Lajia vain täytyy tehdä tunnetuksi

Ihan kuin olisin jossain kuullut tuon lauseen aiemminkin....  :grin:
« Viimeksi muokattu: 15.12.07 - klo: 23.26 kirjoittanut CAi »
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liikaa kilpaluokkia?
« Vastaus #32 : 16.12.07 - klo: 18.01 »
Luokkaan TSM-10 en ehdottanut muutoksia ikärajaan, jota ei ole.

Näkisin TSP-10 enemmän "aikuisten" hiekkalaatikoksi. Eivätkä nuoret ole viemässä aikuisilta tikkaria, joskus se vaan ottaa niin koville.

TSS-10 luokka on se luokka, joka antaa eväät nuorille kovaan kisaamiseen. Haluan myös nähdä nuoret samassa luokassa ja saavan kavereita harrastuksen piiristä.
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa SS

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liikaa kilpaluokkia?
« Vastaus #33 : 16.12.07 - klo: 18.50 »
Muahan lainaillaan kuin seikspiäriä...

Samaa mieltä Aaken kanssa, en todellakaan haluaisi nähdä kun nuoren harrastajan silmästä valuu kyyneleet erän jälkeen kun joku "aloitteleva aikuisharrastaja" tuhoaa hienosti alkaneen erän pommittamalla juniorin auton ...kaksi ja nauraa päälle. Annetaan nuorten ajaa stanuluokassa ja leikitään me vanhemmat ProStockissa jos eväät eivät viriin riitä.
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Liikaa kilpaluokkia?
« Vastaus #34 : 16.12.07 - klo: 23.18 »
Polttispuolella tourinki on menossa hyvään suuntaan, mutta ku viime kesänä satoi liikaa. Mitä tekee lajiryhmä?. TP-10:ssä on vauhtia ja lähdöissä näyttävyyttä, sekä se ääni ja "tuoksu".

Tässäpä aiheeseen liittyen ote ensi vuoden säännöistä:

Lainaus
Kilpailuissa sallitaan vain yksi auto / ajaja sekä yksi ajaja / auto luokkaa kohti, paitsi luokissa TSS-10, TSP-10, TSM-10, TP-10 -luokissa sallitaan ns. sadekeliauton käyttö (sadekelin auton käyttö on sallittu silloin kun kilpailunjohtaja ilmoittaa ajettavan erän olevan märkä).

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Liikaa kilpaluokkia?
« Vastaus #35 : 17.12.07 - klo: 09.07 »
Lainaus
Polttispuolella tourinki on menossa hyvään suuntaan, mutta ku
viime kesänä satoi liikaa. Mitä tekee lajiryhmä?.

Hyvä, että saa olla sadekelin auto erikseen, mutta mitä lajiryhmä on aikeissa tehdä itse ongelmalle eli liian runsaille sateille?  :wink:

Lainaus
Annetaan nuorten ajaa stanuluokassa ja leikitään me vanhemmat ProStockissa jos eväät eivät viriin riitä.

No problemo! Itsesäätöisesti vaan kuskit ottaa käyttöön hyväksi havaitun ja laajalti käytössä olevan tavan parantaa radalla etenemisen laatua. Nimittäin ohjaimesta kun säädetään throttle expoa pidemmälle miinuksen puolelle, niin jossain kohtaa tulee vastaan omiin taitoihin sopiva tehotaso ja meno muuttuu mollien metsästyksestä siistiksi rataa pitkin ajamiseksi.

Jeps, näinhän voi osallistua ihan mihin luokkaan vaan ja aina on osaamiseen nähden sopivat tehot.   :roll:

PS. onneksi kohta alkaa jo loma, kun ei millään meinaa jaksaa pysyä asialinjalla.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Liikaa kilpaluokkia?
« Vastaus #36 : 17.12.07 - klo: 10.50 »
Eikös siinä luokassa johon kilpailijoita kerääntyy, ole onnistuttu jossain, miksi se siis pitäisi lopettaa.
(sehän on kuin kilpailussa nopeampia alettaisiin eliminoimaan)

Siinähän on "äänestetty jaloilla" ikäänkuin, toki osin iän takiakin, mutta mielestäni kilpailijoiden halun mukaisesti.
 
Käsittääkseni luokkia lopettamalla ei ainakaan lisätä harrastajamääriä, vaan vaikeuttamalla harrastamista saadaan harrastajat katoamaan kokonaan.

Mielestäni nyt ovat luokat juuri sellaiset, että aika lyhyenkin ajan kuluttua se alkaa näkyä positiivisesti kaikissa luokissa. ("on ikäänkuin jokaiselle jotain")
Kuten AAKE ja SS tuossa hiukan aiemmin kirjoittivatkin, niin jako on nyt hyvä. (näin mielipiteet ainakin tulkitsin)

Tää nyt oli vain minun mielipide, ja juuri tällä hetkellä ei suoraan meitä koskevakaan, siksipä tätä on helpompi sivusta puntaroidakin. Toki kaikki ainekset mahdolliseen paluuseen turistiin, tällä saattaa olla, ja merkitystäkin.

