Kirjoittaja Aihe: Aloittelijalle auto TP-10 tai C-8  (Luettu 1605 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa smuu

  • Tulokas
    • Profiili
Aloittelijalle auto TP-10 tai C-8
« : 28.07.08 - klo: 21.10 »
Terve alan harrastajat.

Pikkupojasta asti tehnyt mieli harrastaa rata-autoilua. Nyt 23 vuoden ikäisenä tämä olisi rahallisesti mahdollista. Nuo suomalaiset rata-autoilusarjat ovat vielä hiukan hintavia budjetilleni joten kiinnostuin todella pienoisautoilla ajettavista kilpailuista. Itseltäni löytyy tietotaitoa auton alustan säätämiseen. Tarkoituksenani olisi nyt hommata ensimmäinen auto loppukesäksi harjoittelua varten. Samalla autolla olisi sitten tarkoitus ensivuonna kilpailla. Olen tässä pari päivää foorumia lueskellut, mutta en oikein kunnon threadia löytänyt tähän sarjan/auton valintaan.

Eli kumpaa te suosittelette minulle? Itse olen hiukan tuon TP-10:n kannalla SM-sarjan vuoksi. Myöskin lukemani perusteela C-8 on vaikeampi suurempien nopeuksien ja monimutkaisemman rakenteen vuoksi. En ala budjettiani luettelemaan, mutta tarkoituksenani ei ole hommata halvinta, vaan kilpailukykyinen auto jolla voisi mahdollisesti pärjätä kisoissakin. C-8:sta huomasin, että suht moni kilpailija ajaa tuolla Kyoshon Inferno-Gt:llä, joten onko se oikea valinta siihen sarjaan vai onko jokin auto huomattavasti kilpailukykyisempi.

Asustelen itse Turussa ja Raision, sekä Impivaaran asfalttiradat ovat lähellä. Myöskin voisitte avustaa hiukan minua tuon kerhoasian puitteissa. Selvästikin minun kannattaa liittyä johonkin UA-kerhoon?

Toivottavasti kysymyksistä ei ollut paljon vaivaa ja kiitoksia jo etukäteen vastanneille. Ja kyllä, käytin searchia mutta en löytänyt etsimiäni vastauksia.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Aloittelijalle auto TP-10 tai C-8
« Vastaus #1 : 28.07.08 - klo: 21.27 »
Mikäli haluat kilpailla nimenomaan polttomoottoriautoilla, niin ainut järkevä vaihtoehto on TP-10 -luokka. C-8 -luokka kärsii pahasti kuskipulasta ja kyseisen luokan osakilpailuja ei tänä vuonna esimerkiksi ole ajettu laisinkaan. Kyoshon Inferno GT ei ole C-8 luokan auto, vaan noin muuten saman skaalan (1:8) auto, mutta rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan täysin erilainen kuin C-8 luokan kilpa-autot. Kyosho autoilla on oma täysin epävirallinen yksityyppiluokka, joka selittää että kyseisiä autoja on paljon liikenteessä.

Kerhoon liittyminen ehdottomasti kannattaa ja Turun Urheluautoilijat ry (TUA) lienee siellä suunnalla seura, jossa on eniten toimintaa. Seuraan liittyvistä asioista varmastikin kyseisen seuran yhteyshenkilöt jotka selviävät osoitteesta http://turunua.net ja katsomalla RO-osaston tietoja.

Mikäli haluat harrastaa läpi vuoden, niin suosittelen kyllä myös tutustumaan rata-autoilun sähköluokkiin. TSP-10 ja TSM-10 -sähköluokat ovat luokkia, joita ajetaan myös talvella ja näistä TSM-10 -luokka omaa myös SM -arvon. TSP-10 -luokka on kuitenkin aloittamiseen ehkäpä parempi luokka, koska vauhtia on hieman vähemmän. Moni on aloittanut ensiksi ajamalla hetken sähköluokkia ja siirtynyt sitten polttomoottoriluokkiin taikka ajaa molempia. Moni ajaa talvella sähköluokkia ja pitää sillä tapaa ajotaitoja yllä ja sitten kesällä taas puolestaan ajaa polttomoottoriautoilla täysipainoisesti.

Sähkölaitteilla aloittamisessa on myöskin se hyvä puoli, että kaluston saa toimimaan varmemmin ja harrastuksen alussa hermot eivät heti ensiksi pala moottorin säätämiseen. Jos kuitenkin päätät aloittaa polttomoottoriautoilla, niin suosittelen valitsemaan kaluston ja ennen kaikkea moottorit huolella, jotta aloittaminen sujuisi mahdollisimman kivuttomasti. Ehdottomasti suosittelen, että tarkistutat hankkimasi kaluston jollain henkilöllä, joka ajaa ko. luokkaa kilpaa. Tällä tavoin lopputulos on mitä todennäköisemmin parempi kokonaisuus.

Mika R

  • Vieras
Vs: Aloittelijalle auto TP-10 tai C-8
« Vastaus #2 : 29.07.08 - klo: 23.20 »
Jees, ja noilla Inferno GT autoilla ajetaan nyt avointa "production GT" sarjaa jossa Kyoshon (Inferno GT ja GT2) lisäksi mukana myös Hong Nor (GTP ja DM-One) ja mahdollisesti Hobao autot jatkossa (One-Seven). Production GT tarkoittaa että kilpailijan auto on sarjavalmisteinen ja siinä pitää olla autopaketin mukana tuleva moottori, muuten saa virittää vapaasti. Jos tykkää tyylikkäistä isommista autoista hieman pienemmällä budjetilla niin GT luokka on päivän sana. Kansallista luokka ei ole, joten jos vakavasti haluaa kilpailla ja kansainvälisesti niin sitten TP-10.
« Viimeksi muokattu: 30.07.08 - klo: 10.27 kirjoittanut Mika R »

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijalle auto TP-10 tai C-8
« Vastaus #3 : 30.07.08 - klo: 20.57 »
C8 ==> ei sulle.
TP-10 ==> loistava valinta
Kyosho IGT ==> Vantaalaisille, Helsinkiläisille, ym, loistava valinta, muille kyseenalainen valinta

-A-

Poissa kessi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijalle auto TP-10 tai C-8
« Vastaus #4 : 30.07.08 - klo: 21.48 »
Itse aloitin suoraan c8 autolla. parin kerran jälkeen homma alkoi jo luistaa, kehitys jatkuu kun vasta ensimmäinen kausi harrastuksen parissa. itse en näe ongelmaa aloittaa c8 autolla .
C8, kyosho evolva, rex pr-21r01wc (m.rossi) ,picco 21 (Ielasi Daniele), Sanwa.

Poissa kapo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijalle auto TP-10 tai C-8
« Vastaus #5 : 31.07.08 - klo: 18.55 »
Moi !

Turun Impivaaran rata ei ole virallisessa käytössä. Koroke palvelee harrastajia

nykyisin Raision radalla. Siellä koitetaan olla keskiviikkoisin klo 18.00-

ja lauantaisin 14.00- eteenpäin. Kerhon porukkaa on nyt kesällä niukasti ja la. myös

monasti kisapäivä. Tervetuloa vaan kyselemään ja ihmettelemään ajokkeja.