Kirjoittaja Aihe: Moottori irtosi kesken ajon (1:8 buggy)  (Luettu 3070 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa poppes

  • Tulokas
    • Profiili
Moottori irtosi kesken ajon (1:8 buggy)
« : 18.07.08 - klo: 11.33 »
Terve!

Eilen ajelin 1:8 buggyllani säätöjä kohilleen jalkapallokentällä, kun yhtäkkiä vauhti kaarasta pysähtyi ja kun koetin antaa kaasua, niin kävikin sitten ihan älyttömän korkeilla kierroksilla aikansa (paikallaan, liikkumatta mihinkään), vaikka löysäsin kaasun heti huomattuani koneen vinkuvan. Kuitenkin, kun juoksin autolle ja pidin lähettimestä jarrua päällä, niin kierrokset tippuivat ja sammutin koneen.

Ensin mietin, että mahtoiko kytkin palaa, mutta pian skenaario paljastuikin: Moottorin kiinnitysruuvit pohjasta olivat irronneet. Jäljellä oli vain 2 ruuvia neljästä, ja nekin olivat löysällä. Rattaat kytkinkellosta päärattaalle onneksi pysyivät ehjinä.

Liekö sitten niin, että kun moottorin asento kääntyi vinoon ja kytkinkellon rattaan ja päärattaan välinen yhteys katkesi, niin kaasuttimen uusi asento aiheutti korkeat kierrokset, koska servon ja kaasuttimen välinen matka kasvoi? Myös kuorma hävisi koneelta, ja vauhtipyörä+kytkinkello oli ainoa pyörivä massa itse moottorin lisäksi, jolloin kierrokset nousivat varsin korkeiksi.

Kysyisinkin, onko jollain muulla samanlaisia kokemuksia? Voiko moottorilla nyt heittää vesilintua, kun pääsi "vähän" kiertämään (n.40000-45000 n.20sek) ilman kuormaa? Onko siis moottorivaurio ilmeinen? En ole vielä koettanut käynnistää moottoria tämän jälkeen. Puristuksia vielä ainakin tuntuu olevan jonkin verran jäljellä.

Siis kertokaahan kokemuksianne. Mä kerron sitten kun ehdin kokeilla vehjettä uudelleen, että toimiiko se edelleen..


Mika R

  • Vieras
Vs: Moottori irtosi kesken ajon (1:8 buggy)
« Vastaus #1 : 18.07.08 - klo: 11.58 »
avaa se kytkin ja katso

ei se moottori nyt tuosta varmaan miksikään mennyt

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Moottori irtosi kesken ajon (1:8 buggy)
« Vastaus #2 : 18.07.08 - klo: 12.40 »
Ota moottorin takakansi pois paikaltaan...
Käännä ensin mäntä ylä asentoon ennenkuin irrotat takakantta, muuten menee männän helma rikki.

Mikäli näet sisällä kalujen olevan kunnossa ja varsinkin kiertokangen alalenkin täysin kunnossa niin ei muuta ku kone nippuun ja kovaa ajoa.

En pysty edes painottamaan miten tärkeitä nuo kunnolliset RC-autoihin tehdyt kuusiokoloavaimet ovatkaan.
Saat ruuvit kiinni niin että ei varmasti putoa, ja saat vielä aukikin muljauttamatta kantaa huonoksi.
Kuusiokolosarjoja löytyy alan liikkeiltä hintaan 25-30euroa... Ne ovat lähes ikuiset peruskäyttäjällä.

Poissa Åsgard

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Moottori irtosi kesken ajon (1:8 buggy)
« Vastaus #3 : 18.07.08 - klo: 13.46 »
Kannattaa käyttää ruuvilukitettakin. Ei pääse ruuvit varisemaan pitkin pihaa.
Team Sokeripalat

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Moottori irtosi kesken ajon (1:8 buggy)
« Vastaus #4 : 18.07.08 - klo: 14.12 »
Muuten hyvä, mutta moottorin ruuveissa ei tarvitse ja on muutenkin aika turha käyttää.
Kunnon työkalulla ruuvit kiinni niin pysyy, ja kun on kunnon työkalut niin lähtee aukikin.
Jos vielä lukitetta noihin tunkee niin perus avaimilla menee hermot ja ruuvin kannat.
Ja kun tosiaan otetaan huomioon että ruuvilukitteet antaa periks kuumuudessa niin turha noihin on lukitetta laittaa, kun se on ainoastaan avaamista hankaloittamassa.

Muihin ruuveihin jotka menevät metalliin, ja pitää olla tiukalla, kannattaa lukitetta laittaa niin pysyy kyydissä.

Mutta HUOM... Ei mitään ruuviliimaa vaan medium/soft lukitetta.

