Kirjoittaja Aihe: Serpent 710 ja välityssuhde  (Luettu 1018 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kanadanmajava

  • Jäsen
    • Profiili
Serpent 710 ja välityssuhde
« : 07.05.08 - klo: 14.11 »
Tämä saattaa vaikuttaa vähän hölmöltä kysymykseltä, mutta älkää takertuko tämän järkevyyteen. Tässä on eräs jännä kokeilu meneillään.

Miten mahtaisin saada pidennettyä Serpent 710:n välityssuhdetta selvsäti pidemmäksi? Autossa on alkuperäinen Centax-kytkin paikoillaan. Laskuni mukaan autossa on Serpentin omilla osilla välityssuhteen edessä ykkösvaihteella 5,91-6,39 ja toisella 4,57-4,83, sekä takana vastaavasti 6,02-6,51 ja 4,65-4,91. Välityssuhde pitäisi nyt jollakin konstilla saada muutettua arviolta 20-30% pidemmäksi (eli "pienemmäksi"). Pikaisesti laskin, että saisin välityssuhteen pitenemään 18-27% pidemmäksi, jos käyttäisin 960:n vaihteiston rattaita. Äkkiseltään manuaaleista vertailemalla näyttäisi, että osat olisivat vaihtokelposia. Pienenä miinuksena moottori kuitenkin siirtyy taaksepäin, ja jonkinlaista ahtautta saattaa moottorin ympärillä syntyä. Hihnapyörien vaihtaminen voisi olla toinen keino, mutta rattaiden vaihtaminen vaikuttaisi kätevämmltä. Tietääkö kukaan mahtavatko 960:n osat olla todellakin sovitettavissa 710:iin?

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
..
« Vastaus #1 : 07.05.08 - klo: 14.47 »
..
« Viimeksi muokattu: 06.07.08 - klo: 21.54 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa kanadanmajava

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Serpent 710 ja välityssuhde
« Vastaus #2 : 08.05.08 - klo: 10.47 »
Tähän ei kyllä mitkään normaalit Serpentiin tarkoitetut viritysosat riittää, sillä tarkoitus oli virittää autoon kokeilumielessä O.S:n nelitahti-moottori, ja käyttökelpoinen kierrosalue laskee selvästi, sillä nelitahti-moottorin maksimipyörimisnopeus on vain runsaat 20000 rpm. Saattaa olla, että välityssuhde pitäisi saada yli 50% pidemmäksi, mutta tähtään nyt ensimmäisenä yrityksenä 30%:een.

Serpent 705 käytti samaa vaihteistoa kuin 960, ja niissä kytkiminäkin oli Centax-II (710:ssä ja 720:ssa käytetyn Centax-III:n sijaan). Mahtaako Centax-II:n ja Centax-III:n rattaissa olla eri jako? Liitäntä rattaille kytkimeen on erilainen, joten pelkkiä rattaita ei voi vaihtaa toisesta toiseen, mutta jos rattaiden jako on sama, niin minun ei tarvitsisi vaihtaa kytkintä vaihteiston vaihdon vuoksi.

Juu, ja tiedän, ettei tässä välttämättä ole mitään järkeä, eikä autolla saa ajaa kilpaa nelitahtisena miissään "oikeassa" kilpailussa.

Poissa kanadanmajava

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Serpent 710 ja välityssuhde
« Vastaus #3 : 08.05.08 - klo: 10.57 »
Vastauspa löytyikin näemmä vahingossa, Centax-III:ssa on eri hammasväli kuin Centax-II:ssa.