Kirjoittaja Aihe: JERZIN TIETOVISAILU PAIKKA  (Luettu 39426 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ToniP

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: JERZIN TIETOVISAILU PAIKKA
« Vastaus #60 : 30.01.08 - klo: 10.48 »
Olis mullakin yks kysymys vastattavaks.

Onko Suomessa valmistettu kaupallista tai yksittäistä hiilidioksidimoottoria? Jos on niin kuka on ollut valmistaja?

Ja kahden pisteen lisäkysymys kuuluu:
Mikä toimii mäntänä hiilidioksidimoottorissa? Minkä muotoinen se siis on?

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: JERZIN TIETOVISAILU PAIKKA
« Vastaus #61 : 30.01.08 - klo: 22.21 »
Olis mullakin yks kysymys vastattavaks.

Onko Suomessa valmistettu kaupallista tai yksittäistä hiilidioksidimoottoria? Jos on niin kuka on ollut valmistaja?

Ja kahden pisteen lisäkysymys kuuluu:
Mikä toimii mäntänä hiilidioksidimoottorissa? Minkä muotoinen se siis on?

Valmistajaa en tiedä mutta veikkaan että se on soikea tuo mäntä.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Hotti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: JERZIN TIETOVISAILU PAIKKA
« Vastaus #62 : 31.01.08 - klo: 17.48 »
Kanada?
-Team lapsena liian vähän leluja-

Poissa jounihi

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: JERZIN TIETOVISAILU PAIKKA
« Vastaus #63 : 01.02.08 - klo: 08.22 »
Heitämpä minäkin oman kyssärin historiasta kun Eustagesta oli juttua aikaisemmin. Mitä yhteistä oli jerryllä ja Eustagella vuoden 1996 1/8 MM-kisoissa Englannissa, he olivat aika kuuluisia pitkään kyseisestä asiasta. Jerry ei luonnollisestikaan saa vastata tähän.

Poissa miksalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: JERZIN TIETOVISAILU PAIKKA
« Vastaus #64 : 01.02.08 - klo: 11.32 »
starttilaatikko  :shocked:
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: JERZIN TIETOVISAILU PAIKKA
« Vastaus #65 : 01.02.08 - klo: 12.03 »
Mitä yhteistä oli jerryllä ja Eustagella vuoden 1996 1/8 MM-kisoissa Englannissa, he olivat aika kuuluisia pitkään kyseisestä asiasta.

Varikkokissi? :cheesy:
Flying Calacucco

Poissa jounihi

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: JERZIN TIETOVISAILU PAIKKA
« Vastaus #66 : 01.02.08 - klo: 17.54 »
Vastaus Jerryn ja Eustagen yhtäläisyyteen: Jerry kun tunnetusti ei hikoile PALJOA ja lämmin kun oli niin hän ajoi kisapaikalla päänsä kaljuksi, jolloin syntyi team biljardipallot 8-pallo ja kivipallo. Heitä kuvattiin kyseisen asian takia aika paljon ja vielä vuosien päästä kyseltiin EM ja MM-kisoissa missä on kivipallo.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: JERZIN TIETOVISAILU PAIKKA
« Vastaus #67 : 01.02.08 - klo: 19.48 »
Vastaus Jerryn ja Eustagen yhtäläisyyteen: Jerry kun tunnetusti ei hikoile PALJOA ja lämmin kun oli niin hän ajoi kisapaikalla päänsä kaljuksi, jolloin syntyi team biljardipallot 8-pallo ja kivipallo. Heitä kuvattiin kyseisen asian takia aika paljon ja vielä vuosien päästä kyseltiin EM ja MM-kisoissa missä on kivipallo.

Pitikös tuo saada taas esille. Olin jo unohtanut tuon jutun :angry:
Jerzi

PS Ei ole muuten kauaakaan kuin näin sen kuvan meistä, siis Eugeni potasta ja minusta.
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa ToniP

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: JERZIN TIETOVISAILU PAIKKA
« Vastaus #68 : 02.02.08 - klo: 09.57 »
Ainakin yksi hiilidioksidimoottori on valmistettu Suomessa.
Valmistajana ja oman mallinsa suunnittelijana toimi yks nuorehko kelloseppä. Harmikseni olen hukannut sen linkin enkä löydä tietoa enää mistään. Joka tapauksessa kaveri siis teki koko moottorin itse ja hienointa oli että se oli erittäin pienikokoinen, oliskohan ollu jopa "tikkuaski" kokoa ellen väärin muista. Sama kaveri on tehnyt muitakin erikoisia pienoismalleja eli näitten tietojen avulla saattaisi löytyäkin.

Muistaakseni 2000/2 pienoismallissa oli juttua kyseisistä moottoreista. Kenellä on kyseinen lehti voinee tarkistaa jos siellä mainitaan enemmän.