Yksi asia on tärkeä, jatkuvuus, sillä muuten koko lajilta menee pohja pois.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
..
« Vastaus #37 : 17.12.07 - klo: 11.25 »
..
« Viimeksi muokattu: 06.07.08 - klo: 22.17 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Liikaa kilpaluokkia?
« Vastaus #38 : 18.12.07 - klo: 11.04 »
Lainaus
Hyvä, että saa olla sadekelin auto erikseen, mutta mitä lajiryhmä on aikeissa tehdä itse ongelmalle eli liian runsaille sateille?

No tilattiin tietty sellanen halkasijaltaan 50 metriä kokoinen sateenvarjo ja se sitten isketään pystyyn radan keskelle jos vettä tulee. :mrgreen:

Mutta joo leikki sikseen. Tosiaan sadekelin auto on ensi kesänä sallittu näissä mainituissa rataluokissa. Ideana tietysti se että kaikki sähköt jne voivat olla suojattuina valmiiksi sekä muudenkin auto säädetty märälle valmiiksi. Jos yllättävä sade tulee niin voi sitten vaan vetästä auton pakasta. Sen käyttäminen ei tietenkään ole pakollista eikä sinänsä tuo mitään varsinaista hyötyä muuta kuin että huonolla kelillä hommasta tulee hieman mielekkäämpää ja ei tule niin kiire rakentamaan suojauksia.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Liikaa kilpaluokkia?
« Vastaus #39 : 18.12.07 - klo: 11.42 »
Lainaus
Tosiaan sadekelin auto on ensi kesänä sallittu näissä mainituissa rataluokissa. Ideana tietysti se että kaikki sähköt jne voivat olla suojattuina valmiiksi sekä muudenkin auto säädetty märälle valmiiksi. Jos yllättävä sade tulee niin voi sitten vaan vetästä auton pakasta. Sen käyttäminen ei tietenkään ole pakollista eikä sinänsä tuo mitään varsinaista hyötyä muuta kuin että huonolla kelillä hommasta tulee hieman mielekkäämpää ja ei tule niin kiire rakentamaan suojauksia.

Viime kesän Laukaan FTT-kisassa virin viimeinen A-finaali oli erinomainen esimerkki erillisen sadeauton tarpeellisuudesta (jos haluaa ajaa kaikki erät). Parhaimmilla normaalia ajoa tuli ehkä pari minuuttia ja sitten hät'hätää 10 min. aikalisän aikana kyhätyt vesisuojaukset alkoivat pettää. Kukaan ei päässyt siinä selviytymistaistossa maaliin eikä edes kovin lähellekään. Erä oli ainutlaatuisuudessaan tosi mielenkiintoista katsottavaa.
Erän jälkeen totesin jollekin, että nyt olisi jarkkokin voinu voittaa virin A-finaalin, jos alla olisi ollut kunnolla sadesuojattu auto.  :mrgreen:
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liikaa kilpaluokkia?
« Vastaus #40 : 18.12.07 - klo: 15.55 »
Lainaus
Hyvä, että saa olla sadekelin auto erikseen, mutta mitä lajiryhmä on aikeissa tehdä itse ongelmalle eli liian runsaille sateille?

No tilattiin tietty sellanen halkasijaltaan 50 metriä kokoinen sateenvarjo ja se sitten isketään pystyyn radan keskelle jos vettä tulee. :mrgreen:



Tää on just sitä mitä mä kaipaan. Ei tartte kastella kenkiä mekatessa ja juostessa radalla. Kouvola 2007: 2 cm syvää 4 metrin matkalla virtaavaa vettä pääsuoralla, on jo vähän liikaa. KIITOS.
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Liikaa kilpaluokkia?
« Vastaus #41 : 18.12.07 - klo: 20.59 »
Jospa minäkin hiukan hämmennän tätä soppaa...

Minua hiukan häiritsee pieni "kissanhännän" veto kahden
pienoisautoilun aloitus luokan välillä.
Minusta luokka jako on ollut varsin hyvä koska nuoret alottelijat on
päässeet alottamaan rauhassa lajiin stanussa ja vanhemmat harrastajat ovat
päässeet poro porukkassa alottelemaan jossa on mukana myös vanhempia
kokeneita kuljettajia jotka ovat virissäkin aktiivi aikanaa ajanee.

Eli molemmat luokat on puhtaasti ajoittelija luokkia joista toisessa
on mukana "jäähdyttelijät" ja puhtaasti harrastajat tuomassa luokkaan "suolaa".

Joten minusta molemmat luokat on erittäin tärkeitä ja on syytä pitää ne vahvana
vain siten turvataan että meillä on yhtä korketasoinen viri luokka
kuin mitä meillä on nyt.
Se että porukkaa "pidetään" näissä alemmissa luokissa on tietty haitta
virille mutta vain lyhyellä aika välille.

Sen seurauksena että porulla viipyisi pitempää näissä alemmissa luokissa
tekis kisat näissä luokissa tiukempia ja parempia jonka seurauksena meillä olis
entistä parempia uusia kuskeja viriin tulevaisuudessa.
Varsinkin kun täytyy rehellisesti sanoa että porosta ja stanusta on
aika iso hyppäys viriin. Taso ero taitotasolla on aika moinen.