Poissa Harw

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Moottori irtosi kesken ajon (1:8 buggy)
« Vastaus #5 : 18.07.08 - klo: 15.12 »
No HUOH, ei kait se nyt turhaa oo. "Varsinkin jos on kunnon avaimet"

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Moottori irtosi kesken ajon (1:8 buggy)
« Vastaus #6 : 18.07.08 - klo: 15.17 »
Täysin turha käyttää lukitetta moottorin kiinnitysruuveissa ellei tiedä varmaksi lukitteen säilyttävän ominaisuutensa kuumetessaan.

Kuten tiedetään niin lukite juokseentuu lämmöstä... Jos käytettävä lukite pehmiää moottorin kuumetessa niin kerroppas mulle mitä hyötyä silloin lukitteesta on???
Se kun ei sillon estä ruuveja aukeamasta ajettaessa... Vaikeuttaa kylläkin avaamista kun moottori on jäähtynyt. Ja eihän sillon tartte ruuvilukitteen vaikuttaa kun auto on pöydällä, vaan ajon aikana.
Eikö vain??

Ja nimenomaan jos omaa kunnon työkalut niin ruuvit saa senverran tukevasti tuossa kohteessa kiini että ne ei kyllä itsestään putoa.

Hommaa vois verrata automaattisesti kytkeytyviin valoihin jotka syttyy päivällä ja sammuu kun tulee hämärää...
Sillon ku tarttis/olis hyötyä, ei se hyödytäkkään mitään, ja kun ei tarttis niin sillon on vaan turhaan kuluttamassa resursseja.

Poissa Harw

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Moottori irtosi kesken ajon (1:8 buggy)
« Vastaus #7 : 18.07.08 - klo: 15.30 »
On sulla hienot esimerkit.. Mutta jos et tajua niin en ala ees vänkäämään sun kanssa.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Moottori irtosi kesken ajon (1:8 buggy)
« Vastaus #8 : 18.07.08 - klo: 15.58 »
HAH!!!

Jos et tajua...

No mitä SÄ et tajua tosta???

Senverran monet moottorin pultit on tullu kiinnitettyä ja avattua että on tullut todettua tuossa kohteessa lukite lähinnä pelkäksi haitaksi.

Ihan sama se mulle on jos tunget lukitetta kyseisiin ruuveihin... kerroin ainoastaan miksi se on lähinnä tyhjänpäiväistä ja enemmänkin jopa haitaksi kuin hyödyksi.

Kun tulet asiaa kommentoimaan niin perustele sitten, äläkä vain totea että "ei kait se turhaa oo" tai "jos et tajua".

-Torsti-

Poissa YLI-G

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Moottori irtosi kesken ajon (1:8 buggy)
« Vastaus #9 : 18.07.08 - klo: 22.10 »
meilläpäin on käytetty tommosta ruuvilukitteena:
http://pms.nebula.fi/kuvasto/malli.php?id=Loctite%20542
tosin moottorin ruuveihin ei oo tullu laitettua,vaikka kestäiskin noi lämmöt hienosti.
hobao hyper 8

Poissa RC-tyyppi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Moottori irtosi kesken ajon (1:8 buggy)
« Vastaus #10 : 18.07.08 - klo: 23.15 »
Mulla kävi sama MG10 kanssa. Moottori oli kahella ruuvilla kiinni ja siitä meni isoratas pa***si. Kannattaa laittaa läpi uus ruuvi ja sen päähän mutteri ja ruuvilukitetta.

Poissa kesseli

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottori irtosi kesken ajon (1:8 buggy)
« Vastaus #11 : 18.07.08 - klo: 23.38 »
Eihän sitä ole polttis mies eikä mikään, jos ei moottori kerran pääse irtoomaan.  :grin:
Kuuluu lajiin.  :wink:
Nutech thunderboltII CY26 Dolphin hydrov42 RCMK R254 EVO  FSRV-15 CMB90 03EVO Team c 4wd x2
Hong Nor X2 Alpha 28 Axial Wraith Traxxas slash 2wd Durango desc10 2wd

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottori irtosi kesken ajon (1:8 buggy)
« Vastaus #12 : 19.07.08 - klo: 00.43 »
Liekö sitten niin, että kun moottorin asento kääntyi vinoon ja kytkinkellon rattaan ja päärattaan välinen yhteys katkesi, niin kaasuttimen uusi asento aiheutti korkeat kierrokset, koska servon ja kaasuttimen välinen matka kasvoi?

Juurikin oikea diagnoosi. Itse pari kertaa radalla tuota koneen irtoamista päässyt todistamaan ja silloin on onneksi hitaammin lähtenyt tuo tilanne kehkeytymään, niin on jo äänestä huomannut rattaiden välyksen kasvavan ja viimein kone kiljaissut tyhjää. Ei ole päässyt vetämään kaasua kuitenkaan täysille koneen liikuttua liian kauas servosta.

Lainaus
Siis kertokaahan kokemuksianne. Mä kerron sitten kun ehdin kokeilla vehjettä uudelleen, että toimiiko se edelleen..

Itselläni meni yksi kisapannu täysin p*skaksi, kun huusi katollaan n. 3 sekuntia. Hörppäsi ilmaa, meni tietenkin toosi piikille ja kiertokangen alalenkki nyörtyi. Oli kone täynnä messinkimurskaa ja mäntä, sylinteriputki, laakerit, kansinappi ja kiertokanki entisiä. Runko, kaasari ja jäähdytyskansi oli käyttökelpoista... Eli uusi kone tilalle.

Tietenkin tuossa sinun tapauksessa ei kone päässyt liian laihalle vaikka huusikin sielunsa kyllyydestä tuon 20 sekuntia (mikä on tosi paljon)

Koita onko alalenkissä ylimääräistä välystä ja kurki koneen sisälle (vaikka vaan takapää ja kansi irroittamalla) että näyttääkö ihan normaalilta. En nyt tähän hätään keksi muuta potentiaalista vaaraa, kuin kirtokangen ottaneen nokkiinsa ja jos ei selkeästi ole alalenkki löystynyt, niin elinikä voi kuitenkin olla lyhyempi. Mikäli ei ole mikään tolkuttoman kallis kone, niin itse ainakin ottaisin tuon käyttämisen treenissa ihan mielenkiintoisena testinä, kuinka kauan kestää ja millä tavoin hajoaa? Koneiden totaaliset hajoamiset ajossa on aina mielenkiitoisia (tosin pirun kalliita) tapauksia. Nimimerkillä yksi reikä lohkossa, kun kampiakselin tappi poikki, sitten tuo alalenkin murtuminen ja koneen totaalinen tuho. + pari .15 konetta murskannut alalenkin puslan ja sitäkautta laakerit + kiertokanki autuaammille ajopaikoille.

avaa se kytkin ja katso

ei se moottori nyt tuosta varmaan miksikään mennyt

Miksi kytkin auki?

Eihän sitä ole polttis mies eikä mikään, jos ei moottori kerran pääse irtoomaan.  :grin:
Kuuluu lajiin.  :wink:

Itselläni ei ole muistaakseni kertaakaan lähtenyt kone irti, tai muitakaan grand-mekkausmokia sattunut. Sen verran nihilistisesti (en tiedä onko ees oikea sana tähän saumaan?) olen mekannut aina ja muistanut käyttää ruuvilukitetta noissa moottorin KIINNITYSRUUVEISSA en koneen kannen tai muiden osien kiinnittämisessä juurikin noiden *HOKE*:n mainitsemien syiden takia.

Moottorin kiinnitysruuvit ovat itselläni ainakin kertakäyttökamaa... Kerran kiinni ja kerran auki, sitten aina uudet. Ruuvilokerikossa vino pino noita ruuveja 12,9 vahvuudessa. Ei iso menoerä vaihtaa joka kerran jälkeen ja ei pelkoa pyöristyineistä kannoista ja sitäkautta irtoavasta koneesta tai irtoamattomasta koneesta.

 - Hount
« Viimeksi muokattu: 19.07.08 - klo: 00.49 kirjoittanut Hount »

Mika R

  • Vieras
Vs: Moottori irtosi kesken ajon (1:8 buggy)
« Vastaus #13 : 19.07.08 - klo: 09.33 »
Tosiaan ei kytkintä tarvitse avata. Luin vähän huonosti että kaveri olis ihmetelly paloiko kytkin, mutta hänhän epäilikin sitä vain ensin syyksi liikkumattomuuteen.
Päätylevy auki kuten edellä käsiteltiin, helppo juttu.

Poissa -PM-

  • SaloUA
    • Profiili
Vs: Moottori irtosi kesken ajon (1:8 buggy)
« Vastaus #14 : 20.07.08 - klo: 16.01 »
ja ei lukitetta, se on joku alottelijoitten juttu.
-JQ Products- BULLITT -Piranha- -Hobby Factory-

Poissa chimairarocks

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Moottori irtosi kesken ajon (1:8 buggy)
« Vastaus #15 : 20.07.08 - klo: 19.20 »
Eihän sitä ole polttis mies eikä mikään, jos ei moottori kerran pääse irtoomaan.  :grin:
Kuuluu lajiin.  :wink:

No sieltähän se tuli!
There is just a fine line between hobby and mental illness.  -Savage X 4.6

Poissa jaakkimo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Moottori irtosi kesken ajon (1:8 buggy)
« Vastaus #16 : 22.07.08 - klo: 13.44 »
Mulle kävi vastaavanlainen tilanne kun olin juuri saanut autoni kasaan. ajelin ekaa tankillista kunnes yhtäkkiä kuului korviahuumaava rusahdus! :roll: Sitten katosi veto ja sammutin koneen niin huomasin että spurri oli entinen... Myöhemmin katsottiin että kone on löysällä ja yksi pulti kadonnut. onneksi se ei mennyt soosiksi.