Hiilidioksidimoottorissa mäntänä toimii normaali mäntä, mutta mikäli olen oikein ymmärtänyt, polttoaine- ja pakoventtiilinä toimii irtonainen kuula! Sori toi kompa  :afro:

Poissa jounihi

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: JERZIN TIETOVISAILU PAIKKA
« Vastaus #69 : 02.02.08 - klo: 16.58 »
Heitetäämpä kysymys historiasta vol.2 1995 EM-kisat 1/8 polttiskrossissa paikka Spoleto Italia. Mikä viri palikka jaettiin Mugen kuskeille kisoissa? vihjeenä annan että ns. uusissa malleissa on muka keksitty tällainen hieno juttu joka tosiaan oli jo -95 vuonna ajossa. :cool:

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: JERZIN TIETOVISAILU PAIKKA
« Vastaus #70 : 02.02.08 - klo: 17.05 »
Villi arvaus: bigbore iskarit?
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa jounihi

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: JERZIN TIETOVISAILU PAIKKA
« Vastaus #71 : 02.02.08 - klo: 17.13 »
Villi arvaus: bigbore iskarit?
Aika lähelle, mutta ei ole oikein :azn:

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: JERZIN TIETOVISAILU PAIKKA
« Vastaus #72 : 02.02.08 - klo: 18.31 »
No jos lähelle meni, niin oisko iskarit lisäsäiliöllä? ..mikähän niiden "oikea" nimi nyt olikaan..
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: JERZIN TIETOVISAILU PAIKKA
« Vastaus #73 : 02.02.08 - klo: 18.54 »
Paineilmaiskarit  :grin:
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa jounihi

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: JERZIN TIETOVISAILU PAIKKA
« Vastaus #74 : 02.02.08 - klo: 20.16 »
No jos lähelle meni, niin oisko iskarit lisäsäiliöllä? ..mikähän niiden "oikea" nimi nyt olikaan..
Niiden nimi on muistaakseni piggy bag ja ne tuli vasta seuraavana vuonna :wink: ei ole oikea vastaus! oikea vastaus on......... alumiini pala jolla iskarin alakiinityspiste nostetaan tukivarresta ylöspäin kuten esim. uudessa RC8:ssa,X-ray:ssä :smiley:

Poissa PROpioneer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: JERZIN TIETOVISAILU PAIKKA
« Vastaus #75 : 03.02.08 - klo: 00.22 »
tässä kun oli takanapäi juttua noista hihnoista ym ni miks ketjuveto otettiin pois? se ois kestäny paremmin ku hihna mutta onkos siinä se että ne ruostuu vai? eikös ne ois ollu toisaaltaa aika hyviä. mikä hävitti ketjuvedon?
yokomo yz-10 , Cen mg16 ja lisää tulee.

Poissa Nege

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: JERZIN TIETOVISAILU PAIKKA
« Vastaus #76 : 03.02.08 - klo: 08.52 »
Voisin arvata.

Näin tekniseltä näkökannalta uskoisin että ketjuvedon huonoja puolia hihnavetoon on paino.
Ketju painaa enemmän joten auton paino on suurempi ja liikutettavan massan paino (ketjun) on suurempi.
Jolloin tehoa menee hukkaan pelkästään ketjun liikkuttamiseen.

Nykyäänkin on ketjuvetoja tosin 1/5 bensamonsterissa olen sellaisen nähnyt.
Siinä nyt ei paino merkittävästi nouse.

Poissa jounihi

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: JERZIN TIETOVISAILU PAIKKA
« Vastaus #77 : 03.02.08 - klo: 09.28 »
Heittäisin hihnavedosta vielä sellaisen kommentin, että odotetaan max2-3v niin rupeaa hihnavetoisia tulemaan. Jos mietitään asiaa niin sähkäreissä on hihnat, 1/8 rata-autoissa on hihnat. Kun olen kysellyt auton suunnittelijoilta miksi ei ole tullut vielä hihnavetoista, ovat vastaanneet että ei kestä....ja pa...t :angry: nyky tekniikalla saa varmasti kestäviä hihnoja. Nykytrendi on että tehdään auton runko joustavaksi että saadaan lisää pitoa????!!!!! suomeksi siis, ei osata suunnitella autoa jossa olisi pitoa tarpeeksi. :angry:

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: JERZIN TIETOVISAILU PAIKKA
« Vastaus #78 : 03.02.08 - klo: 09.29 »
tässä kun oli takanapäi juttua noista hihnoista ym ni miks ketjuveto otettiin pois? se ois kestäny paremmin ku hihna mutta onkos siinä se että ne ruostuu vai? eikös ne ois ollu toisaaltaa aika hyviä. mikä hävitti ketjuvedon?

Ne venyivät ihan silmissä.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

stimpson

  • Vieras
Vs: JERZIN TIETOVISAILU PAIKKA
« Vastaus #79 : 03.02.08 - klo: 11.04 »
Hiilidioksidimoottorissa mäntänä toimii normaali mäntä, mutta mikäli olen oikein ymmärtänyt, polttoaine- ja pakoventtiilinä toimii irtonainen kuula! Sori toi kompa  :afro:

Sen verran kait hiilidioksidimoottorin (tai muun painekaasukäyttöisen moottorin) mäntä poikkeaa normaalista, että pertiaatekuvissa ainakin männän päässä on yleensä pitkä tappi, joka sitten käyttää sylinterin päällä olevaan kuulaventtiiliä, josta kaasu pääsee sylinteriin.