Mitä tulee luokan vaihtajiin stanusta poroon en nää sitä kovinkaan
järkevänä että siirrytää toisesta alottelija luokasta toiseen
alottelija luokkaan. Vaan koitettasi pitää nämä luokat ominaan ja vahvana
se on kuitenkin pitkällä tähtäyksellä koko pienoisautilun etu.

Sekin olis tärkeää että nämä uudet lajiin tulevat nuoretkin näkisi
että kyllä stanu koneellakin voi ajaaa todella kovaa eikä välttämättä
alottelija tarvi mitään 3,5 lankaista hirmu konetta ajaakseen kovaa vaan että
esikuvat näyttäis sen radalla että ei se kova vauhti ole kone
tehosta kiinni vaan taidosta.

Tästähän Pienoisautoilussa on kyse, tämä on taitolaji parhaimmillan.

Unohtamatta myös että aikuis harrastajat on tärkeätä säilyttää
lajissa ja poro on erittäin hyvä luokka myös heille.
Jotenkin en jaksa uskoa että nämä aikuis harrastajat tuntis oloaan
kotoiseksi nuorten luokassa.

Eli pidettäis viri ns. ammattilaisten luokkana jossa todella joutuu
treenaamaan paljon että pystyy kehittymää riittävästi.
Sekä nämä kakasi muuta luokkaa nuorten ja vähän vanhempien
aloitus luokkina joista toisessa on mukana aikuis harrastajat.

Mikä hienointa Suomen viri luokassa on se että kansainväliset
rata tähtemme on aina mukana FTT:n kisoissa näyttämässä
uusia tuulia maailmalta sekä sen todellisen vauhdin.

Miten tämä saatais näin jatkumaan ja kehittymään on tärkeintä
että seuroissa tehtäis edelleen sitä hyvää työtä jolla
uusia innokaita jäseniä saadaan näihin molempiin alotus luokkiin mukaan
ei millään keinotekoisilla raja aidoilla luokkien välille
joilla yritetään pakoittaa joku johonkin luokkaan.

Sori vaan jos puhun pelkästään turisti luokista mutta oma kokemus
valitettavasti rajoittu vain näihin.
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Liikaa kilpaluokkia?
« Vastaus #42 : 18.12.07 - klo: 23.01 »
LasHI; Hyvä kirjoitus!
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
RE: Keskustelua nopeuksista eri luokissa
« Vastaus #43 : 21.01.08 - klo: 14.06 »
Kohta saadaan Kuusankoskelta isolta radalta lisää kokemuksia stanun ja poron nopeuksista ja luokkien erojen suuruuksista.

Tähän väliin tiedoksi ROAR'in tuore päätös (Exec.committee 11.-13.1.2008).

Asian käsittely ROAR'ssa lähti tavoitteesta "slow down stock motor racing and find another avenue for some racers to advance into the intermediate level of racing...
eli luokkien nopeuksista kysymys niinkuin tässä kotimaisessakin keskustelussa. Jenkeissä on asetettu tavoitteeksi hidastaa vauhtia stanuissa nykyisistä 27-lankaisista hiilikoneista.

Tiivistetysti hiilellinen/hiiletön vastaavuudet määritellään jenkeissä nyt näin
-stanu / stock (ennen 27-lankainen hiilellinen) = 17.5T harjaton hiiletön
-super stock (ennen 19-lankainen hiilellinen) = suositus 13.5T (sallittu myös 10.5T)


Brushless Stock and Super Stock Motor (formerly 19T class) proposal:
Motion: Proposal submitted from manufacturer’s committee with recommended
guidelines and motor specifications for ROAR rule inclusion of brushless technology in
sanctioned racing. Items discussed as to which wind of motor in BL technology to be
accepted as an acceptable equivalent with brushed motors in racing. With the overall
agreement ROAR needs to slow down stock motor racing and find another avenue for
some racers to advance into the intermediate level of racing,

Motion passed unanimously as follows:
Stock: 17.5 brushless technologies are acceptable to compete with 27T brushed
motors. It is believed the 27T motor will have an advantage and most racers will
continue the brushed technology therefore giving the membership another year of
preparation in the gathering of BL equipment. It is also believed, the intent to
slow down stock motor racing will be accomplished with the inclusion of 17.5
brushless motors combined with 27T brushed motors.
Super Stock (formerly 19T): A minimum of 10.5 brushless technologies is
acceptable to compete with 19T brushed motors. It is the Excom’s
recommendation that club level tracks continue their programs already in place
with the inclusion of brushless technology. For Nationals in 2008, 19T brushed
motors will compete with brushless technology motors to a minimum of 10.5
winds. (ie: 13.5 is recommended with 19t in Super Stock competition and 10.5 is
allowed). 2009 will show rules of 13.5 BL only in the Super Stock class.
Action item to Technical director to email President with exact rule number
specifications for insertion into 2008 rule book.

linkki tiedostoon
http://www.roarracing.com/downloads/2008_Meeting_Minutes.pdf
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi