Noniin tässäpä nyt sitten hieman juttua kisoista kun ollaan vähän keretty nukkumaankin ja seuraava päivä saatu käyntiin.
Tarkoituksena itselläni oli ajaa mattis molempina päivinä alunperin, mutta Vesa sai puhuttua yli ajamaan myöskin Miniä. Kalustoa ei entuudestaan ollut eikä yhtään akkua minillä alla entuudestaan. Tämän seurauksena siis tilasin Monte Carlo RTR paketin joka minulle toimitettiin kisapaikalle lauantaina aamulla. Eli siis treeniä ei perjantaina sillä päästy ajamaan.
Perjantaina saavuttiin paikalle Mikkelistä klo 18 pintaan ja levitettiin kamat. Rata valmistui suunnitellusti ja pääsiin treenaamaan. Ajelin mattiksella 4-5 akkua ilman kummallisempia ongelmia ja kaikki näytti hyvältä seuraavaa päivää varten. Lähdettiin hotellille ja siitä sitten syömään Helsingin porukoiden kanssa jotka olivat samaan hotelliin majoittuneena.
Lauantaina radalle saavuttiin n. klo 8 ja aloin ensimmäistä treeniä varten lataamaan akkuja mattikseen. Tässä välissä sitten sain minin pöydälleni joka toimitettiin kisapaikalle sovitusti siihen tilaamieni tarvikkeiden kanssa (kuulalaakerit, öljyiskarit sekä diffiin kiristysshimmit). Tamiyan kisarenkaan olivat loppu, joten sain luvan ajaa RTR paketin renkailla jotka ovat halkaisijaltaan n. 2-3 mm pienemmät ja kuvioinniltaan hieman erilaiset. Kun auto saapui, niin en voinut muuta kuin hymyillä. Monte Carlo näytti niin hyvältä, että en voinut pitää siitä näppejäni erossa ja jätinkin ensimmäisen mattistreenin väliin kun sitä eilen oli jo tullut ajettua ja aloin laittamaan miniä ajokuntoon ensimmäiseen harjoitukseen.
Vaihdoin miniin sähköt, eli ohjausservo, vastari ja nopari menivät vaihtoon suhteellisen nopeasti. Katsoin että homma pelaa ja ekaan treeniin. Kaikki muu paitsi sähköt olivat originaalia tässä vaiheessa. Radalla oli todella hauskaa ja kun tulin ajamasta niin teinkin päätöksen että en aja mattoautolla laisinkaan koko viikonloppuna vaan keskityn miniin pelkästään ihan sen takia että auto oli niin hauska ajaa ja vääntö radalla muiden kuskien kanssa mitä parhainta hupia mitä muutamaan vuoteen olen radalla kokenut.
Treenien ja ekan alkuerän välillä tarkotus oli alkaa vaihtamaan laakereita, mutta valitettavasti jouduin toteamaan että olin tilannut väähän kokoisia laakereita. Oikeanlaisia ei ollut kisapaikalla saatavilla, joten jouduin toteamaan että viikonloppu ajetaan vakio muovisilla "laakereilla" sekä puslilla. En asiaa murehtinut sen enempää vaan aloitin rakentamaan iskareita, jotka eivät tosin vielä ekaan erään valmistuneet. Toiseen erään sain öljyiskarit valmiiksi ja kolmanteen niitä hieman vielä viilasin. Alusta oli tässä vaiheessa kunnossa ja siirryin rakentamaan diffin uusiksi, joka neljännessä alkuerässä oi iskussa. Samalla myöskin hieman säädin nopeudensäätimen asetuksia minille sopivammaksi. Alkuerät oli siis ajettu tässä vaiheessa ja auto erien välissä kasattu kohta kerrallaan kisaiskuun. Alkuerien jälkeen sijoitus 5.
Finaaleihin en muutoksia tehnyt enää alustaan taikka muuallekaan autoon. Ainoastaan öljyä pusliin ja muovisiin "laakereihin" sekä tarkistus että kaikki on kunnossa. Ensimmäisestä finaalista viides sija joka ei ihan tyydyttänyt vielä. Tässä välissä kuulin että kone paranee sitä mukaa kun sillä ajetaan ja hiilet muovautuvat, joten laitoinkin sitten finaalien väliin auton pukille sisäänajoon. Tämä auttoi ja toisessa finaalissa sijoitus oli kolmas. Samoin kolmannessa. Finaalien välissä aina vaan öljyä laakereihin lisää niin pysyivät edes jollain tapaa herkkinä. Finaaleissa ei ollut kahdelle nopeimmalle (Mänty & Ari) mitään mahdollisuuksia laittaa kampoihin. Heidän autot vain yksinkertaisesti menivät niin paljon lujempaa suoralla. Osasyynä oli moottori joka oli vielä liian uusi ja toisena syynä tietenkin pienemmät renkaat, koska välitys kun on vakio niin rollout jäi huomattavasti pienemmäksi. Jannen kanssa käytiin hyvää vääntöä podium paikasta, mutta ekan finaalin loistavalla ajolla Janne sijoittui edelleni ja jäin siis finaaleissa sijalle 4.
Lauantai oli pulkassa ja todella hieno kisapäivä olikin. Ei pipo kiristänyt ja todella rentoa meininkiä muutenkin.
Päivän päätteeksi sain Artsilta oikeat kisarenkaat autoon joita siis en maahantuojalta onnistunut kisoihin saamaan suuren kysynnän vuoksi. Illalla oli treenit ja niissä sitten lähdinkin hakemaan seuraavalle päivälle säätöjä näille suuremmille renkaille. Ei kiinnostanut antaa enää muille etua suoranopeuksissa renkaiden takia. Treenit menivät OK. Ajoin pari akkua ja viilasin aina hieman välillä alustaa. Sen jälkeen sitten syömään ja hotellille nukkumaan.
Sunnuntaina päivä alkoi aikaisemmin, mutta koska kaikki oli autoon jo laitettu kohdilleen lauantaina niin ei pahemmin ollut kiire mihinkään missään välissä. Alkueriä oli kolme eli yksi vähemmän kuin lauantaina. Ekassa erässä kippasin pari kertaa ihan omaan virheeseen. Tokassa tuli ihan suhteellisen puhdas ajo mutta jotain hässäkkää oli. Kolmanteen erään jäykensin hieman vielä jousitusta mutkanopeuksien kasvamisen toivossa ja se auttoikin. Paransin tulosta jokusen sekunnin vielä ja finaaliin sain lähtöruudun 6. Sijat 4-5 olivat ihan muutaman sekunnin päässä, joten hieman harmitti mutta eipä tuo mitään.
Finaaleissa en muuttanut mitään. Kovaa ajoa vain ja puhdasta sellaista. Finaaleista tuli sijat 4 5 5 ja niillä saatiin yleiskilpailussa yksi sija parannettua eli lopputuloksena sijoitus 5. Muuten finaaleissa ajo oli varsin puhdasta ja todella hauska vääntöä. Mitä nyt Henkka vei yhden peilin pääsuoralla, mutta sekin liimalla korjaantui paikoilleen. :mrgreen:
Auto siis oli lauantaina vedetty suoraan paketista ja koko viikonloppu ajettiin vielä puslilla ja muovisilla "laakereilla". Silti autolla tuli finaaleissakin johdettua n. 10 kierrosta kunnes sitten nopeammalla moottorilla tultiin takaa ohitse ja lujaa. Eli siis auto on täysin vakionakin kyllä melko kilpailukykyinen.
Siinäpä ajot noin pikaisesti kerrottuna. Mitä taas sitten itse kisoihin tulee, niin oli kyllä todella loistavat bileet. Tunnelma oli todella mukava ja rento. Helsingin porukka ja Honkasen Matti olivat loistavaa seuraa niin kisapaikalla kuin hotellillakin. Tietysti Keijo, Janne ja muut ministerit olivat hengessä mukana kun autoja ihmeteltiin ja muutenkin fiilisteltiin kisaa varikolla. Oulun seura oli tehnyt todella loistavan työn ja Vaasasta Jussi hoiti kierroslaskennan mallikkaasti vaikka jotain pientä välillä olikin. Kanttiini toimi, profiili oli varsin hyvä tilan kokoon verrattaessa ja aikataulu piti tarpeeksi hyvin, sekä muutoksista siihen informoitiin hyvin. Ehdottomasti seuraavana vuonna uusiksi!
Kiitos Oulu!
EDIT: Niin ja tosiaan niille tiedoksi jotka noita renkaita miettivät, niin molemmilla renkailla paras läppi oli samalla kympällä. Mukana tulleilla pienemmillä renkailla suoralla hävittiin ja mutkissa voitettiin. Isoilla renkailla taas sitten toisinpäin.