"Pakokassut" kai yleensä poistetaan koneesta 2-tahtikoneen tyyliin, että kun mäntä laskee riittävän alas, niin pakoaukosta pääsee kaasut ulos.

Voihan sitä tietysti olla muitakin ratkaisuja, mutta itse olen törmännyt vain tuon tyyppisiin ratkaisuihin.

Poissa SS

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: JERZIN TIETOVISAILU PAIKKA
« Vastaus #80 : 03.02.08 - klo: 19.43 »
Voihan sitä tietysti olla muitakin ratkaisuja, mutta itse olen törmännyt vain tuon tyyppisiin ratkaisuihin.

 :mrgreen:

Äijähän puhuu puuta heinää!
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-

stimpson

  • Vieras
Vs: JERZIN TIETOVISAILU PAIKKA
« Vastaus #81 : 04.02.08 - klo: 06.05 »
Voihan sitä tietysti olla muitakin ratkaisuja, mutta itse olen törmännyt vain tuon tyyppisiin ratkaisuihin.
Äijähän puhuu puuta heinää!

Äläs nyt! Ei ole kovin montaa sellaista asiaa, mihin EN ole törmännyt!!! :grin: Ei ainakaan torpan radalla. :tongue:


Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: JERZIN TIETOVISAILU PAIKKA
« Vastaus #82 : 05.02.08 - klo: 08.57 »
Tää ei ole kysymys vaan kerro noita rc-auto legendoja (suomalaisia), esim Mika Leppälahti, Leo Hongisto ym ym.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: JERZIN TIETOVISAILU PAIKKA
« Vastaus #83 : 05.02.08 - klo: 09.22 »
Jukka Steenari.

Poissa *Wimmu*

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: JERZIN TIETOVISAILU PAIKKA
« Vastaus #84 : 05.02.08 - klo: 10.03 »
Mika Häkkinen, Henri Toivonen
The

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: JERZIN TIETOVISAILU PAIKKA
« Vastaus #85 : 05.02.08 - klo: 20.23 »
Oma henkilökohtainen lista on tämä jota minä arvostan.

Veikko Jalas---eipä voi muuta sanoa että joka paikan tietäjä

Ola Pedersen---yli 20vuotta ollaan kavereiota oltu ja hänen kokemus on vissiin aika kovaluokkaa

Julle Pedersen---kuski vailla vertaa, ja mukava kaveri

Arto/Ari Heinonen---noista ei voi muuta sanoa että kaverit ihan totta osaa kääntää rattia,vaikka pikku poikina ei niin hirveästi kuunnellut mitä vanhemat niille sanoi.

Timo Jalas---rennoin rc-kuski EVER, vaikka menee mikä pieleen niin hän jaksaa hymyillä.

Teemu/Juha Stenberg---eiköhän nuo kaksoiset ollut jo legendoja syntyessä. Ne vei rc-10 miten halusi klubbenilla -80 ja -90 luvulla.

Kim Elfström---1/8 krossareiden eliittiä ja mikä moottori ruuvaaja, parhaasta päästä.

Juha Sartesuo---Kaverin toinen nimi on rento. Ajotyyli todella erikoinen, muistuttaa Jukka Steenarin tyyliä.

Kuin minä kävin läpi listan ketä minä laitan niin huomasin että olen ollut monen kanssa jo yli 20vuotta kaveri. Tämä laji on kyllä antanut minulle todella paljon on pystejä ja kavereita ja kiitokset niistä.

Jerzi

PS Jouni, sinua en maininnut koska et ole sen arvoinen :lol:
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: JERZIN TIETOVISAILU PAIKKA
« Vastaus #86 : 05.02.08 - klo: 21.43 »
Ai...
Enpä arvannut että legendoiksi lasketaan tänäpäivänäkin ajavia kuskeja.

Sittenhän koko juttu olis voinu olla "keistä kuljettajista pidät eniten"

Poissa mad

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: JERZIN TIETOVISAILU PAIKKA
« Vastaus #87 : 06.02.08 - klo: 17.17 »
Jerzi, Mene " tupla ja kuitti " ohjelmaan ja todista taitosi  :wink: Ja mikä parasta saat vielä rahaa. Jos menet lupaan katsoa ...
Giga  crusher ( RB Concept TM728)

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: JERZIN TIETOVISAILU PAIKKA
« Vastaus #88 : 06.02.08 - klo: 22.16 »
Ei kiitos.

Seuraava kysymys.
Mainitse 2 kpl rc-auto merkkiä Ruotsista. ! on 1/12 mattoauto ja toinen on sitten tuo 1/8 on/offroad merkki.

Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa miksalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: JERZIN TIETOVISAILU PAIKKA
« Vastaus #89 : 07.02.08 - klo: 09.59 »
saab on varmaan toi 1/12 mattoauto  :undecided:
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